Színház

Szentgyörgyi reflexek 1.

2012.04.02. 17:24
Ajánlom
Március 16-tól 29-ig tartott a 2. Reflex Színházi Biennálé Sepsiszentgyörgyön. A két hét eseményeire tekintünk vissza.

Ötszáz vendégelőadóval és háttérmunkással, négyezer nézővel, szélesebb körben pedig hétezer érintettel számoltak a fesztivál szervezői, akik a színházi előadások mellett koncertekkel, kiállításokkal, szakmai beszélgetésekkel és közönségtalálkozókkal várták a közönséget. A fesztivál ideje alatt In/between Reflex(ions) címmel worshopon vehetnek részt a fesztiválon résztvevő országok színháztudomány szakos hallgatói.

Láthatták az érdeklődők Németh Ilona és Jaro Varga kiállítását, az első napon pedig koncertet adott a Balanescu Quartet. Alexander Bălănescu elmondta: nagy izgalommal várta a koncertet, hiszen két éve nem járt Romániában, Sepsiszentgyörgyön pedig először lép fel, ezért is számított különleges alkalomnak ez a fellépésük.

"A müezzinek, a színészekkel ellentétben, csupán egyszer szeretnek meghajolni a közönség előtt" - világított rá a Rimini Protokoll Radio Müezzin című, a sepsiszentgyörgyi művelődési házban megtartott előadása végén látható felirat az egyiptomi-német produkciónak a színház és a muszlim vallásos hétköznapok közötti kettős természetére. Amint arról az előadást követő beszélgetésen maguktól az alkotóktól is értesülhetett a közönség: a kairói müezzinek élettörténetét bemutató előadás feliratain azokat az elvetett rendezői utasításokat is olvashattuk, amelyek révén maguk az alkotók alakították az előadás dramaturgiáját a próbafolyamatok során. A közönségtalálkozón a produkcióban résztvevő kairói világtalan müezzin, az új világrendet érzékeltető villamossági mérnök, valamint a rendező asszisztense, Dia Hamed és művészeti munkatársa, Juliane Männel és mesélte el az előadás létrejöttét. (Az előadás kitalálójával és rendezőjével, Stefan Kaegivel készített interjúnk ide kattintva olvasható.)

A színházi költészet vonatkozásaival zsonglőrködött az olasz Emma Dante rendező, és három alkalommal játszotta teltházzal Hedda Gabler című előadását a Kolozsvári Állami Magyar Színház a fesztivál legfrissebb játékterében, a nemrég felépült Új Stúdióban, amely első alkalommal volt színházi előadás helyszíne.

A varsói Teatr Dramatyczny Persona.Marilyn című előadását két alkalommal tekinthették meg a sepsiszentgyörgyiek. Krystyan Lupa társulata a produkcióról szóló közönségtalálkozón a hosszas, emberpróbáló próbafolyamatról mesélt, amely amiatt is rendhagyó volt, hogy a színészek szerepépítésével egy időben született meg a rendező írta színpadi szöveg, amelynek alapját Marilyn Monroe naplótöredékei képezték. "Utolsó filmje forgatásának időszakában Marilyn három napjáról szinte semmit nem tudunk. A fáma szerint a pszichiátrián töltötte ezeket a napokat, de erről semmi pontos adatunk nincs és ez pontosan megfelelt nekünk, hiszen ezekre a napokra elképzeltük Marilyn négy sorsdöntő találkozóját, amelyeknek helyszínéül Charlie Chaplin stúdióját választottuk az előadásban" - mondta Krystian Lupa a közönségtalálkozón.

A színház előteréig "kísérte ki" zenével és tánccal a nézőt vidám, színes előadása végén a német Mecklenburgisches Staatstheater,  amelynek társulata Gerhardt Hauptmann A bunda című drámájával vendégszerepelt Sepsiszentgyörgyön, a litván rendezőtől, Oskaras Korsunovastól pedig két produkciót tekinthettek meg a nézők. (A rendezővel készült interjúnk ide kattintva olvasható.)

A litván politikai helyzetre is tökéletesen illett mindaz, amit a Korijolánusz című előadásban színre vittek, ezért ott is magukénak érezték a nézők az előadást - mondták a budapesti HOPPart Társulat tagjai produkciójuk vilniusi fogadtatásáról a biennálé március 21-i közönségtalálkozóján. Szívesen játsszák "talált terekben" a Korijolánuszt, így az előadás a Tamási Áron Színház kamaratermében is éppen olyan jól működött, mint abban, amelyben létrejött Budapesten - fejtette ki Polgár Csaba színész-rendező az előadás utáni közönségtalálkozón, amelyen a társulat tizenegy tagja vett részt. A demokrácia buktatóiról, a különböző manipulációs technikákról és a bármikor konfliktusra cserélhető unalmas békéről szóló előadás shakespeare-i mondandóit csupán hangsúlyosabbá tették, jobban kibontották adaptációjukban, így lett aktuálisabb az eredeti szöveg - mondta el a találkozón Gáspár Ildikó dramaturg.

Az Örkény Színház Friedrich Dürrenmatt drámájából készült produkciója, a János király fejtegette tovább a HOPPart-előadás által felvetett politikai témákat, a tömeghez, a békéhez és politikai talpon maradáshoz kapcsolódó közéleti mechanizmusokat. "Remek társadalomkritika volt"... "Azok, akiknek mindezt hallaniuk kellett és tudnának tenni is valamit a látottak kapcsán, ide, a színházba is járnak, a többiek, ahogy az előadásban is elhangzott, csupán a nyájat képezik"... "A HOPPart-előadás még a mainál is komolyabb társadalomkritika volt, direktebb és feszesebb. Ez is jó volt, de a másik az én ízlésemhez közelebb állt"... "Nagy élmény volt, hogy az eddig csak tévéből ismert híres magyarországi színészeket most élőben láthattuk"... "Tetszett az, ahogy a történelmi mozzanatokat áthozták a jelenbe..." - mondták a nézők a fesztivál sajtóirodája munkatársának az Örkény Színház előadása kapcsán.

"Nagyon érdekes volt számunkra, hogy mennyire vájtfülű a helyi közönség. Azt, hogy színházon nevelkedett, értő nézőkkel van dolgunk, nem csak akkor éreztük, amikor éppen nevettek a különböző fordulatokon, hanem akkor is, amikor nem nevettek, mert nem érdemeltük ki a nevetést, hiszen az illető jelenet apróbb pontatlanságok miatt nem tudott úgy hasítani most, mint máskor" - mondta a János király sepsiszentgyörgyi fogadtatásáról Bagossy László, az Örkény István Színház előadásának rendezője.  (Az előadásról írt kritikánk ide kattintva olvasható.)

Az Abe Kobo regénye alapján készült Mint a fagyöngy című mozgásszínházi előadását a fesztiválon mutatta be az M Stúdió, a sepsiszentgyörgyi Andrei Mureșanu Színház Radu Afrim rendezte Előbb megszületsz című produkcióját is láthatták a fesztivál meghívottjai, ezt követően pedig a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház UNITER-díjas Rosencrantz és Guildenstern halott című előadására, illetve Ada Milea koncertjére került sor.

Várva várt esemény volt Marcel Iureșsel való közönségtalálkozó, amelyre a fesztiválon immár másodjára játszott Absolut című one man show-ját követően került sor. Az Act Színház színpadról és mozgóképről egyaránt ismert művésze közvetlenséggel és humorral beszélt a színházról alkotott elképzeléseiről, és azt is elmondta: őt nem a színházművészet, hanem azok a pillanatok érdeklik, amikor - színészként - önmaga lehet a színpadon. A színház műtrágya és virág egyszerre, amelyet a színpadtechnika szegényebbé, a történetmesélés valódisága gazdagabbá tesz - mondta Iureș, akitől egy ötödikes kisfiú kérdezte meg: mennyire volt nehéz számára fölépíteni a Ion Creangă-mesehős ihlette szerepet. "Ez a szereplő bárki lehetett volna az egyetemi docenstől egészen a taxisofőrig" - mondta Ivan Turbincă megformálója, és hozzátette: mindaddig nyugtalanította őt és az előadás rendezőjét a szereplő kiléte, amíg közösen rá nem találtak a hajléktalanra, mint szereplehetőségére. Attól a pillanattól fogva simán ment a szerepépítés.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház premier

2039-ben sem lesz könnyebb az élet

Négy generáció különös sorsát bemutató, kortárs családdráma kerül színpadra a Hatszín Teátrumban, tele bűnökkel, pokollá vált házasságokkal és egy elhallgatott örökséggel. A Majd, ha az eső eláll című előadás premierjét augusztus 10-én tartják.
Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.