Színház

Újraolvasott Vihar

2011.10.18. 09:55
Ajánlom
A londoni Barbican színházi évada, a Bite11 egyik fontos eseményének számított a londoni Jericho House társulatának debütje a Barbicanben, ám a Jonathan Holmes által alapított és vezetett színházi műhely Viharja kevésbé sikerült egetrengetőre.

A térspecifikus előadásairól, közösségi színházi projektjeiről híres, akár "aktivista színháznak" is nevezhető Jericho House leginkább a színház, zene/ angzás és tér közötti összefüggéseket keresi produkcióiban. Shakespeare Viharját a Barbican komplexum szívében található, 11. századi St. Giles Cripplegate-templomban mutatták be rögtön izraeli turnéjuk után. Az előadás befejező része a társulat három előadásból álló, 1611 Utopia Season elnevezésű színházi projektjének, mely az 1600-as évek Angliájának különös, utópisztikus kulturális vibrálását hozza újra felszínre és a szövegek, terek, zenék rekonstruálása mellett kívánja ütköztetni a mai valósággal.

A rendező, Jonathan Holmes "site-responsive"-nak, azaz a térre felelőnek nevezi előadásukat, amely mintha megtartaná az izraeli turné majd' minden kellékét. A templom mennyezetét tartó oszlopokon a palesztin-izraeli békét promováló hatalmas graffititáblák, a háttérben muszlim imaházak írásos képei, a padlón hatalmas harang, a játéktér fölött pedig mindenféle színes, keleti bazárok hangulatát árasztó lampionok... és persze a középkori templom. A társulat nagyon jól használja a teret, az orgona adta szertartási hangzást, a festett ablakok adta világítási lehetőségeket. Ferdinánd és Miranda házasságának jelenetében például kívülről érkező fénnyel világítják meg a főhajó díszes ablakát.

Az előadás minden kellékével, díszletével aktiválni próbálja a shakespeare-i dráma posztkolonista olvasatát: beszélni akar a migrációról, területi és kulturális konfliktusokról, imperializmusról, de mindezt a külsőségek szintjén tartja. S bár a szándék nagyon is evidenssé válik például a jelmezek szintjén (viktoriánus kosztümök, fekete rabszolgák piros bojtos fejfedői, druid botok és arab-zsidó jelképek), mindez kevéssé érződik a színészi játékban. Olyan ez, mintha antik heveder híján ikeás fotelben olvasnánk újra Shakespeare drámáját, a megváltozott körülményekre viszont csak modern kis pamlagunk utalna vissza.

A Jericho House kétségkívül újraolvasta Shakespeare szövegét, de elmulasztotta azt újraértelmezni, érvényessé tenni. Bár izgalmas törekvésnek tekinthető például, hogy a társulat rekonstruálni próbálta a négyszáz évvel ezelőtti bemutató eredeti zenéjét, újrakreálni A vihar hangzásvilágát, sok esetben viszont teljesen indokolatlan a háttérben zajló orgonajáték.  

Akárcsak a rendezői koncepció, a színészi játék sem egységesen következetes és még kevésbé egységes, vagy egyenletes: míg Alan Cox Prosperójában hullámzik a sok energia, inkább labilitást, mint bölcsességet áraszt, addig Ruth Lass Arielje erőteljes jelenléttel vonul a padsorok között, rezzenéstelen arccal, apró mozdulatokkal irányít, mély hangjával pedig csodálatosan énekli a shakespeare-i angol szöveget keletiesen hullámzóra. Holmes rendezése, minden problémás pontja ellenére mégiscsak ellenpontnak tekinthető: ha tartalmilag nem is annyira erőteljesen, de formailag mindenképpen kikezdi a kőbe vésett angliai Shakespeare-kánont.


William Shakespeare: A vihar - Jericho House

A Barbican színházi szezonja, a Bite2011 keretében

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház koronavírus

Vidnyánszky Attila koronavírusos

Erről a Nemzeti Színház közleményben tájékoztatta a sajtót.
Színház szfe

Vidnyánszky szerint a baloldali pártok kampányindítója volt az október 23-i tüntetés

Az SZFE autonómiájának ügye is napirendre került az Európai Parlament kedd délelőtti ülésén, amelyen az egyetem részéről Upor László, a korábbi megbízott rektor és Milovits Hanna, a hallgatók képviselője, a kormány részéről pedig György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára volt jelen az online térben. Vidnyánszky Attila, a kuratórium elnöke is megfogalmazta az álláspontját, igaz, ő egy technikai probléma miatt csak később tudott bekapcsolódni a beszélgetésbe.
Színház gyászhír

Elhunyt Kelemen Csaba egri színművész

A 65 éves korában, október 26-án elhunyt színész 1989 óta az Egri Gárdonyi Géza Színház társulatát erősítette, nevéhez olyan nagyszerű szerepek kötődnek, mint A fejedelem II. Rákóczi Ference, A Mester és Margarita Sztravinszkij főorvosa, a Nem félünk a farkastól George-a, de évtizedekig játszotta Dobó Istvánt az Egri csillagok musical változatában.
Színház mti

Hetedszer kapta meg a Laurence Olivier-díjat Sir Ian McKellen

Andrew Scott és Ian McKellen is a díjazottak között volt vasárnap Londonban a brit színházi világ legrangosabb elismeréseinek, a Laurence Olivier-díjak átadásán.
Színház ajánló

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.