Színház

Századszor is Nagy négyes

2013.12.09. 12:30
Ajánlom
Ronald Harwood darabjának jubiláló előadását december 27-én láthatja a közönség a Belvárosi Színház színpadán. A Molnár Piroska, Vári Éva, Benedek Miklós és Szacsvay László főszereplésével futó produkció immár a harmadik évad óta töretlen sikerrel fut.

Az előadást rendező Gálffi László így foglalta össze a történetet Fideliónak: "három operaénekes él egy művészotthonban, a Rigoletto Kvartettjének három hajdani tagja. Félnek attól, hogy hamarosan a kollégák sorsára jutnak, akik egész nap társasjátékoznak meg tévét néznek. Ők hárman próbálják magukat frissen tartani, hogy minél később hülyüljenek el, el is különítik magukat a többiektől. Az alt (Molnár Piroska) sportol, úszni jár és a fiatal kertésszel kokettál, még élni akar. A tenor (Szacsvay László) végre Wagnerrel foglalkozhat - mindig Wagner-énekes szeretett volna lenni, de melyik operaénekes nem? -, írja az életrajzát. A bariton (Benedek Miklós) nehezebb helyzetben van, neki nincs ilyen igénye, ő szexuálisan éli újra a kamaszkorát; vagyis, csak beszél róla. Elég kevés jutott neki az életből (a darabból kiderül, hogy miért), ezt próbálja bepótolni.

És váratlanul megérkezik a szoprán (Vári Éva), a sztár, a negyedik tag, aki kívülről hoz valamit, ami ráébreszti őket bizonyos dolgokra. Kérdéseket tesznek föl maguknak: helyes-e, amit csinálnak, jól gondolkoznak-e. Közben kapnak egy fölkérést, hogy egy gálaműsoron énekeljék el újra a Kvartettet. És ebből ered a konfliktus. Mert ez a szoprán valódi sztár volt, ő nem akar öregen közönség elég lépni. És itt jön be az, hogy nekem miről szól ez az egész. (...) ...ezzel egyre inkább szembe kell nézni. Hogy az ember miként vállalja föl önmagát, a régi énjét, mennyire azonos vele, mennyit változott belül... Van néhány kollégám, akiket nem is értek, hogy miért csinálnak egyes dolgokat. Miért vezetnek műsorokat, miért lépnek föl bizonyos helyeken? Amikor öreg rockereket látok, akkor is ez jut eszembe. Meddig lehet elmenni? Meddig szabad csinálni? Nagyon kevesen tudják megőrizni a régi mivoltukat, Mick Jagger például a mai napig ott van. A színészetben az a jó - szemben az operaénekesekkel, balett-táncosokkal -, hogy egy öreg színész mindig kell. Elvileg az ember mindig megújulhat, tovább léphet, mindig szükség van rá. Egy öreg operaénekesre nincs szükség, mert már nincs hangja. Ez a probléma nagyon izgat engem, mert benne élek" - mondta a rendező.

Az előadást és Molnár Piroskát idén ősszel Vastaps-díjjal is jutalmazták.

Az Orlai Produkció idén novemberben egy másik előadásának is jubileumát ünnepelte, hiszen a Hat hét, hat tánc - Vári Évával és Kulka Jánossal - elértre a 250. alkalmát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Vizuál

Antonio Banderas abszurdnak tartja, hogy szexszimbólumnak bélyegezték

A talán legsikeresebb hollywoodi karriert befutó spanyol filmszínész, Antonio Banderas augusztus 10-én ünnepli hatvanadik születésnapját. 
Jazz/World

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.
Vizuál

Új Dirty Dancing-film készül Jennifer Grey főszereplésével

A Piszkos táncok folytatásába visszatér az eredeti film főszereplőnője - jelentette be Jon Feltheimer, a Lionsgate stúdió vezérigazgatója, megerősítve a már júliusban felröppent híreket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

„Az én Kisvárdám” – Közkedvelt művészek mesélnek kisvárdai emlékeikről

Az összetartozás évében különösen fontos a magyarországi és a határon túli kulturális, színház szakmai találkozás. Ezzel a sorozattal a szervezők erre szeretnék felhívni a figyelmet.
Színház hír

Új magyar musical a dunaújvárosi Bartók Színházban

Az Őze Áron vezette Kamaraszínház az egymásra figyelés gesztusát is kifejezi azzal, hogy a „Város Évadát” nyitja meg ősztől. Az új évadban tizenkét bemutatót tartanak.
Színház ajánló

Kortárs magyar drámák mustrája Szentendrén

A Szentendrei Teátrum fogadta be idén a Színházi Dramaturgok Céhe Nyílt Fórum rendezvényt, amelyre augusztus 9-14. között várják az érdeklődőket felolvasószínházi előadásokkal.
Színház magazin

Cenzúra, zaklatások, vallatások – Janovics Jenő és a Kolozsvári Nemzeti Színház

A kolozsvári magyar színjátszás történetének egyik legnehezebb korszaka volt a két világháború közötti időszak, az a 22 év, amikor először kellett kisebbségi színházként – a túlélés legfőbb szempontját szem előtt tartva – megmaradnia. Ezeket az éveket a fennmaradáson túl az a szándék mozgatta, hogy az adott politikai-gazdasági helyzet korlátai között a magyar színjátszás megtalálja a maga és a közönsége számára is megfelelő hangot. Az impériumváltás időszakát Janovics Jenő visszaemlékezései alapján tárjuk föl. Ő igazgatta az akkor Országos Nemzeti Színház nevet viselő kolozsvári színházat, amely Magyarország második nemzeti színháza volt.
Színház ajánló

Csányi Sándor egyszemélyes vígjátéka augusztusban is a MOMKultban!

Augusztus 23-án és 29-én dupla Hogyan értsük félre a nőket? előadással várják a nézőket a MOMkultban, mindkét nap 17.00 és 20.00 órai kezdéssel is megtekinthető Csányi Sándor önálló estje.