Színház

Tarvágás

2011.04.28. 07:40
Ajánlom
Ez a csendes, rezignált, személyesnek ható első párbeszéd azt ígéri, hogy tartalommal bíró, elevenbe vágó, jelen idejű esténk lesz. Erre azonban csúnyán rácáfol az előadás.

Az Erdő előadása a vasfüggöny előtt kezdődik az Új Színházban. Férfiak, akikről hamar kiderül, hogy színészek, afölött búsonganak, hogy nagyjából befellegzett nekik, a színházak mennek tönkre mindenhol. Vass György majdnem apatikusan beszél, Gáspár Sándor halk, visszafogott, és még a dagadó keblű öndicséretet is melankolikusan, hév nélkül adja elő. "Hogy játsztam, az anyám istenit, hogy!" - mondja kedvesen. Ez a csendes, rezignált, személyesnek ható első párbeszéd - amely egyébként a darab második felvonásából tört az élre - azt ígéri, hogy tartalommal bíró, elevenbe vágó, jelen idejű esténk lesz. Erre azonban csúnyán rácáfol az előadás.

Egon Savin szerb vendégrendező azt találta ki, hogy a Madáchcsal egy évben született Osztrovszkij klasszikus komédiáját, az Erdőt beteszi az időgépbe és átforgatja a nagyjából száz évvel későbbi Oroszországba, vagyis a Szovjetunióba. Illetve azt nem tudni, hányban vagyunk és ki alatt, de mindenesetre személyi kultusz van és nagyhatalmú, félelmetes, elnyomó elvtársak ülnek a nép nyakán. Egy efféle - meglehetősen feleslegesnek és indokolatlannak tűnő - vígjátékkioltó Osztrovszkij-átigazítás alkotói bátorságként hathatott volna negyven évvel ezelőtt. Talán érdekesnek bizonyult volna húsz éve. Ma meg alig érteni, hogy jön ez most ide.

A rendező és munkatársai alapjában véve nem dolgozták át a művet, inkább csak meghúzták. Ismeretlennek legfeljebb az új, szerbből készült fordítás miatt hat a szöveg (Gállos Orsolya munkája). Az alkotók beavatkozása nyomán a szerző színpadérzékenysége és kicsit tán ódivatú, ám nem hasznavehetetlen humora kiszökött valahogy a produkció börtönszerű világából.

A vasfüggöny mögül tágas irodahelyiség tárul elő, a háttérben az arctalan vezér aranyló mellszobra magaslik. Hatalmas íróasztal áll középen, mögötte a zöldalmaszín kosztümöt vagy egyenruhát viselő parancsnokasszony, Gurmizsszkaja trónol. Nem lehetetlen, hogy főhősnőnk egy fogolytábort vezet a Gulágon. (Arról juthat ez a néző eszébe, hogy bizonyos éjszakai jelenetek során egész kutyafalka ugatása hallatszik be, miközben kutató fénypászmák vonulnak végig a falakon.)

Akárhol is vagyunk, ez a világ kegyetlen, diktatórikus, pénz- és hatalomhajhász. A nincstelen fiatalok szürke munkaruhát hordanak, s egyformaságuk láttán az ember nem is pontosan érti, miért nem mindegy, hogy az erősen állapotos Akszjusa melyik fiatalemberhez megy férjhez. Az idősebbek haszonlesnek, gazsulálnak, illetve keresik a lehetőséget ismerőseik kihasználására, megpumpolására vagy kirablására. Bár a darabban előforduló jelentős tétű adok-veszek kicsit nehezen illeszthető bele az állami tulajdon alapú társadalmi rendbe, ahová az Erdőt áttelepítették, de nem ez az egyetlen momentum, amely sehogyan sem akar működni a Savin kijelölte szűk keretek között. Ennél is zavaróbb, hogy nemcsak vígjátéki kedélynek nincs nyoma, de spiritusznak és szuflának sem. Fojtogató unalom terjeng a nézőtéren. Ritkán látni színházi előadást, amely ennyire hasonlít a sárban elakadt szekérhez. Nincs az a hórukk, ami kimozdítaná.

Takács Katalin égnek meredő vörös konttyal fondorkodik, őrzi-gyarapítja a vagyonát és egy fiatalember után ácsingózik. Lehet, hogy Gurmizsszkajánk szépkorú, és talán fából van az egyik lába - milliomosnő egy kommunista Güllenből -, mégsem kell emellett a vonzó, érett asszony mellett szégyenkeznie az ő mindenre elszánt Bulanovjának. Most, amikor Almási Sándor végre kapott egy méretes főszerepet, az a szerep történetesen olyan, amiből már kinőtt. Fodor Annamária viszont túl fiatal ahhoz, hogy a ház asszonyának régóta szolgáló, mindent látott társnő-alattvalója legyen. Derzsi János sztoikus nyugalommal és titkos személyes derűvel játssza a ház katonai mindenesét, s időnként fényképezget. Nemes Wandából - úgy is mint Akszjusából - kitörni készül egy akadályokat nem ismerő fiatal (színész)nő ígéretes drámai ereje.  Hirtling István mintha egy igazi vidéki Osztrovszkij-előadásból hozná Voszmibratovot, fiaként Száraz Dénes teszi, amit tenni lehet.

A színdarab két leghálásabb szerepe a két színészé. Szomorovot (korábban, Szendrő József fordításában: Sanyarov, az eredetiben: Boldogtalan), a tragikus színészt Gáspár Sándor játssza.  Vigov (Vidorov, ill. Boldog), a komikus színész: Vass György. Nem tagadhatjuk meg tőlük szolid erőfeszítéseik méltánylását és részvétünk kinyilvánítását.  

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

„A minőség összeköt” – kihirdette idei programjait a Városmajori Szabadtéri Színpad

A fennállásának 100. évfordulóját ünneplő Városmajori Szabadtéri Színpad minden eddiginél gazdagabb programkínálattal várja az érdeklődőket szeptember közepéig. A színházi előadások mellett koncertek, kiállítások, filmvetítések, családi események és tematikus séták is várják a látogatókat.
Színház gyász

Meghalt Josef Abrhám, a Kórház a város szélén Blažej doktora

Az egyik legnépszerűbb cseh színész nyolcvankét éves volt. Bár rengeteg tévéjátékban és filmben játszott, legtöbben a Kórház a város szélén című legendás sorozat Blažej doktoraként emlékeznek rá - adta hírül az ujszo.com szlovák hírportál. 
Színház hír

Szentivánéji álom a székesfehérvári Vörösmarty Színházban

Május első hétvégéjén a gubancos szerelmek és a hatalmas fémgolyók játszották a főszerepet a Horváth Csaba által rendezett Szentivánéji álom című előadásban.
Színház interjú

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Színház hír

Magyar színházi fesztivál lesz júniusban Bukarestben

Bukarestben szervezi meg első alkalommal a Bukfeszt elnevezésű magyar színházi fesztivált az erdélyi teátrumokat tömörítő Magyar Színházi Szövetség, amelynek öt tagszervezete kilenc előadást mutat be a román fővárosban.