Színház

Szófosztás

2012.01.03. 09:15
Ajánlom
Nina Raine drámája, a Billy világa friss dráma. Mindez persze nem okozhat meglepetést azoknak, akik egy ideje már nyomon követik a Pesti Színház repertoárjának alakulását.

Újszerűségét ezúttal mégsem abban kell keresni, hogy alig egy évvel ezelőtt tartották a Billy világa (eredetileg Tribes azaz Törzsek címen, az esetleges félreértéseket szerencsésen megkerülő fordítás Kovács Krisztina munkája) ősbemutatóját a londoni Royal Court Színházban, hanem abban, hogy úgy reflektál égetően aktuális problémákra, hogy majd' két órán át mellőzve érezzük - és Váci utcában talán ez az, ami igazi meglepetés - az erőszakos didaxist. Nem okítanak - ellenpéldául az ugyanott játszott Punk Rockot hozhatjuk - csupán felmutatnak.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a Billy világában nem mondanak ki minden direkt, frontálisan.  A darabban siketekről van szó, de nem csak róluk: sokkal inkább arról a gyakorlatról, ahogyan a kirekesztés legkülönbözőbb formáit iktatjuk be hétköznapjainkba, az álságos konformista látszatelfogadástól kezdve a közömbösségen át nyílt és agresszív megvetésig.

A címszereplő, Billy születésétől fogva siket. Ami az egészségesek szerencsés világához köti, az néhány mozgolódó száj és egy marék nehezen artikulált szó. A siketek jelnyelvét - lévén egészségesként nevelt fiú - nem beszéli, a környező világot pedig - lévén valójában siket- nem érti. Családja egy csapat diszfunkcionális értelmiségi, író szülőkkel, wannabe nyelvészprofesszor báttyal, tehetségében és motiváltságában egyaránt középszerű "operaénekeske" húggal. Így vagy úgy, de mindannyian a nyelv koordinátarendszerében keresik identitásukat, miközben Billy siketsége jelenti az origót. Hogy a siket fiú korántsem egyenrangú családtag, az Sylvia, az egykor tökéletesen egészséges, ám hallását örökletes betegség következtében elvesztő lány megjelenésével válik nyilvánvalóvá.

Lisztopád Krisztina a dráma egyik apró, ám annál jelentősebb motívumára húzza fel díszletét. Az Apa (jelelés helyett) japánul tanul. Ezt a távoli, inkább csak romantikájában megfogható identitást erőszakolja magára és ezzel együtt családjára is. Lisztopád ezt az idegenséget hozza el a színpadra, amikor a családi fészek megszokott ágy-asztal-tévé felépítése helyett egy tág, szellős ikeajapán teret rendez be, bambuszfalakkal, közepén jellegzetes japán asztalkával, a kotacuval.

A legnagyobb teljesítmény mégis a színészeké. Elsősorban a két főszereplőé, Bata Éváé és Telekes Péteré. Alakításuk mögött valódi munka van: új nyelvet tanultak meg az előadás kedvéért, amit ráadásul- külső szemlélőként legalábbis így hat- anyanyelvi szinten használnak. Nem túl szerencsés módon jelnyelvtanáraik nevét a szóróanyagokról és a színház honlapjáról is lehagyták.) Billy megformálása valódi színészi kihívás. Nemhogy hangzó monológjai, egész mondatai is alig-alig vannak, mindössze néhány fejhanggal nehezen artikulált sor és rengeteg hallgatás. Telekes ebből a színészi minimumból indít és jut el Billy második felvonásbeli nagyjelenetéhez. Dühvel jelelni: ritka színházi pillanat. Bata Éva Telekes ellentéte. Kezdetben határozott és öntudatos, fogyatékát büszkeséggel vállaló Sylviájának gesztusaiban egyre dominánsabban jelentkezik a pánikszerű kapkodás, a félelem. Siketsége elhatalmasodásával párhuzamosan veszíti el a beszédhez való hozzáférését. Az ő folyamatában beérő tragédiája azonban mind a hallók, mind Billy számára megfoghatatlan marad. Hegedűs D. Géza látszólag despota családapa, aki flegma szórakozottságában épp annyira félelmetes, mint haragjában. Hogy mindez csupán páncélként viselt póz, az időről időre a díszletre vetített gondolataiból tűnik ki. Pap Vera csetlő-botló, bohém anyafarkas, aki rendíthetetlenül védi a családi tűzhely melegét, még akkor is, amikor kiderül, hogy az valójában csak ólmeleg volt. Géczi Zoltán és Péter Kata alakításban ott van a lehetőség, hogy ne pusztán mellékszereplőkként legyenek jelen, ám alakjuk körül rengeteg elindított és be nem fejezett szál gubancolódik össze, aminek következtében visszafele nézve jelenlétük nem tudott elég súlyt kapni.

Szőcs Artur rendezése épp annyira friss, mint a dráma nyújtotta alapanyag.  Bátran egyensúlyoz az (időnként szó szerint) gatyaletolós, precízen kiszámított, okosan bazmegelős humor és a súlyosan csendes feszült pillanatok közt, miközben mélységes empátiával közelít a különös módon még mindig provokatívnak értékelt darabhoz. Szőcs rendezésében a Billy világa nem provokatív. Ellenkezőleg. Olyannyira hétköznapi, hogy már-már otthon érezzük magunkat benne.


2011. december 22. 19:00 - Pesti Színház

Billy világa

Író: Nina Raine

Fordította: Kovács Krisztina

Szereplők:

Anya: Pap Vera 

Apa: Hegedűs D. Géza 

Billy: Telekes Péter 

Daniel: Géczi Zoltán 

Jenny: Péter Kata 

Sylvia: Bata Éva 

Díszlet, jelmez: Lisztopád Krisztina

Dramaturg: Deres Péter 

Rendező: Szőcs Artur

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Színház

Kulka János: Tényleg más lettem

A közelmúltban hosszú idő után először lépett egyedüli szereplőként színpadra Kulka János. A Halál Velencében című előadást a Jurányi Házban mutatták be, a színművészt ennek apropóján kérdezte az RTL.
Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Zenés színház

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Színház

„A világ, amiben élünk, pokoli hely, ennek csak egy tünete a TikTok” – interjú a Túlságosan vékony falak alkotóival

A Staféta pályázaton Fidelio-díjat nyert Túlságosan vékony falak című előadás alkotóival, Bódi Zsófiával, Gerorgita Máté Dezsővel és Horváth Pannával a social media jelenlétről, influenszerekről és az előadás létrehozásának körülményeiről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.
Színház hír

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Színház interjú

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Színház interjú

„A világ, amiben élünk, pokoli hely, ennek csak egy tünete a TikTok” – interjú a Túlságosan vékony falak alkotóival

A Staféta pályázaton Fidelio-díjat nyert Túlságosan vékony falak című előadás alkotóival, Bódi Zsófiával, Gerorgita Máté Dezsővel és Horváth Pannával a social media jelenlétről, influenszerekről és az előadás létrehozásának körülményeiről beszélgettünk.
Színház magazin

Kulka János: Tényleg más lettem

A közelmúltban hosszú idő után először lépett egyedüli szereplőként színpadra Kulka János. A Halál Velencében című előadást a Jurányi Házban mutatták be, a színművészt ennek apropóján kérdezte az RTL.