Színház

Színikritikusok díja 2014: A legjobb előadás

2014.09.09. 08:00
Ajánlom
A Színházi Kritikusok Céhe idén 34. alkalommal nyújtja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő díját szeptember 21-én a Trafóban. A díjátadóig részletesen bemutatjuk az egyes kategóriák jelöltjeit. Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

A legjobb előadás:

1. Fényevők (Katona József Színház, r.: Ascher Tamás)

A fényevők olyan emberek, akik elhiszik, hogy számukra elégséges eledel lehet a fény. De mi vajon elhisszük róluk? És egyáltalán kiket tartunk fényevőknek? Mert hogy a Katona előadásában nem fogunk többet megtudni erről az embercsoportról, az biztos. Arról viszont annál többet, milyen veszélyeket rejt magában a tudatlanság, a manipulálhatóság és hogyan fordulhatnak egymás ellen egy kiélezett szituációban a társadalom különböző rétegei.

Makszim Gorkij 1904 és 1906 között írta meg úgynevezett értelmiségi trilógiáját. Ennek középső része A nap gyermekei, amelynek átdolgozott változatát idén február 15-én mutatta be a Katona. Ascher Tamás rendezését - amely a POSzT-ról már elhozta a legjobb rendezésnek járó díjat - a legjobb előadások és a legjobb rendezések között is ott találjuk, Jordán Adél pedig női mellékszereplőként jelölt. Partnerei mások mellett Kocsis Gergely, Ónodi Eszter, Fekete Ernő, Nagy Ervin, Ötvös András és Bezerédi Zoltán.

Stuber Andrea írja az előadásról: "A Fényevőkben egy értelmiségi család házát látjuk. Vagyis már nem az övék - megvette tőlük a háztulajdonos. Lassan csúszik ki a lábuk alól a talaj. Főhősünk, Pavel Protaszov, a tudós vegyész ezt észre sem veszi - ahogy semmi mást sem. Felesége egy festővel flörtöl, húga lelki beteg, a személyzet megy a feje után, a munkásokban meg gyűlik az indulat. A végén robban. De csak füstje van, amúgy talán nem történik semmi, minden csendesen rohad, mállik tovább. A világ így ér véget. Nem bumm-mal, csak nyüszítéssel." (A teljes kritika itt olvasható.)

2. A revizor (Vígszínház - Szputnyik Hajózási Társaság, r.: Bodó Viktor)

Jó hatással volt a Vígszínház társulatára Bodó Viktor rendező, aki a rá jellemző látásmóddal és saját csapatával, a Szputnyikkal érkezett a körúti teátrumba az előző évadban. Miközben megjelenésében inkább a tegnapot idézi a produkció, Gogol művét sok szempontból a mába helyezték az alkotók, a mondatok ismerősen csengenek napjaink közéletből - az ábrázolt hivatali visszaélésekről már nem is beszélve.

Nem véletlen, hiszen A revizor egy mindig aktuális, szatirikus és groteszk kép a korrupció ördögien álnok rendszeréről, amelyben csak az egyéni érdekek számítanak. Az előadásban a polgármestert Hegedűs D. Géza alakítja, míg az őt és a várost átverő álrevizor szerepében Lengyel Tamást láthatjuk.

Kritikusunk írja: "...az embernek simán támadhatnak kétségei, hogy egyáltalán így történne-e ez minálunk manapság. Nem eleve azt ellenőrizné-e egy revizor, hogy a vidéki fejesek leadták-e a hivatalos pénzosztóknak a sápot? Nem szervezettebb, üzletiesebb, szenvtelenebb formában zajlana-e a megvesztegetés, mint ilyen ócska kis egyéni vizitekkel, kölcsönkéréssel, zsebbedugásokkal? És még kérdezhetnénk nyilván adekvátabban a jelenlegi praxisról. (Már akik behatóbban ismerik a mai gyakorlatot.)" (Stuber Andrea kritikáját itt olvashatja.)

3. Titkaink (Pintér Béla és Társulata, r.: Pintér Béla)

Nem értettük, miért nincs ott a POSzT versenyprogramjában a kategória nagy esélyese, Pintér Béla és Társulata legutóbbi bemutatója. Ahová azonban beválogatták (THEALTER, Vidor) onnan nem jöttek el üres kézzel, és a kritikusok is további két kategóriában jelölték. A társulat fontos, de mindig is került és titkosított témát feszeget: az ügynökmúltat. Pintér Béla ezúttal az 1980-as évekbe, a szocializmus végnapjaiba kalauzolja nézőit.

"A Titkaink a Pintérék mindeddig legerősebb előadása" - írja Frauenhoffer György, majd így folytatja: "Ennek az erőnek ugyanakkor ára is van. Hiába látjuk felvonultatva a társulat másfél évtized alatt jól bejártott állandó stílusjegyeit, összetéveszthetetlen humorral, népi kultúra iránti feltétlen rajongással, annak ütköztetését az urbánus léttel (és igen, olykor elő-előbukkanó üresjáratokkal), a Titkaink minden eddigi darabjuknál sötétebb tónust ölt.  A téma nem engedi a könnyedséget: a középpontban ugyanis nem egy szociálisan vagy morálisan a társadalom perifériájára taszított alak áll, hanem egy kor, amely egyszerre tette bűnössé és áldozattá a benne élőket. Mert tévedés ne essék, ezúttal mindenki bűnös: ki árulásával, ki hallgatásával, ki bátorságával." (A teljes kritika itt olvasható.


Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház díj

Radnóti Zsuzsa kortárs magyar dráma-díjat alapított

A Kossuth-díjas dramaturg – Örkény István özvegye, életművének gondozója – kortárs magyar dráma-díjat alapított, amelynek első átadóünnepsége a Rózsavölgyi Szalonban lesz február végén.
Színház ajánló

Pepita Oroszlán és a FÉM

A FÉM elsősorban színházi közösség, de maga a kulturális tér ennél sokkal többre hivatott. Ameddig kitart lelkesedésünk, minden alkalmat megragadunk arra, hogy nem csak a dráma, hanem szinte valamennyi művészeti ág otthonra leljen nálunk.
Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Színház józsef attila színház

Így ünnepelték Láng József színművész 85. születésnapját

A József Attila Színház a Feketeszárú cseresznye január 10-i előadásán ünnepelte mindenki Dodi bácsiját.
Színház ajánló

Suttogók a FÉMben

A FÉM több lábon áll, hiszen a színház mellett a zene, a képzőművészet szinte ugyanolyan hangsúllyal szerepel a kulturális tér kihasználásában. Ám a legfontosabb, maga a színház is két részre tagolódik: egyrészt a FÉM saját, repertoár előadásaira, s az igencsak színes felhozatalt képviselő vendégelőadások produkcióira.