Színház

„Sok kérdést fogunk feltenni a pályázatod alapján” – Zalán Jánosnak üzent a Kolibri társulata

2025.02.04. 12:55
Ajánlom
Továbbra is áll a bál Zalán János kinevezése kapcsán, a Kolibri Színház társulata nyílt levélben válaszolt az igazgató tegnapi üzenetére. A társulat szerint a pályázat szövege alapján kétség sem fér hozzá, hogy Zalán János felnőtteknek szóló előadásokkal töltené meg a több évtizedes múltú gyermek- és ifjúsági színházat.

Előzmények

Mint azt korábban megírtuk, január 10-én a kulturális tárca Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, aki márciustól vezetheti a teátrumot. A döntést megdöbbenéssel fogadta a társulat, amelytől a kinevezett igazgató a társulati meghallgatáson mindösszesen egyetlen szavazatot kapott.

Magyar Színház Társaság is több ízben hallatta a hangját az igazgatóválasztás ügyében, január 22-én kelt közleményükben Karácsony Gergely főpolgármestert kérték, kezdjen egyeztetést a Kulturális és Innovációs Minisztérium tárcavezetőjével a kialakult „rendkívül méltatlan” helyzet megoldására.

Január 24-én a fővárosi fenntartású színházak vezetői szólaltak meg az ügyben, akik szerint a Zalán János pályázatából kirajzolódó koncepció „nem felel meg sem a pályázati kiírásban rögzített profilnak, sem az épület adottságainak”, majd hazai alkotóművészek kérték a döntéshozókat, tegyenek meg mindent, hogy elkerülhessük az „értékvesztést”.

Levelezés

A kinevezett új igazgató február 3-án nyílt levélben fordult a Kolibri társulatához, amelyben a sajtóban megjelent információkra reagál. Így fogalmaz: „Több cikkben és a petícióban is az jelent meg, hogy felnőtt színházzá alakítanám a Kolibrit. Ez szándékosan elferdített valótlan állítás. Szeretnék megnyugtatni mindenkit, hogy ez nem igaz” – írja Zalán János, aki pályázatára hivatkozva felidézte, célja elsődlegesen, hogy a Kolibri valóban a fiatalok színháza legyen. Hangsúlyozta, pályázatában arról beszélt, hogy a szabad kapacitások terhére a felnőtt közönséget is megszólítaná esti előadásokkal, azaz bővítené a portfóliót és a közönségbázist, ám ettől még nem válnak felnőttszínházzá. 

Zalán János cáfolja, hogy felnőttszínházzá alakítaná a Kolibrit

Kapcsolódó

Zalán János cáfolja, hogy felnőttszínházzá alakítaná a Kolibrit

„Több cikkben és a petícióban is az jelent meg, hogy felnőtt színházzá alakítanám a Kolibrit. Ez szándékosan elferdített valótlan állítás. Szeretnék megnyugtatni mindenkit, hogy ez nem igaz” – írta a Kolibri Színház újonnan kinevezett igazgatója. Nyílt levelét teljes terjedelmében közöljük.

„A célom, hogy a Kolibri Színház az egyetlen és megkerülhetetlen szereplője legyen színházi kultúránknak: ha csecsemő, gyerek- és ifjúsági produkció, akkor a válasz, Kolibri, ha drámapedagógia, akkor a válasz Kolibri, ha akadálymentesítés akkor a válasz Kolibri Színház kell hogy legyen mindenki számára” – fogalmaz Zalán János.

Február 4-én megjelent a Zalán János levelére adott válasz is. A Kolibri Színház társulatának képviseletében a dokumentumot Vidovszky György rendező, Gyevi-Bíró Eszter, a Kolibri színházi nevelési koordinátora, valamint Nizsai Dániel, a Kolibri színművésze jegyzi.

A levelet teljes terjedelmében közöljük:

A Kolibri Színház társulatának levele

Tisztelt Zalán János, a Kolibri Színház kinevezett igazgatója!

A Kolibri társulatának címzett, 2025. február 2-án eljuttatott leveled a 2024. október 25-én beadott pályázatod óta az első kapcsolatfelvétel részedről a társulattal. Megtisztelő, hogy megpróbálsz eloszlatni néhány „félremagyarázást” a koncepcióddal kapcsolatban, de a helyzet az, hogy mivel a kinevezésed óta eltelt több, mint három hét alatt sem kaptunk egyéb támpontot az elképzeléseidről, mint a nemrég elérhetővé tett pályázatod, kénytelenek voltunk az abban leírtakat tényként olvasni, és az alapján véleményt formálni.

A Kolibri felnőtteknek szóló színházzá átalakítása kapcsán felmerült aggályokat nem az általad idézett mondatból szűrtük le, hanem a pályázatod 42. oldalán olvasható vízióból:

„Arra a nem várt esetre, ha a tervezett együttműködések valamilyen eddig előre nem látható oknál fogva mégsem valósulnak meg, a Kolibri Színház „magára marad”, akkor az egyetlen lehetőség a túlélésre a csak és kizárólag profitorientált működés bevezetése, melyben elsősorban a felnőtt közönség számára készülő szórakoztató darabok kerülnek a fókuszba.”

Ez szerintünk elég egyértelmű, nehéz félremagyarázni.

Az általad említett együttműködések (Lázár Ervin Program, a Déryné Program és az SZFE-vel való együttműködés) egyébként csak tervek, vagyis nem garantálhatóak, és nem is szükségszerűek a gazdaságos működéshez (a Kolibri eddig ezen együttműködések nélkül is kiegyensúlyozottan működött), vagyis a pályázatodból idézett állítás úgy értelmezhető, mintha ennek az elkerülhetetlen profil-váltásnak az igazolását vetítenéd előre. Az pedig különösen érthetetlen, hogy miért lenne a Kolibri gazdaságilag versenyképesebb felnőtteknek játszó színházként egy olyan városban, ahol esténként közel 50 másik, felnőtteknek szóló előadás közül választhat a néző…

Mivel, ahogy írod, profilváltás a fenntartó beleegyezése nélkül nem történhet, a fent idézett elképzelésed még riasztóbb, felveti a kérdést, ezt vajon a szakmai bizottság miért fogadta el mint lehetséges alternatívát?

Az általad idézett (alábbi) mondatodból egyébként mi egészen mást olvasunk ki:

„Célom, hogy új működési modell segítségével a Kolibri Színház valóban a fiatalok színháza legyen, ahol a többi budapesti színházzal ellentétben elsősorban fiatal művészek alkotnak. Olyan színházi műhely, mely a tehetséges, az egyetemről kikerülő, tettvágytól fűtött, jövőt képviselő, kreatív alkotó generáció számára biztosít bemutatkozó helyet.”

Örülünk, hogy ennyire szíveden viseled a fiatalok pályán való elhelyezkedését, de akkor mi lesz az itt dolgozó és alkotó, életükből több évtizedet ebben a színházban eltöltő társulattal? Rólunk ugyanis a több mint 100 oldalas pályázatban egyetlen egyszer sem teszel említést. Ez alapján joggal érezzük, hogy nem bennünk gondolkozol. Emiatt a mostani leveled azon része, hogy „Lesz munka bőven, ne aggódjatok. Semmilyen érték nincs veszélyben. Lesznek továbbra is drámaíróknak szóló pályáztatok, csak jöjjenek majd az anyagok, amit színpadra vihetünk. Folytatódik az általatok elkezdett értékes munka.” a levegőben lóg, ugyanis a pályázatodban sem a Kolibri értékeiről nem írsz, se drámaírókról. Olyan mintha a tiltakozó szakmai szervezetek jogos aggályaira reagálnál, és most utólag módosítanál a pályázatban leírt koncepciódon.

Ugyanis művészi programként a Lázár Ervin Program és egyéb “stratégiai” együttműködések ismételt megemlítésén kívül (amelyek egyébként nem tekinthetők művészeti elképzeléseknek) mindössze az iskolák számára előírt kötelező vagy ajánlott olvasmányok kifénymásolt listájával utalsz. Majd így folytatod: „Ahhoz, hogy a pályázatom a formai követelményeknek megfeleljen, álljon itt egy kezdő évadterv csomag, mely a fentiek alapján változhat.” (87. oldal) És akkor itt jönnek olyan címek, mint Szent Péter esernyőjeMicimackóSzentivánéji álom… Csak azért – írod cinikusan –, hogy a formai követelményeknek megfeleljen a pályázatod?

Sokunkat aggodalommal tölt el, hogy ennyit gondolsz elegendőnek leírni művészeti programként, konkrét alkotók említése nélkül, a korosztályi besorolást figyelmen kívül hagyva. Ezen az általad említett “koncepción” (“…feltüntetett művek színpadi feldolgozásában gondolkodjak, melyek vonzó színházi programok lehetnek az általános iskolák számára”) a gyermek- és ifjúsági színházi kultúra, élen a Kolibrivel réges-régen túlhaladt. A gyermek- és ifjúsági színház nem a nemzeti tantervben megjelölt kötelező vagy ajánlott irodalmi művek színpadi illusztrációja.

Ez a hiányosság is azt erősíti bennünk, hogy nincs művészi elképzelésed a gyermek- és ifjúsági repertoár frissítésére, vagyis lehet, hogy tényleg felnőtteknek szóló színházban gondolkozol, jelentsen az neked bármit is.

Azt “idézed” a pályázatodból, hogy „A célom, hogy a Kolibri Színház az egyetlen és megkerülhetetlen szereplője legyen színházi kultúránknak: ha csecsemő, gyermek- és ifjúsági produkció, akkor a válasz, Kolibri, ha drámapedagógia, akkor a válasz Kolibri, ha akadálymentesítés akkor a válasz Kolibri Színház kell, hogy legyen mindenki számára.”

Örülünk, hogy mindez célod, ugyanis ezek közül sok már régen így van: a Kolibri megkerülhetetlen szereplője a színházi kultúránknak, és ezt tudja az, aki ismeri. Lásd azt a rengeteg támogató üzenetet, közleményt, nyilatkozatot, amelyek éppen ennek a különleges értéknek a védelmében emelik fel a szavukat. Örülünk, hogy megemlíted a csecsemőket itt, bár az idézet a “csecsemő-” szó nélkül volna pontos, ugyanis a pályázatodban ez a mondat anélkül szerepel (84. oldal). Vajon miért idézted magad pontatlanul, és változtattál most ezen?  A pályázatodban mindösszesen még két alkalommal szerepel ez a szó, meglehetősen zavaros összefüggésben (84., 85. oldal), vagyis a Kolibri egyik védjegyéről nem írsz semmit, vélhetően azért, mert ennél a mondatnál többet nem gondolsz róla.

Fent azt írod, hogy „drámapedagógia”. Ezt sokan nem értjük. Hogy kerül ez ide? A Kolibri és általában a színházak nem foglalkoznak kifejezetten drámapedagógiával. Talán színházi nevelésre gondolsz, de az egy másik szakterület. Egyébként arról sincs egyetlen szó sem a pályázatodban, pedig, ha színházi nevelés, akkor tájékoztatunk, a Kolibriben működik a legtöbb színházi nevelési foglalkozás, és itt vezették be ezt először az országban még 2002-ben.

Ahogy a pályázatodban, úgy ebben a levélben is kiemeled, hogy “Nemzetstratégiai feladatokat ellátó csecsemő-, gyermek- és ifjúsági színház!” Bár a “csecsemő” szó itt is utólag, csak ebben a levélben került bele (lásd eredeti: 84. oldal), de azt nagyobb problémának találjuk, hogy színházi szakmai szemmel értelmezhetetlen ez a mondat és inkább aggodalommal, mint bizalommal tölt el bennünket.

Az általad kért társulati találkozón sok kérdést fogunk feltenni a pályázatod alapján, ezt vesszük alapul, és nem az utólag korrigált, kiegészített ígéreteket, módosításokat, magyarázatokat, amelyekből ebben a levélben is van néhány.

Budapest, 2025. február 3.

Üdvözlettel,

a társulat képviseletében

Vidovszky György
a Kolibri Színház rendezője

Gyevi-Bíró Eszter
a Kolibri Színház színházi nevelési koordinátora

Nizsai Dániel
színész

(kiemelések: Kolibri Színház)

Fejléckép: A Kolibri Színház épülete (forrás: Kolibri Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné.
Könyv

Közös sorozattal jelentkezik Nyáry Krisztián és Bősze Ádám

A magyar széppróza napján, Jókai Mór születésének kétszázadik évfordulóján mutatják be az Óbudai Társaskör második jubileumi produkcióját Jókai sétány 200 címmel. Nyáry Krisztián irodalomtörténész és Bősze Ádám zenetörténész új sorozata február 18-án debütál.
Plusz

Hegyet hágék, lőtőt lépék – tíz éve hunyt el Erdélyi Zsuzsanna

Erdélyi Zsuzsanna Kossuth-díjas néprajztudós, a nemzet művésze tíz évvel ezelőtt, 2015. február 13-án hunyt el Budapesten. Tanítványai, szellemi örökösei nem felejtik.
Könyv

„Világos volt számomra, hogy haldoklom” – támadója tárgyalásán szólalt fel Salman Rushdie

A hetvenhét éves, világhírű író megrázó vallomást tett annak a férfinak a tárgyalásán, aki 2022-ben egy nyilvános beszélgetésen késsel támadt rá, és tizenöt késszúrással sebesítette meg.
Klasszikus

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A fura, az általában jó

Február 13-án került sor a Rózsavölgyi Szalon legújabb előadásának bemutatójára: Hárs Anna Mákfagyi című darabját Dicső Dániel állította színpadra. Játssza Jeney Luca és Kálid Artúr, fontos szerep jut még egy fagyitérképnek.
Színház hír

Megszűnik a Vádli Alkalmi Színházi Társulás

Tizennégy évi működés után beszünteti tevékenységét a Vádli Alkalmi Színházi Társulás – jelentette be a Facebook-oldalán Szikszai Rémusz, az alapító-rendező. Előadásaik között olyan nagy sikerű és emlékezetes produkciók voltak, mint az I. Erzsébet, a Caligula helytartója vagy a Kutyaharapás.
Színház hír

Színházigazgatók közleménye: „Minden esetben tiszteletben tartjuk a fenntartó döntését”

„Elfogadhatatlan kollégáink felelősségteljes döntésének megkérdőjelezése” – közös nyilatkozatot adott ki több színházigazgató, melyben kiállnak azok mellett a munkatársaik mellett, akik a közelmúlt igazgatói pályázatainál bírálóként, javaslattevőként tevékenykedtek.
Színház interjú

 Vizi Dávid: „Vannak esték, amikor nem én követem a nézőket, hanem ők engem”

Bár fiatalon azt gondolta, színésznek lenni sokkal egyszerűbb, mégsem bánja, hogy ezt a hivatást választotta – Vizi Dáviddal, a Katona József Színház színészével a zenés színházról, saját hangja megtalálásáról, a Karsai Dániellel való találkozásról és a közösségi médiáról beszélgetettünk.
Színház ajánló

A szem nem öregszik – először tartottak felnőttbábfesztivált Veszprémben

Árnyjátékkal a mindennapi szorongásokról, szemgolyókkal az evolúcióról mesélni – mostanra talán tudatosodhatott a hazai nézőkben, hogy a báb műfaja nem csak gyerekeknek szól, a hétvégén az I. Veszprémi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál is ezt igazolta. Négy előadáson jártunk. Beszámoló.