Színház

Übü papa és Mel Gibson

2009.10.28. 18:40
Ajánlom
Balázs Zoltán és a Maladype legújabb bemutatója Jarry Übü királya lesz. Az előadás szokatlan módon készül: közönség előtt. Épp ezért ki nem hagynám a lehetőséget, hogy ennek részese legyek.

Háromnegyed hatkor gyülekezünk a Gönczy Pál utcában. Ez tulajdonképpen a Krétakör bázisa, de voltak olyan kedvesek, hogy "kölcsönadták" Balázs Zolinak, amíg a Maladype nem talál saját helyet erre a produkcióra. Persze az, hogy gyülekezünk, némi magyarázatra szorul. Mit keres húsz vadidegen ember egy olvasópróbán? A válasz - Balázs Zoli fejével gondolkodva - nagyon egyszerű: néz, beleszól, részt vesz. Ott van. A cél: élő, átélhető, megismerhető alkotási folyamat. Az eszköz: nyilvános próbák.

Körbeülünk, akárha egy szeánszon, egy csoportterápián, a színészek (Fátyol Kamilla, Lendváczky Zoltán, Orosz Ákos, Páll Zsolt) Balázs Zoli mellett. Tompa Ádám késik egy kicsit - bicikliprobléma. Zoli néhány mondatban fölvázolja, hogy mire számítsunk. Nem lesz most nagy elemzés, értelmezés, csak amennyi szükséges. Nem tart kiselőadást Jarryról, nem vetít Übü-részleteket, nem akar drámatörténeti órát tartani. Neki most az a lényeg, hogy mindenki nyitott füllel és szívvel üljön itt, és legyen részese egy próbafolyamatnak. Bármikor haza lehet menni, semmi sem kötelező.

Belevágunk, kapunk fénymásolt példányokat (Jékely Zoltán fordítása, Kondor Béla illusztrációival), a rendező fölolvassa a szereplőket. Lamentálunk a neveken, ki milyen karkater lehet. A zenekar összetételénél hosszabban időzünk, megpróbáljuk megfejteni, mi lehet a csimpolya, a hármas búgósíp vagy a bombard. Aminél nem jutunk dűlőre, az házi feladat. (Később nézem, a Maladype weblapján a blogba is fölkerült a csimpolya-kérdés.)

Első jelenet, Zoli szerepet oszt. Übü mama legyen mondjuk Kamilla, Übü papa pedig Zsolt. A jelenet végén beszélgetünk. Kinek jutnak eszébe hasonló karkaterek? Hol találkoztunk hasonló szituációval, akár filmen, akár színházban? Miért épp zöld a kandeláber? Milyen lehet a környezet, ahol élnek? Minden kérdése megannyi verzió, saját élmény, anekdota és tapasztalás érkezik válaszul. Eleinte a színészek a bátrabbak - persze, hiszen egy "vendégnek" nem olyan egyszerű rögvest megnyilatkoznia -, aztán lassan magától értetődő lesz a helyzet. Egyenrangú felekké válunk, nem nézőként és csöndes olvasóként ülünk a körben. Zoli rásegít avval, hogy minket is belevon az olvasásba. Korra és nemre való tekintet nélkül olvastatja Übü mamát, Übü papát, Poszomány kapitányt, Vencel királyt, Rosamunda királynét, a királyfiakat, a nemeseket, testőröket, parasztokat, zendülőket... Minden jelenetnél más a leosztás. Egy idő után kipróbálja azt is, hogy a színészek és a nézők hogyan funkcionálnak együtt. Egyelőre jól.

Továbbra is az asszociációs képességünkkel gyakorlatozunk. Szinte minden jelenetre rímel egy Shakepeare dráma jelenete, szóba kerül a III. Richárd, a Hamlet, a Macbeth, de előkapjuk a kalapból A nyomorultakat, Tell Vilmost, Robin Hoodot, Mel Gibsont a Rettenthetetlen végett, sőt, a szituációk abszurditása a Brian életére is emlékeztetni enged. S hogy mindez mire jó? Ha csak játék, az sem baj. De Zolinak mások a céljai. Egyrészt szeretné, ha a színészei partnernek tekintenék a nézőket, ha a próbák kitörnének a saját nagyon zárt és nagyon intim közegükből. Másrészt kíváncsi arra, hogy a nézők hogyan inspirálják a színészeket az alkotás különböző fázisaiban.

A labdát bedobta a közösbe, most majd lehet adogatni. A játék végeredménye a december 20-i premieren kiderül. Addig is, hetente jelentem az aktuális állást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Színház józsef attila színház

Így ünnepelték Láng József színművész 85. születésnapját

A József Attila Színház a Feketeszárú cseresznye január 10-i előadásán ünnepelte mindenki Dodi bácsiját.
Színház ajánló

Suttogók a FÉMben

A FÉM több lábon áll, hiszen a színház mellett a zene, a képzőművészet szinte ugyanolyan hangsúllyal szerepel a kulturális tér kihasználásában. Ám a legfontosabb, maga a színház is két részre tagolódik: egyrészt a FÉM saját, repertoár előadásaira, s az igencsak színes felhozatalt képviselő vendégelőadások produkcióira.
Színház ajánló

Isten férfi vagy nő? – Halhatatlan a FÉMben

Márton Andrással és Andai Katival a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Halhatatlan című drámáját. Lehet-e sírni az élettel? Lehet-e nevetni a halállal?
Színház hír

Meglepetéssel indítja az évet a Proton Színház

A színházzal nem rendelkező társulat a föld alá csábítja nézőit.