Színház

Szellemes és hátborzongató – interjú Pass Andreával

2020.10.21. 10:00
Ajánlom
Pass Andrea A Jelentéktelen után újra Gogolhoz fordult inspirációért, ám ezúttal nem egy köpönyeg alá férkőzik be a Pétervári Fagy, hanem a ma színházában találjuk magunkat, ahová egy revizor, a kormánybiztos érkezik és reformokat követel. Az író-rendező a Nyakunkon a revizor munkafolyamatáról, karanténról, színházról és az emberekben lakozó frusztrációkról mesélt.

Az elmúlt időszak eseményeit látva akarva-akaratlanul is felmerül a kérdés, hogy mennyire ihlették valós helyzetek a darabot.

Mindig valós eseményekre reagálok, ez most sincs másképp. A Nyakunkon a revizor már a címével is erre utal. A mi előadásunkban természetesen egy fiktív színházi társulatról van szó, hozzájuk érkezik egy idegen, aki felforgatja a színház eddigi létezését. Rombol, a színészek és az igazgató pedig próbálják menteni a menthetőt.

Ebből a történetből általános emberi minőségek rajzolódnak ki,

ez viszont mindenki számára ismerős lehet, nem csak azoknak, akik színházban dolgoznak.

Ráismerhetünk konkrét, valós színházi eseményekre?

Nem kívánunk senkit sem pellengérre állítani, inkább tükröt tartunk a szakmánknak, és ebben a tükörképben mi is benne vagyunk. Ez egy közös igény a színészekkel, hogy végig önkritikusak legyünk.

6M6C0586-092627.jpg

A Nyakunkon a revizor próbáján (Fotó/Forrás: Takács Attila)

Az évad elindulásával pedig mindenki újrapozícionálja magát. Milyennek látod a függetlenek lehetőségeit?

Borzasztó bizonytalan ez az időszak, és csak találgathatunk. Aki független produkciókból próbál megélni, annak eddig sem volt könnyű, de ha ismét bezárnak a színházak, vagy ha nem lesz elég néző, és emiatt nem tudunk játszani, nem számíthatunk túl sok jóra.

Ekkora bizonytalanságban hogy tudtok évadot tervezni?

Amint kinyitottak a színházak kapui, mindenki elkezdte iszonyatos tempóban pótolni az elmaradt előadásait, bemutatóit. Ráadásul nagyon nehéz ezeket hirtelen leegyeztetni, nekem például egyszerre kell most felújítanom előadásokat, előkészítenem a következő produkciómat, és próbálnom a mostanit. Egyszerűen még nem volt időnk újragondolni a helyzetet.

A Nyakunkon a revizor reflektál erre a covidos időszakra? Egyáltalán kell a színpadi műveknek reagálni rá?

Nem kell, de közben

nem csinálhatunk úgy, mintha ez nem történne velünk.

A Nyakunkon a revizor témája is a karantén alatt körvonalazódott. A mi előadásunk a krízishelyzetre is reagál, de nem hangzik el a vírus szó, sem a minket érintő SZFE-ügy, ugyanakkor az ebből fakadó szorongás és feszültség végig érezhető a történetben.

A darab szereplőiben is nagy a feszültség, szorongás. A hatalomtól való félelem egyszerű megfelelési kényszer, vagy valami ösztönös tartózkodás?

A szereplők leginkább a bizonytalanságtól rettegnek. Gogol művében mindenkinek vaj van a füle mögött, nem is kevés, konkrétan attól félnek, hogy lebuknak. Az általunk elképzelt társulat sem makulátlan, sőt, de nem úgy bűnösek, mint például a Revizorban a Polgármester.

6M6C0523-092627.jpg

A Nyakunkon a revizor próbáján (Fotó/Forrás: Takács Attila)

Mindezt a humor nyelvén tálaljátok. Könnyebb szatirikus hangnemben beszélni a máról?

Inkább a megfelelő játékstílust nehéz megtalálni, hogy mi az, amit a műfaj még megenged, mikor legyünk realisztikusak és mikor tesz jót, ha elemelünk egy helyzetet. Mindezt úgy, hogy a néző már jól ismeri a helyzetkomikum mechanizmusát, a félreértéseket egyből észreveszi. Mi most azt keressük, hogy mitől válhat egyszerre szellemessé és hátborzongatóvá a helyzetkomikum.

A forma volt előbb, vagy a téma?

Vígjátékban gondolkodtam, talán azért is, mert a Belvárosi Színházban mutatjuk be a darabot, persze a humor csak akkor születhet meg, ha van tétje a dolognak.

A mi történetünkben elég komoly veszteni valója van a szereplőknek,

konkrétan az, hogy folytathatja-e a társulat a munkáját. A karantén alatt nem volt könnyű inspirált állapotba kerülni, de a krízishelyzetben számos olyan intézkedés történt, ami a szakmánkat érintette, így a téma is meglett…

A szerepeket is konkrét színészekre írtad. Mi alapján választottad ki, hogy kikkel dolgozol együtt?

Az Orlai Produkció színészei adottak voltak, Péter Katával, Schruff Milánnal, Ötvös Andrással már dolgoztam korábban, Mészáros Mátéval és Járó Zsuzsával viszont még nem, de régóta vágytam rá. Hozzájuk hívtunk három vendégszínészt, Jászberényi Gábort, Ficzere Bélát és egy végzős színészhallgatót, Rohonyi Barnabást. Ezekben a színészekben gondolkodni nagyon inspiráló.

Mennyire formáltátok együtt a karaktereket?

Egy olyan szövegkönyvvel érkeztem az olvasópróbára, ami elmesél egy teljes történetet, ugyanakkor ez egy képlékeny anyag. Fontos, hogy a színészek hozzáadják a saját élményeiket, ötleteiket, ettől válhat igazán élővé az előadás.

A gogoli világ hogy jelenik meg az előadásban?

Az előző darabom, A Jelentéktelen volt inkább gogoli, a Revizor most „csak” inspirációt jelentett, illetve azt az alapmotívumot kölcsönzöm Gogoltól, hogy egy revizor érkezik egy intézménybe, esetünkben egy színházba. Véletlenül alakult úgy, hogy mindkét darabnál Gogol az ihletforrás, ráadásul A Jelentéktelent több, mint egy éve megírtam, az előző évadban mutattuk volna be, de a vírus miatt most a két előadás teljesen összecsúszott. De nem is baj, sőt érdekes is lehet, ha valaki mindkét előadást megnézi, mert láthatja, hogy mennyire különböznek.

Fejléckép: Pass Andrea (fotó: Dömölky Dániel)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Vizuál

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Klasszikus

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Vizuál

Wim Wenders-filmhetet tartanak az Art+ Cinemában

Június 28. és július 2. között a német rendező 1984 és 2000 közötti filmográfiájából öt alkotást lehet majd elcsípni mozivásznon szinkronnal, majd ezek után legfrissebb alkotását, immár felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Arról a pánikról szerettem volna beszélni, amit ma a felnövés jelent” – interjú Kovács D. Dániellel

Az [ESCAPE] – A Donkihóte-projekt című előadás július 5-én debütál a Városmajori Szabadtéri Színpadon, ősztől pedig az Örkény Színház repertoárján lesz látható. A színdarab rendezőjévelegyebek közt a világot jobbá tenni akaró hősökről és a videójátékok stigmatizáltságáról is beszélgettünk.
Színház hír

Bocsárdi László nyerte a legjobb rendező díját az Országos Színházi Találkozón

A kaposvári Csiky Gergely Színházban megrendezett seregszemlén mások mellett Zsigmond Emőke, Karácsony Gergely, if. Vidnyánszky Attila és Tokai Andrea is elismerést vehetett át.
Színház ajánló

Életútinterjúk alapján készül a MáSzínház női sorsokat bemutató előadása

A KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” című produkcióban három generáció tesz fel magának kérdéseket identitással, hozott mintákkal, önazonossággal és szabadsággal kapcsolatban.
Színház ajánló

Mit áldozunk fel jól megszokott kényelmünkért? – beszélgetés a Csónak című előadás alkotóival

Presznyakov Oleg & Vlagyimir Csónak, avagy előttünk az özönvíz című kortárs drámája a modern társadalom látleletét is adja. Az előadás rendezőjével, Bocsárdi Lászlóval, valamint két szereplővel, a főszerepben látható László Csabával és a volt feleségét alakító Berekméri Katalinnal beszélgettünk.
Színház interjú

Tompagábor Kornél: „Végtelenül élvezem a színész szabadságát”

Tompa Gáborral, a Kvártélyház Szabadtéri Színház Kft. igazgatójával, aki Tompagábor Kornél néven rendez, többek között az idei kínálatról, a „tompagáborság” mibenlétéről, a nyári esték varázsáról, üveggolyókról, rendezői koncepcióról és a Kvártélyház titkairól beszélgettünk.