Színház

Színház, tanulás, nevelés és a a Kerekasztal

2012.05.04. 13:18
Ajánlom
A gyerekeket, fiatalokat foglalkoztató problémákat állítja a színházi foglalkozások középpontjába a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ. A központ 1992-ben alakult egy gödöllői diákszínjátszó csoportból. Akkori vezetőjük, Kaposi László egy angliai tanulmányúton ismerkedett meg a Theatre in Education (TIE) elnevezésű pedagógiai módszerrel, amely a színjátszás eszközeit vonja be a tanításba.

A drámatanárok meghallgatják a véleményeket, együtt gondolkodnak és játszanak az osztályok tagjaival. A diákok azzal a meglepő élménnyel gazdagodhatnak, hogy bátran megfogalmazhatják álláspontjukat, kifejthetik nézeteiket, és szembesülhetnek mások - az övéktől akár teljesen eltérő - gondolkodásmódjával. A drámapedagógusok nem foglalnak állást, nem közvetítenek értékrendet és nem döntenek arról, hogy mi a jó és mi a rossz: inkább arra ösztönzik a résztvevőket, hogy kísérletezzenek a lehetőségekkel, tegyék próbára képességeiket és feszegessék saját határaikat. A Kerekasztal a közoktatásban részt vevő valamennyi korosztálynak kínál foglalkozásokat. 

A Mézeskalácsház című előadás az első és második osztályos kisiskolásokat szólítja meg Jancsi és Juliska (Margitka) történetét alapul véve. A kétórás foglalkozáson a gyerekek a következő konfliktust igyekeznek feloldani: mi van akkor, ha valami látszólag teljesen rendben van, mégis mindenki tudja, hogy gonosz erő működik a háttérben. Jancsi mindezt nem észleli, de a barátai és Margitka igen, ezért a kisfiú segítségére sietnek. A drámaórán Jancsi barátait a gyerekek játsszák, Margitkát egy drámapedagógus.

A harmadik és negyedik osztályosok a Fivérek című foglalkozáson vehetnek részt. A főszereplő 10 éves kisfiú nem találja helyét a világban, az édesanyjával és a testvérével sem hajlandó beszélni, inkább egy fantáziavilágba, Mátyás korába réved vissza.

Az ötödikeseknek és hatodikosoknak William Shakespeare Hamlet című művének felhasználásával készül a Tovább! című előadás, amelynek segítségével az eleve meghatározottság kérdését járják körül. 

A Csontketrec az otthon, a szabadság és a felelősség témakörét vizsgálja a 13-14 évesek szemszögéből, míg az Edward Bond-drámából készült, középiskolásoknak szóló Tizenegy trikó a világ megértésének módjait, a megértés szintjeit feszegeti.

"Minden foglalkozáson van egy színházi előadás, amely vagy egészben, vagy részletekben megy le. Utána a diákok csoportokban és drámatanár vezetésével megbeszélik a látottakat, majd eljátszhatják az adott történet folytatását, vagy éppen az előzményét saját ötleteik alapján. A foglalkozásokon mindig csak egy osztály vehet részt, illetve olyan közösségeket fogadunk, amelyek tagjai ismerik egymást, hogy az összeszokás ne vegye el a figyelmet a munkától. A foglalkozásokon a komplex színházi élménnyel párosul a nevelési folyamat. Célját illetően azon túl, hogy segít a színházi befogadásban és színházra nevel, mindig egy aktuális társadalmi problémát helyez a foglalkozások középpontjába, és azt minél szélesebb és mélyebb aspektusaiban vizsgálja, tárja fel" - világítja meg a foglalkozások menetét Hajós Zsuzsa. A drámatanár a történetek kiválasztásának módját is felvázolta: "A probléma általában ugyanaz: hol a helyem a világban? Ennek feldolgozása függ természetesen a korosztálytól, és ehhez mérten kell olyan történeteket választani, amelyek a fiatalokat vagy gyerekeket cselekvővé teszik, bevonják őket. A kicsikkel a legkönnyebb dolgozni, mert ők még nem tudják verbalizálni az érzelmeiket és gondolataikat. Ezért náluk az a módszer a hasznosabb, ha egész végig szerepben vannak, és abból válaszolhatnak a feltett kérdésekre vagy az eléjük kerülő problémákra. A nagyobbak, a 12 éven felüliek inkább filozofálgatni szeretnek, beszélni az érzelmeikről, gondolataikról. annak visszaköszönő ötletek, de sok meglepő is, hiszen minden gyerek más. A Fogságban című darabot - amely az egyik legjobb foglalkozás volt - kétszázszor játszottuk. Azért hagytuk abba, mert már nem tudtunk semmi pluszt hozzáadni, és nem volt olyan gyerek, aki újat tudott volna mondani. Pedig mi is mindig tanulunk a gyerekektől, hiszen egy más környezetből jövő ember másként reagál ugyanarra a helyzetre. Igyekszünk úgy dolgozni, hogy a résztvevőknek elegendő terük legyen érzelmeik és gondolataik kifejezésére. Amikor Füleken játszottuk A császár új ruhája című darabot, egy kislány végig a kincstárnok ruháját rángatta, és azt mondogatta neki: "adjon pínzt". Az egész meséből csak ennyi maradt meg neki, számunkra pedig megdöbbentő élmény volt."

A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ munkatársai - Bagaméry Orsolya, Bethlenfalvy Ádám, Hajós Zsuzsa, Lipták Ildikó és Nyári Arnold színész-drámatanár - 2011-ben 144 foglalkozást szervezeztek, ennek harmadára vidéken került sor. Hajós Zsuzsa szerint a kisebb településeken, ahol nincsenek nagyobb események, látványosabban hat egy-egy ilyen foglalkozás, és ebből a szempontból vidéki gyerekekkel jobb együtt dolgozni. A foglalkozások ingyenesek, hogy a marginalizálódott, hátrányos helyzetű fiatalok se maradjanak ki a színházi élményből. Alapítványi és állami, pályázati pénzekből tartják fenn magukat, előre láthatólag júniusig. Utána teljesen bizonytalan a helyzetük, minden attól függ, hogy milyen pályázati lehetőségek adódnak.

A Kerekasztal korábbi, a Színházi neveléssel az aktív demokráciáért elnevezésű kétéves programja azt a célt tűzte ki, hogy minél több hátrányos helyzetű fiatal részt vehessen a foglalkozásokon. A többi között a Fivérek, a Tizenegy trikó és a Fogságban című darabokat vidéken és határon túli kis magyar településeken játszották 2008 és 2010 között az ENSZ Demokrácia Alapjának a támogatásával. A 2010/2011-es tanévben egy budapesti és két vidéki általános iskola bevonásával dolgoztak, osztályonként külön-külön. 

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Egy hallgató azt írta, ha nem lett volna a Notturno, végzett volna magával” – Interjú Némethy Attilával

Némethy Attila zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával a Bartók Rádiónál vezetett műsorairól, a közönség érdeklődéséről és a hagyományok átadásáról beszélgettünk.
Vizuál

Kern András előtt tiszteleg a FILMIO

A Nemzeti Filmintézet streaming platformján négy napig ingyenesen láthatunk három, Kern András főszereplésével készült magyar filmet.
Színház

Játszani kell, nem belehalni – Esztergályos Cecília 80

A Kossuth-díjas színésznő január 26-án ünnepli a 80. születésnapját. Noha legtöbben a Família Kft. című tévéfilmsorozatból ismerik, mindmáig aktív színészi pályáján szép számmal fordultak elő jelentős filmes és színházi alakítások is.
Színház

Csiby Gergely egy keményen eldurvuló válást állít színpadra az Art-Színtérben

A Rózsák háborúja című előadás lesz az első produkció, amely kifejezetten az Art-Színtér idén birtokba vett terébe készül. Az előadást február 20-án mutatják be. A rendezőt társulati létről, szabadúszásról és a készülő előadásról kérdeztük.
Klasszikus

Egész napos zenepedagógiai programmal emlékeznek Lukácsházi Győzőre a Magyar Zene Házában

Fél évvel ezelőtt hatalmas veszteség érte a hazai életet, a tavaly elhunyt Lukácsházi Győzőre most koncerttel és szakmai programokkal emlékezik a Magyar Zene Háza február 4-én.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A színház tart egyben lelkileg és fizikailag is – Kern András 75 éves

Kern András január 28-án ünnepli a 75. születésnapját. Eleinte filmrendező szeretett volna lenni, majd miután mégis a színházat választotta, pályáját a Vígszínházban kezdte, és mindmáig aktív tagja a társulatnak.
Színház interjú

Csiby Gergely egy keményen eldurvuló válást állít színpadra az Art-Színtérben

A Rózsák háborúja című előadás lesz az első produkció, amely kifejezetten az Art-Színtér idén birtokba vett terébe készül. Az előadást február 20-án mutatják be. A rendezőt társulati létről, szabadúszásról és a készülő előadásról kérdeztük.
Színház hírek

A Főváros kulturális pályázatokkal ünnepli Budapest születésének 150. évfordulóját

A Budapest Drámapályázat díjátadójával megkezdődött a főváros egyesítésének 150. évfordulóját ünneplő Budapest 150 programsorozat. A legelőkelőbb díjat Pass Andrea és Trencsényi Katalin vette át.
Színház magazin

Játszani kell, nem belehalni – Esztergályos Cecília 80

A Kossuth-díjas színésznő január 26-án ünnepli a 80. születésnapját. Noha legtöbben a Família Kft. című tévéfilmsorozatból ismerik, mindmáig aktív színészi pályáján szép számmal fordultak elő jelentős filmes és színházi alakítások is.
Színház interjú

Nem tudni, itt van-e a világvége, de valami nem kóser – beszélgetés Szikszai Rémusszal és Hoffer Károllyal a készülő Dekameron kapcsán

Szikszai Rémusz Dekameron 2023 címmel bábelőadást rendez a Budapest Bábszínházban. Hogyan lesz egy „hagyományos” színészből bábrendező? Hogyan kerülnek Bocaccio helyére kortárs magyar írók, ráadásul egyszerre tízen? A rendezőt és Hoffer Károly bábtervezőt kérdeztük.