Színház

Szász János: "Munka van a levegőben"

2013.10.24. 16:10
Ajánlom
A nagy füzet a Karlovy Vary-ban megrendezett nemzetközi filmfesztiválon elnyerte a Kristály Glóbuszt. Az Agota Kristof regénye alapján készült film rendezője jelenleg a Pesti Színházban próbálja Sütő András Az álomkommandó című darabját, amelynek premierjét október 26-án tartják, másnap este pedig közönségtalálkozón lesz lehetőség kérdezni az alkotókat a Fidelio szervezésében. A készülő produkció és az egy hónapja már a hazai mozikban is megtekinthető film kapcsán kérdeztük a rendezőt. INTERJÚ

- Mikor fedezte fel magának Agota Kristofot?

- Személyesen először a film kapcsán találkoztunk, de a regényeit már korábban is olvastam. Úgy húsz vagy huszonöt éve jelenhetett meg a Rakéta Regényújságban, tehát régre nyúlik vissza a kapcsolatunk.

- Milyen volt ő az életben?

- Agota kivételes ember volt. Nagyon őszinte volt, nem ismerte a hazugságot, és ez valószínűleg elviselhetetlen teher volt számára.  Gondolj bele, hogy egy olyan emberrel beszélgetsz, aki mindent kimond, amire gondol. Ebből a szempontból nagyon kényelmetlen, furcsa nő volt, de valamilyen csoda folytán engem a barátságába fogadott. Gyönyörű emlékeket őrzök róla, és nem ismerek még egy ilyen embert.

- A könyv kapcsán egyből érezte, hogy Önnek ezzel dolga lesz?

- Igen, mert szerintem olyan, mint egy forgatókönyv. Olyan dialógusok vannak benne, olyan a történetvezetése, de a legcsodálatosabb az, hogy egy stílus van benne leírva, egy filmes stílus, amit természetesen nem egyszerű a vásznon megvalósítani. Óriási kihívást jelentett képpé formálni azt a végtelen, tőmondatos, kegyetlen, szikár nyelvezetet, amivel Agota fogalmazott. Azt tudni kell róla, hogy franciául írt, és amikor A nagy füzet készült, még csak tanulta a nyelvet. A lánya javította a regényt, tehát részben ebből a kényszerűségből is adódott a stílusa. Meg persze abból is, hogy milyen élményanyagokból dolgozott.

- Hogyan láttak neki a munkának, mit tartottak fontosnak kibontani a regény szálai közül?

- A legfontosabb a gyerekek és a nagymama kapcsolata volt. Nagyon nehéz dolog ez, alig van hőse a történetnek, cserébe viszont nagyon sok epizódja van, ráadásul ezek mind szorosan kapcsolódnak egymáshoz, tehát csak minimálisan szabad elemeket elhagyni belőlük. Mint egy nyaklánc, úgy van összefűzve. Persze a film az egészen más tészta, ott egy másfajta befogadás történik, és annak is megvannak a maga határai abban az értelemben, hogy meddig nézed, és hol taszít el téged. A kegyetlenséget nagyon sokszor tudatosan rábíztam a nézőre, hogy képzeljék el ők. A nézői fantázia úgyis sokkal kegyetlenebb, mert bevallatlanul marad.

- Egy egészen új, eddigiektől gyökeresen eltérő támogatási rendszer állt a film mögött. Visszatekintve ez mennyire segítette vagy épp hátráltatta ez a munkáját?

- Mint általában, most is voltak könnyebbségek és nehézségek, de a film műfaja az mindig is ilyen volt, függetlenül Andy Vajnától. A támogatással egyébként nem volt gond, akadt elég pénzünk, ami a film mögött meghúzódó széles nagy európai összefogásnak volt köszönhető. Sok aprópénzből lett összerakva az összeg, cserébe viszont európai színészekkel, európai stábbal forgattunk. Ez utóbbi minden pozitívuma ellenére sokszor nagyon nehézzé is tette a dolgunkat, mert ez az internacionális gondolkodás Magyarországon még nem megy.

- Említette, hogy leginkább a nagymama és az ikrek viszonyát szerették volna kibontani. Nehéz volt rátalálni a szereplőkre?

- Kezdetektől fogva evidens volt, hogy a nagymamát Molnár Piroska fogja játszani. Ő rengeteget segített a film közben. Tudni kell róla, hogy nagyon odafigyel a fiatalokra, szünetekben nagyon kemény volt az ikrekkel, nem engedte, hogy elkalandozzanak akár egy másodpercre is. Fantasztikus pedagógus és egy kivételes erejű színésznő.

- És az ikrek?

- Fontos volt a csiszolatlanságuk, de nem azért, mert egyébként Gyémántnak hívják őket az életben, bár nyilván ez is egy jó poén. Szerettem volna, ha nem hivatásos színészek játsszák őket, egész egyszerűen azért, hogy önazonosak legyenek, hogy saját magukon kívül ne jelentsenek mást. Csináltunk pár próbafelvételt, de ez nem arról szólt, hogy ők jók vagy épp nem jók, mert igazából már felvétel előtt kiderült, hogy jók és érdekesek és bírni fogják a 47 napos forgatást.

- A háború borzalmait hogyan ismertették meg velük? Talán még nem is tanultak róla...

- Az élet borzalmait viszont már egészen biztosan ismerik. Persze, óhatatlanul muszáj volt nekik vetítenünk pár képet a háborúról, tisztába tenni, hogy mik is történtek ott, de annál, mint ahogy ők éltek azelőtt, nehéz keményebbet mutatni.

- Látta Horváth Csaba A nagy füzet-rendezését a Szkénében?

- Sajnos még nem, de mindenképp meg fogom nézni.

- Következő bemutatója Az álomkommandó lesz a Pesti Színházban, abban az intézményben, amelyre nemrég Balázs Péter is benyújtotta igényét...

- Nagyon sok helyen dolgoztam a világban, és nagyon sokfajta társulattal volt már dolgom, Moszkvától kezdve Norvégián át Amerikáig. A Víg mostani társulata elképesztő tehetséggel és ambícióval dolgozik, olyannal, amit nagyon ritkán lehet látni a világban. Szövegtudással érkeznek a próbákra, és rögzítenek mindent, amit mondok nekik, nyitottak, érdeklődőek. Én próbálok hinni abban, hogy nem történhet meg mindennek a megcsúfolása.

- Érezhető a feszültség a levegőben?

- Nem, munka van a levegőben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ilyen volt: Baráti Kristóffal zenélt a Kodály Filharmonikusok a reptéren

A négy őselem, a tűz, a víz, a föld és a levegő szolgált mottóként a debreceni Kodály Filharmonikusok nagyszerű koncertjének műsorában. Kritika.
Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Vizuál

Elhunyt I. M. Pei, a Louvre üvegpiramisának tervezője

A kínai-amerikai építész 102 éves volt. Ő tervezte a Louvre üvegpiramisát és a washingtoni National Gallery of Art épületét is.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház új évad

Operagála köszönti az 50 éves Szentendrei Teátrumot

Öt saját bemutatót és számos előadást kínál új évadában a Szentendrei Teátrum, amely idén ünnepli ötvenéves fennállását. A születésnapi operagálát Szentendre főterén rendezik meg, az évad háziasszonya Gubik Petra.
Színház hír

A Kodály-módszerről szóló Vecsei–Vidnyánszky-darab is látható lesz jövőre a Nemzetiben

Tíz bemutatót tervez a jövő évadban a Nemzeti Színház, ahol Eirik Stubo, David Doiasvili, Szász János, Andrzej Bubien, Berettyán Nándor, Márkó Eszter és ifj. Vidnyánszky Attila rendezését is láthatja a közönség.
Színház magazin

Csehov-hősnőbe oltott Tündekirálynő – Cate Blanchett 50

A színpadon és a filmvásznon mutatott teljesítményével is számos díjat kiérdemelt, ő az egyetlen színésznő, akit ugyanazért a szerepért kétszer is Oscar-díjra jelöltek. Május 14-én töltötte be ötvenedik életévét Cate Blanchett.
Színház gyász

Elhunyt Vass Éva színésznő, Gábor Miklós özvegye

85 éves korában vasárnap elhunyt Vass Éva kétszeres Jászai Mari-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész.
Színház klasszik rádió

A vágyvillamos zakatol a Fidelio Klasszik következő adásában

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása május 11-én 10 órától hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Bagó Bertalannal, Havasi Zoltánnal, Kollmann Szilviával és Serfőző Krisztinával.