Színház

Tarvágás

2011.04.28. 07:40
Ajánlom
Ez a csendes, rezignált, személyesnek ható első párbeszéd azt ígéri, hogy tartalommal bíró, elevenbe vágó, jelen idejű esténk lesz. Erre azonban csúnyán rácáfol az előadás.

Az Erdő előadása a vasfüggöny előtt kezdődik az Új Színházban. Férfiak, akikről hamar kiderül, hogy színészek, afölött búsonganak, hogy nagyjából befellegzett nekik, a színházak mennek tönkre mindenhol. Vass György majdnem apatikusan beszél, Gáspár Sándor halk, visszafogott, és még a dagadó keblű öndicséretet is melankolikusan, hév nélkül adja elő. "Hogy játsztam, az anyám istenit, hogy!" - mondja kedvesen. Ez a csendes, rezignált, személyesnek ható első párbeszéd - amely egyébként a darab második felvonásából tört az élre - azt ígéri, hogy tartalommal bíró, elevenbe vágó, jelen idejű esténk lesz. Erre azonban csúnyán rácáfol az előadás.

Egon Savin szerb vendégrendező azt találta ki, hogy a Madáchcsal egy évben született Osztrovszkij klasszikus komédiáját, az Erdőt beteszi az időgépbe és átforgatja a nagyjából száz évvel későbbi Oroszországba, vagyis a Szovjetunióba. Illetve azt nem tudni, hányban vagyunk és ki alatt, de mindenesetre személyi kultusz van és nagyhatalmú, félelmetes, elnyomó elvtársak ülnek a nép nyakán. Egy efféle - meglehetősen feleslegesnek és indokolatlannak tűnő - vígjátékkioltó Osztrovszkij-átigazítás alkotói bátorságként hathatott volna negyven évvel ezelőtt. Talán érdekesnek bizonyult volna húsz éve. Ma meg alig érteni, hogy jön ez most ide.

A rendező és munkatársai alapjában véve nem dolgozták át a művet, inkább csak meghúzták. Ismeretlennek legfeljebb az új, szerbből készült fordítás miatt hat a szöveg (Gállos Orsolya munkája). Az alkotók beavatkozása nyomán a szerző színpadérzékenysége és kicsit tán ódivatú, ám nem hasznavehetetlen humora kiszökött valahogy a produkció börtönszerű világából.

A vasfüggöny mögül tágas irodahelyiség tárul elő, a háttérben az arctalan vezér aranyló mellszobra magaslik. Hatalmas íróasztal áll középen, mögötte a zöldalmaszín kosztümöt vagy egyenruhát viselő parancsnokasszony, Gurmizsszkaja trónol. Nem lehetetlen, hogy főhősnőnk egy fogolytábort vezet a Gulágon. (Arról juthat ez a néző eszébe, hogy bizonyos éjszakai jelenetek során egész kutyafalka ugatása hallatszik be, miközben kutató fénypászmák vonulnak végig a falakon.)

Akárhol is vagyunk, ez a világ kegyetlen, diktatórikus, pénz- és hatalomhajhász. A nincstelen fiatalok szürke munkaruhát hordanak, s egyformaságuk láttán az ember nem is pontosan érti, miért nem mindegy, hogy az erősen állapotos Akszjusa melyik fiatalemberhez megy férjhez. Az idősebbek haszonlesnek, gazsulálnak, illetve keresik a lehetőséget ismerőseik kihasználására, megpumpolására vagy kirablására. Bár a darabban előforduló jelentős tétű adok-veszek kicsit nehezen illeszthető bele az állami tulajdon alapú társadalmi rendbe, ahová az Erdőt áttelepítették, de nem ez az egyetlen momentum, amely sehogyan sem akar működni a Savin kijelölte szűk keretek között. Ennél is zavaróbb, hogy nemcsak vígjátéki kedélynek nincs nyoma, de spiritusznak és szuflának sem. Fojtogató unalom terjeng a nézőtéren. Ritkán látni színházi előadást, amely ennyire hasonlít a sárban elakadt szekérhez. Nincs az a hórukk, ami kimozdítaná.

Takács Katalin égnek meredő vörös konttyal fondorkodik, őrzi-gyarapítja a vagyonát és egy fiatalember után ácsingózik. Lehet, hogy Gurmizsszkajánk szépkorú, és talán fából van az egyik lába - milliomosnő egy kommunista Güllenből -, mégsem kell emellett a vonzó, érett asszony mellett szégyenkeznie az ő mindenre elszánt Bulanovjának. Most, amikor Almási Sándor végre kapott egy méretes főszerepet, az a szerep történetesen olyan, amiből már kinőtt. Fodor Annamária viszont túl fiatal ahhoz, hogy a ház asszonyának régóta szolgáló, mindent látott társnő-alattvalója legyen. Derzsi János sztoikus nyugalommal és titkos személyes derűvel játssza a ház katonai mindenesét, s időnként fényképezget. Nemes Wandából - úgy is mint Akszjusából - kitörni készül egy akadályokat nem ismerő fiatal (színész)nő ígéretes drámai ereje.  Hirtling István mintha egy igazi vidéki Osztrovszkij-előadásból hozná Voszmibratovot, fiaként Száraz Dénes teszi, amit tenni lehet.

A színdarab két leghálásabb szerepe a két színészé. Szomorovot (korábban, Szendrő József fordításában: Sanyarov, az eredetiben: Boldogtalan), a tragikus színészt Gáspár Sándor játssza.  Vigov (Vidorov, ill. Boldog), a komikus színész: Vass György. Nem tagadhatjuk meg tőlük szolid erőfeszítéseik méltánylását és részvétünk kinyilvánítását.  

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház nemzeti színház

Cserhalmi György marad a rendezésnél

A Nemzeti Színház új évadában Örkény István Macskajátékát állítja színpadra Udvaros Dorottya és Bánsági Ildikó főszereplésével jövő tavasszal. Színészként viszont továbbra sem találkozunk vele.
Színház thealter fesztivál

Szabadkai előadást is díjaztak az idei THEALTER-en

A közönség-, Kritikus- és Junior-díj mellett a fesztivál önkéntesei is díjazták kedvenc produkciójukat, valamint három Különdíjat is odaítélt a fesztivál.
Színház gyász

Elhunyt Kerényi Imre

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató hosszú, türelemmel viselt betegség után, életének 75. évében családja körében hunyt el.
Színház kritika

Törőcsik Mari ott sem volt, mégis főszereplő lett a Sztalker előadásában

Nem gyerekjáték, hanem igazi férfimunka volt az ifj. Vidnyánszky Attila és Vecsei Miklós vezette Sztalker Csoport bemutatkozó előadása, a Míg fekszem kiterítve, amely az Ördögkatlan fesztiválon debütált.
Színház ian mckellen

Ian McKellen saját élettörténeteivel kárpótolta az elmaradt előadás nézőit

Kisebb sérülés miatt ki kellett hagynia a Lear király egyik előadását Ian McKellennek a londoni West Enden, de a színész megkérte a közönséget, hogy hallgassák meg pályafutása legemlékezetesebb történeteit.