Színház

"Szeretjük az érzelmes történeteket"

2013.09.03. 14:49
Ajánlom
Már próbálják a Rózsavölgyi Szalonban az Ábel és Eszter című színdarabot, mely Gárdonyi Géza azonos című regényéből készült. A szeptember 17-i ősbemutató szereplőivel, Danis Lídiával, Őze Áronnal, Pogány Judittal és Gula Péterrel beszélgettünk. INTERJÚ

- Amikor elolvastátok a művet, mit gondoltatok róla?

Danis Lídia: Szívmelengető érzés volt, mert közel áll a lelkemhez és egy olyan világot idéz, ami nekem igazán kedves.

Pogány Judit: Ez egy nagyon egyszerű történt. Azt is mondhatnám, hogy szinte mese felnőtteknek olyan alapképletekkel, mint a szerelem, az anya-gyerek viszony, a féltés, a féltékenység. Azért hívom felnőtteknek szóló mesének, mert a mesében képzelünk el olyan történeteket, amik a való életben nem biztos, hogy megtörténhetnek, de elképzelni és átélni azért jól esik és szép.

Őze Áron: Először dühített az a fajta tehetetlenség, ami Ábelből árad. Nem hiszek abban, hogy két ember megtalálja egymást, de tehetetlenek a sorssal, a jóistennel, bármivel szemben. Engem ez bosszant. Olvasás közben azt éreztem, hogy na, most már valaki csapjon az asztalra vagy történjen valami. De azt el kell ismernem, hogy az alaptétel nagyon tetszik. Vagyis az, hogy függetlenül attól, milyen korban élünk, ha egy ember életében van egy akkora hazugság, mint itt a papának tett ígéret miatt létrejövő, szerelem nélküli házasság, tehát ha valaki ekkora kompromisszumot köt és ennyire megerőszakolja önmagát, akkor ez olyan szinten kihat nemcsak az ő, hanem mások életére is, amiből kiindulva aritmikussá és diszharmonikussá válik a további létezés. Onnantól kezdve elcsúsznak a különböző élethelyzetek, és általuk a két ember ritmusa. Ez ma ugyanígy van, én is tapasztaltam már.

- Személy szerint hisztek abban, hogy létezhet ilyen hatalmas szerelem, ami egy egész életen át kitart és mindent túlél?

DL: Próbálok hinni a szerelemben és a hűségben, de be kell vallanom, nem igen találkozom sem a saját életemben, sem a környezetemben ilyen példákkal. Úgyhogy várom a csodát.

ŐÁ: Létezik egész életen át tartó szerelem és létezik egész életen át tartó plátói szerelem, amelynek sohasem szabad beteljesülnie, és egy életen át cipeli az ember. Abban is hiszek, hogy két ember sorsa úgy alakulhat, ahogy a darabban, a szerelemnek számtalan színe, formája és alakja van. Két idős ember egymásba kapaszkodását is szerelemnek nevezhetjük, akik rengeteg mindenen túl, kompromisszumok, megvívott egyéni harcok és csaták árán még mindig együtt élnek.

PJ: Magamnak is van olyan fiatalkori emlékem, amit egy egész életen át nem hevertem ki.  A mai napig részletesen és színesen emlékszem az egész jelenetre, pedig csak 5-6 éves kislány voltam, és belázasodtam, annyira szerelmes voltam. Amikor ezt próbálom elmesélni, még mindig rám tör a remegés és az izgalom. Szerintem tehát létezhet örök szerelem, de nagyon ritkán fordul elő, ezért nagyon nagy érték.

- A darabot olvasva én kicsit megijedtem, hogy hogyan lehet úgy megvalósítani az előadást, hogy ne legyen borzasztóan szentimentális. Hogyan lehet ilyen érzelmeket hitelesen megmutatni? Mennyire tudtok majd azon a keskeny pengeélen egyensúlyozni?

DL: Mindig olyan utat választunk, hogy ne legyenek a jelenetek negédesek, nagyon sokat bohóckodunk, nevetünk és ezek a helyzetek megmentik a nagy drámázástól a dolgot.

ŐÁ: A romantikával nincs baj, csak a giccsel. Azt gondolom, hogy az igazságokat kell megkeresni. Lehet rosszul mondani mondatokat, és akkor azok elcsöppennek és beleragadunk a marcipánba, de ugyanazokat a mondatokat úgy is el lehet mondani, hogy igazságuk legyen. Hinni kell abban, amit kimondunk, mert a saját igazságunktól válik minden hitelessé.

PJ: Pontosan azt keresgetjük, hogy kell erősen nézni úgy, hogy az ne legyen züfeces és túl drámai, hanem igaz legyen. Ha eltaláljuk azt a stílust, ami nem érzelgős, hanem érzelmes, akkor szeretni fogják a nézők. Szeretjük az érzelmes történeteket.

- A darab két főhőse Ábel és Eszter. Milyen nőnek gondolod Esztert?

DL: Semmiképpen sem normális. Bonyolult, nehéz sorsú nő és persze magán hordja a kor bélyegét.

- És Ábel? Minden mozdulata attól függ, hogy te mit teszel, még a feleségét is te választod ki. Egy ilyen férfiről mi mit gondolunk?

DL: Minden embert próbálok színészként hitelesíteni, mert ez a feladatom, de azért sokszor gondolom a próbákon, hogy 2013-ban ilyen nincs. Ábel sem teljesen normális.  Az, hogy tizenötször küldöm el, tizenötször bántom meg és ötvenötször jön vissza... Szeretnék egy ilyen valóságos hús-vér férfivel találkozni...

ŐÁ: Eleinte haragudtam rá, most viszont már elfogult vagyok Ábellel szemben, mert egyre inkább rájövök, hogy ő tényleg annyira szerelmes, hogy néha nem veszi észre, hol van a lábtörlőség és a szerelem között a különbség. Ugyanakkor olyan támaszt ad Eszternek, ami egy férfinek kutyakötelessége. Az első pillanattól kezdve az a célom, hogy ebből a teszetosza, kicsit szerencsétlen alakból valamifajta férfit faragjak, akinek az esendőségét nem dühvel, hanem szeretettel és megértéssel szemléljük.

- A férj, dr. Eördögh és a mama figurája nem ennyire valószerűtlen, mesebeli alak. Ők képviselik a való világot, az álomvilágban a racionalitást. Úgy tűnik, hogy jó viszony van anya és lánya között.

PJ: Igen. A mama bár próbálja irányítani Esztert, de amikor rádöbben arra, hogy menthetetlen a lány, mert annyira szerelmes, akkor azt is megértéssel kezeli, és amennyire lehet, segíti. Állandóan próbálom az eszébe juttatni, hogy viselkedjen úgy, ahogy egy tisztességes feleséghez illik, de ennek ellenére nem gátolom meg, hogy találkozzon a régi szerelemmel. Állandóan küzdök a tisztességéért és azért, hogy botrány ne legyen, de ennek ellenére bűntárs leszek.

DL: A mama végig ott van a háttérben és bár az édesapa végakarata ellen nem tud mit tenni, tudja, hogy mi az a fájdalom. Egyszer el is mondja a darabban, hogy ő sem szerelemből ment férjhez. Valami módon tehát közös a sorsuk, és ezt próbáljuk finoman eljátszani: mellettem áll és nagyon szeret. A külsőnkkel persze nem tudunk mit kezdeni, így aztán bele is írtuk a darabba, hogy „tiszta apád vagy".

- A férj, dr. Eördögh igen különös figura. Még azt is nehéz eldönteni, hogy jó vagy rossz ember.

Gula Péter: Nem rossz ember. Az biztos, hogy furcsán bánik a saját érzelmeivel. Azt is nagyon nehéz eldönteni, hogy vannak-e egyáltalán érzelmei vagy az egész világot csak egzakt fogalmakban látja. Szerintem titkon megveti a saját ösztönös érzelmeit. 

DL: Ez egy igazi magának való, csendes ember, akit a környezete nem vesz észre, és nem veszi észre azt sem, hogy mire készül. Borzasztóan magányos, furcsa figura.

- A házasságba épp úgy, mint Eszter, ő is belekényszerült. Milyen az ő kapcsolatuk?

GP: Ez a házasság valójában nem omlik össze.  Eördögh szereti Esztert. Ez nem egy állandóan veszekedő, gyűlölködő család. Csak az a baj, hogy az orvos a fejében rögtön tudja azt is, hogy miért szereti a feleségét, és ez a fajta tudatosság megöl mindent. De nagyon szeretem ezt a figurát próbálni. Mindent megfogalmaz, nem hagyja működni a romantikát és az érzelmeket, és hozzá hasonlóan én sem vagyok romantikus alkat. Egy picit hasonlítok erre az orvosra emberileg.

- Miért érdemes ezt a művet színpadon bemutatni? Mi az, ami miatt érdekes lehet a ma emberének?

GP: Abban a nyüzsgő, felgyorsult világban, amelyben élünk, jólesik egy kicsit megállni és olyan helyzeteket látni vagy olyan helyzetekbe beleélni magunkat, amikhez már nincs semmi közünk vagy legalábbis nagyon távol áll tőlünk. Pihenteti az agyat.

ŐÁ: Gárdonyinak és ennek a darabnak a maga ritmusával, stílusával, előadásmódjával attól, hogy örök emberi dolgokat mutat be, mindenképp létjogosultsága van. És bármilyen érdekes is Gárdonyit játszani, de nem játsszuk régiesen. Biztos vagyok benne, hogy ez ma ugyanúgy meg tud szólalni. Ha csatát nyerünk az előadással, akkor minden néző korosztálytól függetlenül párhuzamot tud majd találni a múlt és a jelen között. Ezen túl én nagyon szeretem ennek a helyzetnek a pikantériáját, hogy miközben a történet a Szervita téren játszódik a 19. században, mi most itt vagyunk a Szervita téren és a panorámás ablakokon kinézve a Szervita téri templomot látjuk. Ez a darab vizuális megvalósításában is fontos szerepet kap.

DL: Én már felléptem a Rózsavölgyi Szalonban. Nagyon szeretek itt játszani, ez egy izgalmas, érdekes hely. Mindig azt gondolom, hogy biztosan New Yorkban meg Berlinben is vannak ilyen szalonok. Amikor elolvastam a színdarabot, valahogy azt gondoltam, hogy ez pont idevaló. Ha van egy kényes egyensúly, hogy mi az, amit itt játszani lehet, akkor biztos, hogy ez az. És tudom, rossz szó, hogy hatása lesz, de itt lesz hatása.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

„És tudod, ő Tóbiás” - mozikban a Tobi színei 

Bakony Alexa személyes, őszinte és rendkívül érzékeny dokumentumfilmje a család megtartó erejéről mesél. Középpontjában a 16 éves transznemű Tobi és támogató édesanyja, Éva kapcsolata áll, de a történet messze túlfeszíti a ráhúzott LMBTQ-perspektívát. Lebilincselő felnövéstörténetet látunk.
Könyv

Nem a kutya a hibás - Esterházy Miklós és Kovács Dóra a Lírástudók vendégei

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Esterházy Miklós és Kovács Dóra, akik Az új kutyád című kötetükről mesélnek.
Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.
Klasszikus

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Öt nap alatt harminc műsor várta az érdeklődőket az első Déryné Fesztiválon

Július 18-án a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Kárpátok visszhangja című táncelőadásával ért véget a július 14-18. között zajló Déryné Fesztivál, amelyet először rendeztek meg Sátoraljaújhelyen és környékén.
Színház gyász

Elhunyt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus

Életének 99. évében, július 22-én meghalt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus, Aranytoll-díjas lapszerkesztő és közíró – adta hírül a hvg.hu a család közlése nyomán. A nevéhez fűződik a Magyar Lettre International és az Európai Kulturális Füzetek alapítása is.
Színház hír

Nagy Péter István a legígéretesebb pályakezdő 2021-ben

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján idén Nagy Péter István kapja a legígéretesebb pályakezdő kategória díját, a szeptember 12-én a Bethlen Téri Színházban megrendezésre kerülő díjátadón.
Színház hír

Álló tapssal ünnepelték Mundruczó Kornél rendezését Avignonban

A jubileumi, 75. Avignoni Színházi Fesztiválon volt az első külföldi élő bemutatkozása Wéber Kata Czastki Kobiety című darabjának Mundruczó Kornél rendezésében
Színház ajánló

Erdélyi hét a Gyulai Várszínházban

Negyedik alkalommal rendezik meg augusztus 2-8. között Gyulán az Erdélyi Hét című színházi fesztivált.