Színház

„Szeretem még az előadás előtt megszelídíteni a nézőket”

2016.09.14. 08:14
Ajánlom
Biciklivel érkeztek a beszélgetésre, nem véletlenül. A mozgás mindkettejük számára fontos, a munkában és azon kívül egyaránt, legyen szó akár egy hosszú utazásról.

Idén szeptember 17-én rendezik meg a Színházak Éjszakáját, harminc budapesti színház részvételével. Az eseményhez kapcsolódóan sorozatot indítottunk, amelyben a résztvevő intézmények egy-egy művészét ültettük le egymással beszélgetni. A mai páros:

Valcz Péter – Bethlen Téri Színház

Varga Ádám – Újszínház 

Több, mozgásra erősen építő előadásban is részt vesztek, hogyan alakult ez ki?

Valcz Péter: Fontos a mozgás, de sosem vittem túlzásba, versenyszerűen például sosem sportoltam. A színpadon kívüli mozgásnak nálam inkább praktikus okai vannak, a biciklit is azért szeretem, mert gyors, olcsó és közben még egészséges is. A legnagyobb sportteljesítményem az volt, amikor Németországból a Duna mentén tekertem haza, de kizárólag a mozgás miatt nem vágtam volna bele, kell, hogy legyen valami komolyabb célja. Párizsban olyan iskolába jártam, ahol azt tanultuk, hogyan fejezzük ki magunkat a test, a mozgás nyelvén, ezért is fontos nekem ez a közlési mód. Később emiatt is kerültem közel a Tünet Együtteshez, akik ezt a színházi formát képviselik.

Valcz Péter, Varga Ádám

Valcz Péter, Varga Ádám (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

Varga Ádám: Mindig is lételemem volt a mozgás, már egészen fiatalon, ugyanis elég hiperaktív kisgyereknek számítottam. Soha nem bírtam nyugton maradni. Péterrel ellentétben én versenyszerűen sportoltam, futottam, úsztam, szertornáztam, és mindenhova biciklivel mentem. Ennek ma nagy hasznát veszem a színpadon, igyekszem kihasználni az akrobatikus adottságaimat. Gyöngyösi Tamás Kontúr Fizikai Színházában rengeteget tanultam a színpadi mozgásról, és a kaszkadőrködésbe is belekóstolhattam.

Egy szerep kidolgozásában sokat tud segíteni, ha egy mozgásformán keresztül közelítem meg. 

A szfinxben például egy vaskapura kell felhúznom magam, ami hozzásegít egy olyan szélsőséges állapot eléréséhez, amely alapul szolgál egy akkor elhangzó monológ felépítéséhez. Szeretek elmenni a fizikai teljesítőképességem határáig, ugyanis ez olyan dolgokat képes előcsalni belőlem, amikre sokszor nem is számítok.

Az El Caminón is ezért mentél végig?

VÁ: Igen, háromszor is végigcsináltam, különböző útvonalakon. Tropára is mentek a térdeim, de nem érdekelt, mert kíváncsi voltam, meddig tudok elmenni. A hosszú gyaloglás monotonitása és a komfort zónámból való kilépés magamban rég eltemetett érzéseket és félelmeket kavart a felszínre, amelyek feloldása sokkal hosszabb folyamat egy pár hetes gyaloglásnál.

Az igazi meló magunkon a hazatérés után kezdődik.

Továbbá a Camino egy nagyon jó tréning a jelenünk érdembeli megélésére.

Valcz Péter

Valcz Péter (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

VP: Engem a mozgásból fakadó meditatív állapot izgat legjobban. Vettem már részt ilyen típusú workshopokon, amik sok jó pillanatot adtak. Az egyik gyakorlatban például órákon át forogtunk körbe-körbe úgy, hogy közben mégsem szédültünk el. Nem vagyok olyan ember, aki kizárólag az akaraterejével próbálja elérni a céljait, inkább szeretek elidőzni, más úton-módon rájönni a megoldásokra. Ez különben fizikailag is megmutatkozik rajtam: nem annyira az erő, mint inkább a hajlékonyság jellemez.

Mindketten sokfelé jártatok a világban, milyen szerepet tölt be az életetekben az utazás?

VÁ: Ha tehetném, állandóan utaznék. A munkámból fakadóan erre inkább csak nyáron, két évad között van lehetőségem, de még ennek is megvannak az anyagi korlátai. Nagy vágyam lenne körbehajózni a Földet, de ezt a színészet mellett nyilván nem lehet. Talán idővel erre fektetem majd a nagyobb hangsúlyt az életemben, ám egyelőre elég, ha évente egy-két alkalommal el tudok utazni valamerre, ha lehet, egyedül, mert ilyenkor sokat tanulhatok magamról. A Kilimandzsáró megmászása például életre szóló élmény volt.

A feljutás nagyon megviselt, magashegyi betegséget is kaptam, úgyhogy csak saját felelősségre mehettem fel a csúcsra, a végén már hallucináltam is.

Mégis megcsináltam és semmiért nem adnám az ott megélt perceket!

Péter, te is szívesebben utazol egyedül?

VP: Változó, most például a kapcsolatom első nagy próbatétele lenne, ha sikerülne együtt elmennünk Indiába. (Nevet.)

Ahhoz viszont, hogy valóban átélhesd, hogy máshol vagy, hosszabb időt kell az adott helyen eltöltened.

Ehhez vagy külföldre kell költözni, vagy érdemes olyan munkát keresni, ami sok utazással jár. Az nem elég, ha a szabad idődből lecsípsz egy keveset. A színészet ilyen szempontból nem a legszerencsésebb, de én már többet rendezek, mint játszom, így a szabadságom is nagyobb.

Valcz Péter, Varga Ádám

Valcz Péter, Varga Ádám (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

Ádám, nálad a színészet kizárólagos?

VÁ: Erős igényem lenne rá, hogy másban is kipróbáljam magam, de azt érzem, hogy ennek még nincs itt az ideje, szükségem van rá, hogy előbb még több tapasztalatot gyűjtsek. Színészként több mindenben kipróbáltam már magam az alternatív színháztól kezdve a kőszínházon át a filmezésig, és sokat tanultam a körülöttem lévőktől. Először színészként szeretném annyira megtalálni magam, hogy aztán legyen bátorságom másokat rendezni.

VP: Ez különös, mert én se mondanám azt magamról, hogy teljesen kész vagyok.

Nem azért foglalom el szívesebben a rendezői pozíciót, mert annyira meg tudom mondani, ki mit csináljon, hanem mert abból a székből könnyebb elérni, hogy közösen alkossunk.

Nekem a közösségi színházcsinálás az, ami fontos.

Varga Ádám, Valcz Péter

Varga Ádám, Valcz Péter (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

A közönségre hogyan gondoltok? Több helyen is felléptek, tapasztaljátok, hogy eltérőek a reakciók?

VP: Szeretem még az előadás előtt megszelídíteni a nézőket. Olyan hangulatot igyekszem kialakítani, amiben nincs se elvárás, se túl nagy tét, hanem egy nagy, közös játék, amiben mindannyian részt veszünk. Különösen jó, amikor az előadás után még ott tudunk maradni a nézőkkel megbeszélni a látottakat. A Bethlen Téri Színházban futó Mary és Max című produkciónk után rendszeresen tartunk beszélgetést, ami nagyon jól szokott sikerülni. Fontos, hogy a művészet ne valami elemelt, muzeális dolog legyen, hanem a nézőknek is élő kapcsolata legyen vele, mint egyfajta szeánsznál.

VÁ: Én kimondottan élvezem azokat a helyzeteket, amikor kapcsolatot létesíthetek a nézőkkel, ha erre megadja a lehetőséget egy előadás. Színészként olyankor szárnyalni tudok. A Szürke tej című tantermi előadásunkban például sok lehetőségünk volt erre, és a fiatalok reakciói nagyon izgalmasan alakították az előadást. Jó érzés, amikor képes vagy hatni és érzed, hogy jönnek veled. Inkább a kis terű produkcióknál tud ez jól működni. Nagyszínpadi előadásnál többnyire ott a negyedik fal.

Valcz Péter, Varga Ádám

Valcz Péter, Varga Ádám (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Színházak Éjszakája)

Hogyan élitek meg azokat a helyzeteket, amikor civilként, nem színpadi szituációban találkoztok a nézőkkel?

VÁ: Azokat a helyzeteket szeretem, amikor azt érzem, hogy a munkámon keresztül valakinek segíteni tudok. A Viharsarok című film kapcsán többször részt vettem meleg közösségek által szervezett beszélgetéseken, és olyan is előfordult, hogy valaki megkeresett, és elmondta, milyen sok erőt adott neki ez a film ahhoz, hogy fel tudja vállalni önmagát. Ez sokat jelent nekem.

VP: Amikor csak lehet, törekszem a találkozások, beszélgetések létrejöttére. Ez az alapállapotom, ebben lubickolok igazán.

Fontos nem elfelejteni, hogy az alkotói lét nem egyfajta kiváltság, csupán egy szemszög.

A művészet abban tud segíteni, hogy egy időre kiszakadjunk a hétköznapokból, és új nézőpontokból kezdjünk el vizsgálódni.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

forrás: Színházak Éjszakája

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Sztárvendégekkel és fiatal tehetségekkel tér vissza a Budavári Palotakoncert

Több év kihagyás után, augusztus 1-én és 2-án ismét megrendezik a Budavári Palotakoncertet. A Budai Vár Oroszlános udvarának festői környezetében a hazai és az egyetemes operettirodalom legnépszerűbb dallamai csendülnek fel.
Jazz/World

Vissza a gyökerekhez – a Benczúr Kertben köszönti húszéves jubileumát a Jazzation

Az idén 20 éves Jazzation, Magyarország legismertebb jazz a cappella együttese számtalan sikeres nemzetközi turné után június 18-án ünnepi hangulatú esttel várja régi és új közönségét a Benczúr Kertben.
Tánc

Hortobágyi Gyöngyvér: „Szerencsések vagyunk, és szerencsés a hazai művészvilág is!”

Kiválóan sikerült a Magyar Táncművészeti Egyetem Néptánc szakirány hallgatóinak Félúton című előadása. Az előadás végén, a modern szakirány hallgatóinak vizsgakoncertjéhez hasonlóan, itt is állva tapsoltak a nézők.
Vizuál

Francia film kapta a fődíjat az Annecy Filmfesztiválon

A világhírű animációs szemlén az Arco című alkotás hódította el az Annecy Kristályt. A fesztiválon idén díszvendégországként ünnepelték hazánkat, a hat nap során csaknem nyolcvan magyar filmet vetítettek teltházzal.
Vizuál

Átadták a Libri irodalmi díjakat

Náray Tamás, Bibók Bea, Borbás Marcsi, Bartos Erika, Karády Anna, Bán Mór, Emeran Mayer és Edith Eva Eger – mások mellett ők vehették át idén a Libri irodalmi díjakat. A könyvkereskedő 2024 legsikeresebb köteteit jutalmazta az olvasók döntése alapján.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Átadták a Staféta díjait, Szilvay Máté vehette át a Fidelio különdíját

Lezárult a 2023-as Staféta Pályázat részeként bemutatott előadások közönségszavazása, a díjakat idén is a Jurányi Ház évadzáró piknikén adták át, ahol kihirdették a TITÁNium pályázat eredményét is, és kiderült, hogy kik vehetnek részt 2025 őszén a mentorprogramban.
Színház hír

Öt pályázat érkezett a Vörösmarty Színház igazgatói posztjára

A korábbi aspiránsok közül senki nem pályázta meg újra a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatói posztját, várhatóan június végén születik döntés arról, ki vezetheti a teátrumot. Mások mellett Dolhai Attila zenés színész és Egyed Attila társulati tag is pályázott.
Színház interjú

„Az igazi generációváltás csak most kezdődik” – beszélgetés a Kabóca Bábszínház vezetőivel

Új épület, új csapat, új célok – valami megmozdult a veszprémi Szerelem-szigeten. Markó Róbert igazgatóval és Kocsis Pál művészeti vezetővel a Kabóca Bábszínház 11 előadását felvonultató miniévadon beszélgettünk.
Színház hír

Június 10-én kezdődik az OSZT Szolnokon – mutatjuk a zsűrit!

Június 10-én kezdetét veszi az Országos Színházi Találkozó Szolnokon, amely idén is a hazai színházi élet legfontosabb ünnepe. A szemleprogramban 14 kiemelkedő előadás kapott helyet, amelyeket szakmai zsűri értékel.
Színház interjú

Rusznyák Gábor: „Ahhoz, hogy a színház ne csak egy produkciógyárat jelentsen, bizalmi légkör kell”

Bár dolgozik Budapesten is, leginkább Miskolchoz kötődik Rusznyák Gábor, aki Goldoni vígjátékát rendezi idén nyáron. A Csetepaté Chioggiában premierje júliusban lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Erről és sok minden másról is kérdeztük a rendezőt. Rusznyák Gábor-interjú.