Színház

Színikritikusok díja 2014: A legjobb új magyar dráma / színpadi szöveg

2014.09.08. 13:00
Ajánlom
A Színházi Kritikusok Céhe idén 34. alkalommal nyújtja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő díját szeptember 21-én a Trafóban. A díjátadóig részletesen bemutatjuk az egyes kategóriák jelöltjeit. Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

A legjobb új magyar dráma / színpadi szöveg kategória jelöltjei:

1. Pintér Béla: Titkaink

Mi lehet a titka Pintér Béla és Társulatának, hogy legutóbbi előadásukkal sikert sikerre halmoznak? A 2013. szeptember 28-án bemutatott Titkaink a jelen kategórián túl a legjobb előadás és legjobb független színházi előadás címért is versenyben van. A nyár folyamán elhozták a legnépszerűbb előadásnak járó közönségdíjat a szegedi THEALTER Fesztiválról, hétvégén pedig a nyíregyházi Vidor Fesztivál fődíját.

A darab az ügynöktémát dolgozza fel. A kíméletlen pontossággal elmesélt történeten hol összeszorul a gyomrunk, hol könnyezve nevetünk. A társulatvezető szerző ezúttal az 1980-as évekbe, a szocializmus végnapjaiba kalauzolja az olvasót. A Vasfüggöny, a Tolbuchin és Lenin körút vagy a kocka Lada hallatán sokan talán nosztalgikusan gondolnak a korszak Budapestjére. Egy akkori táncházról, Ki mit tud?-ról szóló felvétel láttán elvarázsol, ugyanakkor megmosolyogtat az alulvilágított, monokróm, lelkes naivitás. De Pintérnél ne számítsunk andalító nosztalgiára.

Kritikusunk írja: "... a Titkaink minden eddigi darabjuknál sötétebb tónust ölt.  A téma nem engedi a könnyedséget: a középpontban ugyanis nem egy szociálisan vagy morálisan a társadalom perifériájára taszított alak áll, hanem egy kor, amely egyszerre tette bűnössé és áldozattá a benne élőket. Mert tévedés ne essék, ezúttal mindenki bűnös: ki árulásával, ki hallgatásával, ki bátorságával." (A teljes kritika itt olvasható.)

2. Székely Csaba: Bányavíz

A Bánya-trilógia utolsó darabjának karrierje az Örkény Színház drámapályázatán való jeleskedéssel indult. A marosvásárhelyi születésű szerző stílusát gyakran hasonlítják Martin McDonagh-éhoz, amelyre kiváló példa az erdélyi (ex)bányászváros lakóinak életével foglalkozó sorozata. A művek a POSzT-on robbantak be, ahol előbb felolvasószínházi előadásban ismerhettük meg a darabokat Csizmadia Tibor rendezésében, de sorra jöttek a színpadi előadások is Budapestről, Marosvásárhelyről, legutóbb pedig egy kaposvári-pécsi koprodukcióban is.

A helyszín: székely falu, valahol egy bányavidéken. Most a korábbi részekben sokat emlegetett plébános és az ő különös szeretője körül forog a történet. A kívülálló hős ezúttal Márton, akit a pap a nevelt fiaként emleget, aki szobrokat farag, verseket ír, és arról ábrándozik, hogy majd kiszakad innen, és máshol próbál szerencsét.

Stuber Andrea írja: "Akadhat, aki a Székely Csaba Bánya-trilógiájával való ismerkedést olvasva kezdi, az idén megjelent drámakötetbe fúrva bele magát. Ez esetben a harmadik műnél rögtön tudja, hogy már csak ez hiányzott. Megismerte addigra a képzeletbeli erdélyi faluból az exbányászt, az orvost, a polgármestert, a mélymagyart, de még hátra volt a plébános meg a szeretője, akit a korábbiakban már említettek a szereplők. A harmadik mű, a Bányavíz még sötétebb, még súlyosabb, mint az előző kettő. Globálisabb, vagy ha úgy tetszik: határtalanabb. Helyszíne épp csak annyiban különbözik egy elképzelt, isten háta mögötti magyarországi falutól, hogy aki innen indul neki a világnak, nyugatnak, az Magyarba jut." (A teljes kritika itt olvasható.)

3. Székely Csaba: Szeretik a banánt, elvtársak?

Székely Csaba másik jelölést kapott alkotása egy monodrámává húzott rádiójáték, amit színpadon Sorin Militaru rendezésében mutatott be a marosvásárhelyi Yorick Stúdió. Ceauşescu Romániájában járunk, ahol mindenki fél, gyanakszik és éhezik, kivéve a mesélő, Robert. Neki ugyanis megvan mindene, még banánt is ehet, tudniillik az apukája élet és halál ura a városban, ahol Robert felnő. Ám ez a felnövés mégsem egyszerű, hiszen anyukája egész nap sír, a bátyja folyton meg akarja ölni, az egyetlen lány pedig, aki tetszik neki, a rendszer "ellensége". A rendszereknek azonban az a sorsuk, hogy véget érnek, és újak jönnek helyettük, ahol talán minden könnyebb lesz. Vagy mégsem?

Papp Tímea írja az előadásról: "Egy jó kádercsaládba született értelmi fogyatékos fiú, Robert szemszögén keresztül ismerjük meg a Ceauşescu-korszakot, a rendszerváltás zavaros időszakát és a jelent. Egyfalú tér, mosdókagyló, szék, asztal, rajta építőkockák. A negyvenes férfi kezében nejlonszatyor, haja kisfiúsan lenyalt, öltözéke hivatalos ünnepségeket idézően formális. És elmeséli az életét apacentrikusan, úgy, ahogy az vele megtörtént, tényszerűen, kommentár nélkül, bár néha el-eltöprengve, hiszen ahogyan a kis fahasábokat rakosgatja egymásra, úgy keres rendet a világban." (A teljes írás itt olvasható.)


Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Ha színház, ha mesejáték, ha családi program, akkor Noir Színház

Ebben az évadban újabb darabbal bővült a Noir Színház repertoárja, így most már négy klasszikus mesejáték közül választhatnak a Duna Palotába ellátogató nézők.
Színház ajánló

Ózon és csülök együttállása a szenvedély terített asztalán

Parti Nagy Lajos rendkívüli teljesítménynek tartja, ahogy Mészáros Máté estéről estére színpadra lép, és előadja, alakítja, végigéli az író által jegyzett Az étkezés ártalmasságáról című előadást.
Színház hír

Orvosai nem javasolják, hogy színpadra lépjen Törőcsik Mari

Nem javasolnák az orvosai, hogy a Galilei élete című előadásban színpadra lépjen Törőcsik Mari, aki jelenleg ismét kórházban fekszik.
Színház józsef attila színház

Az IRKA kedvenc Egressy verse

Egressy Zoltán és Chajnóczki Balázs voltak a József Attila Színház IRodalmi KÁvéházának vendégei. A beszélgetésen szóba került az a bizonyos Sóska, sültkrumpli, foci, gyereknevelés és természetesen a költészet is.
Színház meetoo

Kortalan Kortárs – A hatalom és az abúzus viszonya

A Kortalan Kortárs sorozat soron következő előadásában a zaklatás, az erőszak, az alá/fölé-rendeltség témáját járják körül november 14-én a Kálmán Imre Teátrumban.