Színház

Szikszai Rémusz: "A hídszerepet szeretem"

2018.11.19. 13:35
Ajánlom
A magyar és román színjátékhagyomány, a független alkotói lét és a kőszínházi tagság között, a színészet és a rendezés között is hidat képez. Szikszai Rémusz Kult50-ben megjelent portréja.
08-szikszai remusz-171004-A40A2697

Szikszai Rémusz (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Szikszai Rémusz 1969-ben született a romániai Nagykárolyban, 1991-től segédszínészként dolgozott a Kolozsvári Állami Magyar Színházban, majd színész szakra járt Marosvásárhelyre. A román színházi minták saját bevallása szerint meghatározzák színházi gondolkodását, feltett szándéka, hogy olyan előadásokat hozzon létre, amelyekben a határon inneni és túli teátrális nyelvet sikerül ütköztetnie. „A román színház expresszív, költészettel teli, nem áll meg a verbalitásnál. A magyar színjátszásból azt kell érteni, megtanulni, hogy a verbalitásnak hány rétege van, milyen mélységei vannak a tonikának, a ritmusnak, a hangszínnek és a többi, a gondolkodás beszéd általi megjelenítésének. Ha ezt a két színházi világot össze tudnám igazítani, nem élnék hiába.” (Színház folyóirat)

1997 és 2006 között a Bárkában dolgozott színészként, szerepelt a színház legkultikusabb előadásában, Sławomir Mrożek Mulatságában Mucsi Zoltánnal és Scherer Péterrel. 2006 óta szabadúszó színészként és rendezőként dolgozik, megalapította a Vádli Alkalmi Színházi Társulást, jelenleg az Orlai Produkciós Iroda egyik állandó rendezője.

„Én nem gondolok magamra úgy, mint a független szféra meghatározó alakjára, egyszerűen csak teszem a dolgomat, megszállottan”

– vallotta meg magáról a Fideliónak, ugyanakkor rendezéseivel a 2010-es években a magyar független szféra rendkívül meghatározó alakjává vált.

Szikaszai rendezéseinek többsége a hatalom természetével, a társadalmi elnyomás problémáival foglalkozik, valamint azzal, miben élünk itt és most. „Nem vagyok boldogtalan ember, de a közállapotokról nem gondolok túl jókat, és a színház dolga szerintem elsősorban az, hogy kérdéseket tegyen fel, szembesítsen problémákkal.” (Fidelio)

Szikszai Rémusz a Mindent Éváról című előadásban

Szikszai Rémusz a Mindent Éváról című előadásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Ezt tematizálja a Vádli előadásaiban és kőszínházi rendezéseiben is, legyen szó Szép Ernő, Molière, Székely János vagy Tom Stoppard szövegéről. Előadásaiban az általános, univerzális kérdések felől értjük meg, hogy mégis minden alkalommal a jelenünk szorongató problémáit látjuk a színpadon. Mindezt pedig Szikszai érzékeny, egyéni világlátása és színházi látásmódja teszi sokrétűvé, szellemessé és igazzá.

„Nem bírom, ha ember embert elnyom. Ahogy haladsz előre az életben, egyszer csak rájössz, hogy ez nem kifejezetten egy adott kor kérdése, hanem ez mindig így volt. Az, hogy ez ennyire aktuálissá vált újra, nem az én szégyenem.”

(Fidelio)

Szikszai Rémusz, Péterfy Bori - Az öldöklés istene

Szikszai Rémusz, Péterfy Bori - Az öldöklés istene (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Átrium)

Szikszai Rémusz szabadúszóként egyaránt dolgozik kőszínházakban és a független szcénában. Az elmúlt években megrendezte Martin McDonagh A párnaember és Anders Thomas Jensen Ádám almái című drámáját a Radnóti Színházban, Bartis Attila Rendezés című művét a Vígszínházban, Molière Tartuffe-jét és Spiró György Az imposztorát a tatabányai Jászai Mari Színházban, valamint Szép Ernő Vőlegényét és James Goldman Az oroszlán télenjét az Orlai Produkciós Irodánál. Andrei Şerban III. Richárdjában rendezőasszisztensként közreműködött a Radnótiban, színészként is vállal munkát, például Az öldöklés istene című előadásban, amelyet Bereczki Csilla rendezett az Átriumban.

„A hídszerepet szeretem, nem véletlen, hogy Budapesten is a hidakon érzem magam a legjobban. Egyik este vádlisként felépítem és lebontom sokadmagammal a díszletet a Szkénében, másnap egy kőszínházban dolgozom, ahol már áll a díszlet, mikor bemegyek. Az a jó, ha mediálni lehet, mindkét világból át lehet valamit vinni a túloldalra.” (168 Óra)

Munkamódszerében a kollektivizmusra, a közös, demokratikus alkotófolyamat megteremtésére törekszik, legyen szó a Vádli kis, független közegéről vagy egy kőszínház társulatáról. „A Vádliban a közösség az alap, a kőszínházakban nem feltétlenül. A csapatban nem az a lényeg, ki rontotta el, hanem az, hogyan hozzuk helyre. Mindenkinek megvan a maga dolga, felelőssége, de a munka közös. A tapsrendben is utálom az egyéni meghajlást.” (168 Óra)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Vizuál

Ezeket nézze meg a gyerekkel decemberben!

Mutatjuk milyen gyerekfilmek érkeznek a magyar mozikba decemberben, akár az ünnepekre készülésként, akár arra, hogy lekösse a kicsiket az iskolai szünetben.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”- interjú Debreczeny Csabával

Reginald Rose 12 dühös ember című darabját mutatja be az Átrium december 20-án, Császi Ádám rendezésében. A bírósági tandráma a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével, Debreczeny Csabával, a Négyes esküdt alakítójával beszélgettünk.
Színház hír

Vidnyánszky Attila marad a Magyar Teátrumi Társaság élén

A hétfői tisztújító közgyűlésen új tagok felvételéről is döntöttek, így 68-ra bővült a Magyar Teátrumi Társaság tagsága.
Színház hír

Ónodi Eszter és Rudolf Péter a közönség kedvencei

Az interneten, valamint a Bethlen Téri Színházban leadott közönségszavazatok eredménye alapján átadták az idei Arany Medál-díjakat.
Színház interjú

„A dráma a lételemem” – Interjú Dobó Katával

Olasz neorealista film színpadon, amerikai színdarab filmen. Dobó Kata főszerepet játszik Ettore Scola filmklasszikusának, az Egy különleges napnak színpadi változatában a Hatszín Teátrumban, nyáron pedig megrendezte első filmjét, a Kölcsönlakást, amelyre már nem kell sokat várni.
Színház magazin

Grafika, azaz az első találkozás

Egy színház darabválasztása komplex feladat. A mű üzenetén túl fontos az is: vajon eladható-e?