Színház

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

2022.12.07. 14:40
Ajánlom
December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona József Színház új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László közös, Találkozás című darabjából született. A készítők ezúttal a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma szoros, elválaszthatatlan egységet alkot. Török Marcell rendező és Dargay Marcell zenei vezető lapunknak arról beszélt, legfőbb céljuk az volt, hogy hűek maradjanak az eredeti műhöz.

A modern magyar drámairodalom egyik legtalányosabb és legfontosabb színházi szövegének újramesélésére tesz kísérletet a Katona József Színház, amely ezúttal a film nyelvén próbálja meg bemutatni Nádas Péter és Vidovszky László közös alkotását, a Találkozást. Az online produkció december 8-án 19 órától lesz elérhető egészen december 11-én éjfélig az eSzínház felületén. A film rendezője Török Marcell, zenei vezetője pedig Dargay Marcell.

A Találkozás 80-as évekbeli ősbemutatóját egyszerre kísérte nézői lelkesedés és értetlenség, hiszen radikálisan szembement a magyar színház addigi, realista hagyományaival, és kegyetlen őszinteséggel beszélt az 50-es évek szörnyűségeiről.

A realitás és a metafizika határán egyensúlyozva meséli el egy asszony és egy fiatalember találkozását,

amely során a fiú számára fokozatosan tárul fel a titkokkal teli múlt, kerülnek helyükre a személyes és a kollektív sors mozaikdarabjai. Nádas Péter Vidovszky László zeneszerzővel közösen alkotta meg a darab végleges partitúráját, amelyben szerves egységet alkot a zene és a szöveg.

9-38-131820.jpg

Gloviczki Bernát és Fullajtár Andrea a Találkozás című előadásban (Fotó/Forrás: eSzínház)

„Sokan ’56-os drámaként tekintenek a Találkozásra, mivel nyíltan beszél az ötvenes évek diktatúrájának borzalmairól. Számomra viszont inkább szól egy fiatalember (akinek a neve is csak Fiatalember) identitáskereséséről, múltjának és sorsának megismeréséről, és annak vállalásáról. Ezen a szemüvegen keresztül érzem igazán aktuálisnak és magaménak a művet,

hiszen az identitásválság és -keresés azt gondolom, hogy az én generációmnak is saját problémája, napjainkban is

– fogalmazott lapunknak a premier kapcsán Török Marcell. Az előadás rendezője elárulta azt is, hogy a lehető leghűbb feldolgozásra törekedtek, és ebben nagy segítséget kapott magától Nádas Pétertől is, akivel a mintegy kilenchónapos munkafolyamat során többször volt alkalma beszélni.  

Arra a kérdésre, milyen nehézséget okoz egy alapvetően színpadra szánt művet a film eszközeivel bemutatni, Török Marcell elmondta, a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy Nádas önreflexív színházi nyelvét úgy jelenítsék meg, hogy a kamera maga is szereplője legyen az előadásnak. „A megfelelő stilizációs szint megtalálásában nagy segítségemre volt Meister Natália, a film operatőre. Nehézség volt, hogy nem közönség előtt vettük fel a filmet, ezért a szöveg és a zene ritmusa, csendjei és szünetei végül a vágóasztalnál, hosszas »kockázgatások« után születtek meg, amelyben elengedhetetlenül fontos szereplő volt Majszin Éva, a film vágója” – mesélte. Egyúttal kiemelte a főszerepekben látható Fullajtár Andreát és Gloviczki Bernátot, akiknek munkája és kitartása nélkül „egyszerűen nem lehetett volna elkészíteni ezt a filmet”.

6-77-140000.jpg

Gloviczki Bernát és Török Marcell a Találkozás című előadás forgatásán (Fotó/Forrás: eSzínház)

„A műben a zene és a szöveg nem alá-, hanem mellérendelő viszonyban áll egymással. Nem egy drámáról van szó, amelyhez kísérőzene készült, hanem szimultán fut a drámai és a zenei történés, amelyek elválaszthatatlanok egymástól.

A zene kiegészít, hangsúlyoz, asszociációkat teremt, megsemmisít, túloz, de sosem – vagy csak nagyon elvétve – fordul illusztratív elemekhez

– ezt már Dargay Marcell mondta lapunknak. Hozzátette, a színészeknek ugyanúgy figyelniük kell a zenészekre, mint fordítva, így egy kölcsönös és feszült „együttjáték” alakul ki köztük, a színpadi mű pedig ötszereplőssé bővül, ahol a sokszor túlburjánzó, expresszív szöveget egy szikár, végletesen redukált hangzó szövet ellenpontozza.

Mint elmondta, zenei vezetőként elsődleges feladata az volt, hogy Török Marcellel a teljes irodalmi és zenei anyagot hangról hangra, mondatról mondatra kielemezzék. Második lépésként a zenei megszólalásokat kellett betanítania és értelmeznie a zenészeknek (Razvaljajeva Anasztázia, Nevelő János, Tornyai Péter). Harmadik lépésként pedig a színészekkel dolgozott együtt. „Ez úgy történt, hogy az eredeti zenei anyag három hangszerszólamát – hegedű, hárfa és ütőhangszerek – én játszottam egyedül a próbákon zongorán, és közben instruáltam a színészeket. Végül összehangoltam a színészek és zenészek játékát, külső fülként kontrolláltam és korrigáltam a kooperációjukat, mind a próbákon, mind a filmforgatáson. Az utómunka folyamatában is végig részt vállaltam, segítettem a nyersanyagok végignézésében, a vágási folyamatban és a hangutómunkában is” – mesélte.

3-105-131820.jpg

Gloviczki Bernát és Fullajtár Andrea a Találkozás című előadásban (Fotó/Forrás: eSzínház)

Dargay Marcellnek a Zeneakadémia zeneszerzés szakán Vidovszky László volt a mestere, ebből kifolyólag mélyen ismeri és tiszteli munkásságát, zenei gondolkodását. Kitért rá, a darab zeneisége a korábbi előadások során rengeteget csorbult, és meglátása szerint

eddig nem született olyan interpretáció, amelyben a zenei szempontok kellően érvényre jutottak volna.

„Semmit nem változtattam a zenén, pont ellenkezőleg, azon voltam, hogy az őt megillető helyére kerüljön, és minél pontosabban megvalósítsam a szerzői elképzeléseket. Részletekbe menően nem konzultáltunk, Vidovszky szabad kezet adott” – fogalmazott.

A zeneszerzőt az irodalom és zene viszonyáról, Nádas Péter műveiről is kérdeztük, amely kapcsán elmondta, hogy az író művészetével először tizenéves korában, éppen a Találkozás apropóján ismerkedett meg. „Többször hallottam őt felolvasni, megérintett előadásmódjának összetéveszthetetlen eredetisége, zenei érzékenysége. Legnagyobb olvasmányélményem tőle a Párhuzamos történetek három kötete, amelynek bonyolult időszerkezete és felépítése mai napig zenei asszociációkat kelt bennem” – árulta el.

Találkozás

1 óra 55 perc, szünet nélkül
Elérhető: 2022. december 8. 19:00 – december 11. 23:59 

Írta: Nádas Péter - Vidovszky László
Rendező: Török Marcell
Zenei vezető: Dargay Marcell
Szereplők: Fullajtár Andrea, Gloviczki Bernát
Közreműködők: Razvaljajeva Anasztázia (hárfa), Nevelő János (ütőhangszerek), Tornyai Péter (hegedű)
Díszlet: Magyar Réka
Jelmez: Nagy Adrienna
Dramaturg: Török Tamara
Operatőr: Meister Natália
Vágó: Majszin Éva
Hang: Wirth Tamás
Fény: Balázs Krisztián
Kameratechnikus: Kovács Bálint
Steadycam operatőr: Khin András
Asszisztens: Fejes Vera

Az online előadás az eSzínház inkubátor program keretében jött létre.

További részletek a jegyvásárlásról ITT

Fejléckép: Jelenet a Találkozás című előadásból (forrás: eSzínház)

„Az, hogy Nádas Péter itt van, és hogy ír, győzelem

Kapcsolódó

„Az, hogy Nádas Péter itt van, és hogy ír, győzelem" — kortárs művészek köszöntik a 80 éves írót

Barnás Ferenc, Dubóczky Gergely, Szabó T. Anna, Szücs Attila, Tóth Krisztina, Török Marcell és Vámos Miklós a Fidelio kérésére személyes emlékeket, gondolatokat, üzeneteket oszt meg az olvasókkal Nádas Péter születésnapja alkalmából.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: „A művészeti intézményeknek általában Kelet-Európában az a legnagyobb bajuk, hogy művészemberek állnak az élén”

Hosszú interjúban nyilatkozott a ma hatvanéves Zoboki Gábor építészi munkájáról, zenei kötődéseiről, és azt is elárulta, miért gondolja, hogy egy építész ideális jelölt lenne a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára.
Zenés színház

Közeleg az Operaház Prokofjev-bemutatója, a Háború & béke

Január 28-án mutatja be a Magyar Állami Operaház Prokofjev monumentális operáját, a Háború & békét. A Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban készült előadást a katalán rendező, Calixto Bieito állította színre.
Zenés színház

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
Vizuál

Túl a barátságon – kritika A sziget szellemeiről

Martin McDonagh új filmje a tisztességről szól. Arról, hogy bárhogy is viseljük a ránk mért sorsot, egymással szemben nem szabad kegyetlennek lennünk. A sziget szellemei joggal érdemelte ki a kilenc Oscar-jelölést.
Vizuál

Cate Blanchett, Steven Spielberg és Martin McDonagh is esélyes az Oscarra – Megvannak az idei jelöltek

A sziget szellemei, A Fabelman család, a Tár és a Minden, mindenhol, mindenkor is nagyot nyerhet a március 13-i Oscar-gálán. Az amerikai filmakadémia közzétette a rangos filmes elismerés jelöltjeit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Csiby Gergely egy keményen eldurvuló válást állít színpadra az Art-Színtérben

A Rózsák háborúja című előadás lesz az első produkció, amely kifejezetten az Art-Színtér idén birtokba vett terébe készül. Az előadást február 20-án mutatják be. A rendezőt társulati létről, szabadúszásról és a készülő előadásról kérdeztük.
Színház hírek

A Főváros kulturális pályázatokkal ünnepli Budapest születésének 150. évfordulóját

A Budapest Drámapályázat díjátadójával megkezdődött a főváros egyesítésének 150. évfordulóját ünneplő Budapest 150 programsorozat. A legelőkelőbb díjat Pass Andrea és Trencsényi Katalin vette át.
Színház magazin

Játszani kell, nem belehalni – Esztergályos Cecília 80

A Kossuth-díjas színésznő január 26-án ünnepli a 80. születésnapját. Noha legtöbben a Família Kft. című tévéfilmsorozatból ismerik, mindmáig aktív színészi pályáján szép számmal fordultak elő jelentős filmes és színházi alakítások is.
Színház interjú

Nem tudni, itt van-e a világvége, de valami nem kóser – beszélgetés Szikszai Rémusszal és Hoffer Károllyal a készülő Dekameron kapcsán

Szikszai Rémusz Dekameron 2023 címmel bábelőadást rendez a Budapest Bábszínházban. Hogyan lesz egy „hagyományos” színészből bábrendező? Hogyan kerülnek Bocaccio helyére kortárs magyar írók, ráadásul egyszerre tízen? A rendezőt és Hoffer Károly bábtervezőt kérdeztük.
Színház ajánló

Balázs Zoltán Frankensteint rendez Nyíregyházán

Az elsősorban a független Maladype Színház vezetőjeként ismert alkotó e munkájában a józan ész lehetőségeit kutatja egy degeneratív világ és egy tébolyult evolúciós kísérlet közepette. Az előadást március 11-én mutatják be a Móricz Zsigmond Színházban.