Színház

Színikritikusok díja 2014: A legjobb női főszereplő

2014.09.19. 19:00
Ajánlom
A Színházi Kritikusok Céhe idén 34. alkalommal nyújtja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő díját szeptember 21-én a Trafóban. A díjátadóig részletesen bemutatjuk az egyes kategóriák jelöltjeit. Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

A legjobb női főszereplő kategória jelöltjei:

1. Kováts Adél

A színésznő számtalan felejthetetlen alakítással írta már be magát a színháztörténet nagyjai közé. Legutóbb 2012-ben vitte el a POSzT és a Színikritikusok legjobb női főszereplőnek járó díját a Zsótér Sándor rendezte Vágyvillamosban, most pedig az Alföldi Róbert által jegyzett Platonov Vojegyica tábornöknőjeként jelölték a színikritikusok a legjobb női főszereplőnek járó díjra.

"Van úgy, hogy egy előadás szerencsés csillagzat alatt születik. De ezt persze közben az ember nem érzi. Egy ideig csak a problémákat látja, baja van magával, az egész anyaggal, aztán egyszer csak jön az ihlet. Ez egy összetéveszthetetlen érzés, azt szoktam mondani, hogy ilyenkor kegyelmet kap a színész. A próbák egyszer csak egy másik energiaszintre lépnek. És tudod, hogy jó irányba haladsz. Vannak jó, jobb, kedvelt és még inkább kedvelt előadások és van ez a kegyelmi állapot. Ami csak ritkán adatik meg" - mondta el a színésznő a Fidelión megjelent interjúban.

Kritikusunk írja a jelölést nyert alakításról: "Kováts Adél ugyancsak remekel. A tábornokné tartása, önfegyelme, iróniája és okossága mögül finom gesztusokkal villan ki a Platonov iránti szerelem, máskor nagyon is nyersen rohanja le a férfit. Ha az előadás három és háromnegyed órája alatt akadnának is kevésbé intenzív, a figyelmet elengedő részek, őket nézve erről szó sem lehet."

2. Lovas Rozi

A fiatal színésznő 2012-ben végzett a Kaposvári Egyetemen, Mohácsi János osztályában, és lendületes rajtját máris egyszerre két jelöléssel jutalmazták a színikritikusok. Idén A miskolci A tanítónő címszerepéért nemcsak a legjobb pályakezdő, de mindjárt a legjobb női főszereplő díjára is esélyesnek gondolták.

Miklós Melánia így ír alakításáról: "Lovas Rozi tanítónőjének tartása van. Sugárzik belőle az (elszánt) ártatlanság, a (kihívó) báj és a (játékos) kellem. Ha jelen van, kisüt a nap a színpadon. Olyan meggyőző természetességgel játszik varázsmesét a szabadságról ebben a dagonyászó hímsoviniszta időtlenségben, hogy magunk is elhisszük: csak jó vége lehet."

Lovas Rozi a Fideliónak adott interjúban így beszél a színész és a szerep kettősségét jellemző lelkiállapotról: "Minden szereppel kapcsolatban lehet találni közös pontokat. Van, ahol nagyon mélyre kell ásni, és van, ahol olyan sok a kapcsolódási pont, hogy szinte csak át kell helyezni egy másik világba, egyébként pedig saját magamat teszem oda. Mindkettő másféle szárnyalást tud okozni. Az a lényeg, hogy hiteles legyek."

3. Szandtner Anna

2003-ban végzett a híres Máté-Horvai-osztályban, ami után rögtön a Katona József Színházba került, és több komoly díjat is nyert. Volt spanyoltanár, szabadúszó színész, legígéretesebb pályakezdő, 2009 óta pedig az Örkény Színház társulatának tagja. Idén a legjobb női főszereplő díjára jelölték a színikritikusok a Stuart Máriában nyújtott szerepformálásáért.

Herczog Noémi így jellemzi Szandtner Anna játékát: "Kislányos Erzsébet királynőt formál Szandtner Anna. Nincs benne semmi, amire azt szoktuk mondani: királynői. Hisztizik, kicsinyeskedik, nincsen fellépése. Amikor viszont megtörik, kemény marad, nem sír. Pont ő bírja ki könnyek nélkül, akinél leginkább számítanánk a sírásra. Nagy színészet súlyos jelenléttel fellépni egy olyan szerepben, amelynek fő vonása, hogy nincsen fellépése; nagy színész Szandtner Anna."

Frauenhoffer György írja kritikájában: "Szandtner Anna megannyi színt csodás felvonultató alakításában Erzsébet fokozatosan veti le álarcait, válik földi örömöktől óvakodó, szűzi uralkodóból egy női mivoltában többszörösen megalázott és megsemmisített ronccsá."


Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Klasszikus zenei minikoncertek nyolc budapesti szórakozóhelyen

Szombaton késő délutántól éjfélig A zene éjszakája - csak klasszikusan címmel ünneplik Pest, Buda és Óbuda egyesülését.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház hírek

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Színház

Új színház nyílt a Váci utcában

A Belváros legújabb színházában, a Fém Arts & Caféban a 70 férőhelyes színházterem mellett művészkávézó, képgaléria, jazzkoncertek és pódiumbeszélgetések várják a közönséget.
Színház átrium

A Krakken művelet - pszicho-thriller-krimi-komédia az Átrium színpadán

Bodó Viktor néhol groteszkbe hajló, szatirikus víziója egy bámulatos, szinte filmszerű világba vezet, ahol minden tele van homokkal és sárral, mert a városra lecsapott a Krakken nevű jelenség. A komédia novemberben 18-án és 27-én látható az Átrium színházban.
Színház tao

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.
Színház ajánló

De vajon mire emlékeznek az emlékező próbán?

A Vesztegzár a Grand Hotelben kapcsán kulisszatitkokat felfedő sorozatba fogtunk. Ezen a héten az emlékező-, és rendelkező próba fogalmával ismerkedünk.