Színház

Színház, tanulás, nevelés és a a Kerekasztal

2012.05.04. 13:18
Ajánlom
A gyerekeket, fiatalokat foglalkoztató problémákat állítja a színházi foglalkozások középpontjába a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ. A központ 1992-ben alakult egy gödöllői diákszínjátszó csoportból. Akkori vezetőjük, Kaposi László egy angliai tanulmányúton ismerkedett meg a Theatre in Education (TIE) elnevezésű pedagógiai módszerrel, amely a színjátszás eszközeit vonja be a tanításba.

A drámatanárok meghallgatják a véleményeket, együtt gondolkodnak és játszanak az osztályok tagjaival. A diákok azzal a meglepő élménnyel gazdagodhatnak, hogy bátran megfogalmazhatják álláspontjukat, kifejthetik nézeteiket, és szembesülhetnek mások - az övéktől akár teljesen eltérő - gondolkodásmódjával. A drámapedagógusok nem foglalnak állást, nem közvetítenek értékrendet és nem döntenek arról, hogy mi a jó és mi a rossz: inkább arra ösztönzik a résztvevőket, hogy kísérletezzenek a lehetőségekkel, tegyék próbára képességeiket és feszegessék saját határaikat. A Kerekasztal a közoktatásban részt vevő valamennyi korosztálynak kínál foglalkozásokat. 

A Mézeskalácsház című előadás az első és második osztályos kisiskolásokat szólítja meg Jancsi és Juliska (Margitka) történetét alapul véve. A kétórás foglalkozáson a gyerekek a következő konfliktust igyekeznek feloldani: mi van akkor, ha valami látszólag teljesen rendben van, mégis mindenki tudja, hogy gonosz erő működik a háttérben. Jancsi mindezt nem észleli, de a barátai és Margitka igen, ezért a kisfiú segítségére sietnek. A drámaórán Jancsi barátait a gyerekek játsszák, Margitkát egy drámapedagógus.

A harmadik és negyedik osztályosok a Fivérek című foglalkozáson vehetnek részt. A főszereplő 10 éves kisfiú nem találja helyét a világban, az édesanyjával és a testvérével sem hajlandó beszélni, inkább egy fantáziavilágba, Mátyás korába réved vissza.

Az ötödikeseknek és hatodikosoknak William Shakespeare Hamlet című művének felhasználásával készül a Tovább! című előadás, amelynek segítségével az eleve meghatározottság kérdését járják körül. 

A Csontketrec az otthon, a szabadság és a felelősség témakörét vizsgálja a 13-14 évesek szemszögéből, míg az Edward Bond-drámából készült, középiskolásoknak szóló Tizenegy trikó a világ megértésének módjait, a megértés szintjeit feszegeti.

"Minden foglalkozáson van egy színházi előadás, amely vagy egészben, vagy részletekben megy le. Utána a diákok csoportokban és drámatanár vezetésével megbeszélik a látottakat, majd eljátszhatják az adott történet folytatását, vagy éppen az előzményét saját ötleteik alapján. A foglalkozásokon mindig csak egy osztály vehet részt, illetve olyan közösségeket fogadunk, amelyek tagjai ismerik egymást, hogy az összeszokás ne vegye el a figyelmet a munkától. A foglalkozásokon a komplex színházi élménnyel párosul a nevelési folyamat. Célját illetően azon túl, hogy segít a színházi befogadásban és színházra nevel, mindig egy aktuális társadalmi problémát helyez a foglalkozások középpontjába, és azt minél szélesebb és mélyebb aspektusaiban vizsgálja, tárja fel" - világítja meg a foglalkozások menetét Hajós Zsuzsa. A drámatanár a történetek kiválasztásának módját is felvázolta: "A probléma általában ugyanaz: hol a helyem a világban? Ennek feldolgozása függ természetesen a korosztálytól, és ehhez mérten kell olyan történeteket választani, amelyek a fiatalokat vagy gyerekeket cselekvővé teszik, bevonják őket. A kicsikkel a legkönnyebb dolgozni, mert ők még nem tudják verbalizálni az érzelmeiket és gondolataikat. Ezért náluk az a módszer a hasznosabb, ha egész végig szerepben vannak, és abból válaszolhatnak a feltett kérdésekre vagy az eléjük kerülő problémákra. A nagyobbak, a 12 éven felüliek inkább filozofálgatni szeretnek, beszélni az érzelmeikről, gondolataikról. annak visszaköszönő ötletek, de sok meglepő is, hiszen minden gyerek más. A Fogságban című darabot - amely az egyik legjobb foglalkozás volt - kétszázszor játszottuk. Azért hagytuk abba, mert már nem tudtunk semmi pluszt hozzáadni, és nem volt olyan gyerek, aki újat tudott volna mondani. Pedig mi is mindig tanulunk a gyerekektől, hiszen egy más környezetből jövő ember másként reagál ugyanarra a helyzetre. Igyekszünk úgy dolgozni, hogy a résztvevőknek elegendő terük legyen érzelmeik és gondolataik kifejezésére. Amikor Füleken játszottuk A császár új ruhája című darabot, egy kislány végig a kincstárnok ruháját rángatta, és azt mondogatta neki: "adjon pínzt". Az egész meséből csak ennyi maradt meg neki, számunkra pedig megdöbbentő élmény volt."

A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ munkatársai - Bagaméry Orsolya, Bethlenfalvy Ádám, Hajós Zsuzsa, Lipták Ildikó és Nyári Arnold színész-drámatanár - 2011-ben 144 foglalkozást szervezeztek, ennek harmadára vidéken került sor. Hajós Zsuzsa szerint a kisebb településeken, ahol nincsenek nagyobb események, látványosabban hat egy-egy ilyen foglalkozás, és ebből a szempontból vidéki gyerekekkel jobb együtt dolgozni. A foglalkozások ingyenesek, hogy a marginalizálódott, hátrányos helyzetű fiatalok se maradjanak ki a színházi élményből. Alapítványi és állami, pályázati pénzekből tartják fenn magukat, előre láthatólag júniusig. Utána teljesen bizonytalan a helyzetük, minden attól függ, hogy milyen pályázati lehetőségek adódnak.

A Kerekasztal korábbi, a Színházi neveléssel az aktív demokráciáért elnevezésű kétéves programja azt a célt tűzte ki, hogy minél több hátrányos helyzetű fiatal részt vehessen a foglalkozásokon. A többi között a Fivérek, a Tizenegy trikó és a Fogságban című darabokat vidéken és határon túli kis magyar településeken játszották 2008 és 2010 között az ENSZ Demokrácia Alapjának a támogatásával. A 2010/2011-es tanévben egy budapesti és két vidéki általános iskola bevonásával dolgoztak, osztályonként külön-külön. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nagy neveket rendez Török Ferenc a Vígszínházban

A Bella Figura című darabot mutatja be online a Vígszínház Török Ferenc rendezésében. A 21. századi párkapcsolatokról és emberi viszonyokról szóló előadás premierjét február 27-én, szombaton láthatja a közönség.
Színház

Újabb 26 oktató mondott fel az SZFE-n az őszi félév végén

A Színház- és Filmművészeti Egyetem további 26 oktatója mondott fel, Vidnyánszky Attila pedig interjút adott, és sikertelen liberális támadásról és fájó kijózanodásról beszélt, és állította, hogy többen jelentkeztek az egyetemre, mint tavaly.
Zenés színház

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Klasszikus

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.
Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Valóság és képzelet határán – 145 éve színpadon a Peer Gynt

A romantika és a korai modernizmus határán egyensúlyozó Peer Gynt Henrik Ibsen egyik legismertebb és legtöbbet játszott darabja. Bár a szerző a drámát már 1867-ben papírra vetette, bemutatójára egészen 1876. február 24-ig kellett várni.
Színház hír

Podcastsorozat indul a Játékszínben

A streamelt előadások után online hallgatható interjúkkal szeretné közelebb hozni a közönséghez a színészeket a Játékszín. A keddenként jelentkező PodCasting házigazdája Várnai Péter.
Színház interjú

„Úgy érzem, hogy jó helyen vagyok” – interjú Brunczlik Péterrel

Brunczlik Péter kellékesként került a József Attila Színházba, de arcát a közönség is jól ismerheti, hiszen számtalan előadásban találkozhattak már vele kisebb-nagyobb szerepben. Az indulásról és a szakmai kihívásokról is beszélgettünk. (X)
Színház hír

Ingyenes stream-előadásként láthatók a Magyar Színház jelenetíró pályázatának döntősei

A Pesti Magyar Színház 2020 novemberében jelenetíró pályázatot hirdetett, melynek témája a karantén utáni élet volt. A beérkezett 193 pályamű közül a legjobb 7 bemutatkozási lehetőséget is kap, melyet az érdeklődők a színház Facebook-oldalán és honlapján ingyenesen megtekinthetnek.
Színház ajánló

Élőben közvetíti a Miskolci Nemzeti Színház a Vadkacsát

A Miskolci Nemzeti Színház februárban indította el saját fejlesztésű stream-oldalát, ahol eddig minden héten két alkalommal várták a nézőket a képernyők elé. A színház korábbi előadásainak felvételei után, március 4-én élő közvetítésre készül, méghozzá a 2019-2020-as évad egyik legjobban várt előadását, a Vadkacsát sugározzák majd élőben.