Színház

Titkok és áldozatok – beszélgetés Egri Mártával és Kiss Marival

2022.03.31. 12:15
Ajánlom
Könnyedén, szórakoztatón, humorosan is el lehetne játszani, de annak nincs tétje, mondja Egri Márta és Kiss Mari, akik – Hegedűs D. Gézával együtt – főszereplői a Gyerekek című előadásnak, amelyet március 31-én mutat be a Rózsavölgyi Szalon Ujj Mészáros Károly rendezésében.

Hatvanon túl is vár még az élet, vallja a házaspár, Hazel és Bill, amikor váratlanul beállít hozzájuk egy volt barát, Rose, akit csaknem negyven éve nem láttak, s minden megváltozik. Lucy Kirkwood díjnyertes színdarabjának magyarországi bemutatója kapcsán beszélgettünk a Hazelt alakító Egri Mártával és a Rose karakterét megformáló Kiss Marival.

Egri Márta: Már a Gyerekek első olvasása után azt éreztem, úristen, mintha rólam írták volna Hazel szerepét. Rögtön azonosulni tudtam vele, s ugyanezt éreztem Marinál és Gézánál is, hogy telitalálat számukra Rose és Bill figurája. Ennél tökéletesebben nem is lehetett volna szerepeket osztani. A darab kibontásával egyre mélyebb rétegei nyíltak meg, és egyre izgalmasabb lett, amikor rájöttünk, milyen bonyolult is. El lehetne játszani úgy is, mint egy Neil Simon-féle, könnyedebb társalgási vígjátékot, de annak semmi értelme. Sokkal mélyebb ez annál.

Kiss Mari: Olyan kérdést, olyan problémát vet fel a Gyerekek, amely nagyon sokakat foglalkoztat. Nekünk az volt a fontos, mennyire érint meg bennünket a szöveg.

Elolvastuk a darabot, és az a saját világunkká vált.

Rengeteg szálon fut a Gyerekek, lehetne három ember egyszerű szerelmi háromszög története, beszél az öregedésről, hogy mi van hatvanon túl, szól a kapcsolatokról. A szereplők tudósok, akik évtizedekkel korábban együtt dolgoztak egy atomreaktorban, ahol most katasztrófa fenyeget. A témák külön-külön is súlyosak, de éppen az egymásra pakolódásuk adja a feszültségét, a drámaiságát?

KM: Nagyon szép a darab, ami a mélyére ásva, a próbák alatt egyre jobban kiderült számunkra. Ezek a tudós emberek is ugyanolyanok az életük formálásában, mint mi mindannyian. Alakíthatják sikeresen azt, de lehet, hogy az egész félrecsúszik, mert olyan a személyiségük. Én is azt érzem, hogy Rose szerepéhez sok közöm van, de ahogy egyre mélyebben belekerültem, felfedeztem a figurájában a személyiségemtől eltérő vonásokat is, s ezzel együtt kellett megkeresnem benne azt, amitől hitelessé tudom tenni a karakterét.

220329_gordoneszter_3920-120620.jpg

Egri Márta és Kiss Mari a Gyerekek című előadásban (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

Mint például a hit az ügy mellett, ez az egyik fontos szála?

KM: A hit, a kiállás az ügy mellett mindenkinek fontos. A hittel, ami Rose-t vezeti, teljesen azonosulni tudok, s azt gondolom, van igazsága. Hogy az ő élete merre és hogyan csúszik, az is nagyon izgalmas. Elég fájdalmas élete van, és én arra vagyok kíváncsi, miért így alakult, miért így alakította.

Csak lassan derül ki Rose látogatásának oka – évtizedek óta nem találkozott a házaspárral, Hazellel és Billel –, ami az általuk egykor üzembe helyezett atomreaktor meghibásodásával van összefüggésben. A mindennapi félelmeink is bekúsztak az előadás mélyebb rétegeibe?

EM: Természetesen. Miután kilépek a próbáról, ahol bele vagyunk mélyedve a munkafolyamatba, a színdarab megfejtésébe, minden csatornából dőlnek rám az aznapi hírek.

A problémákat nem lehet kizárni, maga a darab is erről szól.

KM: Nagyon örülök, hogy Lucy Kirkwood, a szerző, behozza az időskor témáját is, és azt is, hogy ezek az emberek mit tesznek meg az élet fennmaradásáért. Megrendítő. Van valami balladisztikus a mi előadásunkban, hogy az öregek – nem árulom el a végét – tesznek egy gesztust, hogy a fiatalok tovább tudják vinni az életet.

220329_gordoneszter_4155-120621.jpg

Kiss Mari, Egri Márta és Hegedűs D. Géza a Gyerekek című előadásban (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

És tele van titkokkal, szerelmi titkokkal, elhallgatásokkal, ki nem mondott mondatokkal a darab.

KM: Mert ott, ahol két nő s egy férfi szereplő van, nyilván előjön egy szerelmi szál is, és a két nő élesebb helyzetbe kerül.

Billt mind a két nőhöz, a feleségéhez s egykori szerelméhez is érzelmek fűzik. Én mégsem a konfliktust érzem erősebbnek. Az egykori életük, a fiatalságuk, a mostani közös ügy mintha ezek fölé emelkedne.

EM: Hát ettől ilyen nehéz a döntés a végén, hogy mind a két nő érintett a szerelmi történetben. De valahogy az ügy, amire kifut az egész, fontosabbá válik. Erről a folyamatról szól a darab.

KM: A közös fiatalságuk, az ifjúkoruk közös munkája annyira erős kötelék:

ami együtt indul, az együtt fejeződik be.

Különösen szép, ahogy ez a három ember végtelenül erősen kötődik egymáshoz. Nagyon emberi az egész, nevetünk, és vannak könnycseppek meg humor, mint az életben.

EM: Teljesen egyenrangú három szerep, mindegyikük nagyon összetett figura, egyformán bonyolult a karakterük. Az én Hazelem mindenre odafigyel, egészségesen étkezik, naponta jógázik, energikus nő – ezért is gondoltam, mennyire hasonló az én habitusomhoz –, akivel azután megtörténnek a dolgok. És így hozza meg a legnagyobb döntését, ezzel a hihetetlen erővel.

220329_gordoneszter_4351-120621.jpg

Egri Márta, Hegedűs D. Géza és Kiss Mari a Gyerekek című előadásban (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

A Gyerekek cím annyi értelmezésre ad lehetőséget, utal az ifjúságra, ott van benne, hogy mit jelent, ha van gyerek, de nem bírjuk elengedni, s hogy úgy alakult az élet, hogy Rose gyerektelen maradt. És a titkok is a gyerekekhez kapcsolódnak.

KM: Nekem mást is megidéz, talán sokkal inkább a felnőttekben rejlő gyermekit, amit felnőttként is megőriztünk. A gyermeki haragjainkat, megbántódásainkat, a gazdag érzelmeinket, az igaz könnyeket.

Megöregszünk, de ezek a gyermeki érzések nem múlnak el.

EM: Bill hatalmas titkot hordoz magában, s ez a titok segíti abban, hogy végül ő is az ügy mellett döntsön s elmenjen a küldetésére. Mind a hármójukat nyomasztja valamilyen teher, ami csak lassan bontakozik ki a darab során.

KM: Nagyon jó volt próbálni, nagyon jó volt megtalálni azokat az igazságos pillanatokat, amelyek hitelessé teszik a darabot. És nagyon jó ebben a hármasban dolgozni, egymásból táplálkozni.

220329_gordoneszter_4457-120621.jpg

Egri Márta és Kiss Mari a Gyerekek című előadásban (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Rózsavölgyi Szalon)

Ujj Mészáros Károly – bár rendezett már színházban – filmrendezőként ismertebb. Ez a filmes látásmód mennyiben határozza meg a mostani előadást?

KM: Mindig nagyon jó filmrendezővel dolgozni, ő is hangsúlyt fektet a fényre, valahogy más az egész hozzáállása, ahogy közel hozza a dolgokat, az arcokat, az mindig nagyon izgalmas.

EM: Amire rásegít a csodálatos Rózsavölgyi Szalon intim tere, itt nem kell játszani, lehet létezni, lenni.

KM: A létezés maga a szabadság, ha az ember eljuthat oda, hogy létezhet, az a teteje az egésznek.

Mindketten az egykori társulataitokat otthagyva szabadúszók vagytok, voltatok. Ez is szabadság?

EM: Ha már nem gondolnak úgy az emberre, ahogy szeretné, onnan akkor el kell menni. Keresni, kutakodni, új élményeket szerezni. Szeretem a szakmámat, még mindig érdekel, s még mindig kíváncsi vagyok. Ezért szerződtem le a hosszú szabadúszó évek után Tatabányára.

KM: Az ember elindul, hogy találkozzon új rendezőkkel, új kollégákkal. Annak idején azért mentem Szombathelyre, mert alakulóban volt ott egy társulat s nagyon akartam találkozni azokkal a rendezőkel, akik aztán ott rendeztek. Olyan sokat adtak nekem, hogy bárhogy alakul is már innentől, az olyan alap és öröm, amit örökre magammal viszek.

A Gyerekek című előadás az alábbi időpontokban látható a Rózsavölgyi Szalonban:

  • március 31. 19:30 – Bemutató előadás
  • április 4. 19:30
  • április 8. 19:30
  • április 29. 19:30
  • május 2. 19:30
  • május 3. 19:30
  • május 11. 19:30
  • május 18. 19:30

További információ és jegyvásárlás ide kattintva! >>>

Támogatott tartalom.

Először lép együtt színpadra Egri Márta, Kiss Mari és Hegedűs D. Géza

Kapcsolódó

Először lép együtt színpadra Egri Márta, Kiss Mari és Hegedűs D. Géza

Ujj Mészáros Károly rendezésének szereplői – noha jól ismerik egymást – még sosem játszottak együtt, a Rózsavölgyi Szalon új bemutatója, a Gyerekek viszont összehozza őket.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház gyász

Meghalt Josef Abrhám, a Kórház a város szélén Blažej doktora

Az egyik legnépszerűbb cseh színész nyolcvankét éves volt. Bár rengeteg tévéjátékban és filmben játszott, legtöbben a Kórház a város szélén című legendás sorozat Blažej doktoraként emlékeznek rá - adta hírül az ujszo.com szlovák hírportál. 
Színház hír

Szentivánéji álom a székesfehérvári Vörösmarty Színházban

Május első hétvégéjén a gubancos szerelmek és a hatalmas fémgolyók játszották a főszerepet a Horváth Csaba által rendezett Szentivánéji álom című előadásban.
Színház interjú

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Színház hír

Magyar színházi fesztivál lesz júniusban Bukarestben

Bukarestben szervezi meg első alkalommal a Bukfeszt elnevezésű magyar színházi fesztivált az erdélyi teátrumokat tömörítő Magyar Színházi Szövetség, amelynek öt tagszervezete kilenc előadást mutat be a román fővárosban.
Színház ajánló

Szakonyi Károly legismertebb drámája látható a Játékszínben

Az Adáshiba a Vörösmarty Színházzal koprodukcióban kerül színre, Bagó Bertalan rendezésében. A budapesti bemutatót május 21-én tartják, majd május 28-án Székesfehérvárra érkezik az előadás.