Színház

Ujj Mészáros Károly: „A színházi neveletlenségem nagyon nagy szabadságot ad”

2024.09.11. 09:15
Ajánlom
A Gyerekek és az Apróbetűs szerelem után ismét a Rózsavölgyi Szalonban rendezett Ujj Mészáros Károly. Olivier Dutaillis kortárs francia szerző Albert és Charlie című friss darabját vitte színpadra Epres Attila, Pál András és Nagy Dóra szereplésével. Némafilm és relativitáselmélet, két zseni találkozása elevenedik meg a színpadon, beszélnek kultúráról, tudományról, pusztításról és harmóniáról. De mit üzen a ma emberének Albert és Charlie? Ujj Mészáros Károllyal a bemutató után beszélgettünk.

Harmadszorra rendezel a Rózsavölgyi Szalonban. Mit jelent neked az itt folyó munka, a tér?

Nagyon érdekes itt dolgozni, mind a három próbafolyamat hihetetlenül jó hangulatú volt. Egyszer Pál Andrást megkérdeztem, ő miért jön ide játszani, és azt válaszolta, a játszás öröme miatt, és szerintem ez általában igaz mindenkire, hogy valamiféle örömforrás miatt jönnek a Rózsavölgyibe. Itt talán nem a véres önmegvalósításról és a karrierépítés mérföldköveinek fáradságos megalapozásáról szól a munka, hanem a játékról, és mindehhez társul egy adag alkotói szabadság is. És persze van benne valami kellemes, otthonos is. Az egész hely légköre ilyen, nemcsak a nézőtéren, hanem a kulisszák mögött is.

A legtöbben filmrendezőként ismernek, mi az, amit a filmes látásmódból a színpadon sem hagysz el?

Mivel az Albert és Charlie előadásában az egyik főszereplőnk Chaplin, adódott, hogy valamennyire beemelem a némafilmes korszakot, az előadásban több helyen van vetítés. A szövegben szerepel a vetítőgép fényénél táncoló porszemek és a részecskemozgások közötti kapcsolat, nyilván ebből is következett, hogy a filmes formanyelv itt egészen természetes módon lehet jelen. A fény mindig kiemelten fontos számomra, nagyon szeretek fényekkel hangulatokat teremteni, ez talán egy filmes vonás. Emellett szeretem, ha a színészek természetesen játszanak, és ahogy a filmnél, úgy a színpad esetében is az egységes játékmódot kedvelem. Minden filmemnél több hetet, a Liza, a rókatündér esetében egy egész hónapot próbáltunk a színészekkel, hogy mindenki egységesen játsszon. Engem nézőként is kizökkent, ha valaki másként van jelen. Régebben türelmetlen voltam a színházi folyamatoknál, mindent egyben akarok látni, ahogy egy forgatáson, viszont a színház másként épül, ott minden kelléket, jelmezt ki kell gyakorolni, meg kell tanulni. Ami viszont a színház esetében izgalmas, hogy

előadásról előadásra új színeket tudnak belevinni a színészek pusztán azért, mert élvezik a játékot, és ennek megvan a varázsa.

441938337_854289986735857_3790798137757601972_n-170904.jpg

Ujj Mészáros Károly, Epres Attila, Nagy Dóra és Pál András az Albert és Charlie olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Molnár Miklós / Rózsavölgyi Szalon)

Visszatérve az Albert és Charlie-ra: könnyített terep vagy nehezített pálya, hogy Magyarországon először te rendezted meg a darabot?

Nem feltétlenül nehéz, mert nem szokásom utánanézni annak, kik és hogyan dolgozták föl azt az anyagot, amivel feladatom van. Még akkor sem állnék hozzá másképp, ha egy klasszikus szövegről lenne szó. Ebből a szempontból a „színházi neveletlenségem” nagyon nagy szabadságot ad, mert nem egy színháztörténeti lexikonhoz képest csinálok valamit, hanem olyasmit hozok létre, amit az adott anyag kikényszerít. Egyébként ez a második kortárs francia darab, amit rendeztem, az első a Hamis hang volt. Ezek szinte csak dialógusra épülő darabok, ahol az, hogy a szereplők mennyire szofisztikáltan fogalmaznak, beszélnek, fontosabbnak tűnik, mint a drámai szerkezet. A Hamis hang és az Albert és Charlie szövegkönyvébe is bele kellett nyúlni.

Mi változott az eredetihez képest?

Sok időt töltöttem azzal, hogy bonmot-kat kutattam a neten Einsteintől és Chaplintől. Karácsony Ágitól (a Rózsavölgyi Szalon sajtófőnöke – a szerk.) is kaptam egy csokorral ezekből. Ezek szellemesebbnél szellemesebbek, érdekesek, sőt aktuálisak is, jócskán pakolgattam belőlük a szövegbe, miközben rengeteget húztunk is az eredetiből a színészekkel együtt. Einstein kapcsán nemcsak a fontos megszólalások jöttek velem szembe, hanem a világegyetem szerkezetével, egyes jelenségeivel foglalkozó tartalmak is. Ezekből is dolgoztam, például az eredeti darabnak nem része a relativitás elméletének lényegét bemutató, zseblámpás kis játék, de úgy gondoltam,

ha valaki eljön megnézni egy előadást a világ leghíresebb tudósáról, és azzal az élménnyel távozik, hogy a sokat emlegetett relativitáselméletet valamennyire sikerült megértenie, akkor már nem éltünk hiába.

MOL_4944copy_resize-162707.jpg

Ujj Mészáros Károly (Fotó/Forrás: Molnár Miklós / Rózsavölgyi Szalon)

Epres Attila valóban Einsteinnek néz ki az előadásban, Pál Andrást viszont nem formáltad Chaplinné, ami valahol érthető, hiszen Chaplin kapcsán szinte általános tapasztalat, hogy a védjegyévé váló csavargó karaktere nélkül sokszor felismerhetetlen. Miért döntöttél így?

Nem ragaszkodtam Chaplin külsejének megjelenítéséhez, András esetében már csak a szakálla miatt sem akartam ráerőltetni egy ilyen átváltozást. Inkább betettünk egy plusz betétet az előadás elején, amikor Helene, Einstein titkárnője mintegy a nézők közül választja ki a Chaplint játszó embert, ezzel megágyazunk annak, hogy a színész nem fog úgy kinézni, mint ahogy a közönség képzeletében Chaplin él. És természetesen az is igaz, hogy egy idő után el tudjuk hinni Andrásnak, hogy ő az, akit megformál.

Azt gondolnánk, művész és tudós karaktere nagyon különböző. Felfedeztél Albert Einstein és Charlie Chaplin között valami hasonlóságot akár a darab, akár a személyes kutatásaid során?

Mindketten valamilyen szinten polihisztorok voltak, és fontos volt számukra a zene. Chaplin saját maga komponált zenét a filmjeihez, Einstein nem tartotta magát zeneszerzőnek, de egészen kiválóan hegedült. Az is tudható, hogy Einstein nagyon vizuális alkat volt, lehet, hogy nem feltétlenül a filmek érdekelték, hanem a vetítőgép fényénél táncoló porszemek vagy éppen a pipafüst fodrozódásai, de a lényeg, hogy mindig valami komoly vizuális látomás mentén gondolkodott természettudományos összefüggéseken. Elhangzik az előadásban, hogy Einstein agyát feldarabolták, és megvizsgálták, az viszont nem, hogy kiderült: a jobb és bal agyfélteket összekapcsoló kérgestest kifejezetten vastag volt Einsteinnél, ezáltal sokkalta gyorsabb kommunikációt folytatott „a reál és a humán oldala”. Einstein legalább annyira kreatív és játékos lehetett, mint Chaplin, aki szinte tudományos aprólékossággal dolgozta ki a mozdulatait, arcjátékát, a filmjeit, és hihetetlenül pontosan ismerte az emberi természetet.

Lényegi hasonlóságuk a játékosságuk.

Sok olyan mondat hangzik el az előadásban, amely nagyon aktuálisnak hat, mintha a 20. század szólna a jelenkorhoz: szó esik a szabad gondolkodást elnyomó oktatásról, az esztelen cenzúráról is. Számodra mi volt a legnagyobb felismerés?

1938-ban játszódik az első jelenet, aztán 1947-ben és 1952-ben a további kettő, a helyszín mindig a New Jersey-i Princeton Egyetem, Einstein dolgozószobája. Szó esik a náci Németországról mint brutális elnyomó rendszerről, de később érződik az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság miatti szorongató légkör. A két világ párhuzamba állítása nagyon érdekes számomra. Ma is van valami ehhez hasonló globális értékválság, gondoljunk csak a közelgő amerikai választásokra vagy akár hazánkra.

MOL_7380copy_resize-162724.jpg

Pál András, Nagy Dóra, Ujj Mészáros Károly és Epres Attila (Fotó/Forrás: Molnár Miklós / Rózsavölgyi Szalon)

A Rózsavölgyi Szalon előadásaiban nem először kerül elő az atombomba feltalálásának története, manapság igencsak divatos téma. Az Albert és Charlie-ban is kérdőre vonja Chaplin Einsteint miatta, felelős a tudomány az emberiség jövőjéért, vagy csak annyira, mint amennyire „a köveket összeütő ősember az égő Reichstagért”?

Erről a felelősségről szólt a Gyerekek című előadás is, de itt is fontos téma. Manapság fúziós reaktorral kísérletezünk, ami állítólag majd megoldja az emberiség energiaproblémáit, de ki tudja, mennyire veszélyes. De mondhatnám Csernobilt vagy Fukusimát, ahol még mindig ott vannak a tengervízzel elárasztott, szivárgó, leolvadt fűtőelemek. És állítólag a fukusimai szennyezés már tényszerűen kimutatható a kaliforniai hamburgerek húspogácsáiban. Az ember nagyon sok mindennel játszik, aminek nem feltétlenül látja át a következményeit. Szinte bármilyen tudományos felfedezés kapcsán tudunk arról beszélni, hogy a legjobb szándék mellett is el lehet érni, hogy valamiből Pandora szelencéje legyen. Jelenleg a mesterséges intelligencia miatt kongatják sokan a vészharangot, és a civilizáció végét vizionálják, hiszen félelmetes, hogy valami az embernél ezerszer gyorsabban hoz létre valami emberihez megtévesztésig hasonlót. Itt muszáj megemlítenem, hogy az Albert és Charlie végén egy olyan kisfilm pereg le, amelyet a mesterséges intelligencia segítségével hoztam létre. Sokáig ódzkodtam az MI-től, de az élet úgy hozta, hogy elkezdtem megismerkedni vele. Miként az Európa Kiadó énekli – „a jövő itt van, és sose lesz vége”.

Az Albert és Charlie című előadás legközelebb az alábbi időpontokban látható a Rózsavölgyi Szalonban:

  • szeptember 13. 19:30
  • szeptember 14. 19:30
  • szeptember 27. 19:30
  • szeptember 28. 16:00
  • szeptember 28. 19:30
  • október 8. 19:30
  • október 30. 19:30

További információ és jegyvásárlás ide kattintva! >>>

Fejléckép: Ujj Mészáros Károly (fotó/forrás: Molnár Miklós / Rózsavölgyi Szalon)

Amikor Einstein elmagyarázza Chaplinnek a speciális relativitáselméletet

Kapcsolódó

Amikor Einstein elmagyarázza Chaplinnek a speciális relativitáselméletet

Augusztus 30-án került sor a Rózsavölgyi Szalon legújabb előadásának bemutatójára: az Albert és Charlie elképzelt párbeszédekben mutatja be, miről beszélgethetett volna a 20. század két legendás karaktere, Albert Einstein és Charlie Chaplin.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Művészeit díjazta a Magyar Állami Operaház az évadzáró gálán

308 operaházi, 63 Eiffel műhelyházas és 9 Erkel színházi nagytermi előadásán mintegy 300 ezer nézőt fogadott 141. évadában a Magyar Állami Operaház. Az intézmény a Csillagóra gálán díjátadóval összegezte az évadot, ami azonban még augusztus közepéig tart.
Klasszikus

Hat magyar zongorista vehet részt a Bartók Világverseny élő fordulóiban

A több mint 51 ezer euró (20 millió forint) összdíjazású, zongoristáknak rendezendő szeptemberi megmérettetés rangos nemzetközi zsűrijének elnöke a New York-i Juilliard School tanszékvezetője, Yoheved Kamplinsy lesz.
Klasszikus

„Ha nagy művészek mellett állsz a színpadon, az megváltoztatja a perspektívádat” – beszélgetés Abouzahra Amira hegedűművésszel

Kisgyerekkora óta ismeri a hazai közönség a fiatal hegedűművészt, Abouzahra Amirát, aki idén az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima díjban részesült magyar zeneművészet kategóriában.
Vizuál

Magyar Mozgókép Fesztivál: a Hogyan tudnék élni nélküled? kapta a legjobb játékfilm díját

Orosz Dénes zenés vígjátékát több kategóriában is elismerték. A szemle gáláján díjat érdemelt ki többek között a Véletlenül írtam egy könyvet, a KIX, a Holnap meghalok, a Cipők és Paták, valamint az Ők tudják, mi a szerelem című alkotás is.
Zenés színház

15 sor zenés színház: Együtt! – Szentivánéji álom

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Magyar Állami Operaház és négy művészeti egyetem Együtt! című produkciójáról szól. 15 sor zenés színház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Gogol, Örkény és Csehov is szerepel a Vörösmarty Színház következő évadában

Megtartotta évadzáró társulati ülését a székesfehérvári Vörösmarty Színház. A leköszönő igazgató, Szikora János a 2024/25-ös évadot és az elmúlt tizenhárom évet is értékelte, majd elköszönt a társulattól.
Színház hír

Több mint hatmillió forint gyűlt össze a színházi háttérdolgozók támogatására

A Színházi Dolgozók Szakszervezete nyolcadik alkalommal rendezte meg jótékonysági előadását. A június 19-ei gálaesten húsz hazai teátrum száznál több művésze lépett színpadra a Vígszínházban, de reflektorfénybe álltak a háttérszakmák képviselői is.
Színház hír

Évadot zárt a Budaörsi Latinovits Színház

Több mint 31 ezren voltak kíváncsiak a Budaörsi Latinovits Színház előadásaira. Berzsenyi Bellaagh Ádám az évadzárón elmondta, a színház rendkívül sikeres szezont tudhat maga mögött.
Színház hír

Rekord látogatottsággal zárta évadát a Budapest Bábszínház

Sikeres jubileumi évadot zárt a Budapest Bábszínház. Új díjat alapítottak, melyet először a 60 éve a teátrumban dolgozó Blasek Gyöngyi vehetett át. Jövő tavasszal rendeznék meg a II. Abstract Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivált. A Kolibriből távozó Csernák Norbert a társulathoz szerződik.
Színház hír

Herczeg T. Tamás a békéscsabai színház új igazgatója

A hírt a békéscsabai Jókai Színház osztotta meg közönségével. Seregi Zoltán két ciklust, azaz tíz évet töltött a vidéki teátrum igazgatói székében, nem kívánt újrázni. A pozícióra egyetlen pályázat érkezett, Herczeg T. Tamásé, melyet Békéscsaba város közgyűlése elfogadott.