Színház

Színikritikusok díja 2013: A legjobb rendezés

2013.09.15. 06:58
Ajánlom
A Trafó ad otthont szeptember 22-én a színikritikusok éves díjátadójának, amelyen az elmúlt évad teljesítményeit díjazzák. A legjobb rendezés kategóriájának idei jelöltjei: Andrei Şerban Angyalok Amerikában-rendezése, a Heldenplatz Bagossy László színrevitelében és a Mohácsi János-féle Liliomfi. MAGAZIN

A legjobb rendezés kategória jelöltjei:

1. Angyalok Amerikában - Nemzeti Színház - rendezte: Andrei Şerban

Tony Kushner kortárs amerikai szerző művét 2012. szeptember 28-án mutatta be a Nemzeti Színház, Andrei Serban rendezésében, aki leginkább a nagy klasszikusok újraértelmezésével írta be nevét a nemzetközi színháztörténetbe, korábban a Három nővér című előadását rendezte a Nemzeti Színházban.

A tulajdonképpen két teljes estés színdarabot a világon első alkalommal egy előadásba összevonva játszhatták el a szerző engedélyével, Szálinger Balázs új fordításában. Az előadásban Kulka János, Stohl András, Tenki Réka, László Zsolt, Alföldi Róbert, Udvaros Dorottya, Szabó Kimmel Tamás és Söptei Andrea szerepelt. A produkciót 2013. június 12-én játszotta utoljára az Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színház.

Andrei Serban 1969 óta az Egyesült Államokban él. A román rendező egy évig Peter Brooknál tanult, majd a New York-i La MaMa színházban olyan legendás előadásokat jegyzett, mint a Médea, a Töredékek egy görög tragédiából. Több mint két évtizeden keresztül a neve összefonódott az American Repertory Theatre-rel. Emellett a legnevesebb színházakban rendezett prózát és operát egyaránt. 1992 óta a Columbia Egyetem színházi tanszékének a professzora.

A jelen forgószínpadán címmel Papp Tímea így írt az előadásról: Az Angyalok Amerikában azért fontos előadás, mert önmagunk vállalására szólít fel minden körülmények között, hiszen a lelki békénket csak akkor találjuk meg, ha legalább magunkkal szemben őszinték vagyunk. "Ti nem Amerikában éltek, mert ez a hely nem létezik" - hangzik el a színpadon. A mondat "Magyarország"-gal, annak bizonyos, rögeszméiktől szabadulni nem tudó csoportjaira vonatkozóan is érvényes. Addig van baj, amíg ez az érvényesség fennáll. Addig nincs baj, amíg ez a mondat arról a színpadról, egyáltalán: bármilyen színpadról elhangozhat. Az alkotók ez utóbbi befejezést és annak optimizmusát választják - írta kritikusunk.

2. Heldenplatz - Katona József Színház - rendezte: Bagossy László

Thomas Bernhard Heldenplatz című drámáját 2012. október 12-én mutatta be a Katona József Színház a Kamrában, Bagossy László rendezésében. A társadalom antiszemitizmushoz való viszonyát elemző mű kapcsán a rendező úgy nyilatkozott, Thomas Bernhard kedves szerzője, szenvedélyes rajongás fűzi műveihez, ám ritkán van lehetősége színpadra állítania darabjait, 15 év alatt ez a negyedik Bernhard-rendezése.

Bagossy szólt arról is, hogy Thomas Bernhard nehéz szerző a rendezők, a színészek számára is, és a közönségnek is feladatot jelent műveinek befogadása. Megosztja az olvasókat és a színházba járókat, ezért ritkán mernek kockáztatni darabjainak műsorra tűzésével a színházigazgatók. "De a Katona, főleg a Kamra, egy olyan hely, ahol ilyen kísérletekre mégiscsak lehetőség van, illetve a társulat olyan erős, hogy érdemes kiosztani egy Bernhardot" - tette hozzá.

Oldalunkon Kállai Katalin az alábbiakat írta a Thomas Bernhard és műve kapcsán: Botrányait a Hősök tere (Heldenplatz) című drámája tetőzte be, melyet a bécsi Burgtheater megnyitásának századik évfordulójára rendelt tőle a Burg igazgatója, Claus Peymann 1988-ban. Ám a szöveg, ellentétben az elvártakkal, a Hitler iránti osztrák szimpátiával szembesítette a közönséget. Az eleve szélsőséges érzelmekkel - őrjöngő vastapssal és dühös fújolással - fogadott bemutatót irtózatos fölzúdulások követték, az osztrák színháztörténet legnagyobb botrányaként kezdték emlegetni a Hősök terét. (A teljes cikket ide kattintva olvashatja.)

Kritikájában Papp Tímea így méltatja a Katona produkcióját: Bár a tér és a ruhák a feketével és a fehérrel operálnak, a Bagossy László rendezte előadás nem minősíti, hanem felmutatja a választott túlélési stratégiákat. Itt - mint Bernhardnál általában - mindenki mondja a magáét, vélt vagy valós igazságába bezárkózva ugyanazt ismétli monomániásan, mintha folyamatosan saját védőbeszédét mantrázná. Ez a kényszeresség, bizarr módon, nem csupán a nyelvben és a dráma felépítésében rejlő zeneiségét hozza ki, hanem a humort is.

A Heldenplatz című darabot Tandori Dezső fordította, a Katona előadásában többek között Szirtes Ági, Máté Gábor, Pelsőczy Réka, Rezes Judit, Kiss Eszter, Bodnár Erika és Mészáros Béla szerepel.

3. Liliomfi - Örkény Színház - rendezte: Mohácsi János

Szigligeti Ede a magyar színjátszás hőskorát idéző művét Mohácsi János ültette át az Örkény Színház színpadára. A bemutatót 2012. október 5-én tartották Für Anikó, Gálffi László, Csuja Imre, Törőcsik Franciska, Máthé Zsolt és Szandtner Anna közreműködésével, míg a címszerepet Polgár Csaba alakította.

Polgár Csaba a Fideliónak adott interjúban arra a kérdésre - amelyet a darab maga is feszeget -, miszerint kellenek-e ma színházak, így felet: "Szerintem nem találtak még ki jobb dolgot a színháznál. Persze mindig kérdés, hogy a tévé, mozi, internet mellett mennyire van rá szükség, de szerintem ez mindig kelleni fog. Ez egy olyan recept, aminél még jobbat nem tudunk. A kérdés az, hajlandó-e a színház tudomásul venni, hogy itt bizony komoly versenytársak vannak. Nem teheti meg azt, hogy arisztokratikus módon elvonul egy árnyékos sarokba. Az embereknek látnia kell, hogy a színház él, változik, van mozgás, és ne egy múzeum legyen róla a képzet. Ha elmegy egy tizenöt éves színházba, és azt látja, hogy ósdi ruhákba öltözött emberek kiabálnak egymással a színpadon, akkor joggal kérdezi, hogy  mi köze neki ahhoz." (A teljes interjú ide kattintva olvasható.)

Dömötör Adrienne a Criticai Lapokban megjelent kritikájában így ír az Örkényben látható produkcióról: Az előadás egészén végigvonulnak a színházi közeg meghatározta helyzetek, apróbb-nagyobb játékok; a színészek folyamatosan magamutogatnak, próbálgatják színpadi erejüket, mustrálják, ugratják és leszólják egymást (néha azért dicsérik is). Irónia, alkotói önirónia és ellenállhatatlan játékos kedv mindenütt. A színháziasság az előadás első részében a meghatározóbb (Kamilla házának többnyire abban a szobájában vagyunk, amelyet bérbe adott a színészeknek).

Örömszínház, nem akármilyen fokon. Lehetetlen megmondani, a színészek vagy a közönség élvezi-e jobban ezt a felszabadult, remek arányérzékkel megkomponált játékot. A társulat anyanyelvi szinten beszéli Mohácsi János színpadi nyelvezetét (is), holott először dolgoztak együtt. Az Örkény Színháznak - a groteszk hangoltság mellett - már jó ideje "áruvédjegye" a stiláris sokszínűség: a társulat otthonosan mozog a különféle színpadi nyelvezetek teremtette világokban, és folyamatosan nagyszerű előadásokat hoz létre akár Mácsai Pál, akár a sorozatban érkező vendégrendezők keze alatt. Az előző, kiemelkedő színvonalú évad után most már igen magasan áll a léc. De meg sem rezdül - írja Dömötör Adrienne.

Legyen Ön is színikritikus!

A Színikritikusok Díjának többi kategóriáját ide kattintva érheti el! (A lista folyamatosan bővül.) 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Klasszikus

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.
Könyv

950 személy számára állítottak ki igazolást arról, hogy Arany János rokona

Nem várt fordulat az Arany-kutatásban: az egyházi anyagkönyvek vizsgálata alapján akár 2000 élő rokona is lehet a költőnek, igaz, mind oldalági.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház vidék

Vidéki előadások Budapesten

A Thália Színház szervezésében a Pesti Magyar Színház épületében rendezik meg idén szeptember 3–9. között a népszerű színházi fesztivált, amelyen hét nap alatt nyolc előadás várja majd a közönséget.
Színház ajánló

„A betyárromantika örök” – Bonnie&Clyde a Városmajorban

A nyáron bemutatott musical augusztus 28-án és 29-én ismét látható lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Színház nemzeti színház

Cserhalmi György marad a rendezésnél

A Nemzeti Színház új évadában Örkény István Macskajátékát állítja színpadra Udvaros Dorottya és Bánsági Ildikó főszereplésével jövő tavasszal. Színészként viszont továbbra sem találkozunk vele.
Színház thealter fesztivál

Szabadkai előadást is díjaztak az idei THEALTER-en

A közönség-, Kritikus- és Junior-díj mellett a fesztivál önkéntesei is díjazták kedvenc produkciójukat, valamint három Különdíjat is odaítélt a fesztivál.
Színház gyász

Elhunyt Kerényi Imre

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató hosszú, türelemmel viselt betegség után, életének 75. évében családja körében hunyt el.