Színház

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

2022.12.07. 14:40
Ajánlom
December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona József Színház új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László közös, Találkozás című darabjából született. A készítők ezúttal a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma szoros, elválaszthatatlan egységet alkot. Török Marcell rendező és Dargay Marcell zenei vezető lapunknak arról beszélt, legfőbb céljuk az volt, hogy hűek maradjanak az eredeti műhöz.

A modern magyar drámairodalom egyik legtalányosabb és legfontosabb színházi szövegének újramesélésére tesz kísérletet a Katona József Színház, amely ezúttal a film nyelvén próbálja meg bemutatni Nádas Péter és Vidovszky László közös alkotását, a Találkozást. Az online produkció december 8-án 19 órától lesz elérhető egészen december 11-én éjfélig az eSzínház felületén. A film rendezője Török Marcell, zenei vezetője pedig Dargay Marcell.

A Találkozás 80-as évekbeli ősbemutatóját egyszerre kísérte nézői lelkesedés és értetlenség, hiszen radikálisan szembement a magyar színház addigi, realista hagyományaival, és kegyetlen őszinteséggel beszélt az 50-es évek szörnyűségeiről.

A realitás és a metafizika határán egyensúlyozva meséli el egy asszony és egy fiatalember találkozását,

amely során a fiú számára fokozatosan tárul fel a titkokkal teli múlt, kerülnek helyükre a személyes és a kollektív sors mozaikdarabjai. Nádas Péter Vidovszky László zeneszerzővel közösen alkotta meg a darab végleges partitúráját, amelyben szerves egységet alkot a zene és a szöveg.

9-38-131820.jpg

Gloviczki Bernát és Fullajtár Andrea a Találkozás című előadásban (Fotó/Forrás: eSzínház)

„Sokan ’56-os drámaként tekintenek a Találkozásra, mivel nyíltan beszél az ötvenes évek diktatúrájának borzalmairól. Számomra viszont inkább szól egy fiatalember (akinek a neve is csak Fiatalember) identitáskereséséről, múltjának és sorsának megismeréséről, és annak vállalásáról. Ezen a szemüvegen keresztül érzem igazán aktuálisnak és magaménak a művet,

hiszen az identitásválság és -keresés azt gondolom, hogy az én generációmnak is saját problémája, napjainkban is

– fogalmazott lapunknak a premier kapcsán Török Marcell. Az előadás rendezője elárulta azt is, hogy a lehető leghűbb feldolgozásra törekedtek, és ebben nagy segítséget kapott magától Nádas Pétertől is, akivel a mintegy kilenchónapos munkafolyamat során többször volt alkalma beszélni.  

Arra a kérdésre, milyen nehézséget okoz egy alapvetően színpadra szánt művet a film eszközeivel bemutatni, Török Marcell elmondta, a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy Nádas önreflexív színházi nyelvét úgy jelenítsék meg, hogy a kamera maga is szereplője legyen az előadásnak. „A megfelelő stilizációs szint megtalálásában nagy segítségemre volt Meister Natália, a film operatőre. Nehézség volt, hogy nem közönség előtt vettük fel a filmet, ezért a szöveg és a zene ritmusa, csendjei és szünetei végül a vágóasztalnál, hosszas »kockázgatások« után születtek meg, amelyben elengedhetetlenül fontos szereplő volt Majszin Éva, a film vágója” – mesélte. Egyúttal kiemelte a főszerepekben látható Fullajtár Andreát és Gloviczki Bernátot, akiknek munkája és kitartása nélkül „egyszerűen nem lehetett volna elkészíteni ezt a filmet”.

6-77-140000.jpg

Gloviczki Bernát és Török Marcell a Találkozás című előadás forgatásán (Fotó/Forrás: eSzínház)

„A műben a zene és a szöveg nem alá-, hanem mellérendelő viszonyban áll egymással. Nem egy drámáról van szó, amelyhez kísérőzene készült, hanem szimultán fut a drámai és a zenei történés, amelyek elválaszthatatlanok egymástól.

A zene kiegészít, hangsúlyoz, asszociációkat teremt, megsemmisít, túloz, de sosem – vagy csak nagyon elvétve – fordul illusztratív elemekhez

– ezt már Dargay Marcell mondta lapunknak. Hozzátette, a színészeknek ugyanúgy figyelniük kell a zenészekre, mint fordítva, így egy kölcsönös és feszült „együttjáték” alakul ki köztük, a színpadi mű pedig ötszereplőssé bővül, ahol a sokszor túlburjánzó, expresszív szöveget egy szikár, végletesen redukált hangzó szövet ellenpontozza.

Mint elmondta, zenei vezetőként elsődleges feladata az volt, hogy Török Marcellel a teljes irodalmi és zenei anyagot hangról hangra, mondatról mondatra kielemezzék. Második lépésként a zenei megszólalásokat kellett betanítania és értelmeznie a zenészeknek (Razvaljajeva Anasztázia, Nevelő János, Tornyai Péter). Harmadik lépésként pedig a színészekkel dolgozott együtt. „Ez úgy történt, hogy az eredeti zenei anyag három hangszerszólamát – hegedű, hárfa és ütőhangszerek – én játszottam egyedül a próbákon zongorán, és közben instruáltam a színészeket. Végül összehangoltam a színészek és zenészek játékát, külső fülként kontrolláltam és korrigáltam a kooperációjukat, mind a próbákon, mind a filmforgatáson. Az utómunka folyamatában is végig részt vállaltam, segítettem a nyersanyagok végignézésében, a vágási folyamatban és a hangutómunkában is” – mesélte.

3-105-131820.jpg

Gloviczki Bernát és Fullajtár Andrea a Találkozás című előadásban (Fotó/Forrás: eSzínház)

Dargay Marcellnek a Zeneakadémia zeneszerzés szakán Vidovszky László volt a mestere, ebből kifolyólag mélyen ismeri és tiszteli munkásságát, zenei gondolkodását. Kitért rá, a darab zeneisége a korábbi előadások során rengeteget csorbult, és meglátása szerint

eddig nem született olyan interpretáció, amelyben a zenei szempontok kellően érvényre jutottak volna.

„Semmit nem változtattam a zenén, pont ellenkezőleg, azon voltam, hogy az őt megillető helyére kerüljön, és minél pontosabban megvalósítsam a szerzői elképzeléseket. Részletekbe menően nem konzultáltunk, Vidovszky szabad kezet adott” – fogalmazott.

A zeneszerzőt az irodalom és zene viszonyáról, Nádas Péter műveiről is kérdeztük, amely kapcsán elmondta, hogy az író művészetével először tizenéves korában, éppen a Találkozás apropóján ismerkedett meg. „Többször hallottam őt felolvasni, megérintett előadásmódjának összetéveszthetetlen eredetisége, zenei érzékenysége. Legnagyobb olvasmányélményem tőle a Párhuzamos történetek három kötete, amelynek bonyolult időszerkezete és felépítése mai napig zenei asszociációkat kelt bennem” – árulta el.

Találkozás

1 óra 55 perc, szünet nélkül
Elérhető: 2022. december 8. 19:00 – december 11. 23:59 

Írta: Nádas Péter - Vidovszky László
Rendező: Török Marcell
Zenei vezető: Dargay Marcell
Szereplők: Fullajtár Andrea, Gloviczki Bernát
Közreműködők: Razvaljajeva Anasztázia (hárfa), Nevelő János (ütőhangszerek), Tornyai Péter (hegedű)
Díszlet: Magyar Réka
Jelmez: Nagy Adrienna
Dramaturg: Török Tamara
Operatőr: Meister Natália
Vágó: Majszin Éva
Hang: Wirth Tamás
Fény: Balázs Krisztián
Kameratechnikus: Kovács Bálint
Steadycam operatőr: Khin András
Asszisztens: Fejes Vera

Az online előadás az eSzínház inkubátor program keretében jött létre.

További részletek a jegyvásárlásról ITT

Fejléckép: Jelenet a Találkozás című előadásból (forrás: eSzínház)

„Az, hogy Nádas Péter itt van, és hogy ír, győzelem

Kapcsolódó

„Az, hogy Nádas Péter itt van, és hogy ír, győzelem" — kortárs művészek köszöntik a 80 éves írót

Barnás Ferenc, Dubóczky Gergely, Szabó T. Anna, Szücs Attila, Tóth Krisztina, Török Marcell és Vámos Miklós a Fidelio kérésére személyes emlékeket, gondolatokat, üzeneteket oszt meg az olvasókkal Nádas Péter születésnapja alkalmából.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Vizuál

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Erdélyben is bemutatkozik Székely Csaba tízparancsolat ihlette darabja

Székely Csaba 10 című drámáját Rusznyák Gábor állítja színpadra a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színházban. A tízparancsolat ihlette alkotás tíz magányos ember fokozatosan kibomló, egymást keresztező élettörténetét mutatja be.
Színház ajánló

Cseke Péter viszi színre a Játékszín magyarországi bemutatóját

Április 6-án Cseke Péter rendezésében, Hernádi Judit, Horváth Lili és Nagy Sándor főszereplésével mutatja be a Rém rendes vendég című komédiát a Játékszín.
Színház hír

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház ajánló

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Színház ajánló

Krabat a Fekete Malomban – a német ifjúsági irodalom egyik legnépszerűbb művét mutatja be a Budapest Bábszínház

Otfried Preuβler filmen és színpadon is többször feldolgozott, klasszikus történetének vadonatúj színpadi változatát mutatja be a Budapest Bábszínház március 2-án Hegymegi Máté rendezésében.