Színház

Színház és politika viszonyáról vitatkoztak a Katonában

2014.05.27. 11:05
Ajánlom
Nagy érdeklődés mellett zajlott a budapesti Katona József Színház KP című vitasorozatának május 26-ai estje, amelyen a művészet és a politika viszonyáról, a szakma megosztottságáról beszélgetett Ascher Tamás, a Katona József Színház főrendezője, Oberfrank Pál, a veszprémi Petőfi Színház igazgatója, Schilling Árpád rendező, a Krétakör alapítója és Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója.

A szóváltásokkal teli este szereplői egyetértettek abban, hogy a vita az előadóművészeti törvénnyel kapcsolatban indult közöttük, és hogy a kezdetektől kellene újra tárgyalni a szakma kérdéseit, szükség lenne a párbeszédre a jelenlegi megosztottság feloldására. A Veiszer Alinda vezette beszélgetés szereplői egyetértettek abban is, hogy színház mindig politizál, az aktuális valóságra reagál.

Schilling Árpád arról beszélt, hogy a művészet lényege a szabadság. Úgy vélekedett, hogy ma nem szabad azt csinálni a színpadon, amit az ember akar. Szerinte Vidnyánszky Attilának olyan hatalom van a kezében, hogy többek között eldöntheti azt is, ki kap pénzt és ki nem, ki csinál színházat és ki nem. Felidézte Kerényi Imre miniszteri megbízott pár nappal ezelőtt elhangzott szavait, és az elmúlt évek több hasonló eseményét, amikor egyértelműen megfogalmazódott az az üzenet, hogy "gyerekek, eddig tinektek volt jó, most meg minekünk lesz jó".

"Belenyúlnak kuratóriumok által kiutalt pénzekbe, és azt mondják, hogy mégse annyi legyen az a támogatás, mert nem szeretnék, ha annyi lenne" - mondta Schilling. Kiemelte: az emberek sokszor egzisztenciális félelemből nem merik kinyitni a szájukat, és inkább "kollaborálnak". Vidnyánszky Attila úgy válaszolt: Schillingnek meg kell felelnie azoknak, akiktől pénzt kap, akik azért finanszírozzák, hogy folyamatosan provokáljon. Hozzátette: minden kérdést végigbeszéltek már, nem hiszi, hogy lehetnek új érveik, nincs érintkezési pont köztük. Mégis úgy érzi, szükség van a párbeszédre, ezért is van itt. Próbáljunk bizonyos kérdéskörökön túllépni, és a szakma valós problémáival foglalkozni - hangsúlyozta.

Ascher Tamás is arról beszélt, hogy Vidnyánszky Attila - akár tudtán kívül - hatalmi centrumként működik. Felidézte: a Magyar Teátrumi Társaság, amelynek Vidnyánszky az elnöke, nemrégiben ötéves stratégiai tervet fogadott el, amelyben szerepelt, hogy a színművészeti egyetem oktatási rendszere elavult, döntést kell hozni. Pár nap múlva pedig Kerényi Imre kijelentette: a színművészeti egyetem "a buzilobbi és a hipnotizőr dramaturgok kezében van", ezért ellenegyetemet kell alapítani. Schilling és Ascher is kifogásolta, hogy a döntéshozók és a szakmai szervezetek nem határolódnak el a Kerényi-féle és az ehhez hasonló korábbi kijelentésektől.

Vidnyánszky Attila erre reagálva úgy fogalmazott: Kerényi Imre fölösleges és megengedhetetlen módon szólalt meg akkor, amikor párbeszédre lenne szükség. Ez nem vállalható hangnem, és nem vállalható tartalom - erősítette meg. Oberfrank Pál kijelentette: nem ért egyet Kerényi szavaival, és lépéseket fog tenni az elhatárolódás érdekében. Vidnyánszky Attila beszélt arról: olyan színművészeti egyetem víziója van előtte, ahol a képzésben a színházak minél nagyobb számban érintettek, a tanárokat minél szélesebb körből választják. Ascher Tamás erre úgy reagált: az egyetemen kizárólag minőségi értékrend átadása folyik. Azok tanítanak, akik magas szakmai minőséget képviselnek.

Oberfrank Pál a vita végén kiemelte: minden résztvevő álláspontjában az a közös nevező, hogy szeretik a színházat, ezért meg kell tenni mindent a szakmáért. Mint mondta, a Magyar Művészeti Akadémia kezdeményezésére a színházi szakma aktuális kérdéseiről konferencia-sorozatot szerveznek augusztusban, amelynek témái között szerepel többek között a függetlenek helyzetének rendezése is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.