Színház

Színikritikusok díja 2014: A legjobb női mellékszereplő

2014.09.11. 09:00
Ajánlom
A Színházi Kritikusok Céhe idén 34. alkalommal nyújtja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő díját szeptember 21-én a Trafóban. A díjátadóig részletesen bemutatjuk az egyes kategóriák jelöltjeit. Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

A legjobb női mellékszereplő kategória jelöltjei:

1. Bozó Andrea

Székely Csaba drámatrilógiájának harmadik részét a Szkéné Színház Csizmadia Tibor rendezésében mutatta be, aki ezzel teljesnek tudhatja a trilógiából készített rendezéseinek sorát. A Bányavíz történetének helyszíne ugyanaz a bányavidéki székely falu, mint az előző két részben, de most az ellentmondásos közegnek egy másik aspektusa kerül előtérbe: az egyház és a pedofília problémaköre a pap nevelt fiának - egyben szeretőjének - történetén keresztül. Bozó Andrea a pap házvezetőnőjét alakítja. Bozó tapasztalt a Székely Csaba-drámák terén, ugyanis Csizmadia Tibor rendezéseiben Kaszás Gergő és Tóth József mellett végigjátszotta a trilógia mindhárom darabját. Ezért is írhatja róluk Stuber Andrea: "Bozó Andrea és Kaszás Gergő alighanem kisebb doktorit tudnának írni ebből a keserűen ízes, könnyed humorú, nyomorú létből, amelyet Székely Csaba színpadra teremt."

A kritika később így folytatódik: "Az előadás kissé talán túlságosan is egyenletes talaján kinő, szárba szökken és virágba borul Bozó Andrea alakítása. A kelekótya házvezetőnőt, Irént adja, aki totyorog, motyorog, sültelenségeket beszél (ahogy Tóth József mondja) és »tapintalanságokat« követ el (ahogy Eke Angéla mondja). (...) Bozó Andrea játékában benne van a mindentudás. Hit, reménytelenség, szeretet." (A teljes írást itt olvashatja.)

2. Jordán Adél

Ascher Tamás Gorkij: A nap fiai című drámája alapján készített interpretációja aratott az idei POSzT-on, ugyanis három díjat is elvitt: a legjobb rendezés és a legjobb színházi zene díja mellett Jordán Adélnak ítélte oda a szakmai zsűri a legjobb női mellékszereplőnek járó elismerést is. Most a színésznő esélyes a Színikritikusok azonos kategóriájú díjának elnyerésére is. Jordán Adél és a szerep szerencsés egymásra találását mi sem bizonyítja jobban, minthogy Fullajtár Andrea helyett ugrott be a darabba, ami annyira jól sikerült, hogy a szerep nem engedte őt el. Azóta kettős szereposztásban játsszák Melanija szerepét.

Stuber Andrea így ír Jordán Adél alakításáról: "A társaság egyetlen törekvő és érzelmileg egyértelmű tagja Melanija, aki nyomorú érdekházasságából gazdag özvegyként szabadulva rajongón veti magát Pavel elé. Jordán Adél alakítása reflektált, ragyogóan parodisztikus, pompásan végrehajtott színészi ziccer." (A teljes kritika itt olvasható.)

3. Albert Csilla

Silviu Purcarete rendezésében mutatta be Roger Vitrac Viktor, avagy a gyermekuralom című drámáját a Kolozsvári Állami Magyar Színház. Az előadás a 2014-es romániai UNITER gálán elnyerte a legjobb előadásnak járó díjat, Albert Csillát pedig már ott is jelölték a legjobb női mellékszereplő díjára, akkor azonban nem nyerte el.

Roger Vitrac szürrealista drámájában egy feldúlt és értékvesztett világgal szembesülünk, ahol a felnőttek hosszú passzusokat idéznek a Larousse Enciklopédiából, egyszerre beszélnek, és úgy viselkednek, akár a gyerekek - áll a színház ajánlójában. A Revizoron megjelent kritikában Bíró Bence így ír Albert Csilla alakításáról: "Albert Csillát a még nyomorultabb sorsú hatéves Eszter szerepében bárki bármikor felpofozhatja. Reménytelenül szerelmes, bálványozza a nála három évvel idősebb fiút, de megérteni még nem tudja. Viktor és Eszter akkor kerül legközelebb egymáshoz, amikor szüleik szeretői viszonyát parodizálják."


Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.