Színház

Találkozzon Gálvölgyi Jánossal A hullaégető című előadás után!

2017.04.05. 15:04
Ajánlom
A Fidelio Színházi Estek keretében április 9-én, vasárnap, az esti előadás után a nézők feltehetik kérdéseiket A hullaégető főszerepét alakító Gálvölgyi Jánosnak és a rendezőnek, Pelsőczy Rékának a Belvárosi Színházban.

Ladislav Fuks hátborzongató regényéből idén februárban mutatott be színházi előadást az Orlai Produkciós Iroda. A főhőst, Karel Kopfrkingl krematóriumi szakembert Gálvölgyi János alakítja, aki a könyv alapján forgatott 1968-as csehszlovák filmben a főhős magyar hangja volt. „Nagy hatással volt rám a film, aztán a könyv, de annak idején fogalmam nem volt arról, hogy miről szól igazán” – nyilatkozta a színész a hvg.hu-nak.

Gálvölgyi János A hullaégetőben

Gálvölgyi János A hullaégetőben (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkció)

Borzasztóan aktuális

A történet középpontjában Karel Kopfrkingl, a prágai krematórium dolgozója, a magával és a világgal elégedett tisztességes kispolgár mintapéldánya áll. A rajongásig imádja feleségét és két gyermekét, nagy buzgalommal és szakértelemmel végzi munkáját, és egyáltalán nem foglalkozik politikával. Ám 1938-at írunk, amikor is Németország elfoglalja a Szudéta-vidéket, és fokozatosan előbukkan a rendes honpolgár álarca alól az álszent szörnyeteg, a behízelgő hóhér, akinek fel sem tűnik, hogy már egy párhuzamos világrendet szolgál. Kopfrkingl lassacskán magától értetődő természetességgel kezdi el feláldozni a hozzá legközelebb álló embereket.

„Az, hogy egy alapjában véve tisztességes embert hogyan tud a propaganda, a sandaság, a politikai irányzat belekeverni egy olyan helyzetbe, amibe normális ésszel nem menne bele, hogyan válik valaki egy szörnyű eszme kiszolgálójává, örök érvényű példa” – jegyezte meg Gálvölgyi János.

Pelsőczy Réka, az előadás rendezője úgy véli: a mostani helyzet kínosan hasonló ahhoz a második világháborút megelőző időszakhoz, amelyben a darabbeli történet játszódik. „Ez a szöveg, ez a történet ijesztően pontosan és sokszor a fekete humort súroló formában beszél arról a kisemberről, aki akár mi magunk is lehetnénk” – mondta el a rendező a Szinhaz.hu-nak. Pelsőczy Réka szerint aki folyamatosan hazudik, de maga is elhiszi, amit mond.

A hullaégető

A hullaégető (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkció)

„Próbálja megfejteni a világban zajló folyamatokat, ezért nyitott minden demagógiára, ami leegyszerűsíti, könnyen érthetővé teszi az érthetetlent vagy a félelmeteset, és a legjobb szándékkal, tisztességének biztos tudatában küldi halálba a szomszédait és a családtagjait.”

Dühítő a tehetetlenség.

Semmilyen kérdésben nem látjuk át az összes folyamatot, se az egészségüggyel, se a népvándorlással, se a cigányokkal, a zsidókkal vagy a melegekkel, a rokkantakkal, a hajléktalanokkal kapcsolatban. (...) Nagyon nagy a felelősség, hogy milyen döntéseket hozunk, mibe állunk bele, mi mögé állunk oda és miért” – véli az előadás rendezője.

Ahogy a kritikus látja

B. Kiss Csaba írja a 7óra7-en: „Ahogy a film, úgy a színházi előadás is Kopfrkingl úr önnarrációjára épül, így mind az előbbi magyar változatában, mind utóbbiban a talán

legfontosabb szerepet Gálvölgyi hangja játssza.

Ez a hang ugyanolyan kedélyesen, már-már negédesen beszél boldog kispolgári életéről, mint a hamvasztás technikai érdekességeiről; feleségével történt megismerkedéséről, mint családja legyilkolásának elkerülhetetlen szükségességéről. Vérfagyasztóan groteszk ez a narráció, a legprimerebb hatást adja.”

A színpadi változatban a Vaskakas Bábszínház színészei is közreműködnek, akik saját maguk testesítenek meg gömbfejű bábokat. Az előadásban feltűnik még macskabáb és egy miniatűr szobabelső is. „A színészek az irreálisan nagy és nagyon kifejező vonásokkal bíró maszkokkal elemelik a történetet, rémálomszerűvé és nagyon szubjektívvé teszik. (...) Olyan, mintha Kopfrkingl zavaros agyában lennénk, ahol a dolgok eltorzulnak és másnak tűnnek, mint amik valójában” – foglalta össze Pelsőczy Réka. A bábokat Michac Gábor készítette.

Schruff Milán és Gálvölgyi János A hullaégetőben

Schruff Milán és Gálvölgyi János A hullaégetőben (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkció)

Az előadásban feltűnik még Schruff Milán is, aki a nácivá lett Willi karakterét formálja meg, továbbá Szúkenyik Tamás, Ujvári Janka, Ragán Edit, Gergely Rozália és Bora Levente.

Ön mit kérdezne meg?

Az április 9-i előadást követően Ön is felteheti kérdéseit a főszerepet alakító Gálvölgyi Jánosnak és a rendezőnek, Pelsőczy Rékának a Belvárosi Színházban. A beszélgetést Várhegyi András, a Fidelio.hu főszerkesztője vezeti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.
Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.
Színház hír

Elhunyt Bács Ferenc színművész

Életének 83. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után április 16-án, kedden elhunyt Bács Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, Budapest díszpolgára.