Színház

Stefanovics Angéla: "Miért születtem én erre a világra?

2011.04.12. 09:00
Ajánlom
A Budapesti Kamaraszínház friss Jászai Mari-díjas színésznője gyermeki alkatát meghazudtolóan öntörvényű egyéniség. Még főiskolás korában kezdett kísérleti filmeket írni, rendezni, játszani. A Comedy Central sketch showjában épp oly sikert aratott, mint tv-sorozatban vagy közönségfilmekben. Jelenleg a Pesti Színház Mikve előadásában a néma lányt alakítja, anyaszínházában pedig Fellini esendő hősnőjét, Gelsominát.

Milyen meghatározó emlékeid vannak Fellini Az országúton című filmjéről?

- Amikor először láttam ezt a filmet, teljesen odaszegezett a képernyő elé. Aztán most megint megnéztem, mielőtt próbálni kezdtünk. Fellini örök érvényű filmet alkotott, de az eszközök, amivel dolgozik, a mai szemnek néhol ingerszegénynek tűnhetnek. Manapság olyan mértékig sokkolva vagyunk a látványossággal, hogy igényünk lett rá. Az országúton számomra egy allegória. Egyensúlykeresés a földi és a földön túli erők között.

- Mit vesztek át az előadásba a filmből?

- Almási-Tóth András alkalmazta színpadra a darabot, a film szövegkönyve alapján. Így a szituációk nagyjából egyeznek a Fellini művel. Magát a produkciót viszont nehéz lesz a filmhez hasonlítani, mivel egy kamaraszínházban minimális díszlettel szinte lehetetlen megteremteni a színhelyek gazdagságát és folyamatos változását. A kocsit például, amivel utaznak, egy bőrönd fogja szimbolizálni. A cirkuszi sátrat egy porond. A kolostorban pedig Tímár Éva apáca ruhája segíti a nézőt.

- Mire helyeződik a hangsúly ebben a cirkuszi játékban?

- Zampano, Gelsomina és a Bolond viszonya a fő mozgatórugója a cselekménynek. Zampano (Törköly Levente) az erőművész, és a légtornász Bolond (Lengyel Tamás) feloldhatatlan konfliktusának áldozatává válik Gelsomina, és tulajdonképpen mindhárom szereplő. A lány e két végletes személyiség létezésében találja meg a saját valóságát, de a Bolond elvesztésével megtörik ez az egyensúly és értelmetlenné válik az élete.

- Mit jelképez számodra Gelsomina alakja és a cirkusz világa?

- Számomra a szerep kulcsmondata, amikor Gelsomina azt kérdezi "Miért születtem én erre a világra?" Egy furcsa kis lény ő, aki nem igazodik ki az emberek által alkotott földi viszonyok között. Gyermeki naivsággal csodálkozik rá a dolgokra és sajátos logikája szerint próbálja rendszerezni az eseményeket. A cirkuszi környezet pedig egy meseszerű világba helyezi a figurákat.

- Miben érzel rokonságot vele?

- Én is, mint sokan mások, gyakran érzem úgy, hogy nem találom a helyem. Nem értenek meg az emberek és gyakran én se saját magamat. Azt hiszem, sokan magukra ismerhetnek majd a három fő karakterben.

- Valaha játszottad Anna Frankot, látsz-e távoli párhuzamot Gelsominával szeretet, áldozat, megváltás témakörében?

- Nagyon máshonnan jön a két figura, de mivel mindkettőt játszottam, illetve Gelsominát csak fogom, biztos, hogy a megformálásban lesznek közös vonások, hiszen mindkettő mögött én állok.

- Szeretnéd levetkőzni a kislányos szerepkört, nyilatkoztad, mégis rendre megtalál. Milyen szerepkörben szeretnéd próbára tenni magad?

- Szerencsére van lehetőségem más szerepkörben is megmutatkozni. Játszottam már dívát, megtört szerelmest és anyát is. Persze az alkati adottságaimat nem tudom levetkőzni. Az egyetemen az első órán Kornis Mihály azt mondta nekem: 40 éves korodig kislányokat fogsz játszani, aztán meg csak nagymamákat. Remélem, addig azért még megtalál pár női szerep is.

- Pályád kezdetétől sokszólamúság jellemez, forgatókönyveket írsz, független filmeket rendezel. Hogyan egészíti ki egymást a színészet, az írás, a rendezés?

- Alkotásvágy hajt. Szeretek mindenféle dolgot, aminek a végeredménye egy produktum. Ide tartozik a főzés is, bár erre mostanában nem sok időm jut. A rendezés és az írás által úgy érzem, nagyobb rálátásom van egy próba folyamatra, persze ez nem akadályoz meg abban, hogy eltévedjek az ilyenkor gyakran előidézett sűrű légkörben.

- Éveken át összeszokott triót alkottatok Kálmánchelyi Zoltánnal és Végh Zsolttal. Elváltak az útjaitok vagy terveztek még közös munkákat?

- Az utolsó filmünket tavalyelőtt csináltuk, a Messze Európában-t. Abban Zoli nem tudott részt venni, mert Szombathelyen színészkedett, de tervek mindig vannak. Zsolt most egy kezdő reklám cégben vállalt nagyobb szerepet. Szóval mindenkinek megvan a maga dolga. Azért aktívak vagyunk. Csak most kevesebb az időnk egymásra és az íróasztalfiókban lapuló filmtervekre.

- Milyen jelentőséget tulajdonítasz a Jászai Mari-díjnak?

- Nagyon jó érzés volt megkapni ezt az állami kitüntetést, de úgy érzem, felelősséget is hárít rám. Méltónak kell lennem Jászai Mari nevéhez. Úgyhogy mostantól az első próbára tudni fogom a szöveget és mindig igazat adok a rendezőnek, meg a kollégáknak is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Színház

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Jazz/World

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Klasszikus

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Színház

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.
Színház hír

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Színház interjú

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Színház interjú

„A világ, amiben élünk, pokoli hely, ennek csak egy tünete a TikTok” – interjú a Túlságosan vékony falak alkotóival

A Staféta pályázaton Fidelio-díjat nyert Túlságosan vékony falak című előadás alkotóival, Bódi Zsófiával, Gerorgita Máté Dezsővel és Horváth Pannával a social media jelenlétről, influenszerekről és az előadás létrehozásának körülményeiről beszélgettünk.
Színház magazin

Kulka János: Tényleg más lettem

A közelmúltban hosszú idő után először lépett egyedüli szereplőként színpadra Kulka János. A Halál Velencében című előadást a Jurányi Házban mutatták be, a színművészt ennek apropóján kérdezte az RTL.