Színház

Sírós-nevetős

2010.08.26. 19:23
Ajánlom
Az érzelmi hullámzás ellenére - vagy tán amiatt - szellemi-lelki kielégülést hozott a Pécsi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál három szerdai előadása.

Cengiz Özek Varázsfája sok éve nő a virágos paraván mögött. Egy kukkot sem értünk a török szövegből, de a hangszerek, a csörgődob, a sípocska hangjait, a beszéd dallamát le tudjuk fordítani, és összerakjuk Hacivat és Karagöz történetét, akikről el lehet képzelni, milyen jellemesek, ha egyiküket szamárrá, a másikukat birkává változtatja a varázsfa. (Aztán persze visszaváltoztatja őket emberré. Hogy ettől az élménytől jobbak lesznek-e, ki tudja?!) Térdcsapkodós a burleszk tanmese humora, de a ritmus és a profizmus üdítő élménnyé teszi ezt a negyven percet.

C087C1FC-28D7-4FEE-BE34-50EAE7083DE0

Cengiz Özek: A varázsfa -

Eric Bass egyszemélyes előadásában hat etűdöt látunk. Az Őszi portrék hősei közt van egy középkori udvari bolond, aki trükkre tanítja urát, egy meee-hangnemben éneklő, lyukas girardijú, jobb napokat látott, ám régi dicsőségének fényét nem feledő sanzonénekes. Egy indián mese az emberek közti kedvesség és önzetlenség végéről tanít. Megismerünk egy buddhista szerzetest, aki azt gondolja, démonnal küzd, pedig csak önmagával kellene békét kötnie a belső békéhez, és egy öreg zsidó susztert, akiért eljött a halál.

A2AC90AF-8E40-469E-9A1F-9A9E48B8969A

Eric Bass-Sandglass Theatre: Őszi portrék -

Irigylem azokat, akik látták Basst tizenéve, akkor, amikor UNIMA-diplomát nyert Pécsett. Nem azért, mert megkérdőjelezem a díjat - sőt! -, hanem azért, mert az produkció bár elsődlegesen nem az elmúlásról szól, de - ha nem is kap kiemelt és direkt hangsúllyal - az idő hangsúlyt kap mindegyik történetben. Bass hihetetlen empátiával, a lehető legpozitívabb értelemben vett rutinnal mozgatja kis bunrakubábjait, humorában, az érzelgősségig el nem menő érzelmességében mély emberismeret van. Erre a mélységre és megértési fokra csak az évek telésével-múlásával lehet eljutni. Magyar szavakat használ, nézőket hív a színpadra közös zenéléshez, mindezt azonban olyan természetességgel, az előadásba organikusan illeszkedőn teszi, hogy még a legszőrösebb szívű kritikus sem talál benne kivetnivalót.

A francia La Compagnie du Coin Qui Tourne Akiket magammal viszek című, szöveg nélküli produkciója sem nélkülözte a lelki húrok pengetését, ám céljuk ezzel nem önös volt. Társadalmi-politikai kérdéseket boncolgató színházukra mind a témaválasztást - egy férfinak családját hátrahagyva menekülnie kell a hazájából, mert ott veszélyben van -, mind a kivitelezést - rusztikus, bumfordi bájú, humort nem nélkülöző bábok, talált anyagokból létrehozott díszlet, multimedialitás - a Motel Modern címkét ragasztottam. A Hotellé váláshoz azonban minőségi ugrásra van szükség. Hiába ugyanis a remek és univerzális történet, az igen egyéni figurák, akikkel a néző könnyen azonosul, ha a színészi játék pontatlan, maszatos, a hozzáállás pedig helyenként - mondjuk a rágózásnál - megbocsáthatatlan. Előbbi gyakorlás kérdése - fiatal társulatról van szó, tehát a remény megvan -, utóbbi pedig nem képez vitaalapot. És az sem kérdés, hogy előadásuk francia viszonylatban, ahol a menekültkérdés évek-évtizedek óta akut problémát jelent, fontos előadást hoztak létre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.
Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.