Színház

Tettes vagy áldozat?

2014.08.23. 08:00
Ajánlom
A Gál Kristóf egyszerre nagyon személyes és nagyon általános előadás, ami egyetlen ember életén keresztül generációs problémákról is beszél. KRITIKA

Kényelmetlen és elismerést keltő előadás a Gál Kristóf. Kényelmetlen, mert a néző számára szinte kibírhatatlan az őszintesége, és ezért az önboncolásért elismerést keltő. Ha a címszereplővel készült az előzetes interjúkat olvastuk, nagyjából tudhattuk, mi vár ránk. Szembesülni mindezzel azonban nem könnyű. Nem könnyű, mert az előadás alanyának és tárgyának a nyilvánosság elé kitett privát és szakmai élete nevekkel, helyzetekkel - zavarba ejtően - konkretizált, ugyanakkor mégis képes arra, hogy a felvetett kérdések által magunkkal szembesítsen, és önértékelésre késztessen a krízisekkel, a megoldások lehetőségeivel, a kompromisszumok lehetetlenségeivel, döntéseink zsákutcáival, kerülőútjaival, vágyaink elfojtásával, ambícióink felvállalásával.

Ha a már említett interjúk kitárulkozási ambícióira hagyatkozunk, jogunkban áll feltételezni, hogy megtörtént szituációk rekonstrukcióját látjuk. Egy színpadi valóságshow-t, amit bár jó érzékkel szakít meg és tesz teátrálissá egy szentlecke, egy szövegében relevánssá tett musicalszám, vagy stilizálja a báb használata (igaz, ez utóbbi nem a véletlen műve), mégsem más, mint egy tömény problémahalmaz jórészt realista életjelenetekben. Egy sajátos nyomozás néma szemtanúi vagyunk, ami hiába empatikus a főszereplőhöz kapcsolódó, csak a hozzá fűződő viszony miatt színre kerülő szereplőivel a végletekig, összességében mégis csak a történet egyik oldalát, a bizonyítékok egy részét mutat(hat)ja meg. A néző pedig kedve szerint kombinálhat, rakosgathatja a puzzle darabkáit, kitöltheti a hiányokat, állhat egyik vagy másik oldal mellé, aztán magában ítélkezhet.

A közönség soraiban ülők nyilván más-más életszakaszban járnak, de biztos vagyok benne, hogy a Gál Kristófban felvetett kérdésekre már mindenkinek kellett választ adni. (Jó, valószínűleg kevés embernek volt karrier tekintetében színház és rendőrség az opció.) És mivel nincs univerzális self-help enciklopédia, amit felüthetnénk, még a legfájdalommentesebb esetben is csak mások kárán tanulunk. Ha a megoldásban nem, de a feloldásban a nevetés segíthetne, ez viszont a témák, különösen a férfi-nő, férj-feleség kapcsolat súlyossága miatt lehetetlen. A színpadra citált napi kultúrpolitikán is csak kínunkban röhögünk. A makrovilág nem rajtunk múlik, azzal szemben tehetetlenek vagyunk, a mikrovilág stabilitását - sokszor fájdalmas döntések árán - viszont csak mi tudjuk magunknak megteremteni.

Az előadást az adatolt intimitás szintjéről Kálmán Eszter univerzális jelmezei (fekete nadrág, fekete hosszú ujjú póló) emelik el, a papírból készült kellékek (az öltözékek fehér papír kiegészítői, a papíron a rajzolt minták; az autóvá alakítható fekete papír italautomata), a bábok játékossá teszik. Az AlkalMáté Trupp ismét tanúságot tesz arról, hogy nagyon jól ismerik egymást, érzékenyek egymásra. A szubjektivitást nem tagadva számomra három színészi csúcspontja volt az előadásnak: Mészáros Béla abszolút Budapest Televízió-kompatibilis Egy szál harangvirág számával, illetve a feleségével testi kapcsolatra vágyó, az elhidegült nővel szemben kiszolgáltatott férj szerepében, és Járó Zsuzsa kórházban fekvő kurvája; mellettük Jordán Adél bábos érzéke hatott revelációként.

"Az örökcsomó azért örökcsomó, mert széttéphetetlen, elvághatatlan, kibogozhatatlan. Kivételes esetekben el lehet ugyan vágni a nagyját, de valami mindig megmarad belőle" - mondja Apollónia, a Csomótündér Gimesi Dóra meséjében. A szöveget alkalmazhatjuk az előadó társulatra, az előadásra, a címszereplőre és saját magunkra is.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Orvosai tanácsára nem jön Budapestre Robert Wilson

A világhírű rendező Oidipusz című előadásának vendégjátékára érkezett volna a Nemzeti Színházba, a szeptember 17-én kezdődő MITEM fesztiválra, ám egészségügyi okokból kénytelen távol maradni.
Színház hír

Podcasttal és interjúkötettel ünnepel a 25 éves Káva

1997-ben kezdte meg működését a független színházi kultúra, közoktatás és civiszféra határmezsgyéjén működő Káva Kulturális Műhely, amely az elmúlt negyed évszázadban csaknem 100 bemutatót tartott.
Színház lapszemle

Epres Attila távozik az Örkény Színházból

A színész szabadúszóként folytatja tovább, de korábbi szerepeit megtartja.
Színház hír

A nőkről szól a Csokonai Színház művészeti fesztiválja

Negyedik alkalommal rendezi meg a debreceni Csokonai Színház a MagdaFesztet október 1. és 5. között, amely többek között a nők művészeti jelenlétére helyezi a hangsúlyt.
Színház hír

Lázár Kati és Rudolf Péter a Halhatatlanok Társulatának tagjai között

Tizenhetedik alkalommal választottak maguk közé új tagokat a Halhatatlanok Társulatának tagjai. A júniusban lezárult szavazás alapján hat művész érdemelte ki a címet.