Színház

Szántó Erika: "Van két ember, köztük egy egész óceán"

2013.10.24. 11:25
Ajánlom
Az alig több mint másfél éve működő Rózsavölgyi Szalon egyik első bemutatóját Szerettem őt címmel tartották, amely ma is a színház egyik legnépszerűbb, legtöbbet játszott előadása. Rendezője október végén új premierre készül. Választása ismét egy kétszereplős darabra esett: Tom Kempinski Távolsági szerelem című művét viszi színpadra. INTERJÚ

A hazai ősbemutatón pályájuk során első alkalommal játszik együtt Tóth Ildikó és Lukács Sándor. Szántó Erikával az emberi élet alapkérdéseiről beszélgettünk a közelgő bemutató kapcsán.

- Miért esett épp erre a darabra a választásod? Miért érdekelt? Mit láttál meg benne?

- Ungvári Tamás fordította ezt a darabot, és adta a kezembe. Magyarországon még soha nem játszották. Először is, a Rózsavölgyi Szalon nagyon alkalmas arra, hogy filmes nyelven mondva, közelikben dolgozzunk. Filmrendezőként ez nekem már egy nagy erény. Másrészt ez a kétszereplős darab az emberi élet egyik alapkérdéséről szól, arról, hogy milyen nehéz eljutni egyik embertől a másikig, milyen nehéz kinyitni azokat a bizonyos ajtókat, amit Balázs Béla és Bartók a Kékszakállú herceg várában olyan fantasztikusan megfogalmazott. Van két ember, egy férfi és egy nő, köztük egy egész óceán, hiszen az író Londonban, a színésznő pedig New Yorkban él, de nem ezt a távolságot a legnehezebb legyőzni, hanem azt, hogy hogyan tudjuk kinyitni azokat a bizonyos ajtókat, és hogyan tudunk ezen keresztül a saját árnyainkkal, félelmeinkkel, szorongásainkkal megküzdeni. Minden emberi kapcsolat erről szól.

- A köztük lévő távolság esetleg épp segít abban, hogy ez két igencsak zárkózott és sérült ember megnyíljon és beengedjen egy idegent a saját szférájába?

- Ez egy nagyon érdekes kérdés, talán segít. Erre nem is gondoltam még. Ez a kapcsolat ugye telefonon indul, telefonon épül, ezt azt jelenti, hogy mindkét ember, a férfi és a nő megalkot magának egy másik személyiséget és annak nyílik meg. Igen ám, csakhogy a valóság, a másik fizikai és lelki realitása, amikor két ember szemtől szembe kerül, néha nem megkönnyíti, hanem megnehezíti a kapcsolatfelvételt.

- Mennyire van kiszolgáltatva egymásnak ez a két ember? Melyiknek van nagyobb szüksége a másikra, vagy teljesen egyenrangú ez a viszony?

- Nagyon nehéz pontosan meghatározni az erőviszonyokat és nem tudom megmondani, hogy kinek van nagyobb szüksége a másikra. Szavakban ők néha megfogalmazzák ezt, de valójában itt egy kölcsönös érzelmi trapézmutatványról van szó. Egy küzdelem ez, ahol minden a két színészen múlik. Bár felkészülten érkeztem és jól ismertem a darabot, mégis a próbafolyamat során számomra is rengeteg új vonást és új titkot mutatott meg. Itt is nyíltak az ajtók, és ez annak köszönhető, hogy két olyan színésszel dolgozom, akik képesek minden próbán többet és többet megmutatni önmagukból.

- Annak alapján, amiket elmondtál, ez lehetne akár egy bergmani vagy ibseni mű is. Mégis inkább a bulvár darabok kategóriájába sorolják. Mi lehet ennek az oka?

- Nem tudom, ki nevezte bulvárnak, én nem tekintem annak. Nem is hiszem, hogy az. És ahogy dolgozunk vele, és ahogy felfejtjük, abban sincs bulvár megközelítés. Persze van humora is. Én egyébként is nagyon nehezen birkózom a bulvár-nem bulvár kifejezésekkel. Korábban Anna Gavalda Szerettem őt című regényéből csináltam itt a Szalonban egy színpadi változatot, és soha eszünkbe sem jutott, hogy egy sikerregényről van szó. Van jó és van rossz mű.

- Ez jó mű?

- Én azt gondolom. Nagyon közel kerültünk ehhez a színdarabhoz és nagyon sok új rétegét próbáltuk felfedezni. A nézőknek pedig ebben a pici térben örömet okoz majd azt látni, ahogy két színész emberré, személyiséggé válik és megnyílik számukra és a darab számára. Említetted Bergmant. A művészi kánonban számomra ő a csúcs. Nem foglalkozom összehasonlítással, de azt hiszem nagyon sokat meg lehet tudni arról, hogy milyen nehéz a bennünk lévő sebeket megmutatni. Ebből áll egy szerelem vagy egy kapcsolat kialakulásának a folyamata.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Werner Herzog szembeszállt az értelemmel, és győzött

Werner Herzog 1974 telén Münchentől egészen Párizsig gyalogolt el, miután megtudta, hogy Lotte Eisner súlyos betegségben szenved, és haldoklik. A német rendező gondolkodás nélkül útnak indult, fejében ugyanis szöget ütött a gondolat, hogy Eisner csak akkor maradhat életben, ha ő elsétál hozzá.
Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.
Színház

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Klasszikus

Rajna Martin: „Fischer Ádámmal rendkívül inspirálóak a beszélgetéseink”

Konzis kora óta jár a Wagner-napokra, valósággal rajong a zeneszerzőért. Rajna Martin előbb korrepetitorként és Fischer Ádám asszisztenseként csatlakozott a Müpa neves fesztiváljának csapatához. Rajna Martin-interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.
Színház hír

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Színház hír

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház ajánló

Színház a város szélén

Évadösszegzéshez érkezett a Karinthy Színház, melyet 2022 óta Olt Tamás vezet, aki Ilja Bocsarnikovsszal együttműködve új társulatot és arculatot hozott a jelentős múltú budai teátrumba.
Színház hír

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.