Színház

„Tetszik vagy sem, bevándorló vagyok”

2017.09.26. 09:32
Ajánlom
A marosvásárhelyi születésű Bányai Kelemen Barna két éve tette át székhelyét Magyarországra. Az új évadot rögtön két Alföldi-rendezéssel nyitja: szeptemberben mutatták be a Hegedűs a háztetőn-t, amely országos turnéra indult, októbertől pedig az Átriumban láthatjuk A félelem megeszi a lelket című Fassbinder-film színpadi adaptációját, amelyben egy bevándorló férfit alakít.

- Sokfelé fellépsz, hány város között ingázol jelenleg?

- Szombathelyen van az anyaszínházam, emellett rendszeresem játszom Budapesten és visszajárok Marosvásárhelyre is, ahol A nyugalom című előadásban továbbra is szerepelek. Úgy szoktam mondani, hogy ez az én Bermuda-háromszögem.

Bányai Kelemen Barna

Bányai Kelemen Barna (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- 2015-ben Jordán Tamás hívására szerződtél a Weöres Sándor Színházhoz. Mostanra otthon érzed magad Szombathelyen?

-  Kevés a szabadidőm, leginkább a színház falai között mozgok, de megszerettem a várost, és ami még fontosabb, azt hallottam vissza, hogy a nézők is örülnek, hogy odaszerződtem. Sok fontos találkozásom volt az elmúlt két évad során, mindenképpen úgy érzem, hogy jó döntést hoztam. Persze az otthoniak azért hiányoznak, nagyon szeretem a marosvásárhelyi társulatot, szívesen játszanék még velük egyik nyáron, ha hívnának.

- Nemrég bizonytalanná vált, hogy Jordán Tamás vezetheti-e tovább az általa alapított színházat, de végül meghosszabbították a kinevezését, talán annak is köszönhetően, hogy a város és a társulat szinte egy emberként állt ki mellette.

- Ez mindannyiunknak nagyon nehéz időszak volt, ami rendkívül összekovácsolta a csapatot. Soha nem felejtem el, épp az Ivanov főpróbája ment, amikor a városi közgyűlés az igazgatóválasztást tárgyalta. A tévében élőben lehetett követni az ülést, úgyhogy a portársfülkében folyton belelestem a közvetítésbe, ami nagyon elvonta a figyelmemet a játékról. Végül kénytelen voltam erőt venni magamon és elterelni a gondolataimat. Persze nem voltam ezzel egyedül: sok nézőtől hallottuk vissza, hogy ők is alig tudtak a színpadon történtekre figyelni, a szünetben mindenki a híreket figyelte, úgyhogy később sokan újra eljöttek megnézni az előadást nyugodt körülmények között is.

Rengetegen mozdultak meg abban az időben,

felemelő volt látni, mennyire szereti a város Jordán Tamást és a színházukat.

Bányai Kelemen Barna

Bányai Kelemen Barna (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- Elsőként Alföldi Róbert rendezett téged Szombathelyen. Hogyan kerültetek egymás látószögébe?

- Alföldi Róbert még a Nemzeti Színházat igazgatta, amikor meghívta az akkori társulatomat eljátszani Székely Csaba Bányavirágját. Ebben látott először színpadon, majd amikor a szombathelyi Makrancos Katába Bánfalvi Eszter mellé férfi partnert kerestek, Robi rám gondolt. Felhívtak, megkérdeztek, én pedig örömmel mondtam rá igent. Így kezdődött.

- Azóta számos alakalommal dolgoztatok együtt.

- Meghatározó ember a pályámon. Lenyűgöz az a pedagógiai érzék, amivel a próbákon dolgozik. Leginkább a Makrancos Katánál tudtam megfigyelni, hogyan értek be a fiataloknak adott instrukciói, mire a főpróbahéthez értünk. Rendkívül felkészült rendező, elvár és közben motivál is,

szégyellném magam, ha én sem tenném bele a maximumot a közös munkába.

DSC3772

DSC3772 (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- Októberben mutatjátok be A félelem megeszi a lelket című Fassbinder-film színpadi adaptációját, amelyben egy bevándorló férfit alakítasz. Hogyan közelítesz a szerephez?

- 2015-ben, amikor ideköltöztem, akkoriban indult az a plakátkampány, hogy „Ha Magyarországra jössz, tiszteletben kell tartanod a kultúránkat”. Én jöttem, és úgy érzem, tiszteletben tartottam a kultúrát.

Tetszik vagy sem, bevándorló vagyok, és a plakát szerint nem fogadnak itt tárt karokkal,

inkább azt üzenik, hogy mindenkinek ott kéne maradnia, ahol született, és ott próbálnia meg érvényesülni. Közben pedig mégiscsak furcsa a helyzetem, mert azt is mondhatnám, hogy ez nekem igenis jár, hiszen én is magyar vagyok, arról pedig nem tehetek, hogy az őseim a határ másik felén rekedtek. Ez mind nagyon összetett, de a bevándorláshoz kapcsolódó érzések megvannak bennem, és ebből tökéletesen fogok tudok fogalmazni.

- A férfit nemcsak a származása, de a kapcsolata miatt is támadások érik.

- Beleszeret egy nála jóval idősebb nőbe, aki viszonozza az érzéseit. A kölcsönös kiszolgáltatottságban egymásba tudnak kapaszkodni. Az előadásban Hernádi Judit lesz a partnerem, akivel most fogunk először együtt dolgozni.

Bányai Kelemen Barna

Bányai Kelemen Barna (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- Eszünkbe juthat A nyugalom , amelyben ugyancsak egy olyan fiatal férfit alakítasz, aki egy idősebb nőhöz vonzódik.

- Míg Bartis Attila regényében egyfajta Ödipusz-komplexusos viszonyt látunk, fétis szerepjátékkal kiegészülve, addig Fassbindernél tökéletesen tiszta érzelmek jelennek meg. Még csak nem is azzal szándékkal házasodnak össze, mert a fiúnak szüksége lenne a papírokra, hanem tényleg szeretik egymást. Ebből a szempontból a Hegedűs a háztetőn-el is párhuzamba állítható, ahol ugyancsak támadás éri a választásuk miatt a szerelmeseket. Mindkét téma normákat feszeget. A Hegedűsben a hagyomány jelenik meg, amit a fiatalok felrúgnak, míg A félelemben az kap hangsúlyt, hogy a bevándorló másmilyen, mint amit a társadalom megszokott.

- Milyen további munkák állnak előtted az évad során?

- Az átriumos bemutató után Szombathelyen kezdek az Osztrigás Miciben, amit Réthly Attila rendez, januárban a Katona Kamrában fogok játszani Spiró György új darabjában, a Széljegyben, amit Zsámbéki Gábor állít színpadra, majd ezt követően ismét Szombathely, ahol Alföldi Róbert fogja rendezni a Salemi boszorkányokat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Színház

A színházvezető, aki jegesember lett – Szentiványi Béla

Szentiványi Béla színész, rendező és felesége, Zimonyi Márta primadonna a két világháború közötti hazai színjátszás sztárjai voltak. A férj megalapította az Országos Művész Színházat: stagione-típusú vándortársulatával járták a vidéket. A Trianon utáni Magyarországon a magyar színművészet életben tartása volt a cél. Ám Szentiványi anyagilag belebukott vállalkozásába. Aztán 1944-ben félreállította a szélsőjobboldali vezetésű Színészkamara. 1945-ben az új politikai rendszer is eltiltotta a pályától. Feleségével együtt segédmunkákból éltek. Színházi múltjukról soha többé nem beszéltek. Még lányuknak, Mártának sem, aki nemrég átadta szülei színházi albumát – fotókkal, dokumentumokkal – az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetnek. Szentiványi Mártát felkereste a Fidelio.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Tóth Krisztina óvodai krimivel debütál a 3K online színpadán

Mit vált ki az emberből, ha a gyermeke óvodai csoportjából eltűnik egy gumidenevér? Milyen régi sérelmek, gyilkos indulatok törnek felszínre az online tér arctalan világában? Tóth Krisztina drámája a jelen valóságát álmodja színpadra, rendhagyó perspektívából.
Színház hír

Megható kisfilm a szeretet erejéről és egymás elfogadásáról

Három ország, három nyelv, három sérült társulat találkozott márciusban az online térben, hogy egy négynapos közös workshop keretében együtt játszanak.
Színház hír

Életműdíjat kapott Blasek Gyöngyi bábszínész

Közel hat évtizedes munkája elismeréseként Gobbi Hilda-életműdíjjal tüntették ki Blasek Gyöngyit, a Budapest Bábszínház művészét.
Színház hír

Emlékestet szervez a Nemzeti Törőcsik Mari tiszteletére

Amint a járványhelyzet lehetővé teszi. A megemlékező műsort Bérczes László rendezi.
Színház interjú

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.