Színház

tárgyak (A velencei kalmár, egri Gárdonyi Géza Színház)

2009.06.16. 13:43
Ajánlom
Zsótér Sándor, Ungár Júlia dramaturgi találékonyságának megdicsőülése képpen, alig nyolcvan percesre rendezte az öt felvonásos drámát. Pontosan, gazdaságosan, a sebészkés precizitásával vágták meg.

"..segítsetek már nekem, hogy ez mi volt?

- Semmi nem volt. Játék."

fal

Ambrus Mária díszletében kasírozott fotó, félkör alakú panelházfal hasítja ki az "embertelenül" szűk játékteret, ahonnan csak az menekül, aki falra mászik. (Zsótérnél a falramászás immár bevett panel, létfilozófiai aktus.) A fáma szerint a rendező ad absurdum beleegyezett volna abba is, hogy a pécsi színházi találkozón kényszerből lemondjon erről az alapvető díszletelemről. Másnap, az előadás utáni beszélgetésen el is méláztak ezen. Mi van, ha megtörténik a lehetetlen? A hiány nyílvánvalóan egy másik, az eredetitől eltérő előadást indukált volna, viszont Zsótér helyzetjelentése a létezésről sokkal átfogóbb annál, hogy a panel-lét látható elemének a kiiktatásával elveszítse érvényességét.

matrac

A szintén Pécsre hívott Bodó féle Bérháztörténetek 0.1-ben és itt is. A matrac mondhatni ugyanaz, mégis teljesen más.  Mindenesetre az utolsó komfort, amely elengedhetetlen az ember anyagi létezéséhez. Bodónál reália. Lábbal tapossák, szexelnek, rosszul vannak rajta. Zsótérnál érzelmi világunk része. A bensőnk kivetítése. A megtört Shylock rogy rá fájdalmában, hogy aztán lánya, az őt elhagyó Portia - a történet külső eseményeitől függetlenül - lágyan mögé gömbölyödjön. Ötvös András Antonioja és Bányai Miklós Bassanioja fekszik rajta csúf reáliákon busongó intimitásban. A vége felé Mészáros Máté Shylockja megint rá kuporodik, ellenfele mellé a tárgyaláson - a szívét akarná kimetszeni. Közben a nők lassú, bölcs mozdulatokkal újra- és újraágyaznak, akár lelkükben egy új kapcsolatnak...

(hideg) szív

A shakespeare-i történet szerint Antonio, a velencei kalmár kölcsönt ad Bassanionak, aki testilelki jóbarátja, hogy az elnyerhesse a gazdag Portiát. Ehhez Antonionak magának is kölcsönt kell kérni a zsidó Shylocktól, aki egy font húst vághat ki az adós testéből, ha az összeget nem kapja vissza időre. Közben az uzsorás lánya, Jessica megszökik szerelmével és apja pénzével. Antonio nem tud fizetni, fut Shylock a nagykéssel, ám egy szenvedélyes bíró az igazság nevében végképp tönkre teszi az uzsorást... Zsótér Sándor, Ungár Júlia dramaturgi találékonyságának megdicsőülése képpen, alig nyolcvan percesre rendezte az öt felvonásos drámát. Pontosan, gazdaságosan, a sebészkés precizitásával vágták meg. A sebészkész visszaköszön a Zsótérnál szinte már obligát tévéképernyőn. Valamifajta szívtranszplantációt látunk. Ha van idő közben gondolkodni, hát, eljátszhatunk a fantáziánkkal. A színpadon mindvégig hangsúlyosan jelen lévő hideg műanyag tárgy (fogdossák, dobálják, dédelgetik) nem más, mint az a beteg emberi szív, amelyet egyenes adásban épp akkor operálnak ki. Egy beteg plasztikszív...

plasztik keretben

Szász János nyíregyházi Ványa bácsija tudott annó - éppen aktuális - belső világunkról ilyen hiteles képet adni. Az érzelmi komfort hiányát a csehovi történetbe fogalmazni. Shakespeare-rel szólva Zsótér kegyetlenebb képet mutat. Csupasz emociókat, működésképtelenné redukált érzelmi kommunikációt, modernkori magányt. Világító plasztik Jézust plasztik keretben. Vigaszként pillanatokra fölpezsgő instant hitelemeket.

böröndök közelsége, babák

Egy böröndből babák kerülnek elő és egy kopott szőrű mackó. Szintén belső kép a történet külső képei között. Bassanio úgy fogja meg az egyik babát, mintha az lenne Portia. Nem is. Inkább mintha a bölcs, tragikus szépségű Portia helyett vágyálmaiban ez a porcelánbaba jelenne meg.. A böröndök amúgy gyakran kapnak szerepet. Átöltözéskor, a ládikák helyett, amelyek egyike a helyes választ rejti a Portia kezére pályázók elől. A böröndök állandó közelsége fenyegető és megnyugtató egyszerre.

sivárság

A játék tárgya a sivárság. A szürkén burjánzó érzelmek kiúttalansága. Az úttalanság. Az eltakart horizont. A falra mászás, a matrac magánya, a műszívre kapcsolt érzelmi élet, a lélek transzplantációja, az összepakolt bőröndök folytonossága, plasztik emberek és élő babák.. Portiaként Járó Zsuzsa beszéli a leglátványosabban az Egerben még újdonságnak számító zsótéri nyelvet, Bányai Miklós hasonló rátermettséggel, de még a Zsótér diktálta visszafogottságnál is visszafogottabban. Amúgy beszélik mind a játszók. Mészáros Máté Shylockja jól ismeri a tragikus felhangjait, Vajda Milán bravúros kettős szerepben a fogcsikorgató humorát, Mészáros Sára Jessicája pedig sápadt szenvedélyének belső sikolyát. Shakespeare vígjátékának Pécsett egy végtelenül szomorú happy end a vége. A bírói álruháját levető Portia koravén arca tekint a semmibe. Semmi az egész. Játék.

 

(Az előadást, amely a Pécsi Országos Színházi Találkozón elnyerte a Thália Színház Rivalda-díját, a következő évedban vendégül látja a Thália Színház.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zöldhullám

Környezettudatosság klímaszorongás nélkül a Gárdonyi téren

A városlakókkal együtt, a hiánypótLÁSS! című köztéri installáció keretében „építette vissza” a Gárdonyi tér hiányzó fáját Kele Juci képzőművész. A kivágott fa helyén borostyánból készült zöld üzenőfalra bárki elhelyezhette a szebb jövő érdekében elgondolt vállalását.
Vizuál

Fődíjat nyert Szajki Péter filmje New Yorkban

Összesen öt díjat, köztük a fődíjat hozhatta el Szajki Péter Most van most című alkotása a New York Film Awards-on.
Zenés színház

A Pécsi Nemzeti Színház újraalkotja a szabadtéri színház fogalmát – indul a #színháztér projekt

Júniusban a pécsi teátrum művészei nyakukba veszik Baranya megyét, hogy szó szerint az utcára vigyék a színházat. A miniszter félrelép telt házas premierjével újranyitó intézmény ingyenesen látogatható Erkélykoncertekkel és klasszikus produkciókkal várják a szórakozni vágyókat.
Színház

Kortárs magyar szerzők a Gyulai Várszínházban

A világirodalmi (Csehov, Donizetti, Ibsen, Shakespeare, Goldoni) és magyar klasszikusok (Madách Imre, Móricz Zsigmond, Örkény István, Wass Albert) mellett a kortárs magyar szerzők művei az idei évadban is hangsúlyos szerepet kapnak Gyulán.
Vizuál

KÉP-regény: Favella, fakanál, fatányér…

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Rocinha favellában megélt tapasztalatairól mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Almodóvar musicallal nyit a Mézesvölgyi Nyár

2021. július 3. és augusztus 29. között már ötödik alkalommal várja nézőit Pest megye legnagyobb nyári szabadtéri színházi fesztiválja, a Mézesvölgyi Nyár.
Színház ajánló

Kortárs magyar szerzők a Gyulai Várszínházban

A világirodalmi (Csehov, Donizetti, Ibsen, Shakespeare, Goldoni) és magyar klasszikusok (Madách Imre, Móricz Zsigmond, Örkény István, Wass Albert) mellett a kortárs magyar szerzők művei az idei évadban is hangsúlyos szerepet kapnak Gyulán.
Színház interjú

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Színház hír

Takács Kati a Psota Irén-díj idei kitüntetettje

A Jászai Mari-díjas érdemes művész Básti Juli Kossuth-díjas színművésztől vehette át az elismerést június 9-én, a Rózsavölgyi Szalonban tartott díjátadó ünnepségen. Takács Katit az eseményen Bálint András méltatta.
Színház interjú

A kultúra a kivezető út – Elindult a szabadtéri színházak szezonja

A Szabadtéri Színházak Szövetségének 12 tagszervezete 12 különböző adottságú helyszínen 12 különböző műsorkoncepcióval – 50 új darab bemutatójával – várja a közönséget. A szezon kezdetén átadták a Gedeon József Amfiteátrum-díjat.