Színház

Színikritikusok díja 2014: A legjobb férfi mellékszereplő

2014.09.10. 08:00
Ajánlom
A Színházi Kritikusok Céhe idén 34. alkalommal nyújtja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő díját szeptember 21-én a Trafóban. A díjátadóig részletesen bemutatjuk az egyes kategóriák jelöltjeit. Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

A legjobb férfi mellékszereplő jelöltek:

1. Gálffi László

A tavalyi évadban Bagossy László rendezett Hamletet az Örkényben. Az előadás több szerepében is találkozhatunk Gálffi Lászlóval, aki évtizedekkel ezelőtt maga is legendás Hamlet volt.

"Hamlet apjának szelleme, Első Színész, Sírásó: három mellékszerep, amelyeket az Örkény bemutatójában Gálffi László játszik - egyik főszereplőjévé válva ekképpen az előadásnak. A dicső emlékezetű államférfi, a felelősségteljes, kissé szarkasztikus művész és a buffóra hangolt melós. Két, egymásba poétikus finomsággal áttűnő, érzékeny személyiség, és bizonyos szempontból az éles ellentétük: a nép egyszerű lelkületű, faragatlan sarja. Fájdalom, bölcsesség és humor - megannyi árnyalatban" - jellemzi az alakítást Dömötör Adrienne.

Kritikusunk írja: "Aki eddig irtózott a színpadi bazmegektől, az ezután is fog, aki pedig épp most szokja, annak számtalan örömteli pillanatot fog hozni az előadás, élen Gálffi László Sírásójával, és az ő pajzán versciklusával. Bagossy László minden keserű aktualitás ellenére is vígjátékot rendezett, aminek hátterében épp egy nemzet süllyed el. A fordítással szoros összhangban válnak elrajzolttá a szereplők..." (A teljes kritika itt olvasható.)

2. Kaszás Gergő

Négy kategóriában is érintett a Vádli-Szkéné-Füge közös produkció, az I. Erzsébet, Szikszai Rémusz a POSzT-on is jeleskedő rendezése. Paul Foster darabja a világtörténelem egyik legnagyobb és legellentmondásosabb alakjának, a modernkori Anglia megteremtőjének állít emléket. Az előadás a színház a színházban technikáját alkalmazza: egy társulat életét mutatja be, amely éppen egy Erzsébetről szóló darabot próbál. Olyan világot teremt, amely részben eljátssza, részben pedig kívülről reflektál a korra, Erzsébetre és cselekedeteire, valamint döntéseinek mozgatórugóira.

A legjobb férfi mellékszereplő címért egy szoknyaszerepben nyújtott remek alakításért jelölték Kaszás Gergőt. A megoldás a jelen rendezésben nagyon is adekvát, hiszen az Erzsébet-kori Angliában is csak női játékra szakosodott férfi színészek játszhatták el a női karaktereket. Csáki Judit írja a HVG Online-on: "Katalin, a francia királynő szerepében Kaszás Gergő az uralkodás és a szüntelen hatalmi manipuláció terhétől kissé megfáradt, ironikus és fejfájós asszonyt játszik remekül."

3. Krisztik Csaba

Két előadásban nyújtott alakítása miatt tartották fontosnak a kritikusok Krisztik Csaba jelölését. Helen Edmundson John Whiting és Time Out díjakkal jutalmazott, 1993-ban írt drámáját, az Irtást Horváth Csaba rendezésében mutatta be a Szkéné és a Forte Társulat. Az angol kormányzó szerepében Krisztik farkasokkal táncol - illetve küzd, majd győzedelmeskedik, ám hamarosan fékezhetetlen erők szabadulnak el. Ugyancsak jelölést kapott a Székesfehérvári Vörösmarty Színházban látható Lear király Edgarjának megformálásáért.

"Ahogy Edgar őrületében megjeleníti a megbomlottság állati magányát és szelíd emberi szeretetét; ahogy az Irtásban okos »náciként« feszül minden izma, teljes lénye a kiszolgáltatottak ellen. Krisztik olyan állapotokat tud felmutatni a testén keresztül - és ez nem a szavakkal kifejezhető ellenében történik, hanem az azzal való bonyolult viszonyban -, amit nem sokan. Ha őt nézzük a színpadon, megszűnnek a fő- és mellékszerep kategóriák. Jó is ez, meg érthető. Végső soron művészetről van szó" - jellemzi Krisztik Csaba játékát Varga Anikó.


Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Ha színház, ha mesejáték, ha családi program, akkor Noir Színház

Ebben az évadban újabb darabbal bővült a Noir Színház repertoárja, így most már négy klasszikus mesejáték közül választhatnak a Duna Palotába ellátogató nézők.
Színház ajánló

Ózon és csülök együttállása a szenvedély terített asztalán

Parti Nagy Lajos rendkívüli teljesítménynek tartja, ahogy Mészáros Máté estéről estére színpadra lép, és előadja, alakítja, végigéli az író által jegyzett Az étkezés ártalmasságáról című előadást.
Színház hír

Orvosai nem javasolják, hogy színpadra lépjen Törőcsik Mari

Nem javasolnák az orvosai, hogy a Galilei élete című előadásban színpadra lépjen Törőcsik Mari, aki jelenleg ismét kórházban fekszik.
Színház józsef attila színház

Az IRKA kedvenc Egressy verse

Egressy Zoltán és Chajnóczki Balázs voltak a József Attila Színház IRodalmi KÁvéházának vendégei. A beszélgetésen szóba került az a bizonyos Sóska, sültkrumpli, foci, gyereknevelés és természetesen a költészet is.
Színház meetoo

Kortalan Kortárs – A hatalom és az abúzus viszonya

A Kortalan Kortárs sorozat soron következő előadásában a zaklatás, az erőszak, az alá/fölé-rendeltség témáját járják körül november 14-én a Kálmán Imre Teátrumban.