Színház

„Túlélsz, pöcök” – Nézőtéravató az Örkényben

2017.09.29. 08:49
Ajánlom
Jócskán ráfért már az Örkény Színház nézőterére a tavasz-nyár folyamán elvégzett felújítás, ahogy Mácsai Pál igazgató a szeptember 26-án megtartott nézőtéravatón fogalmazott: ezt már senki nem szerette.

A Madách tér 6. szám alatt álló épület alsó három szintjére eredetileg mozit álmodtak meg, a tervezésre pedig Gerlóczy Gedeont kérték fel. Itt nyitotta meg kapuit 1940-ben a Madách Színház, majd a követő évtizedek során sok változáson esett át mind a színház arculata, mind az épület belső kialakítása. A jelenleg itt működő Örkény István Színház 2004. szeptember 21-én nyílt meg önálló társulattal rendelkező repertoárszínházként, ám ekkor még nem szakadt el teljesen a mai Madách Színháztól. Ez csak 2009-ben történt meg, amikortól is önálló színházról beszélhetünk.

A társulat az évek alatt apró lépésekkel, szisztematikusan és rendkívül kreatívan formálta át a rendelkezésre álló teret sőt, némi bővítésre is sor kerülhetett. A színháztér fölötti volt lakásokban öltözők, próbaterem, társalgó és irodák kaptak helyet,

a két épületrészt elválasztó főfal áttörésének utolsó mozzanatait Mácsai Pál igazgató saját maga végezte el.

Tavaly adták át a színház új bejáratát, a nézőtér felújítása azonban még ennél is nagyobb horderejű beavatkozást jelentett, olyannyira, hogy a társulatnak még az előző évad végén költöznie kellett (a Városmajorba), hogy a szükséges munkálatokat idejében el tudják kezdeni, és a 2017/18-as évadot egy jól funkcionáló belső térrel kezdhessék el.

Örkény sem írhatta volna meg szebben

Kapcsolódó

Örkény sem írhatta volna meg szebben

Zseniális videóval búcsúzik az Örkény Színház társulata átmenetileg a Madách téri épülettől. Az évad hátralévő részében a nagyszínpadi előadásokat a Városmajorban játsszák.

Az építkezés kétirányú volt: egyrészt visszaállították azokat az építészeti megoldásokat, amelyek az átalakítások során elvesztek, pedig jónak bizonyultak, másrészt modernizálásra is szükség volt.

A rossz akusztika, a megemelt színpadra történő problémás rálátás, a kényelmetlen, recsegő nézőtéri székek, valamint az ügyetlenül világítható játéktér nemcsak a nézői élménynek ártott, de a színpadi munkát is megnehezítette. Volt tehát mit újragondolni, ebben Vincze Krisztián építésztervező és Fülöp Krisztina belsőépítész segítette a színház vezetését. A megvalósult tervek két év közös gondolkodás után készültek el.

Hátulról is látni

A legradikálisabb változtatások a nézőtér lejtésszögét érintik. Egy korábbi átalakítás során annyira megemelték a színpadot, hogy az első sorokból csak nagyon nehezen lehetett rálátni a színpadra. Korrigálni kellett a nézőtér lejtését: alépítménnyel megemelték a széksorokat, így lépcsőzetes nézőteret alakítottak ki.

A leghátsó sor egy méterrel került magasabbra, mint korábban volt.

Ahhoz, hogy innen is megfelelő rálátás nyíljon a színpadra, hozzá kellett nyúlni a karzatot tartó vasbeton gerendához is. Csak az építkezés során, a burkolat lebontása után derült ki, hogy a gerenda annyira rossz állapotban van, hogy azonnali cserére van szükség.

A tartóelem anyagát puszta kézzel el lehetett morzsolni

– ami nem jó hír sem azoknak, akik általában fentről nézték az előadásokat, sem a karzat alatt helyet foglalt nézőknek (márpedig ez a terület a nézőtér kétharmadát teszi ki).

A gerendát végül úgy tudták kicserélni, hogy a karzatot ideiglenesen alátámasztották, a súlyt pedig levezették a talajba harminc méter mélyre. Ezután keskenyebb gerenda került a régi elem helyére, ami lehetőéve teszi, hogy a hátsó sorból szinte a színpad tetejét is látni lehet.

Elférhet a lábunk

A nézők számára az egyik leglátványosabb változást a székek cseréje és a széksorok átalakítsa jelentheti. Ahhoz, hogy székveszteség nélkül tudják növelni a sorok közötti távolságot, egészen a lépcsőházig kellett visszabontani az épületet. Korábban az előcsarnokból egy kis fogadóhelyre érkeztek a nézők, amit most felszámoltak, így másfél méterrel növelhették a nézőtér hosszanti kiterjedését.

A két lépcsőház és a nézőtér új, letisztult, puritán dizájnt kapott, ami jól illeszkedik az elsősorban a funkcióra koncentráló, Bauhaus-ihletettségű épülethez. Fülöp Krisztina belsőépítészeti megoldásai egyfajta színházépítészeti dramaturgia szerint vezetik végig a nézőket a bejárattól a nézőtérig, ahol aztán „minden lecsendesedik, és a fókusz a színpadé.”

Minek nevezzelek?

Az új nézőtéri székek jelképes megvásárlásával támogathatjuk az Örkény Színházat. A befolyt összeget az Asbóth utcai stúdió működtetésére fordítják, amire egyelőre nem kaptak forrást. A támogatásért a szék karfáján névtáblát helyeznek el a támogató által választott felirattal.

Az első széket Békés Itala kapta a társulattól 90. születésnapjára.

Egy szék ára magánszemélyeknek 50 ezer forint, vállalatoknak 100 ezer forint. Lehetőség van pótszék vásárlására is 5 ezer forintért – ez esetben a színház honlapján tüntetik fel a támogató nevét.

Összesen 400 szék van, amelyek közül az avatóig 17 darab kelt el.

Azoknak sem kell szomorkodniuk, akik nem szívesen válnak meg végleg a korábbi nézőtértől: Kávézó a régi székekhez néven a színház előtt kis kávézó várja a nézőket előadás előtt és után, ahol a régi nézőtéri székeken ülhetünk.

Nem kell kiabálni

A felújítás előtt nemcsak a székek recsegése nehezítette a színpadon elhangzó mondatok értését, hanem a rossz akusztika is. Ezen most jelentősen javítottak: akusztikus paneleket helyeztek el a nézőtéren, amelyek jó irányban terelik a hangokat. Ennek hatására most az utolsó sorokban is jól lehet hallani a színész természetes beszédhangját, mindenféle erőlködés nélkül.

Lőn világosság

Ugyancsak fontos eleme a fejlesztéseknek az újonnan kialakított világítási híd. Korábban a színpad fölső éle előtt egy vasrúdon függött nyolc-tíz reflektor. Most komoly, sok pozíciót tartalmazó világítási hidat építettek, amire több mint harminc lámpát lehet rátenni, és amelyre fel tudnak állni a világosítók.

Kész van-e?

Egy komoly felújítás persze sosincs teljesen kész az átadás pillanatában, de a szükséges apróbb csiszolások ellenére immár birtokba vehető állapotba került az Örkény új nézőtere, amit szeptember 26-án ünnepélyes keretek között adtak át a jelenlévő közönségnek. A széksorokban helyet foglaló művészek, pártoló tagok, újságírók és az építkezésen részt vevők közösen távolították el a székeket fedő fóliákat.

„Reméljük, nemcsak a miénk lesz, hanem generációkon át tud működni” – foglalta össze Mácsai Pál sokuk megvalósult álmát, amit a névadó, Örkény István maga talán így fejezett volna ki, ha jelen lehetett volna a nézőtéravatón: „ Túlélsz, pöcök.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.
Vizuál

Síbalesetben elhunyt Gaspard Ulliel francia színész

A 37 éves művész az Alpokban szenvedett súlyos balesetet síelés közben, adta hírül a telex.hu az AFP értesüléseire hivatkozva.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Csalók és megcsaltak játszmája

Életünk illúziókra épül: próbáljuk a jó oldalunkat mutatni az emberek előtt, sikeresnek látszani, szépnek, okosnak és gazdagnak tűnni. Néhány embernek mindez valóban sikerül, mások egy hamis valóság mögé bújva élik mindennapjaikat. „Korunk cégvezetője”, Háy János darabjának főszereplője is ilyen. A legjobbat akarja, és minél többet markol, annál jobban szétesik az addig megszokott világa.
Színház videó

Színészek kampányolnak a választás tisztaságáért

Az Unhack Democracy kezdeményezésére több színész is csatlakozott a választások tisztaságát elősegítő kampányhoz – írja a 444.
Színház ajánló

Átkosan buja színmű a Bartók Színházban

Január 22-én mutatja be a dunaújvárosi Bartók Színház Frank Wedekind gyermektragédiáját, A tavasz ébredését, melyből Szász Hanna és Ivanics Tamás készített új színpadi adaptációt.
Színház hír

Új elnökséget választott a Színházi Kritikusok Céhe

Puskás Panni és Kovács Bálint társelnökségével folytatják a működést, az új vezetők mandátuma 2025-ig szól.
Színház kritika

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.