Színház

Újraolvasott Vihar

2011.10.18. 09:55
Ajánlom
A londoni Barbican színházi évada, a Bite11 egyik fontos eseményének számított a londoni Jericho House társulatának debütje a Barbicanben, ám a Jonathan Holmes által alapított és vezetett színházi műhely Viharja kevésbé sikerült egetrengetőre.

A térspecifikus előadásairól, közösségi színházi projektjeiről híres, akár "aktivista színháznak" is nevezhető Jericho House leginkább a színház, zene/ angzás és tér közötti összefüggéseket keresi produkcióiban. Shakespeare Viharját a Barbican komplexum szívében található, 11. századi St. Giles Cripplegate-templomban mutatták be rögtön izraeli turnéjuk után. Az előadás befejező része a társulat három előadásból álló, 1611 Utopia Season elnevezésű színházi projektjének, mely az 1600-as évek Angliájának különös, utópisztikus kulturális vibrálását hozza újra felszínre és a szövegek, terek, zenék rekonstruálása mellett kívánja ütköztetni a mai valósággal.

A rendező, Jonathan Holmes "site-responsive"-nak, azaz a térre felelőnek nevezi előadásukat, amely mintha megtartaná az izraeli turné majd' minden kellékét. A templom mennyezetét tartó oszlopokon a palesztin-izraeli békét promováló hatalmas graffititáblák, a háttérben muszlim imaházak írásos képei, a padlón hatalmas harang, a játéktér fölött pedig mindenféle színes, keleti bazárok hangulatát árasztó lampionok... és persze a középkori templom. A társulat nagyon jól használja a teret, az orgona adta szertartási hangzást, a festett ablakok adta világítási lehetőségeket. Ferdinánd és Miranda házasságának jelenetében például kívülről érkező fénnyel világítják meg a főhajó díszes ablakát.

Az előadás minden kellékével, díszletével aktiválni próbálja a shakespeare-i dráma posztkolonista olvasatát: beszélni akar a migrációról, területi és kulturális konfliktusokról, imperializmusról, de mindezt a külsőségek szintjén tartja. S bár a szándék nagyon is evidenssé válik például a jelmezek szintjén (viktoriánus kosztümök, fekete rabszolgák piros bojtos fejfedői, druid botok és arab-zsidó jelképek), mindez kevéssé érződik a színészi játékban. Olyan ez, mintha antik heveder híján ikeás fotelben olvasnánk újra Shakespeare drámáját, a megváltozott körülményekre viszont csak modern kis pamlagunk utalna vissza.

A Jericho House kétségkívül újraolvasta Shakespeare szövegét, de elmulasztotta azt újraértelmezni, érvényessé tenni. Bár izgalmas törekvésnek tekinthető például, hogy a társulat rekonstruálni próbálta a négyszáz évvel ezelőtti bemutató eredeti zenéjét, újrakreálni A vihar hangzásvilágát, sok esetben viszont teljesen indokolatlan a háttérben zajló orgonajáték.  

Akárcsak a rendezői koncepció, a színészi játék sem egységesen következetes és még kevésbé egységes, vagy egyenletes: míg Alan Cox Prosperójában hullámzik a sok energia, inkább labilitást, mint bölcsességet áraszt, addig Ruth Lass Arielje erőteljes jelenléttel vonul a padsorok között, rezzenéstelen arccal, apró mozdulatokkal irányít, mély hangjával pedig csodálatosan énekli a shakespeare-i angol szöveget keletiesen hullámzóra. Holmes rendezése, minden problémás pontja ellenére mégiscsak ellenpontnak tekinthető: ha tartalmilag nem is annyira erőteljesen, de formailag mindenképpen kikezdi a kőbe vésett angliai Shakespeare-kánont.


William Shakespeare: A vihar - Jericho House

A Barbican színházi szezonja, a Bite2011 keretében

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Színház kult50

Mindent újra kell gondolni – Garai Judit a Kult50-ben

Garai Judit kiváló színházi dramaturg. Egyetemi oktató. Műfordító. Aki szüntelenül olvas és ír. Nem is akárhogyan.
Színház ajánló

Kortárs magyar ősbemutató született a Radnóti Színházban

Az egy éve nyitott Radnóti Tesla Labor hatodik bemutatója Schwechtje Mihály Gina című darabja szeptember 26-án, szombaton. A hatból három Radnóti produkció, három pedig a függetleneké.
Színház interjú

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Színház gyász

Elhunyt Verebély Iván

A színész halálhírét a Centrál Színház jelentette be.