Színház

Trill Zsolt: „Minden előadásra úgy tekintek, mintha bemutató lenne”

2018.08.24. 09:05
Ajánlom
Erős felütéssel kezdődik a Nemzeti Színház új évada: szeptemberben a Caligula helytartójával indul, majd október elején az Álomgyár bemutatójával folytatódik. Mindkét előadásban fontos szerep vár Trill Zsoltra, akivel a sportversenyek és színház összefüggéseiről, évadkezdésről és kritikáról is beszélgettünk.

Nyáron a Gyulai Várszínházban már játszottátok a Caligula helytartóját, hogy alakul azóta az előadás?

Még a Gobbi Hilda Színpadon kezdtük próbálni, aztán Gyulán egy teljesen új térbe vittük át, és most, amikor visszakerül a Gobbi színpadára, óhatatlanul visszaviszünk valamit a gyulai előadásból is. Ha így nézzük, most egy harmadik típusú előadás készül, egyébként így volt ez pár éve a III. Richárddal is. Örülök ennek, mert így hosszabban tud érlelődni bennünk az anyag. Annak idején, Beregszászon mindig tartottunk egy bemutatót, de utána akárhányszor játszottuk még, mindig premierként tekintettünk rá, újra és újra fogalmaztuk.

Én azóta is minden előadásra úgy tekintek, mintha bemutató, vagy mintha olimpiai döntő lenne. Nálunk minden este verseny van, és ez kockázatos.

Benne van, hogy nem sikerül, hogy megsérülhet az ember, épp úgy, mint egy sportversenyen. Mint a sportolóknak, nekünk is van felkészülési időnk, a jó az lenne, ha minél hosszabb lehetne, de van amikor viszonylag rövid idő alatt készülnek el az előadások. Ivan Viripajev új darabjánál, az Álomgyárnál például Rizsakovval a lényegét tekintve egy hónap próbaidőszak áll a rendelkezésünkre, a bemutató október elején lesz.

Nemzeti_Szinhaz_foto_eori_szabo_zsolt_TRILL-130820.jpg

Trill Zsolt, a Caligula helytartója c. előadásban (Fotó/Forrás: Eöri Szabó Zsolt, Nemzeti Színház)

A gyulai előadásokon készült fotók erőteljes, feszült vizuális világot mutatnak, mintha egy kovácsműhelyben lennénk. Mitől izgalmas, aktuális Szász János koncepciója? 

Férfiak vannak benne, fegyverek, harc, a nőknek nincs helyük itt. Azt nem tudom, hogy ez jó, vagy nem, hogy Székely János miért nem írt bele női szereplőket, de szerintem azért mert le akarta csupaszítani az egészet. A hatalom kőkeményen ott van a darabban, de ez csupán az elsődleges rétege. Az elején úgy tűnik, mintha csak a szoborról beszélnének: be lehet-e vinni, engedi-e a hatalom, nem engedi, aztán mégiscsak valahogy beljebb vájja magát az anyag és saját magát kérdőjelezi meg. Ami engem izgat ebben, az valahol a szöveg második, vagy a harmadik rétegéből fejthető fel. Az fontos kérdés, hogy hogyan lehet valami újat létrehozni, valamit, amiben közösen hiszünk, végső soron egy új Istent. De az igazi lényeg számomra mégiscsak az, hogy itt Istentagadás történik, mert a főhős tudja, hogy egyik Isten sem jó. Valami nem stimmel. Ezért tart izgalomban a színház. Szász Jánosnál az ellenállást boncolgatjuk, az Álomgyár Rizsakovval a szerelemmel és a halállal foglalkozik. Végső soron ott is Istenről van szó, minden izgalmas darab erről szól.

Nehéz kibújni az alól, hogy a színház közügyekkel foglalkozzon. Mint színész, mennyire tartod fontosnak a társadalmi szerepvállalást?

Talán annyira, hogy én magam is fontosnak tartom azt, ahogyan benne vagyok ebben a világban, ebben a társadalomban. Véleményem van dolgokról, de nem biztos, hogy nap, mint nap erről kellene beszélnem, nem vagyok ilyen ember. Mert nem lehet őszintén beszélni, mindegy miről van szó. Sokkal bonyolultabb és sokszínűbb az élet.

Nemzeti_Szinhaz_foto_eori_szabo_zsolt_TRILL2-130819.jpg

Trill Zsolt, a Caligula helytartója c. előadásban (Fotó/Forrás: Eöri Szabó Zsolt, Nemzeti Színház)

Hogyan állsz a kritikához? Különösen most, hogy ilyen kiélezett a helyzet a színházi kritikusok és Vidnyánszky Attila között?

Nem követtem ezt az ügyet. Talán az a baj, hogy a kritika nagyon bele szeretne szólni a színházba, holott a lényegét tekintve nem hoz létre műalkotásokat. Szerintem valahogy megértőbbnek kellene lennie a kritikának, mondok egy példát. Oroszországban, vagy a volt Szovjetunióban, egy rendezőnek legalább 10-15 előadást létre kell hoznia ahhoz, hogy véleményt mondjanak róla. Itt Magyarországon egy főiskoláról kikerült rendező, tisztelet a kivételnek, rögtön zseni tud lenni. Úgy tűnik, mintha a kritika csinálna belőlük rendezőt, holott ez nem így van. Ahhoz iszonyatosan sok munka kell, amiben az is benne lehet, hogy nem sikerülnek a dolgok. Mi színészek, amikor közösen végigdolgozunk hónapokat, elég jól látjuk egymásról, hogy ki mit tud, ki hogy jutott, vagy nem jutott el oda ahol van, és akkor jön a kritika, és valami egészen más dolgot vesz le belőle. Hangulatokat gerjeszt, másodpercek alatt ledönt embereket az úgymond magasságból, pedig nem ilyen fekete és fehér minden.

A kritikának sokkal nyitottabbnak kellene lennie, valahogy jobban kellene szeretnie a színházat.

De a problémákról beszélnünk kell, és közösen kellene beszélnünk, kirekesztés nélkül. Nem kellenek a kinyilatkoztatások.

Rendezésre gondoltál?

Gondoltam, de annyi szuperszonikus rendezővel dolgoztam már együtt, hogy néha szégyellem még a gondolatot is. Az ember tele van kételyekkel, de talán majd egyszer, ha megöregszem, még az is lehet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Klasszikus

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Vizuál

Nemecsek Ernő szobrot kapott a Füvészkertben

Már megint megfürdették nemecsek ernőt. A Pál utcai fiúk bandájának közlegényéről a Füvészkertben mintáztak szobrot.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház színházak éjszakája

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Színház gyász

Elhunyt Boda-Szász Kriszta színművész

A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház művésze 42 éves volt. Két gyermeket hagyott hátra.
Színház ajánló

Idén is együtt mulathatunk az örkényes színészekkel – jön a 9. Örkény kert

Egész napos szabadtéri rendezvénnyel, a már hagyománnyá vált Örkény kerttel köszönti az új évadot a Madách téri teátrum szeptember 7-én.
Színház interjú

Három kérdés a Kaszás Attila-díj jelöltjeihez

Augusztus 25-ig lehet szavazni a Kaszás Attila-díj jelöltjeire: Harsányi Attilára, Király Attilára és Orosz Ákosra.
Színház ajánló

„A bilincs a szabadság legyen” - Mészöly Miklós és Polcz Alaine levelezése Zsámbékon

Pontosan hetven évvel ezelőtt, augusztus 12-én volt Polcz Alaine és Mészöly Miklós esküvője. 52 évig voltak házasok. 50 évnyi levelezésük kötetben jelent meg pár éve, Seres Tamás rendezett felolvasószínházat belőle.