Színház

Test - beszéd nélkül

2009.12.01. 12:22
Ajánlom
Meggyötört, alig negyven-negyvenöt kilós felnőtt férfi kinyúlt alsónadrágban. Arca előtt színházi maszk. Szótlanul jön, megy, elénk fekszik. Áttetsző bőre alatt a szenvedés stációi. Mintha Szardínia szigetének vad erdeiből került volna ide, de lehet maga Harold Brodkey, az AIDS-es haldokló is.

"...vannak, akik a mindössze 70 perces előadást nem bírták végigülni,

másoknak tetszett és rajongtak érte, a harmadik kategória

pedig túlstilizált szemfényvesztésként könyvelte el"

 alxndra blogbejegyzése

Van egy előadás. Questo buio feroce. Ez az ordas (vad, vérengző) sötétség. Harold Brodkey, New-York-i illetőségű, aids-beteg újságíró naplója inspirálta, de végső formájában már nincs sok köze hozzá. Egy-egy emblematikus mondat kivételével. Van egy rendező, itáliai, akinél AIDS-et diagnosztizáltak, s a misztikus valóságban - valahol a Távol-Keleten - rátalál Brodkey olaszra fordított naplójára. Legyőzi a betegséget. Van egy társulat - Compagnia Pippo Delbono - a rendező nevével fémjelezve. Járják a világot sikert sikerre halmozva.

A rendező idén Wroclawban megkapta az Új Színházi Valóságért Díjat. Pippo Delbono - a Kortárs Drámafesztiválra meghívott társulat alapítója, névadója, rendezője és színésze - nyughatatlan lélek. Nem fejezte be színházi tanulmányait, inkább elhagyta Olaszországot és egy dán társulathoz szegődött. Később Pina Bausch színházi forradalmár, mozdulatművész tanítványa lett. Vagyis jó helyen keresgélte a színház új utjait. Végül - érezzük, ugye, a művészet és valóság megfeleléseit? - "a Távol-Keleten talál rá önmagára és arra a színházi formára, amelynek tartalma magától értetődő, amelyben az érzékiség még összhangban áll az érzékeléssel, melynek nincs szüksége a szavak folytonos egymásutánjára".

Delbono a színész testével mesél. Pontosabban a színész testével tud a leghatásosabban kommunikálni. Meggyötört, alig negyven-negyvenöt kilós felnőtt férfi kinyúlt alsónadrágban. Arca előtt színházi maszk. Szótlanul jön, megy, elénk fekszik. Áttetsző bőre alatt a szenvedés stációi. Mintha Szardínia szigetének vad erdeiből került volna ide, de lehet maga Harold Brodkey, az AIDS-es haldokló is. Hosszan elnyújtott, néma kéjjel élvezi jelenlétének vérfagyasztó hatását. Amputált lábú transzvesztita gurul be a tolószékén. Az égig nyúló fehér falak előtt, egy  váróterem szerű valami székein összegyűlnek az élet "várakozói". A kacskalábú, büszke sánta, a betegesen kicsiny meg a többi... Arctalan ápolók néma sikolyú fiatal férfi testét feszítik szét, kötéllel a végtagjain... A "szardíniai" mikrofonnal a kezében, kinyúlt alsónadrágban elénekli a My way-t (a teremben végre nevetés), mintha egy valóságshow-n...  Ötvenes férfi mezítláb üldögél egy régi fotelban. Lesütött szemmel, hosszan szégyenkezik. Nem tudni, miért.

Delbono tudatos művész. Tudatosan használja színészei, köztük a saját testét. Pontosan ismeri a színházi látvány hatásmechanizmusát. Látja a színház végtelen horizontját, és határait. Tudja, meddig kell (lehet) elmenni. A zsinórpadlás takarásában két zacskó vér, infúzióhoz előkészítve. Az ember azt hiszi, csak ő vette észre. És fél. Aztán a vérzacskókkal már semmi különös nem történik. Elég volt a félelem, amit érzünk. Delbono tud a félelemmel bánni. Virtuóz mágusként pontos képe van arról, ami a néző fejében történik.

Az előadás végül eléri azt, amit egy művészi alkotásnak illik elérni. A teljesség érzését. Minden előzmény nélkül induló, látványos divatshow keretében mosódnak össze az olasz történelem és a mai olasz társadalom figurái, egy pillanatra kikacsintunk Fellinire, közben down-kóros, meztelenségét fátyol alá rejtő Cupido lesi ki, mindehhez mit szólunk. A dekadens divatbemutató, ha akarom, mesél  társadalmi kapcsolatokról és mesél az egyén vad menekülési vágyáról.  Az előadás legfájdalmasabb érzelmi összesűrüsödéseit Delbono - Pina Bausch-i hatásokat mutató - tánca oldja fel két ponton is. Valahol az aranymetszésen és a legvégén. Tétova mozdulatok pontos koreográfiára. Remegő karok, féloldalas gesztusok, az érzelmek rángatózása. Mozgássor az elmúlásra.

A produkció látszólag nehézkesen indul. A nézők türelmetlenkedő tapsára kezdődik el, s a végén is csak a fölhangzó taps vet véget a színészek örök ideig tartó  fölvonulásának. Ily módon az előadást a közönség kezdi el és fejezi be. Szép gondolat. Szép, mert igaz. Hiába lett vége. A fejünkben újra és újra indul.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Tánc

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Vizuál

Mégsem Klimt-domborművet találtak Budapesten?

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén - írta a The Art Newspaper.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Színház józsef attila színház

Így ünnepelték Láng József színművész 85. születésnapját

A József Attila Színház a Feketeszárú cseresznye január 10-i előadásán ünnepelte mindenki Dodi bácsiját.
Színház ajánló

Suttogók a FÉMben

A FÉM több lábon áll, hiszen a színház mellett a zene, a képzőművészet szinte ugyanolyan hangsúllyal szerepel a kulturális tér kihasználásában. Ám a legfontosabb, maga a színház is két részre tagolódik: egyrészt a FÉM saját, repertoár előadásaira, s az igencsak színes felhozatalt képviselő vendégelőadások produkcióira.
Színház ajánló

Isten férfi vagy nő? – Halhatatlan a FÉMben

Márton Andrással és Andai Katival a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Halhatatlan című drámáját. Lehet-e sírni az élettel? Lehet-e nevetni a halállal?
Színház hír

Meglepetéssel indítja az évet a Proton Színház

A színházzal nem rendelkező társulat a föld alá csábítja nézőit.