Színház

Tompos Kátya: "Néha azért jó kimozdulni"

2013.12.05. 07:05
Ajánlom
Érzékeny, nyitott, önmagával és a környezetével harmóniában élő nő képét sugallja. Két hivatás, a színészet és az éneklés vonzásában él. A Nemzeti Színház művésznőjét a Johanna a máglyán próbaidőszakában kérdeztük. INTERJÚ

- A Nemzeti Színház életébe kőkeményen beleszólt a politika. Hogyan élte meg a váltást az Alföldi- korszakról a Vidnyánszky-korszakra?

- A szerződtetési tárgyaláson Vidnyánszky Attilával átbeszéltük, milyen darabokban számítana rám, és hogy kik rendeznének a színházban. Láttam Attila rendezéseit, régebbről ismertem a társulatából néhány színészt, és vágytam arra, hogy az általuk képviselt színházi gondolkodásba egyszer majd belekóstoljak. Jelenleg egy Paul Claudel és Arthur Honegger által írt színpadi oratóriumot próbálunk. Nagy kihívás és gyönyörű feladat a számomra.

- Különleges bemutatónak ígérkezik a Johanna a máglyán zenekar, táncosok, operaénekesek közreműködésével. Színészileg mitől érzi kihívásnak Johanna szerepét, Vidnyánszky rendezését, Claudel- Honegger művét?

- Szent Johanna nem egy kitalált alak, hanem történelmi személy, akiről írásos dokumentumok maradtak fenn. Tetteivel olyan figyelmet váltott ki, amely rengeteg szerzőt, művészt megihletett. Amióta világ a világ, az emberiségnek véráldozatokra van szüksége, hogy időnként úgy érezze, megtisztul, "szükségszerűen" kiiktat egy nem kívánatos személyt a saját köreiből, hogy az ne zavarjon vizeket. Jeanne d'Arc a franciák szabadságharcát vívta az angolok ellen, azok árulták el és küldték a halálba, akik a kezdet kezdetén mellette álltak, akik biztatták és akiknek segített. Azonkívül Johanna természetfeletti képességekkel rendelkezett. Végtelenül izgalmas feladat számomra egy olyan személyiséget megformálni, aki valóban létezett és feláldozta magát egy magasabb rendű eszméért. A darab alapját az oratórikus mű képezi, amely pontos kottaként kezeli az operaénekesek és színészek megszólalásait egyaránt. Ehhez jön még egy komplett szimfonikus zenekar, felnőtt és gyerekkórus, táncosok, tehát több műfaj összpontosul egy színpadi alkotáson belül, ez pedig nagyon ritka. Szép dolgok tudnak születni egy ilyen fajta együttműködésből.

- Viszonylag ritkán játszik kortárs darabokban, és javarészt drámai szerepek találják meg. Jobban illenek a személyiségéhez, a színházi ízléséhez a klasszikusabb nőalakok?

- Mivel az elmúlt pár évben rengeteg kortárs módon színre vitt klasszikus darabban volt alkalmam játszani, nem igazán tűnt fel, hogy nem játszom kimondottan kortárs szerzők műveiben. A klasszikus nőalakok eljátszását általában hálás feladatként élem meg, ezért örülök, hogy ilyen szerepeket is osztanak rám.

- Gyerekkora óta énekel, musical szakon végzett a főiskolán, és ma már párhuzamosan fut a színészi és az énekesi pályája. A társulati lét biztonságát felülírhatja a jövőben az a szabadság, amit az éneklés jelent?

- Az éneklés mára már a színészi pályám nélkülözhetetlen elemévé vált. Ezt elsősorban hangképző mesteremnek, Bagó Gizellának köszönhetem, akivel a Színművészeti Egyetem elvégzése óta is rendszeresen dolgozom. Az együttessel való éneklés során sok minden kiderül számomra a színpadi létezés különböző formáiról is. Más az, ha társulatban vagyok, partnerekkel körülvéve, ahol én is egyenrangú partnernek számítok, és más az, amikor nekem kell frontemberként irányítanom egy zenekart. Ilyenkor főként rajtam a felelősség, nekem kell megteremtenem egyfajta atmoszférát, míg a színházban ott a rendező, a díszlettervező, a színészek, az ügyelő, a súgó. Csapatmunka mindkettő, de a színház mégis nagyobb biztonságot jelent, amiből néha azért jó kimozdulni, hogy másképp is feszegessem a határaimat.

- Mi vezérli a zenei kalandozásokban, mi alapján választ különféle zenei stílusokat a délszláv zenétől a francia sanzonokon át a pop-rockig?

- Az egyik műfaj kapukat nyit a másikra és fordítva. Fontos számomra a dalok mondanivalója, és az, hogy egy-egy stíluson belül milyen megénekelhető ívekre van lehetőség. Amikor például egy idegen nyelvű dalt már valamennyire magaménak érzek, az olyasmi, mintha egy lépéssel közelebb kerülnék egy adott nép kultúrájához, mindennapi életéhez. Ebben örömömet lelem és próbálok ezen az úton továbbmenni.

- Két kultúra, két mentalitás határozza meg az életét. Miben érzi magát inkább orosznak, és miben inkább magyarnak?

- Ezt nehéz lenne darabokra szabdalni és különválasztani. Úgy tapasztalom, hogy a környezetem gyakran jobban meg tudja állapítani, mely tulajdonságaim milyen mentalitáshoz tartoznak inkább.

- A Valami Amerika és a Poligamy után fennállt annak a veszélye, hogy beskatulyázzák a közönségfilmes színésznő kategóriába?

- Igen, de szerencsére elég hamar kialakult, hogy melyik az az út, amelyre nem szívesen tereltetném magamat. De azért a legtöbb filmes feladatnak örültem, mert elég ritkán adatik meg a színészeknek, hogy rendszeresen forgassanak.

- Mitől működik jól a kamerák előtt Csányi Sándorral?

- A Poligamy alatt már volt alkalmunk együtt dolgozni, ami jó alapnak ígérkezett a mostani filmhez.

- A hamarosan mozikba kerülő Coming out tekinthető a Poligamy "folytatásának"?

- Folytatásnak nem nevezném, inkább egy attól elrugaszkodó, megcsavart történetet bont ki rengeteg humorral, amelyben hangsúlyt kap a nemi hovatartozás, az identitáskeresés és az elköteleződésektől való félelem is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Vizuál

Újra Magyarországon látható a Fejedelmek aranya

Március 15-én lenyűgöző időszaki kiállítás nyílik Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban. A 16-17. századi erdélyi pénzérmék mellett ötvösmunkákat, díszfegyvereket is megtekinthetünk.
Plusz

P. Howard szellemében – 5 Rejtő-program Budapesten

Közeleg március 29-e, azaz hazánk talán legkedveltebb írójának, Rejtő Jenőnek születésnapja, a páratlan zsenijű és kivételes humorú szerző 120 éve ezen a napon látta meg a napvilágot. Számos program esedékes a következő hetekben, amely Rejtőhöz kapcsolódik. Ezekből válogattunk.
Klasszikus

Az inspiráló Bartók: Bartók és a csend

Bartók inspirációs ereje vitathatatlan: Amerikától Ázsiáig, határokon és műfajokon átívelve, generációk óta kiapadhatatlan ihletforrásként ösztönzi alkotásra a művészeket. De vajon ő maga miből merített ihletet?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.
Színház hír

A Tháliában rendez Szikszai Rémusz

Elkezdődtek Friedrich Dürrenmatt A csendestárs című, sötét humorú tragikomédiájának próbái a Thália Színházban. A 2024/25-ös évad utolsó bemutatóját Szikszai Rémusz rendezi meg. A bemutatóra április 25-én kerül sor a Thália Télikertben.
Színház ajánló

Nyílt próbán mutatkozik be a Cyrano modern változata

Március 29-én, egy nyílt próba keretében találkozhatnak a nézők először Martin Crimp Cyrano-feldolgozásával, amely Edmond Rostand klasszikusának modern köntösbe bújtatott változata. A történetet Závada Péter fordításában, Pelsőczy Réka rendezésében ismerheti meg a közönség.
Színház hír

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Színház interjú

Koncz Andrea: „Könnyen azonosulok a beatnemzedék lelkületével”

Koncz Andrea tizenhárom éve erősíti az Újszínház társulatát. A színésznővel új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán színpadi időutazásról, a határon átnyúló pályakezdésről, Jack Kerouac-ról és a támogató családi háttérről is beszélgettünk.