Színház

Udvaros-kaleidoszkóp

2009.12.24. 17:00
Ajánlom
És pontosan tudja, hogy ezt hogyan kell csinálni. A szakmában megtanult arányérzék találkozik a hozott anyaggal. Aranymetszés.

tétován

Tennessee Williams, Orfeusz alászáll, Nemzeti Színház. A vívópást-szerű színpad két hosszanti oldalán ülünk. A játéktér sajátossága miatt a színészek néha óhatatlanul is háttal állnak a nézőtér egyik felének. Udvaros Dorottya a kantáros farmernadrágjának (hű, de jól áll neki!) farzsebébe dugja a kezeit. Tétován billeg, hol lábujjhegyen, hol a sarkain áll. Aztán zavartan kikapja mindkét kezét, és a háta mögött átfogja a bal könyökét; behajlítja, kiegyenesíti a karját. Még mindig billeg. Eljátssza a testtartásával, a kezével azt, amit akkor épp nem láthatok az arcán.

vesztesen

Barnára festette a haját a szerep miatt. Merthogy a szőke haj nyitottsággal párosul. Vagyis inkább: a nem-szőkeségben a veszteség lehetősége rejlik. És igaza lett, mást jelent így az arca. Eleinte kemény, összeszedett, pontosan tudja, hogy mit akar. A vonásai sokáig nem lágyulnak meg, vagy ha mégis, akkor halványan, röpke pillanatokra. A színpad két végén időnként a falra vetítik az arcokat. A premierplánokból - az egyik oldal kék, a másik narancs, hideg és meleg - fölsejlik Mirandolina és Szofja Jegorovna, két régi, legendás szerep. A vesztes játszmák hősnői. Azokban is barna volt. Ebben a Ladyben ők is benne vannak.

parázslón

Kimérten beszél, visszafogottan, nagy amplitúdók nélkül. Nem használja a végleteit, nem csapong. A saját középregiszteréből kever ezernyi színt, hozzábarnítja a hangját a hajához, beszél gesztenyebarnán, csokoládébarnán, tölgyfabarnán, rozsdabarnán, avarbarnán, tejeskávébarnán, mahagónibarnán, mézeskalácsbarnán... Háromszor izzik föl egészen a vörösig: szerelem, apa, szerelem.

fokról fokra

Fölmegy a lépcsőn. Lesétál. Lebotorkál. Meg-megáll. Fölrohan. Megbújik a lépcső alatt. Egyesével lépked. Kettesével veszi a fokokat. Leszalad. Elindul fölfelé, de mégis visszajön. Diadalittasan megáll középen, úgy tekint lefelé. Néhány lépcső le, egy lépcső föl. Rátámaszkodik a korlátra, odahúzza magát, mintha ez lenne az egyetlen, amibe kapaszkodhatna. Zokogva kúszik föl, minden egyes lépcsőfok újabb erőpróba, vonszolja maga után az egész világot.

szemtelen humorral

Hirtelen fölrántja az egyik szemöldökét, úgy pislog ki alóla. Elnyújt egy-egy szóvéget. Ahol a szöveg és a helyzet megengedi, azonnal lecsap: hangsúllyal, félrefordulással, kézmozdulattal. Pontosan érzi, hogy meddig még, hol fér bele az "eggyel több", mikor mutathatja meg Lady pengeségét. És pontosan tudja, hogy ezt hogyan kell csinálni. Hogyan kell szellemesen lesajnálni, mulatságosan elküldeni valakit. A szakmában megtanult arányérzék találkozik a hozott anyaggal. Aranymetszés.

vágyakozva

Pillangó a gyertya körül. Bele-belekap. Kibírhatatlan a magány és kibírhatatlan a szerelem. Mindkettőt vágyja, ugyanakkor mindkettőtől retteg. Kitárja saját, fojtott magányát a szerelemért cserébe. Szerelmet ad, tudva, vagy legalábbis sejtve, hogy a végső egyedül maradás szinte elkerülhetetlen. A két pólus erőterei ütköznek, ezek az energiák hajtják tovább. A pillangót belehajszolják a lángba. Nem tehet mást, megégettetik...

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A mádi Rákóczi-kúriában Erhardt Gábor építésszel

A Partitúra zempléni adásában a stáb ellátogatott a mádi Rákóczi-kúriába, lenyűgözve sétáltak az évszázados falak között. Az épület átalakításának és bővítésének tervezőjét, Erhardt Gábort Tokaj-hegyalja építészeti hagyományairól kérdeztük.
Jazz/World

Ki mondta, hogy egy nő nem trombitálhat jazzt?

Új albumán bátor nők előtt tiszteleg Yazz Ahmed, aki trombitásként és nőként maga is ritka jelenség. Meghallgattuk a Polyhymnia című lemezt.
Könyv

A magyar oktatás MacGyverei – a kötelező olvasmányok

A jövő nemzedék sorsa mindössze attól függ, hogy Gárdonyit, Szabó Magdát vagy Agatha Christie-t adnak a kezébe? Arató Lászlóval, a Magyartanárok Egyesületének elnökével - a NAT-módosítás részleteinek hiányában - a jelenlegi szabályozást vizsgáltuk meg, hogy jobban értsük, mi is lehetne a változások előremutató iránya.
Plusz

75 éve szabadult fel a pesti gettó 

A pesti gettó felszabadításának 75. évfordulója alkalmából tartottak megemlékezést vasárnap Budapesten, a Dohány utcai zsinagógában, majd koszorút helyeztek el a zsinagóga falánál állított emléktáblánál.
Vizuál

Az 1917 a legjobb film az amerikai producerek szerint

Sam Mendes első világháborús eposza, az 1917 című film kapta meg az Amerikai Producerek Céhének (PGA) díját a mozikban forgalmazott filmek mezőnyében szombaton Los Angelesben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Megkezdődött a Trianon100 emlékév a Nemzetiben

Sajtónyilvános olvasópróbán ismertette a trianoni évfordulóra készülő programjait a Nemzeti Színház. Első bemutatójuk, a Wass Albert szövegei és korabeli dokumnetumok alapján készülő Tizenhárom almafa lesz.
Színház premier

Kern András is megjelent a Fővárosi Törvényszéken

A Fővárosi Törvényszék patinás esküdtszéki tárgyalótermében tartották a Játékszín februári bemutatójának sajtóeseményét. A vád tanúja című produkciót Simon Kornél rendezi, a főbb szerepekben Kern András, Kocsis Dénes, Szerednyey Béla és Lévay Viktória lép színpadra.
Színház magazin

„Hoztam maguknak egy kis pesti levegőt” – 50 éve ment el Latyi

A híres színészdinasztia leszármazottait, a Latabár testvéreket a szigorú kritikusok is Buster Keatonhoz és Chaplinhez hasonlították. Ők azonban a külföldi sikerek után hazajöttek, itthon játszottak és forgattak. 1970. január 11-én halt meg Latabár Kálmán.
Színház gyász

A Vígszínházban búcsúztatják Gesztesi Károlyt

Az 56 éves korában elhunyt színművész temetésén csak a szűk család vesz részt – írja a Bors.
Színház hír

Eke Angéla személyes élettörténete a Radnóti Tesla Laborban

Én, Iphigénia címmel készül Eke Angéla első mono előadása Gryllus Dorka, Soós Attila, Spáh Dávid és Sándor Dániel Máté színrevitelében. A bemutatót február 2-án tartják.