Színház

Test - beszéd nélkül

2009.12.01. 12:22
Ajánlom
Meggyötört, alig negyven-negyvenöt kilós felnőtt férfi kinyúlt alsónadrágban. Arca előtt színházi maszk. Szótlanul jön, megy, elénk fekszik. Áttetsző bőre alatt a szenvedés stációi. Mintha Szardínia szigetének vad erdeiből került volna ide, de lehet maga Harold Brodkey, az AIDS-es haldokló is.

"...vannak, akik a mindössze 70 perces előadást nem bírták végigülni,

másoknak tetszett és rajongtak érte, a harmadik kategória

pedig túlstilizált szemfényvesztésként könyvelte el"

 alxndra blogbejegyzése

Van egy előadás. Questo buio feroce. Ez az ordas (vad, vérengző) sötétség. Harold Brodkey, New-York-i illetőségű, aids-beteg újságíró naplója inspirálta, de végső formájában már nincs sok köze hozzá. Egy-egy emblematikus mondat kivételével. Van egy rendező, itáliai, akinél AIDS-et diagnosztizáltak, s a misztikus valóságban - valahol a Távol-Keleten - rátalál Brodkey olaszra fordított naplójára. Legyőzi a betegséget. Van egy társulat - Compagnia Pippo Delbono - a rendező nevével fémjelezve. Járják a világot sikert sikerre halmozva.

A rendező idén Wroclawban megkapta az Új Színházi Valóságért Díjat. Pippo Delbono - a Kortárs Drámafesztiválra meghívott társulat alapítója, névadója, rendezője és színésze - nyughatatlan lélek. Nem fejezte be színházi tanulmányait, inkább elhagyta Olaszországot és egy dán társulathoz szegődött. Később Pina Bausch színházi forradalmár, mozdulatművész tanítványa lett. Vagyis jó helyen keresgélte a színház új utjait. Végül - érezzük, ugye, a művészet és valóság megfeleléseit? - "a Távol-Keleten talál rá önmagára és arra a színházi formára, amelynek tartalma magától értetődő, amelyben az érzékiség még összhangban áll az érzékeléssel, melynek nincs szüksége a szavak folytonos egymásutánjára".

Delbono a színész testével mesél. Pontosabban a színész testével tud a leghatásosabban kommunikálni. Meggyötört, alig negyven-negyvenöt kilós felnőtt férfi kinyúlt alsónadrágban. Arca előtt színházi maszk. Szótlanul jön, megy, elénk fekszik. Áttetsző bőre alatt a szenvedés stációi. Mintha Szardínia szigetének vad erdeiből került volna ide, de lehet maga Harold Brodkey, az AIDS-es haldokló is. Hosszan elnyújtott, néma kéjjel élvezi jelenlétének vérfagyasztó hatását. Amputált lábú transzvesztita gurul be a tolószékén. Az égig nyúló fehér falak előtt, egy  váróterem szerű valami székein összegyűlnek az élet "várakozói". A kacskalábú, büszke sánta, a betegesen kicsiny meg a többi... Arctalan ápolók néma sikolyú fiatal férfi testét feszítik szét, kötéllel a végtagjain... A "szardíniai" mikrofonnal a kezében, kinyúlt alsónadrágban elénekli a My way-t (a teremben végre nevetés), mintha egy valóságshow-n...  Ötvenes férfi mezítláb üldögél egy régi fotelban. Lesütött szemmel, hosszan szégyenkezik. Nem tudni, miért.

Delbono tudatos művész. Tudatosan használja színészei, köztük a saját testét. Pontosan ismeri a színházi látvány hatásmechanizmusát. Látja a színház végtelen horizontját, és határait. Tudja, meddig kell (lehet) elmenni. A zsinórpadlás takarásában két zacskó vér, infúzióhoz előkészítve. Az ember azt hiszi, csak ő vette észre. És fél. Aztán a vérzacskókkal már semmi különös nem történik. Elég volt a félelem, amit érzünk. Delbono tud a félelemmel bánni. Virtuóz mágusként pontos képe van arról, ami a néző fejében történik.

Az előadás végül eléri azt, amit egy művészi alkotásnak illik elérni. A teljesség érzését. Minden előzmény nélkül induló, látványos divatshow keretében mosódnak össze az olasz történelem és a mai olasz társadalom figurái, egy pillanatra kikacsintunk Fellinire, közben down-kóros, meztelenségét fátyol alá rejtő Cupido lesi ki, mindehhez mit szólunk. A dekadens divatbemutató, ha akarom, mesél  társadalmi kapcsolatokról és mesél az egyén vad menekülési vágyáról.  Az előadás legfájdalmasabb érzelmi összesűrüsödéseit Delbono - Pina Bausch-i hatásokat mutató - tánca oldja fel két ponton is. Valahol az aranymetszésen és a legvégén. Tétova mozdulatok pontos koreográfiára. Remegő karok, féloldalas gesztusok, az érzelmek rángatózása. Mozgássor az elmúlásra.

A produkció látszólag nehézkesen indul. A nézők türelmetlenkedő tapsára kezdődik el, s a végén is csak a fölhangzó taps vet véget a színészek örök ideig tartó  fölvonulásának. Ily módon az előadást a közönség kezdi el és fejezi be. Szép gondolat. Szép, mert igaz. Hiába lett vége. A fejünkben újra és újra indul.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Klasszikus

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház hírek

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Színház székely kriszta

A rendező, aki megdolgoztatja a nézőt - Székely Kriszta

A saját maga körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőle; amióta rendez, a színház az élete. Székely Kriszta Kult50-ben megjelent portréja.
Színház hírek

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Színház

Új színház nyílt a Váci utcában

A Belváros legújabb színházában, a Fém Arts & Caféban a 70 férőhelyes színházterem mellett művészkávézó, képgaléria, jazzkoncertek és pódiumbeszélgetések várják a közönséget.
Színház átrium

A Krakken művelet - pszicho-thriller-krimi-komédia az Átrium színpadán

Bodó Viktor néhol groteszkbe hajló, szatirikus víziója egy bámulatos, szinte filmszerű világba vezet, ahol minden tele van homokkal és sárral, mert a városra lecsapott a Krakken nevű jelenség. A komédia novemberben 18-án és 27-én látható az Átrium színházban.