Ellinger Edina, a Budapest Bábszínház igazgatója augusztus elején a Babaszoba portál podcastjének vendége volt, ahol két fontos változásról beszélgetett Semjén Nóra bábművésszel, a teátrum egykori tagjával.
Az új házirend, amely hosszas egyeztetés után, a Hintalovon Alapítvány szakmai hozzászólásával született meg, két fontos változtatást tartalmaz.
Az egyik módosításra egy egyre gyakoribb jelenség miatt volt szükség, ugyanis az utóbbi időben általánossá vált, hogy a kiskorú nézők felnőtt kíséret nélkül látogatják a Bábszínházat, a szülők nem mennek be velük az előadásra.
Az új szabályzat értelmében 14 éves kor alatt a továbbiakban erre nem lesz lehetőség.
„Az történik, hogy egy-egy nézőtéri felügyelő úgymond pótanyukájuk lesz az előadás folyamán: beülteti őket a nézőtérre, igyekszik ott maradni mellettük, elmondja nekik, hogy bármi problémájuk van, neki szóljanak, elkíséri őket mosdóba. Tehát valóban felelősséget vállal azokért a gyermekért, ami – lássuk be – egy nézőtéri felügyelőnek nem dolga” – mondta Ellinger Edina, hozzátéve, hogy az életkori megkötés a jegyvásárlásokra is érvényes.
A másik szabály szintén a gyerekek korához kötődik, ugyanis számos olyan negatív tapasztalata van a színháznak – valamint a nézői visszajelzések is ezt mutatják –, amely arról árulkodik, hogy a szülők nem veszik figyelembe az életkori besorolást, és sokszor jóval kisebb gyerekkel érkeznek, mint az ajánlott.
Az új házirend kitér rá, hogy a nézőtéri felügyelők ezentúl nem lesznek kötelesek beengedni a korosztályon aluli gyerekeket, mert abból adódóan, hogy egy olyan programon vesznek részt, amely nem nekik való, zavarhatják azokat, akik tudnák élvezni a színpadon zajló produkciót.
„Nem lehet kivételt tenni!”
– hangzott el a podcastban, kiemelve, hogy bár lehetnek olyan gyerekek, akik kivételesen jól viselkednek, az előadások során bármi történhet (például egy-egy hirtelen hanghatás), amire még a szülő sincs felkészülve.
A beszélgetőpartnerek szót ejtettek az életkori besorolások meghatározásáról is, amely számos tesztelőadás és szakmai konzultáció után születik meg, és a témán túl figyelembe veszik az előadás vizualitását és hosszát is.
Fejléckép: A Budapest Bábszínház bábjai (fotó: Adrián Zoltán)