Színház

Triplika

2016.02.03. 09:46
Ajánlom
Még fel sem megy a függöny, már halljuk a színpadon nyüzsgő emberek kórusát, s ahogy elénk bukkannak, mi is eléjük bukkanunk, mert a nézőtér teljes fényt kap az indításhoz. Kedvelt rendezői fogás ez mostanában – írja Stuber Andrea a Vígszínház Istenítélet című előadásáról.

Amikor az Istenítélet látványos tribündíszlete felemelkedik, hogy tetőt alkosson John Proctor háza fölé, akkor a színpad jobb oldalán egy lépcső kerül elő. A harmadik foka süllyedős, mint a Vidám parkban. Ezen a lépcsőn, aki nem házbéli, mind megbotlik a harmadik foknál. Lefelé jövet is, felfelé menet is. Botlásból tehát van 8-10. Most, a Vígszínházban. De amikor Mohácsi János Pécsen rendezte meg a darabot, akkor is volt ugyanennyi. Amikor korábban Kaposváron rendezte, akkor is. Az már vagy harminc ballépés. Nem sok ez kicsit? – kérdezhetjük célzatosan, miután felismertünk minden régi poént a mostani reprízben. (Nyilván vannak újak is. Bizonyára nem 100 százalékos az egyezés a korábbi verziókkal.)

Istenítélet, Vígszínház

Istenítélet, Vígszínház (Fotó/Forrás: Gergely Bea)

A rendező mindenesetre hozta a franchise-t, 1995-ös és 2008-as Istenítéletei nyomán. A Vígszínház pedig társulati tömegének teljes odaadásával vesz részt a munkában. Mohácsi János és Mohácsi István úgy írták át Arthur Miller A salemi boszorkányok című drámáját, hogy alapjában véve Salem lakosságát tették meg főszereplőül. A népet, amely élénken figyeli az eseményeket, kommentál, ítél, hajlik, mint a nád és sodródik a saját haragjával. Még fel sem megy a függöny, már halljuk a színpadon nyüzsgő emberek kórusát (nemigen érthetőek a dalszövegek), s ahogy elénk bukkannak, mi is eléjük bukkanunk, mert a nézőtér teljes fényt kap az indításhoz. Kedvelt rendezői fogás ez mostanában, s általában azt kell értenünk alatta, hogy mi is odaszámítunk a játszók által megformáltak közé.

Az előadás hosszú első jelenete egy kaotikus agóra (fórum romanum), ahol mindenki mondja a magáét, ami a másé is. Szívesen elképzelném az ilyen tömegjelenetet úgy, hogy a rendező hajszálpontosan megkomponálja a megszólalásokat, s a partitúrát úgy vezényli, hogy közben irányítja is a figyelmemet: oda nézzek, ahová kell, s meghalljam és megértsem bármelyik szereplő fontos mondását vagy poénját, akármilyen sokan beszélnek is egymás után vagy mellett. Mohácsi tömegjelenetei azonban általában nem ilyenféle módon szervezettek, ezért a gátlástalan és gazdaságtalan szövegbőség valószínűleg számol is avval, hogy sok minden elszáll a levegőben anélkül, hogy a nézői fülekig vagy értelemig eljutna.

Istenítélet, Vígszínház

Istenítélet, Vígszínház (Fotó/Forrás: Szalontai Ábel)

A vígszínházi Salem népét Remete Krisztina sötét, darabos, kusza, felemás ruhákba öltöztette, előszeretettel alkalmazva zipzárakat. Szilágyi Csenge Abigailjének keresztbe zipzárja például dekoltázsképző tényező. Mások ruháján kívülre varrt piros zipzárak virítanak, és amikor Hevér Gábor Hale tiszteletese megérkezik, konstatálhatjuk, hogy a kifordított zipzár nemcsak helyi divat lehet, de országos. Vannak ebben a városban a zipzárak eldurvulásánál nagyobb bajok is. A salemi boszorkányégetés kapcsán a hübriszt alighanem John Proctor (Stohl András) földművelő követte el, szenvedélyes testi szerelembe esvén a házában szolgáló lánnyal, aki miután Proctorné (Herczeg Adrienn) elbocsátotta, sötét eszközökkel harcol a férfiért és az asszony ellen. Elég megbolondítania néhány hasonszőrű fiatal lánykát, akik egyszer csak boszorkányvád alatt találják magukat, és rákapva a sötét hatalom ízére, az ördöggel cimborálással vádolnak meg a faluban boldog-boldogtalant. Jönnek a hivatalos szervek, elsőként a helyi pap, Hegedűs D. Géza, aki kedéllyel és elragadó színészi élvezettel játszik, majd a központból kiküldött ellenőr, Hale, aki Hevér Gábor alakításában inkább megélhetési ügyésznek látszik, mint meggyőződésesnek. (Amikor a Vígszínház – amely ebben az évadában sorra veszi elő régebbi darabjait – a A salemi boszorkányokat adta 1998-ban Rudolf Péter rendezésében, akkor Alföldi Róbert fanatizmusból építette fel a tiszteletes figuráját, miáltal nagyobb volt a megrendülése.)

Proctornét, ahogy 2008-ban Pécsen, úgy most is Herczeg Adrienn játssza tisztán, sallangtalanul. Alkati keménységével eleve felkiáltójel egy vádló mondat végén, amitől a férje könnyen szorulhat papucs szerepbe. Talán ebből adódott, hogy Stohl András a puszta bűntudatra építi Proctor alakját. Az egész első részt egyetlen, megkeményített arckifejezéssel csinálja végig. No, talán még egy fél vonást mutat, amikor Mary Warrent vallomásra buzdítja, csippentve a szemével, a szájával pedig némán azt susogva: jól van. A második felvonásban, a börtönben más emberként kerül elő, megkínzottan, meggyötörten, s ekkor a színész minden megnyilvánulását kulisszahasogatónak látom.

Istenítélet, Vígszínház

Istenítélet, Vígszínház (Fotó/Forrás: Gergely Bea)

Mary Warren szerepében Péter Kata az önvédelmi színészet magasiskoláját mutatja be. Mozgásból, rezdülésekből, hallgatásokból, ijedelmekből, figyelemből összeállít egy teljes, körüljárható, plasztikus figurát. Ez a lány, akinek természetesen eleme az egyszerűség és az aggodalom, minden pillanatban megvan. Akkor is, amikor a sarokban gubbaszt és senki nem figyel rá.

A második felvonás alatt ráérősen eltűnődöm a darab dramaturgiájának kérdésein. Vajon ha a szakszerűségre ügyelő vádhatóság emberei azt meg tudták állapítani, hogy Proctorné várandós, akkor azt miért nem vizsgálták, hogy Abigail érintetlen-e? Vagy: ha a vizsgálóbizottság képes ügyelni arra, hogy Proctorné kihallgatásakor az asszonyt a férjétől elkülönítsék, akkor a különös dolgokat látó lányokat miért nem szeparálják el egymástól, hogy a vallomásaikat egybevethessék? Egyáltalán: Fesztbaum Béla bírója milyen indíttatásból dolgozik ilyen kérlelhetetlen buzgalommal ezen az ügyön? Elhiszi a hisztériát, vagy politikai okokból ragaszkodik a hatalom döntéseihez? Miért nem próbálja menteni, ami menthető? Miért pont az eddig bornírtnak, ostobának és makacsnak mutatkozó Parris tiszteletes látja meg az ítélkezésük társadalmi veszélyességét?

Istenítélet, Vígszínház

Istenítélet, Vígszínház (Fotó/Forrás: Gergely Bea)

A leginkább alapvető kérdés azonban az, hogy ha Mohácsiék 2016-ban írnák át Miller darabját, akkor ugyanúgy csinálnák-e, mint húsz évvel ezelőtt? Talán igen, talán nem. (Ha meggondolom, önmagában az, hogy Tituba, az idegen – svájci, mást jelent most, mint tíz évvel ezelőtt.) Meglehet, a ma született Istenítélet nem ugyanarról szólna, mint a régi. Elképzelhető, hogy nem is a nép készséges manipulálódása lenne benne érdekes. Hanem például a hit kérdése. Nem teológiailag, hanem olyan értelemben, hogy ki mit hisz el és kinek. Erről beszélek. Nem lehet minden évtizedben ugyanabba A salemi boszorkányokba lépni.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Könyv

Lélegeztetőgépen van Salman Rushdie

Súlyos sérülésekkel ápolják a pénteken megtámadott Salman Rushdie-t egy New York-i kórházban, túl van a műtéten, lélegeztetőgépen tartják - közölte ügynöke péntek este, miután az indiai születésű brit-amerikai írót egy pódiumbeszélgetésen nagy létszámú közönség előtt késsel támadta meg egy férfi.
Vizuál

Elhunyt Anne Heche

Az 53 éves amerikai színésznő a múlt héten szenvedett autóbalesetet, sérülései olyan súlyosnak bizonyultak, hogy életét már nem lehetett megmenteni.
Plusz

Kísérletezés és megújulás – Programajánló a Sziget 4. napjára

Izgalmas programokban szombaton sem lesz hiány a Fidelio Színház- és táncplaccon, ahol többek között interaktív bábinstalláció, menekülésről és felszabadulásról szóló előadás, valamint improvizációs táncszínház gondoskodik az összművészeti élményről. Érdemes lesz benézni hozzánk augusztus 13-án is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Résztvevőket keres új előadásához a Paralel Alkotócsoport

Az Otthon című készülő közösségi színházi performanszhoz nemcsak közreműködőket, történeteket is vár a társulat.
Színház lapszemle

Szigorodnak a belépési szabályok a Budapest Bábszínházban

Az intézmény átalakította a házirendjét, komoly életkori feltételekhez kötve a belépést.
Színház gyász

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Színház felhívás

Alternatív színházi képzés vihet közelebb önmagunkhoz

A TIM Stúdió tréningjeinek résztvevői olyan szituációkat játszanak el, amelyek által újragondolhatják határaikat és színházi gyakorlatot szerezhetnek. A 2022/23-as évad jelentkezési időszaka már elindult.
Színház hír

Superbrands díjjal tüntették ki a Szegedi Szabadtéri Játékokat

A független szakértőkből álló zsűri idén másodszorra tüntette ki Magyarország legnagyobb szabadtéri színházát, így a Szegedi Szabadtéri Játékok tíz év után ismét Superbrands díjas.