Színház

Sokbarázdájúak – beszámoló a 15. székelyudvarhelyi dráMA kortárs színházi találkozóról

2024.09.30. 11:00
Ajánlom
Erdélyben minden magára valamit adó magyar színház fesztivált rendez, hogy nézőinek mutasson olyan értékeket is, amelyeket más magyar, román vagy régióbeli színházak hoznak létre. A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház idén a 15. alkalommal rendezett kortárs drámafesztivált, amelybe egy ideje már szeptember 21., a magyar dráma napja is beleesik, fényesítve az ünnepet. Stuber Andrea beszámolója.

Az élet nem is olyan nehéz, csak már nagyon rossz a híre. Származhatna ez az idézet mondjuk Parti Nagy Lajostól, de nem, nem tőle való. Tomcsa Sándor írta, a 19. század végén született székelyudvarhelyi író, humorista, karikaturista, lokálpatrióta. Ő lett a névadója (ha nem is rögtön) az 1998-ban alapított székelyudvarhelyi teátrumnak. Amely színház az eddigi működésének negyedszázadában – szerény lehetőségek között, szinte mindig anyagi, technikai és személyzeti hiányosságokkal küzdve – 164 bemutatót hozott létre.

A legbátrabb magyar színházi emberek Erdélyben élnek és dolgoznak.

Még a legkisebb városban is összeszövetkeznek arra, hogy a szó legjobb értelmében vett színházat csináljanak. Kortársit és művészit. Lehet, hogy a közönség eleinte – akár eleinte hosszan – előnyben részesíti a könnyebb, kisigényűbb színházi szórakoztatóipart, de a jó színház, az érvényes színház olyan, hogy nem nehéz rákapni. És aztán jó esetben bővülni kezd a nézőtábor, mintha csak magára venné a Három nővér Versinyin ezredesének szavait, miszerint „önök után újabb hasonlók bukkannak fel, talán hatan is lesznek, azután tizenketten, és így tovább, míg végül az ilyenek válnak többséggé, mint maguk.”

tomcsa_sandor_szinhaz_este-100520.jpg

15. dráMA kortárs színházi találkozó a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színházban (Fotó/Forrás: Kelemen Kinga / Tomcsa Sándor Színház)

Erdélyben minden magára valamit adó magyar színház fesztivált rendez, hogy nézőinek mutasson olyan értékeket is, amelyeket más magyar, román vagy régióbeli színházak hoznak létre. Nagy Pál, a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház igazgatója 2008-ban azt találta ki, hogy a harmincezres népességű kisvárosban kortárs drámafesztivált alapít, amelyre román vagy magyar kortárs szerzők műveinek román vagy magyar nyelvű előadásait hívják meg. A szeptember megfelelő hónap erre, az esemény beillik találkozós évadkezdésnek. Egy ideje már szeptember 21., a magyar dráma napja is beleesik, fényesítve az ünnepet.

Idén már a 15. dráMA kortárs színházi találkozót rendezték meg Udvarhelyen – a járványos év kiesett. A mostani eseménysorozat végén a számadás így festett: 6 nap, 13 előadás, 1564 néző, 235 vendég és meghívott, 17 önkéntes, 2 buli, 1 koncert, 1 kiállítás, 1 könyvbemutató, 1 lapbemutató és 1 Színházunk éjszakája program.

bagossy_makettkiallitas-100521.jpg

Bagossy Levente díszlettervező makettjei (Fotó/Forrás: Kelemen Kinga / Tomcsa Sándor Színház)

Képzőművészeti kiállítás gyanánt ezúttal Bagossy Levente díszlettervező húsz díszletmakettja ékesítette a rendezvényt. Ezt az anyagot már hat erdélyi város színháznézői megcsodálták, és most Udvarhelyen is mindig akadtak emberek a színház előcsarnokának előfolyosóján, akik a dobozok előtt gyökeret verve gusztálták a miniatürizált Bagossy-díszletek apró finomságait. Ezeknek az alkotásoknak külön ajándéka, hogy

Bagossy Levente a díszlet köré gondosan odaépíti a színpadképet szegélyező színházbelsőt,

tehát a makettek nézői bepillantást nyerhetnek a helyszínbe is, például a pécsi Nemzeti Színházba vagy a Vígbe.

Kellemes és olykor izgalmas órákat tölthettek a dráMA résztvevői és nézői a délután ötórai teákon, amikor is beszélgetés zajlott egy-egy színházi szakemberrel. Nemkülönben a délelőtti eszmecseréken, ahol az előző napon látott előadások alkotói és a szakmai nézők cseréltek véleményt. A büfébeli világmegváltásokról nem is beszélve.

A leglényegesebb program természetesen a színházi előadások sora.

A felhozatal minőségét nyilván az határozza meg, hogy az elmúlt évben milyen kortárs drámák kerültek színre, milyen minőségben, az előadásokat sikerült-e felmérni, meghívni, elhozni a Küküllő-menti városka művelődésiház-színházába, ahol önkéntesek és munkatársak önkéntelenül is figyelnek a vendégekre, segítőkészségükre minden résztvevő számíthat. Eljött a találkozóra – muszáj volt, hogy ott legyen – a sokszorosan díjazott marosvásárhelyi sztárelőadás, a Sebestyén Aba rendezte Az igazság gyertyái. Székely Csaba 1942-43-ban játszódó, a bözödújfalusi szittya magyar zsidók történetét drámairodalmi közkinccsé tevő művének előadása ezúttal is meghódította a közönséget. (Bár kissé szorongott az előadás az itteni kisebb színpadon – ahogy egyébként a városmajori bemutatkozáshoz is el kellett venni az eredeti díszletből.)

az_igazsag_gyertyai_mvhely_nemzeti-100520.jpg

Az igazság gyertyái című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Kelemen Kinga / Tomcsa Sándor Színház)

Székely Csaba-darabot vitt színre a helyi társulat is: a Rusznyák Gábor rendezte 10-et. A Tomcsa Sándor Színházé az ősbemutató dicsősége, legalábbis magyar nyelven és Romániában, hiszen a mű a nagyszebeni Radu Stanca Nemzeti Színház számára készült, románul adták elő először, nálunk pedig a Radnóti Színház játssza nagy sikerrel. Az udvarhelyi produkció talán nem kiemelkedő, de nagyon tisztes teljesítmény a társulattól. Barabás Árpád művészeti vezető a szakmai beszélgetésen említette azt az igényét,

ne legyen a színész „egybarázdájú”, játsszon mást is, mint amit szokott.

Talán ebből is eredhetett a szereposztásnak némi ellenszereposztás jellege, ami kellemes meglepetéseket is hozott. Én például nem láttam még ennyire markáns figurát, ilyen jelentékeny alakítást Szűcs-Olcsváry Gellérttől, mint itt, a VIII. nevű szerepben.

10_szekelycsaba_tomcsasandorszinhaz-100519.jpg

A Rusznyák Gábor rendezte 10 című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Kelemen Kinga / Tomcsa Sándor Színház)

A 10 előadása logisztikai teljesítménynek sem utolsó, hiszen a tíz hősnek a maga kis guruló, panelház „lakával”, telefonfülkényi dobozkájával kell ide-oda vonulásznia. (A színpadra festett színes csíkok igazítják el őket a közlekedésben.) Gyakran pedig más szereplőket, statisztákat jelenítenek meg a színészek kartondobozzal a fejükön, amelyeken rajzolt női vagy férfifejek mosolyognak.

Erőteljes élmény volt két kolozsvári színinövendék továbbélő vizsgaelőadása, az It’s easier if című független produkció, amelyben Balázs Ádám és Sárosi Ádám szavak nélkül, bohócszerű küllemmel és eszközökkel kerekített érzelemgazdag történetet, kinek-kinek magában értelmezendőt. Ugyancsak nem nélkülözte a személyességet a Zeițe de categoria B (Másodosztályú istennők) című előadás, amelyet három különböző város román színházának három középkorú színésznője adott elő: Elena Ivanca, Ioana Dragoș Gajdó és Silvia Luca. Friss hangú, professzionális játékukkal sok mindent elmondtak a színésznőlétről, főleg az anyasággal vegyítve.

masodosztalyu_istennok-100550.jpg

A Zeițe de categoria B (Másodosztályú istennők) című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Kelemen Kinga / Tomcsa Sándor Színház)

Figyelemreméltónak bizonyult a bukaresti Metropolis Színház Ultimii (Az utolsók) című előadása is, amelyet Mimi Brănescu írt és rendezett, és négy jól működő színész játszott. A magyarországi vendégnézők angol feliratozás segítségével követhették a szöveget, és eleget értettünk és láttunk ahhoz, hogy Lőkös Ildikó dramaturg a másnapi szakmai beszélgetésen Spiró Györgyöt és Háy Jánost emlegesse. Hiszen a szereplők – apa, két felnőtt fiú és egyikük felesége (Adrian Titieni, Alin Florea, Conrad Mericoffer, Andreea Mateiu) – olyan világot és életet festettek fel, előbb vidám színekkel, viccesen, aztán komorabbá téve a képet, amely a magyar valóságtól sincs messze.

Láthattuk a Gázláng alapján született kézdivásárhelyi Derengést, egyszemélyes prosti-darabot Gyergyószentmiklósból Szilágyi Mírától, és nem volt érdektelen felolvasószínházi formában meghallgatni Kárpáti Péter diákjait, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem magiszteri képzéséről jött drámaírás szakos hallgatók „rádiójátékait”. (Az utolsó két nap programját már nem láttam élőben, legfeljebb némelyik előadását régebben a maga helyén, mint a nagyváradi Én, a féreg című Kafka-adaptációt, vagy a szatmári Harag György Társulat Interaktívját.)

Az igazság odaát van – ez volt az idei kortárs színházi találkozó mottója. Szívesen értem ezt akár úgy is, hogy lesz igazság „odaát”, vagyis szilveszteren túl, 2025-ben is.

Fejléckép: Az It’s easier if című előadás jelenete (fotó/forrás: Kelemen Kinga / Tomcsa Sándor Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Színház

Ismét meghirdették a független előadóművészeket támogató Staféta pályázatot

Október 31-ig lehet jelentkezni a főváros által meghirdetett pályázatra, amely az önálló munkásságuk elején járó előadó-művészek és előadó-művészeti formációk vezetői számára biztosít további megmutatkozási lehetőséget és anyagi forrást.
Plusz

Izgalmas kapcsolódások, inspiráló újdonságok és közönségkedvencek várnak októberben a MOMkultban

Oscar-díjas filmek betétdalai nagyzenekarral, Budapestről szóló utcadalok, Bach és magyar népzene táncházban a Danubia Zenekar és Pál István Szalonna és bandája összefogásával – mutatjuk, milyen koncertek közül válogathatunk októberben a MOMkult műsorán.
Vizuál

Amszterdamban és Tallinnban kezdi nemzetközi fesztiválkörútját Lakos Nóra új filmje

Először versenyez magyar családi film A-kategóriás fesztiválon: Lakos Nóra Véletlenül írtam egy könyvet című alkotását ugyanis beválogatták a rangos Tallinn Black Nights Nemzetközi Filmfesztivál ifjúsági versenyprogramjába.
Vizuál

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Színház hír

Ismét meghirdették a független előadóművészeket támogató Staféta pályázatot

Október 31-ig lehet jelentkezni a főváros által meghirdetett pályázatra, amely az önálló munkásságuk elején járó előadó-művészek és előadó-művészeti formációk vezetői számára biztosít további megmutatkozási lehetőséget és anyagi forrást.
Színház ajánló

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.
Színház hír

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Színház interjú

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.