Színház

„Sokszor az dönt, hogy mennyire botrányos valami”

2016.09.16. 08:38
Ajánlom
Egyikük kiválóan énekel és mesterien mozgat bábokat a színpadon, másikuk prózai színészként ért el sikereket, és egy bábszínésznőt vett feleségül.

Idén szeptember 17-én rendezik meg a Színházak Éjszakáját, harminc budapesti színház részvételével. Az eseményhez kapcsolódóan sorozatot indítottunk, amelyben a résztvevő intézmények egy-egy művészét ültettük le egymással beszélgetni. A mai páros:

Spiegl Anna – Budapest Bábszínház

Kovács Lehel – Katona József Színház

Miért ezt a pályát választottátok?

Kovács Lehel: Már kisgyerekként imádtam szerepelni, élveztem, ha meg tudtam nevettetni a környezetemet, persze akkor még nem tudtam, hogy mi lehet emögött. Színházba is csak tizenévesen kezdtem el rendszeresen járni. Aztán felvételiztem az Egyetemre, ami elsőre nem sikerült, a harmadik fordulóból estem ki, így viszont a következő évben már a második rostánál kezdhettem újra, végül pedig felvettek Lukáts Andor és Jordán Tamás osztályába.

Kovács Lehel, Spiegl Anna

Kovács Lehel, Spiegl Anna (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

Spiegl Anna: Én csak később fedeztem fel magamban a színházcsinálás iránti érdeklődést, előbb még elmentem Szegedre esztétikát tanulni, ez viszont nem kötött le igazán. Színész szakra sosem mertem volna felvételizni, azonban kiszúrtam, hogy indul bábszínészképzés, úgyhogy megpróbáltam, lesz, ami lesz alapon, és végül felvettek. De ahogy Lehel is mondja, akkor még én sem tudtam, mit takar ez pontosan, csak azt éreztem, hogy dolgom van vele.

KH: Sokan nem is színészek akarnak lenni, csak a Színműre akarnak bekerülni, hogy aztán majd híresek lehessenek. Pedig ez ennél sokkal komolyabb és nehezebb hivatás.

Egyetem után mennyire volt egyenes az utatok?

SA: Nekem szerencsésen alakult a kezdésem azzal, hogy a Bábszínházhoz kerültem.

A szabadúszást még most sem merném bevállalni, nemhogy rögtön diplomaszerzés után.

A biztonság persze együtt járhat az elkényelmesedés veszélyével, de egyrészt jó szerepek találnak meg az anyaszínházamban, másrészt mindig keresem a külső munka lehetőségeit is, mert az másféle találkozásokat, újabb inspirációkat jelent.

Kovács Lehel, Spiegl Anna

Kovács Lehel, Spiegl Anna (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

KL: A kőszínházak között a Katona nagyon elismertnek számít, ezért én is úgy érezhetem, hogy jó helyen vagyok. Egy hely attól lesz igazán szerethető, ha ott megbecsülik az embert, és megkapja azokat a lehetőségeket, amik a fejlődéséhez szükségesek. Volt időszak, amikor több olyan feladatom volt, amiben ki tudtam bontakozni, és

bizony volt pár olyan évem is, amikor kevésbé találtak meg a jó szerepek. Ilyenkor türelmesnek kell lenni, és másba fektetni a megmaradó energiákat. Nekem ez a filmezés.

Milyen mértékben játszik közre a hűségetek abban, hogy nem váltottatok?

KL: Talán néha a gyávaságom is közrejátszik benne, de valóban volt olyan, hogy egyfajta hűség miatt nem álltam fel és hagytam ott mindent. Valahogy nem mondja azt az ember annak, aki gondol rá, hogy márpedig én most megyek.

SA: Nekem nagyon jó most a Bábszínházban, érzek magamban hűséget is, de azért szívesen elkalandoznék mellette más projektek felé is. Egyik nagy álmom létrehozni egy olyan produkciót, amivel aztán be lehetne utazni a világot.

Kovács Lehel, Spiegl Anna

Kovács Lehel, Spiegl Anna (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

Lehel, neked különleges kötődésed van a bábszínház világához, hiszen feleséged, Mórocz Adrienn a Budapest Bábszínház művésze.

KL: Ha a feleségem nem bábszínésznő lenne, akkor lehet, hogy kevesebbszer kötnék ki a Bábszínházban. Így viszont természetesen sok előadásban megnéztem már őt, más bábszínházban azonban még nem jártam, ami nagy adósságom.

A báb egy csodálatos műfaj, sajnálom, hogy itthon nem tud annyira népszerű lenni, mint külföldön.

Spiegl Anna

Spiegl Anna (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

SA: Pontosan ezt igyekszik a Budapest Bábszínház is elérni, hogy a bábra mint műfajra gondoljanak, és ne egy korosztályhoz kössék. Sok jó gyerekelőadás készül, de arra nem figyel annyira oda a szakma, és a felnőtt közönséget se szoktatja rá, hogy többet járjanak bábszínházba. Ezért is nagyon fontos, hogy ifjúsági- és felnőttelőadások is szerepeljenek a repertoárunkban. Különben érdekes, hogy az egyetemen egyáltalán nem szerepeltem gyerekelőadásokban! (Nevet.)

KL: Velünk Jordán Tamás megrendezte a Diótörőt, aminek az előzménye egy kaposvári Gothár-rendezés volt. Nem ment könnyen, ugyanis olyan utalásokkal volt tele a szövegkönyv, aminek egykor talán volt valami értelme ott, ahol bemutatták, de nekünk erről fogalmunk sem volt. Aztán az első igazi gyerekelőadásom a Pöttyös Panni volt, amiben azt lehetett megtanulni, hogy a gyerekeket tényleg le kell tudni kötni, különben kíméletlenül kimutatják, hogy nem érdekli őket az előadás és ki is mennek akár.

SA: Én is azt élvezem, amikor annyira magával ragadja a gyerekeket a játék, hogy akár be is kiabálnak, mert nincs meg bennük az a gát, hogy ezt nem szabad.

A saját generációtokon mennyire tapasztaljátok azt, hogy rendszeres színházba járók lennének?

SA: Az én közeli barátaim általában színjátszósok voltak, úgyhogy rajtuk ezt nehezen tudnám objektíven felmérni. (Nevet.) De általában az a tapasztalatom, hogy átlagosan félévente jutnak el színházba, olyankor viszont nagyon tetszik nekik, amit látnak.

Ami a színházban történik, az különleges a számukra, és sokkal fontosabb, mint például a mozi.

Kovács Lehel

Kovács Lehel (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

KL: Sokszor az dönt, hogy mennyire botrányos valami. Amikor felröppent, hogy Alföldi Róbertet leváltják a Nemzeti Színház éléről, hirtelen katasztrófaturizmus alakult ki körülötte. De így van ez A bajnok című előadásunknál is, ami szintén elég komoly port kavart és nagy lett a sajtóvisszhang körülötte. Volt, hogy felhívott egy olyan ismerősöm, akivel tíz éve nem is beszéltem, hogy tudnék-e rá jegyet szerezni neki.

Hogyan lehetne még inkább megszólítani a fiatalokat?

SA: Jó kezdeményezésnek tartom a Bábszínházban a Mozgató elnevezésű foglalkozásunkat, ahol az előadás előtt és után beszélgetünk a fiatalokkal, és segítünk nekik feldolgozni, jobban megérteni a látottakat. Fontos, hogy ne csak annyi történjen, hogy elviszi őket az iskola megnézni valamit, hanem tényleg eljusson hozzájuk, amit a színházban látnak.

KL: Nálunk is működik ifjúsági program, amit nagyon jó kezdeményezésnek tartok. Az egymásra való kíváncsiságra kell nevelni a fiatalokat, és az ilyen műhelyek nagyon sokat tudnak tenni ezért. Ezenkívül mindig sok fiatal szakmabeli kap lehetőséget a Katonában a megmutatkozásra, ami ugyancsak kell ahhoz, hogy képesek legyünk megszólítani az új generációkat.

Mikor teszi mérlegre egy színész az addigi pályáját?

SA: Valószínűleg minden évad végén számot vet a színész az addigi munkáiról, és felteszi magának a kérdést, érdemes-e még több energiát beletennie. Nagy megerősítés, hogy idén társulati díjat kaptam, amit a kollégáim szavaztak meg nekem. Úgyhogy nálam egyelőre pozitív a mérleg. (Nevet.)

KL: Megvannak azok az életszakaszok, ahol ennek fontos szerepe van. Például

amikor jött a gyerekem, meg kellett nézzem, hogy hol tartok, mit tudok felmutatni szakmailag és anyagilag.

A Munkaügyek című sorozat éveken át adott biztos hátteret a színház mellett, ám ez most befejeződött, úgyhogy innentől nehezebb lesz.

Spiegl Anna, Kovács Lehel

Spiegl Anna, Kovács Lehel (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

Lehel, egy vajdasági településről származol. Hoztál magaddal olyan tájszólást, amit az egyetemen kineveltek belőled?

KL: Már a gimnáziumban leszoktattak róla, de nem kényszerként éltem meg, egyszerűen átvettem annak a közegnek a nyelvét, amiben voltam. Viszont nem tűnt el teljesen, bármikor át tudok rá váltani, ha akarok.

SA: Nálunk, Kecskeméten nincs tájszólás, inkább csak hanyagul beszélnek kicsit. Az volt az érdekes, hogy amikor Andrusko Marcellával laktam öt évig, egy idő után az ő felvidéki beszédét kezdtem el én is átvenni. Talán egy előadásban majd jó hasznát veszem!

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

forrás: Színházak Éjszakája

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Minden hang a helyén volt” - Balázs-Piri Soma sikere Londonban

Aki meghallja zongorázni a mindössze tizenöt éves Balázs-Piri Somát, a Virtuózok felfedezettjét, laikusként érzi, szakmabeliként pedig tudja, hogy különleges kincset talált.
Klasszikus

Bartók Bangkokban is Bartók

„Ez egy olyan zenekar, amely a koncerten mindent odatesz” – mondja Keller András. A Concerto Budapest turnéjának első, bangkoki koncertje után a karmestert arról kérdeztük, miért nem barbaro Bartók zenéje, és miért rezonálhat rá bárki, aki emberből van.
Tánc

„Szeretek az utcán sétáló balerina lenni” – Interjú Felméry Lilivel

Ősszel kezdte tizedik évadát a Magyar Állami Operaházban, előtte a Vaganova Akadémián és a londoni Royal Ballet Schoolban is tanult. Kapott szerződésajánlatot Londonban is, de ő mégis hazajött. 2019-ben elnyerte a Harangozó Gyula-díjat. Felméry Lilit ezúttal a mindennapokról kérdeztük.
Tánc

Akkor mostantól a néptánc is versenysportág lesz?

4077 csapással 2 percen belül világrekordot döntött a Fricska Táncegyüttes, és ezzel együtt megszületett a #NeptancSport hashtag az interneten. A Fricska világrekordjának önmagán túlmutató jelentősége van, és talán egy tendenciát is jelez a néptánc műfaján belül.
Tánc

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Kovalik Balázs Térey-darabot rendez az Örkényben

Megkezdődtek a Lót – Szodomában kövérebb a fű próbái az Örkény Színházban. A bemutatót december 20-án tartják a nagyszínpadon.
Színház ajánló

Egy lebilincselő óra Dragomán Györggyel

Beszélgetni jó. Főleg, ha érdekel is minket a másik. A gondolatai. Az élete. Ő maga. Huszárik Katát pedig nemcsak érdekelte Dragomán György, hanem egyenesen lebilincselte. Ahogy a JaSZalon közönségét is.
Színház ajánló

Novák Eszter rendezésével indult az évad a megújuló Pelikán Fészekben

Magyarországi ősbemutatóval és új névvel indult az évad a Vörösmarty Színház nagy múltú kamaraszínházában: Novák Eszter rendezésében Joël Pommerat kortárs francia drámaíró és rendező Az én kis hűtőkamrám című előadás látható az október 11-i premiert követően a játszóhelyen.
Színház interjú

Mi történt Gina Lollobrigida és Fidel Castro között? – Interjú Pozsgai Zsolttal, a Gina és Fidel szerzőjével

Különleges találkozásnak állít emléket a Spirit Színház legújabb darabja: 1974-ben Gina Lollobrigida Kubába utazik, hogy interjút készítsen az ország diktátorával, Fidel Castróval. A találkozás mindkettejükben mély nyomot hagyott. Pozsgai Zsolttal, a mű szerzőjével beszélgettünk.
Színház ajánló

„Pusztító szenvedély, érzelmekkel teli háború” – A Feketeszárú cseresznyét mutatja be a Miskolci Nemzeti Színház

A Feketeszárú cseresznyét először 1930-ban mutatták be. Az 1920-as trianoni diktátum után játszódó mű hozta meg a szerző számára az igazi sikert és tette ünnepelt drámaíróvá. Október 11-én Szőcs Artur rendezésében mutatjuk be Hunyady Sándor színjátékát a Kamaraszínházban.