Színház

Tévelygő hajótöröttek – ikertörténetek Shakespeare-től Gyulán és Szegeden

2017.08.12. 12:08
Ajánlom
Gyulán a Tévedések vígjátékát játszották az idén, Szegeden a Vízkeresztet. Akár össze is téveszthetők, ugyanis mindkettőben vannak összetéveszthető ikrek.

T évedések vígjátéká ban két pár is. A Vízkeresztben meg a pár egyik fele fiú, a másik lány. (A Városmajorban pedig A két Lottit láthattuk, úgyhogy lehet valamiféle láthatatlan szellem, amely a színigazgatók darabválasztását irányítja.) Gyulára egyébként inkább a rendező neve vonzott, mintsem a sokszor látott darab. Bocsárdi László sepsiszentgyörgyi direktor azok közé a nagy színházi alkotók tartozik, akiktől illendő mindent látni. Bár okozott már csalódást néhányszor, főképp, amikor nem a saját társulatával dolgozott.

Tévedések vígjátéka

Tévedések vígjátéka (Fotó/Forrás: Harag György Társulat)

Ezúttal a szatmárnémeti Harag György Társulatnál vendégeskedett. Talán ez is oka lehetett, hogy az eredményt nem éreztem igazán meggyőzőnek. Ráadásul most a produkcióhoz nagyon takarékosnak látszó megoldást választott: szűk, üres térben játszatja a meglehetősen komplikált történetet.

Ilyen puritán külsőségek között nagyon erős színészi játékra, súlyos jelenlétre lenne szükség.

Nem lehet rendezői trükkökkel rásegíteni az alakításokra, kipótolni, megfejelni a gesztusok, hangsúlyok hatását. Ami igazán segít, az a roppant eredetien szellemes szöveg. Kár, hogy szerzőjét nem tünteti föl a színlap, más forrásból olvastam ki, hogy az előadás dramaturgja, Benedek Zsolt készítette.

Tévedések vígjátéka

Tévedések vígjátéka (Fotó/Forrás: Harag György Társulat)

Annak mélyebb tartalmi jelentését nem tudtam megfejteni, hogy az embertelen törvényhez ragaszkodó, de kijátszására mégis lehetőséget adó herceget nő játssza, de arról meggyőzött Kovács Nikolett, hogy a túlhangsúlyozott uralkodói erély alatt emberséges morál bújik meg. A szereposztás alapkérdése mégis az, hogy a két ikerpár mennyire hasonlít. Mennyire legyenek összetéveszthetők, illetve azonosíthatók.

A néző persze elfogadja a játékszabályt, amit a szöveg, a jelmez meg a maszkírozás sugall, de azért némi illúzió sem árt.

Másfelől persze az sem rossz, ha olykor tudja, hogy éppen mikor melyik fickó ágál előtte. Ezúttal az a furcsa helyzet, hogy a két szolga, Orbán Zsolt és Bodea Tibor alig megkülönböztethető, két gazdájuk viszont már csak alkatuk, súlyuk okán sem összetéveszthetők. A helybeli fiatalembert játszó testes Diószegi Attila jelentős mértékben különbözik az odatévedtet alakító, karcsúbb Nagy Csongor Zsolttól.

Tévedések vígjátéka

Tévedések vígjátéka (Fotó/Forrás: Harag György Társulat)

Az ilyesféle összetévesztős történetek nagy talánya egyébként, amivel Shakespeare gátlástalanul vissza is él, viszont éppen az, vajon akarja-e a néző igazán követni a cselekményt. Nem vész-e bele boldogan a helyzetkomikumba, a nyilvánvaló félreértésekből adódó ferde helyzetekbe, azok feszültségébe, hogy végül örömmel, megnyugvással vegye tudomásul, hogy a (túlságosan is) boldog vég ezúttal sem marad el. Mindenki megkapja, illetve ezúttal inkább megtalálja a magáét. Még az apát sem végzik ki, akiről mellesleg a sok móka-bóka közben jól meg is feledkezünk.

Míg Szatmáron, illetve Gyulán Bocsárdi László arra kárhoztatta magát, hogy zsebkendőnyi térbe szorítsa be, Béres Attila Szegeden arra vállalkozott, hogy a Dóm tér hatalmas színpadát töltse meg a nagyon hasonló történettel. A Vízkereszt, vagy amit akartok hősei is hajótöröttek, akik helyüket keresik az idegen földön. Ikerpár is van a történetben, bár itt a szerző csak egyikük sorsával foglalkozik tüzetesebben. Egy Dóm téri előadás tétje azonban már régen nem az, hogy miképpen jelenik meg a dráma vagy a shakespeare-i költészet a színpadon, hanem az, hogy

miképpen a mulat a négyezer néző.

Ennek pedig szemlátomást tudatában van a rendező éppúgy, mint a produkció valamennyi részvevője. A szöveg itt is fontos tényezője a sikernek, annál is inkább, mert, ha látni nem is, de hallani mindent jól lehet, legalábbis amit nem énekelnek. Tele van jobb-rosszabb szellemeskedéssel, gondolom, nem mind származik a fordítóként feltüntetett Nádasdy Ádámtól. A kérőit látatlanban elutasító grófnőt például igencsak találóan jellemzi a „hidegen sajtolt, extraszűz Olívia” fordulat, kákán is csomót kereső kifogásom legföljebb az lehet, hogy ilyen ötlet aligha telhet ki a tökhülye Fonnyadi Ábristól, márpedig ő mondja.

A szöveg a Szegedi Szabadtérin azért is nagyon fontos, mert a nézők nagy része aligha lát sokat a színpadon történtekből. Régebben a sajtó munkatársait egy pótsorba ültették az első szektorok fölött. Onnan sem lehetett túl sokat látni, egy alkalommal az újságban a cikkem mellet megjelent fotóról tudtam meg, hogy nem egészen az volt a díszlet háttere, amit én látni véltem. Egy éber olvasó hívta föl rá a figyelmem. Néhány éve még egy szinttel följebb helyezték a kritikusok sorát. Ennek viszonylagos előnye, hogy innen már nem is gondolom, hogy látok valamit. Sőt, néha azt is tippelnem kell, hogy éppen ki beszél odalenn. A szövegösszefüggés, meg a darab ismerete persze olykor segít. Néha egy-egy színész markáns megjelenése. Jakab Tamást az egyik hajóskapitány szerepében kajla testtartásáról és hangjáról bizonyára száz méterről is megismerném. Bodrogi Gyulát termetéről és beszédéről úgy is, hogy szerepe, Fábián Olívia háznépének amúgy nem különösebben markáns tagja. De mégis inkább stúdióterek alternatív előadásaihoz illenék ilyen találgatásokra kényszeríteni a nézőt.

Éppen ezért Horesnyi Balázs díszletéről és Pap Janó jelmezeiről sem merek nyilatkozni. Mert, hogy Shakespeare portréját kellett volna látnom a homokban, azt is egy videóról tudtam meg utólag. A magasból egy kis dombocskát láttam, aminek az oldalán lépcső vezet föl egy terített asztalhoz. Hogy ez utóbbi mire szolgál, azt nem sikerült kifigyelnem. Jobbra elöl vízmedence jelzi a tengert, de az sem kizárt, hogy a szerelemtől kornyadozó herceg luxusát is, minthogy errefelé van a rezidenciája. Vele átellenben meg nyilván a rideg grófnő hajléka. Görög László szépen őszülő (bár ezt lehet, hogy csak képzeltem) elegáns, rezervált úriember, Pálmai Anna viszont csöppet sem takargatja a szép özvegyben elfojtva izzó, a kitöréshez csak alkalomra váró tüzet. Elek Ferenc testesen csörteti végig Böföghy Tóbi ivászatait, Zayzon Zsolt Fonnyadi Ábris szerepében szánni való ostobaként, szerencsétlenkedve téblábol a kifosztására szövetkezett részeges banda bűvkörében, Hernádi Judit magához hasonítja a nagyszájú társalkodónőt, Szikszai Rémusz vidoran tréfamesterkedik, Szőcs Artur nagyszerűen énekel blues-t éppúgy, mint Kovács Márton-féle magyarost. (A zene amúgy is nagyon fontos tényezője a shakespeare-i mese eladásának.)

Lefűrészelték Shakespeare orrát

Kapcsolódó

Lefűrészelték Shakespeare orrát

Óriás Shakespeare-fej formájú homokvárat építenek Szegeden a Dóm térre a Vízkereszt, vagy amit akartok című vígjáték előadásához. A díszleten 50 szakember három hete dolgozik. Fontos, hogy a neves angol feje jól járható legyen.

A legnagyobb sikert Alföldi Róbert hiperönérzetes, választékosan utálatos Malvoliója aratja. Tenki Dalma szépen elvész a fiú-lány főszerepben, sőt maga az elveszettség. A jó színvonalú mulatság közepette nagyjából ennyi marad a történet lényegéből.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Enyedi Ildikó kémthriller sorozattervét díjazták a Berlinalén

A Balaton Brigád című sorozatot kilenc másik tervvel szemben találták a legjobbnak a Berlinale Co-Pro Series nevű rendezvényén – írta meg a hvg.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.
Színház hír

Meghívja a tavaly elmaradt POSZT beválogatott előadásait a miskolci színház

A koronavírus járvány miatt 2020-ban nem rendezték meg a XX., jubileumi POSZT-ot, ezért a beválogatott tizennégy előadás sem mutatkozhatott be az eseményen. A Miskolci Nemzeti Színház most ezen változtatna.
Színház hír

Vándorfesztivál lehet a POSZT-ból?

Március 3-án robbant a hír, miszerint kezdeményezték a Pécsi Országos Színházi Találkozót szervező nonprofit kft. megszűnését. A döntést azzal indokolta a Magyar Teátrumi Társaság, hogy a fesztivál elfáradt, illetve a város számára sem volt annyira fontos – ez utóbbit Pécs polgármestere, Péterffy Attila azonnal cáfolta. Most úgy tűnik, hogy az MTT mégis megrendezné a szemlét valamilyen formában.
Színház hír

Lőrinczy György a Szentendrei Teátrum új vezetője

Az idén ötvenegy éve alapított Szentendrei Teátrum élén Lőrinczy György a korábbi igazgatót, Vasvári Csabát váltja, aki nem indult újra a pozícióért.
Színház hír

Mostani formájában megszűnik a POSZT

Kezdeményezték a Pécsi Országos Színházi Találkozót szervező nonprofit kft. megszűnését. A Magyar Teátrumi Társaság titkára szerint azért, mert „elfáradt, és Pécsnek nem is volt annyira fontos”. Ugyanakkor tíz éve tart a folyamat, amelynek része a mostani fejlemény.