Színház

Szerelmes Shakespeare: a mozi után a Madách színpadán

2017.06.12. 18:01
Ajánlom
Az 1999-ben bemutatott, hét Oscar-díjas film színpadi verziójának alkotói megtartottak mindent, ami az eredetiben jó volt, és további ragyogó ötletekkel örvendeztetik meg a közönséget.

A Gwyneth Paltrow és Joseph Fiennes főszereplésével készült történelmi-romantikus komédia, a Szerelmes Shakespeare egyik legnagyobb erénye minden bizonnyal az elsőrangúan megírt forgatókönyv volt; nota bene: a Marc Norman – Tom Stoppard szerzőpáros második fele nemcsak forgatókönyvíróként, hanem drámaíróként is elismert, Shakespeare-vonatkozású kis remeke például a Rosencrantz és Guildenstern halott.

A Madách Színházban színpadra kerülő verzió a 2014-es londoni bemutató alapján készült, amelyben szerencsére megtartották az eredeti forgatókönyvet, így a csodás (egyszerre vicces, megható, szívszorító és a női egyenjogúság témájával azóta is aktuális társadalmi kérdésekre reflektáló) sztori eleve adott volt.

Petrik Andrea (Viola) és Solti Ádám (Will)

Petrik Andrea (Viola) és Solti Ádám (Will) (Fotó/Forrás: Madách Színház/Mohos Angéla)

A Madách Szerelmes Shakespeare-je pedig ugyan a West End-változat alapján, de saját, egyedi verzióban valósult meg. Ennek fontos eleme például a magyar szöveg, amely napjaink egyik legnevesebb költőjének és műfordítójának, Szabó T. Annának köszönhető, és frappáns gördülékenysége, az emelkedettebb részeket a vaskosabb kiszólásokkal harmonikusan összefésülő virtuozitása mellett olyan leleményes megoldásokkal hívja fel magára a figyelmet, mint például a négyes vagy akár ötös alliterációk az élőbeszédszerű szövegben.

ShinLove (3)

ShinLove (3) (Fotó/Forrás: Madách Színház/Mohos Angéla)

Az 1999-es filmben a forgatókönyv mellett a legmaradandóbb élményt a jelmezek és a díszletek nyújtották, és a Madách Színház-féle verzió alkotói ezen a téren is kitettek magukért. Ahogy mondani szokták, a színpadra álmodott épületek és pompás ruhák szinte külön szereplői lettek a darabnak. Közülük is a főszerepet a Rose Színház monumentális replikája, illetve Erzsébet királynő „malomkerék-galléros”, tekintélyes abronccsal ellátott, bíborvörös kosztümje alakította.

A vizualitást illetően az előadás nagyszabású elemei mellett apróbb truvájok is akadtak: például az egyes jelenetek közti filmes vágások színpadi nyelvre való lefordítása, áttűnés-szerűen (az előző jelenet szereplői még a színen maradtak, miközben körülöttük megváltozott a háttér), vagy a fiúnak öltözött Viola „kicsomagolása” a mellét leszorító fásliból, amit – egy baldachinos ágy függönye mögül – gyönyörű árnyjátékként láthattunk megvalósulni.

Kerekes Éva a királynő szerepében

Kerekes Éva a királynő szerepében (Fotó/Forrás: Madách Színház/Mohos Angéla)

És végül, de nem utolsósorban a hazai Szerelmes Shakespeare talán legörömtelibb része, hogy a saját színészeinket láthatjuk a hollywoodi sztori szerepeiben. Will Shakespeare-t váltott szereposztásban Nagy Sándor és Solti Ádám játssza, a két Viola közül pedig Tompos Kátya a figura tisztaságát, őszinteségét és önfeláldozását, Petrik Andrea pedig vadócságát és lázadását domborítja ki. A Madách Színház műsorára kattintva kiválaszthatjuk, melyik kedvencünkkel szeretnénk látni a darabot. Az alábbi linken pedig további részleteket tudhatunk meg a színház június 9. és július 16. között zajló Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljáról, amelynek nyitányaként az előadás színpadra került.

Nagy Sándor (Will) és Tompos Kátya (Viola)

Nagy Sándor (Will) és Tompos Kátya (Viola) (Fotó/Forrás: Madách Színház/Mohos Angéla)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Csontváry ritkán látható, 1901-ben festett szicíliai tájképét is élőben csodálhatjuk a Virág Judit Galériában

A Holdtölte Taorminában című festmény felbukkanása azért számít művészeti szenzációnak, mert a magántulajdonban lévő festményt régóta nem láthatta a szélesebb közönség. „Kevés mű maradt fenn Csontváry után, magángyűjteményben pedig nagyjából húsz darab lehet. Ezek egyike a Holdtölte Taorminában” – mondta el Kelen Anna, a Virág Judit Galéria művészettörténésze.
Színház

Találkozni önmagunkkal: ez is egyfajta megváltás – interjú Gáspár Ildikóval a Bűn és bűnhődésről

Március 8-án mutatják be a Bűn és bűnhődést az Örkény István Színházban. Az előadás rendezőjével Dosztojevszkij leghíresebb regénye mellett a női karakterekről, önként vállalt szenvedésről és a színházak társadalmi szerepéről is beszéltünk.
Klasszikus

A zene- és énektanári pálya népszerűsítését segíti a frissen átadott Kodály Műhely

A Városmajorban található intézmény kurzusoknak, szakmai és módszertani bemutatóknak, művészeti, zenetudományi témájú kerekasztal-beszélgetéseknek és kamarazenei hangversenyeknek ad helyet.
Plusz

Elhunyt Jan Assmann egyiptológus, vallástörténész

A világhírű német tudós nevéhez fűződik egyebek közt a kulturális emlékezet fogalma, amelyet feleségével közösen dolgoztak ki. 2018-ban a Német Könyvkereskedelem Békedíjával tüntették ki.
Könyv

81 éves korában elhunyt Czakó Gábor Kossuth-díjas író

A Kossuth- és József Attila-díjas író, kritikus, nyelvrégész, a nemzet művésze február 21-én hajnalban, hosszú betegség után halt meg életének 82. évében – közölte a család.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kétszemélyes tantermi előadás készült a Sorstalanságból a Katonában

A Gloviczki Bernát és Jakab Balázs előadásában látható színpadi adaptációt Bagossy Júlia rendezte. A bemutatót február 23-án tartják a Sufniban.
Színház ajánló

Az orosz-ukrán háború kitörésének állít emléket a B32 és a TÁP Színház

A Ha háború lenne nálunk című felolvasó színházi produkciót a világhírű dán szerző, Janne Teller azonos című könyve alapján alkalmazták színpadra, az előadást most február 23-án három alkalommal is láthatja a közönség.
Színház ajánló

A Lavina című svéd filmből készül színpadi előadás Pelsőczy Réka rendezésében

A Lavinában a döntések súlyáról, a látszatboldogságról, a 40-es generációt érintő kérdésekről, középkorú férfiak és nők öndefiníciójáról, házastársaikhoz, partnereikhez és gyerekeikhez fűződő viszonyáról fanyar humorral és empátiával esik szó.
Színház interjú

Találkozni önmagunkkal: ez is egyfajta megváltás – interjú Gáspár Ildikóval a Bűn és bűnhődésről

Március 8-án mutatják be a Bűn és bűnhődést az Örkény István Színházban. Az előadás rendezőjével Dosztojevszkij leghíresebb regénye mellett a női karakterekről, önként vállalt szenvedésről és a színházak társadalmi szerepéről is beszéltünk.
Színház ajánló

Forradalomra uszít az óbudai tanár az Átriumban

A Hannibál tanár úr című, ikonikus Fábri Zoltán-film egy letűnt korszakot idéző történet, amelynek színpadi átdolgozása megdöbbentően pontos és különösen aktuális társadalmi látleletté vált napjainkban.