Színház

Színikritikusok Díja 2012: A legjobb független színházi előadás

2012.09.09. 19:06
Ajánlom
A Színházi Kritikusok Céhe nyilvánosságra hozta a 2011/2012-es évad legjobbjainak névsorát. A díjátadóra szeptember 16-án kerül sor a Nemzeti Színházban. A gála műsorvezetői Kocsis Pál és Molnár Piroska, rendezője Znamenák István. Az elkövetkezendő napokban górcső alá vesszük az egyes kategóriák jelöltjeit. Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

Bányavirág - Yorick Stúdió-Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata - rendezte: Sebestyén Aba

"A határon túli színházak munkájából keveset látunk innen Budapestről" - ez a marosvásárhelyi színház évadát értékelő cikkünk első mondata. És ezzel a mondattal nem is vitatkoznánk. Mint ahogy azzal sem, hogy a Bányavirágról szakmai konszenzus alakult ki,  díjazták a Kollokviumon, a POSZT-on és Kisvárdán, ott volt a Deszkán; a budapesti Nemzeti Színházban 2012/2013-ban a vásárhelyi rendező állítja színpadra Székely Csaba darabját, ami a Pinceszínház repertoárján is megtalálható. Székely Csaba - közben trilógiává kinövő - Bánya-történetei édeserdélyező, vesszentrianonozó, a kínai korondit a korondi koronditól megkülönböztetni nem tudó tájunkon újdonságnak számítanak, s ez semmit nem von le - sőt! - a dráma és az előadás értékéből, legföljebb a McDonagh-túladagolásban szenvedők érzik azt, hogy túl sok a kísérteties hasonlóság a szintúgy egzotikus ír istenhátamögöttiséggel. "Ebben az előadásban nem tolakszik előtérbe a rendező, gyakorlatilag észre sem vesszük, s ez mindenképp erényére válik a produkciónak. A pinceszínházi verzióval ellentétben itt nincs fölösleges mélységkeresés és kitett drámaiság, az "a tegnap" és a "nem-e" autentikusan hangzik; Vásárhelyen röhejes gyötrődés és gyötrelmes röhögés van, ami életszerűvé és életszagúvá, nem pedig el- vagy megjátszottá tesz egy helyzetet."

A produkció a legjobb előadás kategóriájában is versenyez.

AB0BA7A6-A643-40EF-ABB3-58C8E9159DF8

Bányavirág - Bányai Kelemen Barna, Viola Gábor - Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata, Yorick Stúdió

Kaisers TV, Ungarn - Pintér Béla és Társulata - rendezte: Pintér Béla

Pintér Béla és Társulata a Kaisers TV, Ungarn kapcsán időutazásra hív: az 1848/49-es szabadságharc egy fiktív hősének életébe enged bepillantást. A Kaisers TV, Ungarn története 1881-ben kezdődik, amikor gróf Baráznay Amália hipnózis segítségével időutazásra indul és 1848-ban találja magát. Találkozik apjával, Baráznay Ignáccal, akit a krónika a "sukorói oroszlán"-ként emleget, és olyasmit tud meg róla, ami teljesen megváltoztatja a sohasem látott, de imádott apához és a nehezen tűrt anyához fűződő korábbi érzéseit. Elkezd harcolni a szülei házasságának és a forradalomnak a megmentéséért. És minden a schwechati csatában dől el... 1848-ba visszakerülve Amália az akkor már működő császári televíziónál, a Kaisers TV, Ungarn stúdiójában kap állást. Az időszakot ugyanis a darabban úgy mutatják be, mintha már ebben a korban is létezett volna televízió, így egy tévéstúdió működését, munkatársainak az életét is megismerhetjük.

Enyedi Éva színész-dramaturg elmondta, hogy a produkció, ahogy számos korábbi előadásuk, egyszerre feszeget történelmi-politikai és személyes, családi problémákat. "A történelmi köntösben megjelenő aktuálpolitika mindig érdekes: a párhuzamok, ellentétek, az általános emberi tulajdonságok, ahogy korokon keresztül újra és újra felbukkannak. Lehet az bármilyen történelmi, politikai helyzet, az emberi gyarlóságok nagyon hasonlóak" - fogalmazott.

Thuróczy Szabolcs színész a darabok színpadra kerülésének folyamatát világította meg, azt, hogy az új drámák születésekor Pintér Béla mindig kikéri a társulat véleményét: "Ez a legtermészetesebb dolog. Vagy hogyha elbizonytalanodik, azt rögtön látjuk rajta és próbálunk segíteni. Ahogy megír egy jelenetet vagy egy hosszabb részt, rögtön teszteljük is. Abból, ahogy visszaolvassuk, azonnal érzi ő is, vagy mi is érezzük, hogy kell-e, tudunk-e segítséget nyújtani valamiben. Ilyenkor ezt megbeszéljük, és ezeknek az apróbb vagy nagyobb segítségeknek a birtokában próbálja utána továbbírni vagy korrigálni a darab történetvezetését. A színészet az egy más téma. Azt rögtön látni kell, hogy az jó irányba megy vagy nem. Azt rögtön mondja is, hogy szerinte így vagy úgy kellene módosítani."

A Kaisers TV, Ungarn a legjobb új magyar dráma kategóriájában is versenyez.

Krízis-trilógia (A papnő) - Krétakör - rendezte: Fancsikai Péter, Gulyás Márton, Schilling Árpád

A papnő, amely több külföldi fesztivált is megjárt, a trilógia harmadik része. Így írt róla kritikusunk: "Gyerekszereplőkből nincs hiány a harmadik, A papnő című produkcióban sem. A narratíva itt a legrészletesebben kidolgozott, alkotói módszereket és formai megvalósítást tekintve ugyanakkor ez a leginkább heterogén előadás. A keretben - melyről nem tudni, mennyire személyes ihletettségű - Sárosdi Lilla játssza Lillát, az anyát, a kiégett színésznőt, aki pszichiáter férje elől menekülve, a saját életével történő szembenézés helyett, nem titkolt világmegváltó szándékkal egy erdélyi kis falu drámatanárnőjévé avanzsálódik. A tanári kar ellenszenvét gyorsan kivívja, de ideológiai vitába bonyolódik a plébánossal is. Pedagógiai nézeteik gyökeresen ellentétesek, egyik a szabadságot és önálló döntéseket tekinti lényegesnek, másik a megadott rendhez történő alkalmazkodást, idomulást - persze lehet vitatkozni azon, hogy adott keretek között melyik a célravezetőbb, az élet melyik nézőpontot igazolja. Az előadásban folyamatosan ütköződnek különféle világ-, társadalmi, pedagógiai nézetek, elvek és viszonyítási pontok. A beszélgetős, problémafelvető, önismeretet fejlesztő foglalkozások elindítanak valamiféle változást a gyerekekben, de Lilla egy adott pillanatban, otthagyva csapot-papot, gyerekével (Balázs) együtt visszaköltözik a városba.

Az előadás színházi-pedagógiai kísérletnek köszönhetően jött létre. A stáb valószínűleg hasonló szituációs játékokkal dolgozott, mint az előadásbéli Lilla: tábort szerveztek a különböző társadalmi közegekből érkező gyerekeknek, önismereti fejlesztés szándékával, fontos társadalmi problémák megvitatásának lehetőségeit vizsgálva, és e projekt során választották ki az előadásban szereplő gyerekeket. A gyerekek nem színészként működnek, előadásbéli szerepük nagyon hasonló, majdnem azonos valódi karakterükkel."

Mint ismeretes, Schilling Árpád a jelölést visszautasította. Indoklásából - mely ide kattintva olvasható teljes terjedelmében - kitűnik, számára "A függetlenség nem esztétikai, hanem működésbeli kategória, amely kizárólag az államhoz fűződő viszonyra utal. Ha hozzájárulunk ahhoz, hogy a "függetlenség" esztétikai alapon váljon megítélhetővé, akkor vagy valami igazán innovatív szempontrendszerrel kell rendelkeznünk, vagy egyszerűen nem értjük, hogy jelen szakma-politikai helyzetben a díj odaítélése milyen rendkívüli veszélyeket tartogat a díjazottak számára."

Legyen Ön is színikritikus - szavazzon!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház poszt 2018

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Színház magazin

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Színház gyász

Elhunyt Paudits Béla

Szerda délután a kórház intenzív osztályán érte a halál a 68 éves színészt.
Színház fesztivál

Improvizáció, felolvasószínház, asszonysorsok – feljegyzések a POSZT első napjairól

A fesztivál jó, mert aránylag rövid idő alatt egy helyen lehet látni számos előadást, amelyekért különben sokszáz kilométert kellene utazni. A fesztivál rossz, mert semmit sem lehet a neki való helyen látni, úgyhogy amit látunk, az szinte sohasem az igazi. Szóval mindennek megvan a színe és a visszája.
Színház angyalok amerikában

Harry Potter és az Angyalok taroltak a Tony-n

A zenekar látogatása című közel-keleti témájú musical, a Harry Potter-darab és az Angyalok Amerikában vihette haza a legtöbb díjat a vasárnap este a New York-i Radio City Hallban megrendezett 72. Tony-díjátadó ceremónián.