Színház

Színikritikusok díja 2014: A legjobb rendezés

2014.09.20. 20:00
Ajánlom
A Színházi Kritikusok Céhe idén 34. alkalommal nyújtja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő díját szeptember 21-én a Trafóban. A díjátadóig részletesen bemutatjuk az egyes kategóriák jelöltjeit. Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

A legjobb rendezés kategória jelöltjei:

1. Fényevők

Bíztató, ha egy előadás több fontos kategóriában is jelölést kap. Így van ez Ascher Tamás rendezése esetében is, amelyet a kritikusok a legjobb előadás mellett a legjobb rendezés kategóriájában is jelöltek, Jordán Adél pedig ezen produkcióban nyújtott alakításáért a legjobb női mellékszereplők között versenyez.

Stuber Andrea írja az előadásról: "A bemutatót Ascher Tamás rendezte, ami összetéveszthetetlenül és jólesően meg is látszik rajta. A hosszabb emlékezetű nézők tudatába alighanem a minden mindennel összefügg jegyében épül majd be. Nem véletlen, hogy Ascher és Zsámbéki Gábor régebben Csehovokat vittek színre itt, mostanában meg inkább Gorkijokat. (Gorkij keserűbb, dühösebb, és tágabb szeletét mutatja meg a társadalomnak.) Ahogy magában az alapműben ott bujkál Csehov, úgy a Fényevők-előadásban is mintha felsejlenének Ascher Csehov-rendezései. Érződik, hogy talán rá is lehetne teríteni erre a drámára valamely Csehov-darab szereplőhálózatát - mint afféle pauszpapírt -, s tisztán látszanának vonalak, pontok egyezései. "

2. Hamlet

"...ha valaki úgy érzi, hogy elő szeretné venni a Hamletet, mert érdekli a színdarab, akkor őbenne [Polgár Csabában - a szerk.] egy lehetséges Hamletet talál. És miután a társulatban nagyon jól kiosztható a többi szerep is, nem haboztunk merészet húzni" - mondta el a Fideliónak Mácsai Pál Bagossy László rendezése kapcsán. Az Örkény Színház direktora valamire ráérezhetett, hiszen az előadás ott szerepel a legjobb rendezések között, a címszerepet alakító Polgár Csabát pedig a legjobb alakítás díjára jelölték.

Frauenhoffer György írja kritikájában: "...van itt minden: alkotmánytól öklendező címszereplő, színházban bóbiskoló államférfi, a hatalom körül zsizsegő szervilis csipetcsapat, satöbbi. Bagossy Hamlet-rendezése mindezek ellenére sem válik politikai röpirattá, nem a botegyszerű kikacsintásokra hajaz, csupán néhány erősebb - meglehetősen pontos és ismerős - vonással hátteret teremt a hatalmi játszmáknak. (...) Bagossy László minden keserű aktualitás ellenére is vígjátékot rendezett, aminek hátterében épp egy nemzet süllyed el."

3. Stuart Mária

Gáspár Ildikó első nagyszínpadi rendezése (az összes rendezői munka sorában így is csupán a harmadik!) kiérdemelte a kritikusok elismerését. Az Örkény Színház uralja tehát a kategória harmadik jelölését is a Stuart Máriával, nem meglepő módon, hiszen jól átgondolt, precíz, erős alakításokkal tarkított produkció született.

Kritikusunk írja az előadásról: "»A történelmet a győztesek írják. A remekműveket a vesztesek ihletik« - áll az előadás színlapján, tömören összefoglalva Schiller darabjának legproblematikusabb pontját: hiába a két mesterien felépített és ellenpontozott nőalak, a néző szimpátiája mégiscsak óhatatlanul az áldozaté lesz. Gáspár Ildikó rendezése minden elemében ezt a fajta részlehajlást igyekszik megbontani. Hámori Gabriella és Szandtner Anna alakításában két tökéletesen egyenrangú uralkodót látunk, nemcsak az eszközeik azonosak, amivel a hatalom irányába kapkodnak, hanem külső jegyeik is: feszesen kontyba kötött hajuk, szorosan meghúzott fűzőjük, fekete jelmezük, csuklónál betűrt kendőjük - mintha csak egymás tükörképei lennének."


Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

146 nap

Hét ember harmincas éveinek elején, a háttér Prága. Vannak, akik pénzfeldobással döntik el, hogy együtt élnek-e tovább. Van, aki álruhában követi a másikat. Van, aki ufókra vár. Van, aki füvezik. Sokat. Túl sokat.
Színház magazin

Mit kezd a múlttal a magyar színház?

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat Jó kérdés beszélgetéssorozata második évada is izgalmas kérdéseket feszeget a Katona József Színház K:antinjában. Januárban telt ház előtt, Kelemen Kristóf dramaturg, rendező, Lovas Rozi színművész és Tasnádi István író véleményét, tapasztalatait ismerhettük meg arról, hogyan dolgozza fel a múltat a magyar színház. A beszélgetést Szemere Katalin újságíró vezette.
Színház díj

Radnóti Zsuzsa kortárs magyar dráma-díjat alapított

A Kossuth-díjas dramaturg – Örkény István özvegye, életművének gondozója – kortárs magyar dráma-díjat alapított, amelynek első átadóünnepsége a Rózsavölgyi Szalonban lesz február végén.
Színház ajánló

Pepita Oroszlán és a FÉM

A FÉM elsősorban színházi közösség, de maga a kulturális tér ennél sokkal többre hivatott. Ameddig kitart lelkesedésünk, minden alkalmat megragadunk arra, hogy nem csak a dráma, hanem szinte valamennyi művészeti ág otthonra leljen nálunk.
Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.