Színház

Szavak nélkül is érthetően – délvidéki hallgatás az Átriumban

2024.04.25. 16:40
Ajánlom
A Kultúrbrigád csapata július 14-én elbúcsúzik az Átriumtól, ám előtte, májusban még utoljára vendégül látják délvidéki barátaikat, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház nagyszerű társulatát. Urbán András költői rendezése, A hallgatás poétikája egy alkalommal lesz látható.

A Kultúrbrigád az elmúlt években a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház több előadását látta vendégül, mint például Béres Márta One-girl Show-ját, valamint a Nézőművészeti főiskola és a Dogville című előadásokat. Május 13. és 15. között, a Vajdasági Vigadalom részeként három egymást követő napon át Urbán András rendezéseire válthatnak jegyet a nézők: 13-án a Kosztolányi Dezső Színház különleges vendégjátéka, A hallgatás poétikája, május 14-én a szabadkai színházzal közös produkció, A trianoni csata, míg 15-én Urbán András kortárs kabaréja, a Mefisztó lesz látható az Átrium színpadán. 

EDY_2044-164018.jpg

A hallgatás poétikája című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Molnár Edvárd / Kosztolányi Dezső Színház)

A hallgatás poétikája a hallással, az emberi hanggal foglalkozó előadás, amelyben nincs se szöveg, se történet. A produkció az emberi hangok és zajok kompozícióját kutatja: négy színész, akik iszonyú energiával dübögnek, zihálnak, suttognak, kiabálnak, zúgnak, kurjongatnak, hümmögnek, nyögnek, zümmögnek, püfögnek, böfögnek, csattogtatnak, cuppantanak, lottyantanak, füttyögnek, hahognak és pisszegnek, vagyis összességében hangokat állítanak elő, bizonyos pontokon meglepve a nézőt, aztán a meglepetést rutinná változtatják, hogy egy váratlan fordulattal ezt vagy új meglepetéssel fejeljék meg, amelyen vérmérséklettől függően megbotránkozunk vagy jól szórakozunk, vagy éppen elvágják, és hosszan, fájdalmasan hosszan kimerevítsék. 

A hangosítás nem csupán a színészek hangjait, de az azt figyelemmel követő nézőtér zajait is felerősíti.

Ezáltal a közönség is részesévé válik az előadásnak: a köhintésekkel, az orrfújásokkal, a tüsszentésekkel, a sóhajokkal, és a nevetéssel valójában tökéletes egészet teremtenek.

A színészek (Mészáros Gábor, Verebes Andrea, Kucsov Borisz, Búbos Dávid) nem utánoznak, nem alakulnak át, nem próbálnak mások lenni, csupán önmaguk maradnak. A legalapvetőbb realitásra, az emberi létre és a bennünket körülvevő materiális világra reagálnak; hol színészek, akiknek feladatuk van a hang-, zörej- és zajképzéssel, hol hétköznapi emberek, akik zabolázott és zabolázhatatlan ösztöneiket engedik ki (vagy próbálják visszapréselni magukba), hol egyszerűen őrültek, akik gátlástalanul teszik ki azt, amit az ember amúgy a négy fal közé próbál zárni (vagy akár maga elől is jó mélyre).

EDY_7747-164018.jpg

A hallgatás poétikája című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Molnár Edvárd / Kosztolányi Dezső Színház)

„Ne a cselekményt értsd, hanem vegyél részt a játékban – mondja a rendező –, merülj el a reakciókban, az emberek rezdüléseiben, a hangok változásában, az intenzitásban, az energiában, a szomorú és vidám érzésekben.

Figyelj, érezz – és ne beszélj.

Hiszen olyan korban élünk, amelyben a szó devalválódott. Elvesztette a hitelét. Egyre kevesebb van mögötte, ahogy Medve Gábor az Ottlik-műben fogalmaz: »Minél jobban ritkulnak a szavak, annál jobban sűrűsödik az igazság; s a végső lényeg a hallgatás táján van, csak abba fér bele.« Így hatvan év távlatából, 2024-ben is talán a legkortársabb gondolatnak tűnik, hogy a csend többet fejez ki ezer szónál. Különösen, ha elfogadjuk, hogy a színház valóban lehet költészet, hogy a csend is lehet zene. Akár szó nélkül.”

Fejléckép: A hallgatás poétikája című előadás jelenete (fotó/forrás: Molnár Edvárd / Kosztolányi Dezső Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.
Színház

A fura, az általában jó

Február 13-án került sor a Rózsavölgyi Szalon legújabb előadásának bemutatójára: Hárs Anna Mákfagyi című darabját Dicső Dániel állította színpadra. Játssza Jeney Luca és Kálid Artúr, fontos szerep jut még egy fagyitérképnek.
Színház

Színházigazgatók közleménye: „Minden esetben tiszteletben tartjuk a fenntartó döntését”

„Elfogadhatatlan kollégáink felelősségteljes döntésének megkérdőjelezése” – közös nyilatkozatot adott ki több színházigazgató, melyben kiállnak azok mellett a munkatársaik mellett, akik a közelmúlt igazgatói pályázatainál bírálóként, javaslattevőként tevékenykedtek.
Színház

 Vizi Dávid: „Vannak esték, amikor nem én követem a nézőket, hanem ők engem”

Bár fiatalon azt gondolta, színésznek lenni sokkal egyszerűbb, mégsem bánja, hogy ezt a hivatást választotta – Vizi Dáviddal, a Katona József Színház színészével a zenés színházról, saját hangja megtalálásáról, a Karsai Dániellel való találkozásról és a közösségi médiáról beszélgetettünk.
Vizuál

A kortárs művészetekkel kapcsolatos kérdéseinkre keresi a választ a Ludwig Múzeum új kiállítása

Február 14-én nyílik meg a Ludwig Múzeum új, Gyakran Ismételt Kérdések című módszertani kiállítása, amellyel a céljuk, hogy a látogatók közelebb kerülhessenek a kortárs művészetben tapasztalható tendenciák megértéséhez, befogadásához.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A fura, az általában jó

Február 13-án került sor a Rózsavölgyi Szalon legújabb előadásának bemutatójára: Hárs Anna Mákfagyi című darabját Dicső Dániel állította színpadra. Játssza Jeney Luca és Kálid Artúr, fontos szerep jut még egy fagyitérképnek.
Színház hír

Megszűnik a Vádli Alkalmi Színházi Társulás

Tizennégy évi működés után beszünteti tevékenységét a Vádli Alkalmi Színházi Társulás – jelentette be a Facebook-oldalán Szikszai Rémusz, az alapító-rendező. Előadásaik között olyan nagy sikerű és emlékezetes produkciók voltak, mint az I. Erzsébet, a Caligula helytartója vagy a Kutyaharapás.
Színház hír

Színházigazgatók közleménye: „Minden esetben tiszteletben tartjuk a fenntartó döntését”

„Elfogadhatatlan kollégáink felelősségteljes döntésének megkérdőjelezése” – közös nyilatkozatot adott ki több színházigazgató, melyben kiállnak azok mellett a munkatársaik mellett, akik a közelmúlt igazgatói pályázatainál bírálóként, javaslattevőként tevékenykedtek.
Színház interjú

 Vizi Dávid: „Vannak esték, amikor nem én követem a nézőket, hanem ők engem”

Bár fiatalon azt gondolta, színésznek lenni sokkal egyszerűbb, mégsem bánja, hogy ezt a hivatást választotta – Vizi Dáviddal, a Katona József Színház színészével a zenés színházról, saját hangja megtalálásáról, a Karsai Dániellel való találkozásról és a közösségi médiáról beszélgetettünk.
Színház ajánló

A szem nem öregszik – először tartottak felnőttbábfesztivált Veszprémben

Árnyjátékkal a mindennapi szorongásokról, szemgolyókkal az evolúcióról mesélni – mostanra talán tudatosodhatott a hazai nézőkben, hogy a báb műfaja nem csak gyerekeknek szól, a hétvégén az I. Veszprémi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál is ezt igazolta. Négy előadáson jártunk. Beszámoló.