Színház

Szabó Máté: Kedvelem az olyan kaliberű embereket, mint Shakespeare

Szabó Máté tiszta Shakespeare. Vagy nem? A vele készült több mint egyórás beszélgetést két részben közöljük, kiváltképp mert a semmiből felbukkant Auksz Éva is, aki minden elkövetett, hogy a komoly beszélgetés gyanúja is elkerüljön bennünket. (X)

Hány Shakesperae-t olvastál életedben? Szereted?

SZM: Igen. Ami kötelező volt, azt mindenképpen. Volt szerencsém játszani is ezekben anno, a Pesti Magyar Színházban. Például a Szentivánéji álomban még Akadémista koromban, tündérek voltunk. Akkoriban történt, hogy a Várszínház megszűnt, és az előadást, ami oda terveztek, teljesen új konstrukcióban kellett létrehozni a hevesi téri nagyszínpadon, aminek technikai hátulütői voltak. Anno, Iglódi István igazgatónk, úgy álmodta meg ezt az előadást, hogy volt egy hatalmas felhúzható ágy, amin a szerelmi jelenetek játszódtak, de

a díszlet mozgatása csak Várszínházban működött. A Magyar Színházban nem lehetett egyszerre felhúzni és leengedni, az ágy pedig elkezdett előre-hátra dőlni. Mi pedig – akik ennek az ágynak a négy sarkára voltunk rendezve mint tündérek –, halálfélelemben játszottuk a darabot

Van egy hasonló Szentivánéji álmos sztori: Horváth Anna nevű osztálytársammal játszottunk, ő volt Molylepke én meg Pókháló Tündér. Az ő arcára virágok voltak festve az enyémre pedig egy pókháló. Persze közben készültünk a másnapi mesterség óráinkra is, így ha nem voltunk színpadon például Bánk Gertrudis jelenetet játszottuk – így összefestve – egy próbateremben. Mikor egymásra néztünk, nem bírtuk ki röhögés nélkül és ment a jelenet a levesbe.

szabo_mate-152005.jpg

Szabó Máté (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Valószínűleg annak ellenére, hogy egy poénos Shakespeare-t kell hoznod, mélyebben utána olvasol, hogy ki is volt ő valójában. Szerinted tényleg ilyen kis mitugrász lehetett, mint a Valami Bűzlik című musicalben?

SZM: Fogalmam sincs. Nagyon szívesen támaszkodom Szente Vajkra mint rendezőre. Legyen övé a felelősség. Viszont az nagyon tetszett, amit mondott erről a korról és az akkori Shakespeare-ről. Most is, akkoriban is egy akkora tehetséggel megáldott valaki, aki kiemelkedik a pórnép közül. Gondolom, az ilyen kaliberű emberek akkor is hamar ismertté váltak, és a gyorsan felkapott hírnévnek és sztárságnak köszönhetően lehetett egy kicsi beképzeltség bennünk. Így aztán el tudom képzelni, hogy nem nagyon volt vetélytársa, de ezt most nagyon kedvelem.

Auksz Éva: Elhangzott az olvasópróbán, hogy Szente Vajk és te barátok vagytok, de sosem dolgoztatok még együtt. Nem egy bátor húzás baráttal elkezdeni dolgozni?

SZM: Úgy vagyunk mi barátok, és úgy nem dolgoztunk még együtt soha, hogy húsz éves már ez a történet. A Pest Színház Akadémiáján találkoztunk 2000-ben. Játszottunk együtt darabokban, rengeteget röhögtünk együtt és persze nem mindig fogtuk vissza magunkat. Látod Éva, így hogy belekotyogsz a beszélgetésbe elárulom: néhány dologról jobb, hogy fogalma sincs.

AÉ: Úristen, mit csináltatok Ti a hátam mögött...?

Évi, szólj hozzá, milyen volt Szabó Máté fiatalon?

AÉ: Izgalmas. Mint pályakezdő és mint színész.

Mi együtt kezdtük, de engem Iglódi István elég korán kiemelt és főszereplővé tett. Nagyon jóban voltunk.

Azóta játszottatok együtt?

AÉ: Soha.

Akkor ez most egy nagy találkozás?

SZM: Igen.

AÉ: Amikor mondták, hogy Szabó Máté lesz Shakespeare, akkor megkérdeztem, hogy „Ez az a Szabó Máté, ugye ő?” Mert nem akartam elhinni és nagyon örültem neki.

Az azért nem rossz, hogy megkérdezik, hogy „Ugye te vagy az?”

SZM: Így, hogy előtte van, hogy „ugye”, így hízelgő. Van egy másik Szabó Máté, aki rendezőként tevékenykedik ezen a pályán. Egyszer összefutottunk a Vas utcában, ahol bemutattak minket egymásnak. Beszélgettünk arról, hogy kinek kellene nevet módosítania, mert ő az idősebb, de én vagyok régebb óta a pályán. De akkor abban maradtunk, hogy senki nem változtat semmin. Visszatérve hozzánk, nekünk a My Fair Ladyben kezdődött a szakmai kapcsolatunk az Évivel…

AÉ: Aztán jött Bob herceg.

SZM: Róla is mindig sugárzott a profizmus és az alázat. Ez nagyon fontos, mert a mai fiatal nemzedék gyakran elfelejti vagy nem is találkozott ezzel a szóval. Ő is azon kevesek közé tartozik, akik nem felejtették el: honnan jöttek. Mindig érződött a munkáján is és a személyiségén is. Szerintem ez az, ami miatt meg tudja találni az egyik lélek a másikat…. Nem beszélve arról, hogy ő is vidéki. Egy pillanat alatt megérzik egymást.

AÉ: Figyelj, ellenszélben is…

SZM: Még egy budapesti közegben is. Valahogy sugárzik a másikról. Mindenféle ellenérzésemet leküzdve a fővárossal kapcsolatban. Szóval nem is tudom, My Fair Lady, Bob herceg, István, a király, Veled Uram, Attila, Etele, Atala minden volt 2005-2006-2007-ig, aztán kész elvágták és nem találkoztunk többet. De egy nyári táborban tanítottam Éva nagy fiát egy hétig.

AÉ: Tényleg… utálta. (nevet) De nem azt, hogy te tanítottad, hanem, hogy táborba kellett mennie. Azt hiszem, akkor volt elsős.

SZM: Emlékszem, a tanári kar összeült, hogy Hunorral foglalkozzunk egy kicsit többet. Egy tó partján volt a tábor. Reggel hívta az apukája, utána Éva, aztán Áron. Szóval a mobil egy fontos eszköze volt a tábornak. Soha nem fogom elfelejteni, hogy ebéd után bandukolt egyedül, felkaptam. Zsipsz-zsupsz katona… és a mobil beleesett a tóba. Három másodperc alatt láttam összeomlani az életemet, öt perc múlva hívni fogják a gyereket négyen a családból, és a telefonja a tó mélyén van éppen. Leraktam a fiút a parton és ruhástul bementem a vízbe. Sikerült kiemelni a víztől elázott telefont. Ordítottam, hogy „Hozzatok hajszárítót!” Két kislány nézett rám szótlanul. Mondom: Mi van, nem értitek? Végül hozták, darabokra szedtem az akkori nyomógombos telefont és két oldalról két hajszárítóval próbáltam életre kelteni. Sikerült, így megúsztam, nem buktam le.

AÉ:

Emlékszem minden kislány szerelmes volt a Mátéba.

A keresztlányom teljesen odáig volt érte, már akkor hozzáment volna hozzá feleségül.

Bolondulnak érted a nők?

SZM: Nem panaszkodom, színes életet éltem.

Ezzel az izgalmas felütéssel fejezzük be az interjú első részét és innen folytatjuk. A két művésszel a 2021/22-es évad első bemutatóján, a Valami bűzlik című musical ősbemutatóján találkozhatnak.

Fejléckép forrása: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház

Támogatott tartalom.

József Attila Színház

A József Attila Színház 1956 szeptemberében nyílt meg a Váci úton. Az azóta eltelt hatvan évben komoly változásokon ment át mind az épület-, mind a színház társulata, repertoárja. Évadaink összeállításakor arra törekszünk, hogy értékteremtő előadásaink egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak.  Kínálatunkban elsősorban emberi-polgári értékeket felmutató színművek, vígjátékok és zenés darabok szerepelnek. E sokszínűség mellett mindig kiemelt fontossággal bírt beavató színházi programunk, ami a tizenéveseket szólítja meg. A Gaál Erzsébet Stúdióban egy alternatív színházi gondolatot, underground szellemiséget igyekszünk meghonosítani.

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Jazz/World

Jazzstandardek műfajközi fényben: Tigran Hamasyan koncertje a Müpában

2015-ös sikerkoncertje után május 20-án újra a Müpa színpadára lép napjaink egyik legkeresettebb jazz-zongoristája és -zeneszerzője, Tigran Hamasyan, hogy bemutassa április végén megjelent StandArt című új lemezét. A klasszikus jazzstandardek megfogalmazásában teljesen friss értelmezést nyernek.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Szentivánéji álom a székesfehérvári Vörösmarty Színházban

Május első hétvégéjén a gubancos szerelmek és a hatalmas fémgolyók játszották a főszerepet a Horváth Csaba által rendezett Szentivánéji álom című előadásban.
Színház interjú

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Színház hír

Magyar színházi fesztivál lesz júniusban Bukarestben

Bukarestben szervezi meg első alkalommal a Bukfeszt elnevezésű magyar színházi fesztivált az erdélyi teátrumokat tömörítő Magyar Színházi Szövetség, amelynek öt tagszervezete kilenc előadást mutat be a román fővárosban.
Színház ajánló

Szakonyi Károly legismertebb drámája látható a Játékszínben

Az Adáshiba a Vörösmarty Színházzal koprodukcióban kerül színre, Bagó Bertalan rendezésében. A budapesti bemutatót május 21-én tartják, majd május 28-án Székesfehérvárra érkezik az előadás.
Színház interjú

„Nehezen tudom elképzelni, hogy van olyan ember, akiben nincs valamiféle előítélet” – interjú Kálid Artúrral

Május 15-én újra látható a RaM Színházban a Veres 1 Színház Miss Daisy sofőrje című produkciója. A sofőrt alakító Kálid Artúrral előítéletekről, a színház feladatáról és hatásáról beszélgettünk az előadás kapcsán.