Színház

Színikritikusok Díja - a legjobb alakítások

2011.09.12. 01:11
Ajánlom
Színházi Kritikusok Céhe nyilvánosságra hozta a 2010/2011-es évad legjobbjainak névsorát. A díjátadóra szeptember 25-én kerül sor a Magyar Színházban. A gála műsorvezetői Csákányi Eszter és Pál András, rendezője Pelsőczy Réka. Sorozatunkban végignézzük a 15 kategóriát, és arra kérjük Önöket, latolgassák velünk az esélyeket!

A Színházi Kritikusok Céhe idén 31. alkalommal nyújtja át az előző színházi évad legkiemelkedőbb teljesítményeit elismerő Színikritikusok Díját. A kritikusok legalább évi kilencven premier megtekintése után voksolnak a legjobbakra. A tizenöt kategória mindegyikében három-három (vagy szavazategyenlőség esetén több) jelölt verseng, s hogy közülük ki kapja a díjat, az csak 2011. szeptember 25-én este a Magyar Színházban rendezett ünnepélyes díjátadón derül ki. A nagyközönség számára nyitott gálaműsort Pelsőczy Réka rendezi, az est műsorvezetői Csákányi Eszter és Pál András. A teljes jelöltlistát ide kattintva olvashatják.

A legjobb női főszereplő kategóriában három színésznő verseng.

Fullajtár Andrea a Nordost című előadásban nyújtott kimagasló alakítást. A Katona József Színház produkciója, amelyet a Kamrában játszanak, három női sors története. 2002. október 23-án negyvenkét csecsen terrorista elfoglalta a moszkvai Dubrovka Színházat. Félbeszakították a Nordost című musical előadását, és túszul ejtettek nyolcszázötven embert. A háromnapos túszdráma százhetven ember halálával végződött. Fullajtár Andrea Tamarát, az özvegy orvosnőt alakítja, akinek férje Csecsenföldön halt meg, miután ő is embert ölt kötelességből. A  mindvégig katatón módon magyarázatot kereső, hivatásának esküje által azonban kötött asszonyt a színésznő megrendítő érzékenységgel játssza. 

Mészáros Sára az egri Gárdonyi Géza Színház utolsó Csizmadia Tibor által összeállított évadában nyújtott kimagasló teljesítményt. A Zsótér Sándor rendezte A selyemcipő a színház első premierje volt a 2010/2011-es szezonban. Paul Claudel regénye a hit és a szerelem, az összetartozás keresésének útvesztőjébe vezeti az olvasót és a nézőt. Mészáros Sára alakításában Doña Prouhèze mindvégig képes megmaradni tisztán, éterien ebben a misztikus világban, és a színésznő egyaránt képes közvetíteni Claudel filozófiáját és az azt illető, a rendező által megkívánt leheletfinom, játékos iróniát. 

"Egyszer feketére festettem a fogaim, és azóta se tartom illendőn kivillantani a fogam fehérjét, ezért, nevetéskor, íme, mutatom, mint egy kisleány, íme, mutatom, mint egy ártatlan kisleány, íme, mutatom, a szám elé kapom a kezem. Egyszer, az előzőtől nem függetlenül, azt hittem, de csak egy pillanatra, tessék nekem elhinni, nem volt több néhány másodpercnél, azt hittem, én vagyok a japán abc. Hu-hú, leírhatatlanok voltak a következmények! Elmondhatatlanok. (csönd) Nem is tudom elmondani." Ezt a szöveget a Királynő, azaz Molnár Piroska mondja, akiről kritikusunk lakonikus tömörséggel így írt: "Molnár Piroska (Királynő) pedig olyan női stílusgyakorlatokat ad, hogy beleremegnek még a Wesselényi-féle összeesküvés színpadon tartózkodó tagjai is. Egytől egyig." Molnár Piroska a Nemzeti Színházban ősbemutatott Én vagyok a Te főszerepéért kapta a jelölést.

50A77A75-FD93-4F45-B665-47874B3D8DE6

Én vagyok a Te - Molnár Piroska (Nemzeti Színház - fotó: SzoFi)

A legjobb férfi főszereplő kategória nomináltjai szintén hárman vannak.

Fekete Ernőről, aki A mizantróp Alceste-jét alakítja a Katona József Színházban, így írt kritikusunk: "Fekete Ernő mizantróp Alceste-je példa arra, hogy minden, az emberiség jobbítását célzó kísérlet eleve kudarcra van ítélve. Ugyanakkor példa az effajta kísérletek permanens szükségszerűségére is. Az előadás a szokásosnál valamivel jobban belelát Alceste-be. A hódolók tekintetének fényében fürdő, életigenlő Célimene iránti szenvedélye erősen megszelídül. (A hódolók tekintetének tört fényén kívül nem sok fény teríti be a Katona csaknem teljesen üresen hagyott színpadának szándékosan prózai látványvilágát.) Ok-okozati összefüggések uralják a figurák emócióit, nem csak az érzelmeiket különféle javakért árulókét, de a jó mizantrópunkét is. Az emberiség megjobbításán fáradozó embergyűlölő a saját sorsán sem tud jobbítani. Fekete a rendezővel együtt elkerüli azt a csapdát, hogy Alceste-tel szemben ne legyenek komoly fenntartásaink." 

Keresztes Tamás vendégszereplése a Centrál Színházban szintén jelölést ért. A Cabaret konferansziéjaként fellépő színészről kritikapályázatunk résztvevői így írtak: "Keresztes Tamás, aki tündököl a szerepben, nemcsak dramaturgiailag, hanem színészi jelenlét tekintetében is magáévá teszi a darabot." "Keresztes (a fosse-i konferanszié visszafogottsága révén túlvilági alakjával szemben) hiperérzéki, megtestesült kísértet, amit a jelenetek és megjelenési formák közti váltásokkor ugyanolyan túlvilágiságot sugalló neurotikusan rángatózó mozgásformával érzékeltet." "Keresztes Tamás a szerepben kétségtelenül zseniális: töretlen energikussággal visz színpadra bármilyen végletességet, szuggesztív színpadi jelenléte pedig uralja az előadást."

953B12EB-67CB-4201-A6B1-BA98BEA08794

Cabaret - Keresztes Tamás (Centrál Színház - fotó: SzoFi)

A Nehéz főhőse Háy János mindenkori főhőse: a vidékről tizenévesen Budapestre kerülő fiatalember, aki szülei egyetértésével, sőt támogatásával megszakítja a végtelennek tűnő családi láncot, kiszakad az otthoni fészekből, "különb" lesz, mint ősei, megváltja a nemzetséget stb. Aztán az illúziók kicsorbulnak, ahogy kell. Régi otthonát elveszíti, újat a nagyvárosban nem lel, noha minden próbálkozása arról szól, hogy megteremtse "saját életét". S ez a saját élet a törvény és véletlen által meghatározottan kétségbeejtően kiszámítható... Mucsi Zoltán a Bárka Színházban szikár alakítást nyújt, tömören fogalmaz, a komor, sötét tragikumot azonban a röhejes magyar valóság sokárnyalatú szürkéjére képes oldani. 

B49CE37A-7776-4627-938A-5E97A2804B93

Nehéz - Mucsi Zoltán (Bárka Színház, fotó: Garamvári Gábor)

A legjobb női mellékszereplő kategóriában három színésznő várja a gálát.

A Nehéz Lázár Kati szavak nélküli bravúráriája. Gesztusai, tekintete, jelenléte teszi az Anyát a Fiú univerzumának, minden életerőtereinek középpontjává. 

D20ABD2D-33D8-43C4-8A07-CB78A2C95398

Nehéz - Lázár Kati (Bárka Színház, fotó: Garamvári Gábor)

Szirtes Ági alakításában Harkocsányné a Katona József Színház Cigányok című előadásának mindkét felvonásában, múlt és jelen időben is fájdalmasan ismerős, amint zsigeri (világ)magyarázatokat keres és mond ki, hogy okkal magyarázza a képtelenséget, és hogy elevenen megtestesítse azt, amit normális világokban lehetetlen. 

Törőcsik Mari a Maladype Színházban vendégeskedett, s ez újabb jelölést ért a színikritikusoktól idén életműdíjat kapó színésznőnek. A Figaro házassága Marcelinájaként - akire a színlap szerint "rá vannak terhelve a dolgok" - annak a tragikumát mutatja meg a bölcs rezignációtól a zsizsgő-vibráló őrületig terjedő elképesztő hangulatingadozások közepette (és által), milyen az, amikor egy nőségében (látszólag?) kiszáradt asszony monomániásan férfira és családra vágyik. 

A legjobb férfi mellékszereplő kategória is hármas jelölést hozott.

Kaszás Gergő az egri Gárdonyi Géza Színház előadásában hideg, látszólag unott, rezignáltsága mögött azonban romlott és kegyetlenül számító Mosolygót alakít, aki - s ez nem kérdés - tökéletesen biztos, hogy a végén mindent visz. 

Kocsis Pál a kaposvári Játék a kastélyban Almádyja. A figura színét és visszáját is megmutatja, hiányzik belőle minden sztereotípia, ami a Molnár-karaktert illeti: nem felfuvalkodott hólyag, hanem szebb napokat is látott, egykor tehetséges színész, nem gátlástalan, ifjú színésznőcskék után rohangászó szoknyapecér, hanem családi állapotával, életkorával folyamatosan küzdő, lelkiismerettel is bíró férfi.

Kulka János Egyszer élünk avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe című produkcióbeli alakításáról kritikusunk így ír: "Kulka János játssza mindhárom felvonásban a 'főgonoszt' - ám nem csak a státuszánál fogva emelkedik a többiek fölé. Ő az, aki maradéktalanul egybe tudja olvasztani a valóság és a groteszk mese síkját, főszereppé növő alakítása egyszerre ellenállhatatlanul vicces és borzongatóan rémisztő."

4DA4CF70-DC59-40A7-926D-DAB46FFB2A62

Egyszer élünk... (Nemzeti Színház - fotó: SzoFi)

A legígéretesebb pályakezdők mindhárman 2008-ban végeztek a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.

Bercsényi Péter a Budapest Bábszínház tagja. Az előző évadban főszerepet alakított a Csipkerózsa című előadásban, a Hajnali csillag peremén című háromszereplős produkcióban játszótársaival nyújtott remek teljesítményt, és még a független SZERET...LEK - amely által a színházi szakma és a közönség szélesebb rétegei is megismerték nevét - is belefért a szezonjába. Emlékezetes fellépésére csak két példát hozunk. Az egyik: "A fiús felvonás királyfia ellenben, akit kirobbanó energiával és játékkedvvel széles skálán alakít Bercsényi Péter, a királylány kezéig vezető próbatételek során érik férfivá. Fejlődésének tétje pedig nemcsak az, hogy az előírt sorsfeladata elől ódzkodó, majd a sikerein maga is elcsodálkozó, de egyre elszántabb és bátrabb fiú méltó párja lesz-e megmentendő szerelmének, hanem hogy megszabadít-e bennünket is a gonosztól. Bercsényi olyan magabiztosan viszi el ebben is a pálmát, hogy nem kérdés, kinek (nem) tapsolunk..." A másik: "Bercsényi Péter pedig - aki alapjáraton pincért jelenít meg, de mintha az Egy nap New Yorkban című amerikai musicalfilmből szalasztották volna Gene Kelly mellől - lenyűgöző könnyedséggel és természetességgel adja elő a magáét. Ő az este főnyereménye."

Mészáros Piroska a Nemzeti Színház színésznője. A 2010/2011-es szezonban két premierben közreműködött: Az Alföldi Róbert által színre vitt Tragédiában, valamint az Andrei Serban rendezte Három nővérben. Alakításában Natasa butaságával növekszik szörnyeteggé, akinek uralkodni vágyása egyszerre szánnivaló és irritáló, a röhejességben azonban nem veszik el boldogtalan házasságának tragédiája sem.

Orosz Ákos a Maladype Színházban tavaly eljátszotta Lucifert, Platonovot és Figarót. Eddigi pályájáról, arról, hogy hol tart, nemrégiben kérdeztük. "Most 25 éves vagyok, eljátszottam egy csomó szerepet. Ennél jobb nem is történhet egy fiatal színésszel. Ezeken keresztül sok mindenen gondolkodtam saját magamról. A Lorenzaccio kapcsán például azon, hogy honnan hova jut az ember. És hogy milyen természetessé válnak dolgok. A Platonov is forgatja az agyam. Kíváncsi és nyughatatlan vagyok, mindig gondolkodom magamon. Most már váltanom kell, kezd hiányozni, hogy elkezdjem építeni az életemet. Föl kell nőni."

A gáláról bővebb információ ezen a linken olvasható, a jelöltek névsora itt érhető el.

Az Erste Bank által is kiemelten kezelt gálára jegyek a Magyar Színház előcsarnokában (1077 Budapest, Hevesi Sándor tér 4., tel.: 322-0014) hétfőtől péntekig 10-18 óra között, a Budapesti Kamaraszínház Szervezési Irodájában (1075 Budapest, Károly körút 21.) hétfőtől péntekig 10-18 óra között, továbbá az ismert jegyirodákban válthatók.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Könyv

Istencsapás, embercsapás

Vámos e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Most értelemszerűen a karanténból, online.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

140 év óta először elmarad a Royal Shakespeare Company évada

A Royal Shakespeare Company (RSC) neves brit színházi társulat az összes idei előadását elhalasztotta vagy törölte a koronavírus-járvány miatt - jelentette be közleményében a társulat művészeti igazgatója.
Színház gyász

86 éves korában elhunyt Földi Teri

A Jászai Mari-díjas színművész halálhíréről egykori színháza, a Vígszínház számolt be.
Színház ajánló

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.
Színház hír

Ujj Mészáros Károly rendezi az Orlai Produkciós Iroda és a Szentendrei Teátrum közös előadását

Didier Caron Hamis hang című drámájának augusztus végi bemutatójával indul az Orlai Produkciós Iroda 2020/2021-es évada. A fordulatokkal teli, felkavaró kortárs francia darab Vasvári Csaba és Nagy Dániel Viktor előadásában látható.
Színház hír

Boeing, Boeing, Koccanás és Mágnás Miska – Évadot hirdetett a Vörösmarty Színház

Ami félbetört, azt összeillesztjük – hangsúlyozta Szikora János igazgató a Vörösmarty Színház online évadzáróján május 28-án. A rendhagyó virtuális találkozón a társulat művészeti vezetése ismertette a 2020/21-es évad bemutatóit is.