Színház

Szatory Dávid: "A szakmát színházban lehet megtanulni"

2014.11.25. 14:00
Ajánlom
2014-ben a Nemzeti Színház művésze is megkapta a kiemelkedő teljesítményt nyújtó harminc év alatti fiataloknak járó Junior Prima Díjat. A díjátadó után pályakezdésről és szerepekről kérdeztük. INTERJÚ

- A díjátadón elhangzott, hogy egyetem után a Vígszínház is pályázott rád, te mégis a Nemzeti Színházat választottad, amit megelőzött egy közös munka Alföldi Róbert akkori igazgatóval, aki az Azaz című produkciót rendezte az Ódry Színpadon. Ebben vicces módon mintha áruba bocsátottátok volna magatokat.

- Az első közös munkánk az Oresztész volt, amely annak idején Alföldi Róbert nyitó előadása volt a Nemzetiben. Ehhez készítettünk az osztályunkkal előjátékokat, amiket a színház előterében adtunk elő. Ezután vetette fel az osztályfőnökünk, Gálffi László, hogy elhívná Alföldi Robit vizsgaelőadást rendezni az egyetemre, és így született meg az Azaz. Az előadás valamilyen szempontból tényleg húspiac volt, de részben amiatt is születnek vizsgaelőadások, hogy a színházigazgatók és rendezők találkozhassanak velünk, és ha felfigyelnek valakire, hívhassák dolgozni.

- Vidnyánszky Attila sok egyetemistát hozott a Nemzetibe a Színművészetiről és Kaposvárról, akik mellettetek dolgoznak. Velük milyen a kapcsolatod, szoktad őket tanácsokkal ellátni?

- Nincsenek olyan ambícióim, hogy tanítani próbáljam őket, erre ott van Vidnyánszky Attila és a tanáraik, akik nálam sokkal tapasztaltabbak és nagyobb a tudásuk. Az egyetemisták itt aktívan részt vehetnek a színház életében, vannak előadásaik, ami kiváló tanulópénz. Az egyetemen sok mindent kipróbálhat az ember, de ezt a szakmát színházban lehet megtanulni igazán.

- Meddig számít valaki pályakezdőnek?

- Nem tudom pontosan megmondani, nekem a mai napig nem szűnt meg teljesen ez az érzetem, noha még csak négy éve diplomáztam. Szerencsésnek gondolom magam abból a szempontból, hogy sok produkcióban részt vehettem, nagyon sűrű évadokon vagyok túl, így bizonyos dolgokban már nem érzem magam kezdő félelmekkel dolgozó színésznek. Alföldinél rengeteg előadásban voltam benne, tizenhárom-tizennégy futó darabom volt, ami rendkívül megedzett és segített megtanulnom kezelni a színész létformát.

- Ez komoly repertoár egy színész számára, egy ponton azonban lenullázódott, amikor az igazgatóváltással minden előadásod lekerült a műsorról.

- Minden ilyen veszteség rossz, de okkal hozták meg ezt a döntést, mi pedig elfogadtuk. Készültek azóta új előadások, noha nincs annyi szerepem, mint korábban, viszont így több időm jut olyan dolgokra, amelyekre eddig nem. Nincs okom panaszra, hiszen szakmailag tudok fejlődni. Remek próbafolyamaton vagyok túl a lengyel Andrzej Bubiennal, aki legutóbb Gombrowicz Operettjét rendezte nálunk. Magasra tette a lécet, erőteljesen rendezett, határozott koncepcióval és elvárásokkal, amiben Alföldi Róbertre hasonlít. Jó meló volt, fel kellett venni a ritmust.

- Charme gróf szerepe igazi kihívás. Hogyan birkóztál meg vele és mennyi idő után vált természetessé?

- Remélem, hogy valamennyire azzá tudott válni. Ehhez hasonló szerepet még soha nem próbáltam, borzasztóan izgalmas volt az, hogy ilyen széles skálán lehet benne mozogni. Törekedtünk arra, hogy meglegyenek azok a pillanatok, amikor kivillan az ő emberi mivolta is, annak ellenére, hogy hihetetlenül túlzó viselkedésmód jellemző rá.

- Egy-egy ilyen díjátadón, mint ez a mostani, azt látni, hogy jól ismeritek egymást a korosztályod tagjaival. Összetartónak látod a generációdat?

- Akik nagyjából egyszerre végeztünk az egyetemen, összetalálkozunk néha színházban egy-egy munka kapcsán. Amennyire lehet, próbálom nyomon követni a társaim színházi létét, az pedig külön öröm, ha egymás sikereihez tudunk gratulálni, mint például a mostani díjátadón.


2014-ben hat színművész, egy táncos és egy forgatókönyvíró-rendező vehette át a Junior Prima Díjakat és az azzal járó kétmillió forintot jelképező FHB Gold bankkártyákat az FHB Bank jóvoltából.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Jazz/World

„Sokszor szitokszó a klasszikusok számára az, ha valaki jazz-zenész”

Sárik Péter jazz-zongoristával a Ritmus és hang blogon jelent meg tartalmas interjú Sümegi Noémi tollából, amelyben egyebek mellett a jazz „policájról”, zörgős cukorkákról, valamint a klasszikus és jazz-zenészek viszonyáról is szó esett a szeptember 21-ei Bartók-lemezbemutató kapcsán, ami a Zeneakadémián lesz.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház nemzeti színház

Cserhalmi György marad a rendezésnél

A Nemzeti Színház új évadában Örkény István Macskajátékát állítja színpadra Udvaros Dorottya és Bánsági Ildikó főszereplésével jövő tavasszal. Színészként viszont továbbra sem találkozunk vele.
Színház thealter fesztivál

Szabadkai előadást is díjaztak az idei THEALTER-en

A közönség-, Kritikus- és Junior-díj mellett a fesztivál önkéntesei is díjazták kedvenc produkciójukat, valamint három Különdíjat is odaítélt a fesztivál.
Színház gyász

Elhunyt Kerényi Imre

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató hosszú, türelemmel viselt betegség után, életének 75. évében családja körében hunyt el.
Színház kritika

Törőcsik Mari ott sem volt, mégis főszereplő lett a Sztalker előadásában

Nem gyerekjáték, hanem igazi férfimunka volt az ifj. Vidnyánszky Attila és Vecsei Miklós vezette Sztalker Csoport bemutatkozó előadása, a Míg fekszem kiterítve, amely az Ördögkatlan fesztiválon debütált.
Színház ian mckellen

Ian McKellen saját élettörténeteivel kárpótolta az elmaradt előadás nézőit

Kisebb sérülés miatt ki kellett hagynia a Lear király egyik előadását Ian McKellennek a londoni West Enden, de a színész megkérte a közönséget, hogy hallgassák meg pályafutása legemlékezetesebb történeteit.