Színház

Újraolvasott Vihar

2011.10.18. 09:55
Ajánlom
A londoni Barbican színházi évada, a Bite11 egyik fontos eseményének számított a londoni Jericho House társulatának debütje a Barbicanben, ám a Jonathan Holmes által alapított és vezetett színházi műhely Viharja kevésbé sikerült egetrengetőre.

A térspecifikus előadásairól, közösségi színházi projektjeiről híres, akár "aktivista színháznak" is nevezhető Jericho House leginkább a színház, zene/ angzás és tér közötti összefüggéseket keresi produkcióiban. Shakespeare Viharját a Barbican komplexum szívében található, 11. századi St. Giles Cripplegate-templomban mutatták be rögtön izraeli turnéjuk után. Az előadás befejező része a társulat három előadásból álló, 1611 Utopia Season elnevezésű színházi projektjének, mely az 1600-as évek Angliájának különös, utópisztikus kulturális vibrálását hozza újra felszínre és a szövegek, terek, zenék rekonstruálása mellett kívánja ütköztetni a mai valósággal.

A rendező, Jonathan Holmes "site-responsive"-nak, azaz a térre felelőnek nevezi előadásukat, amely mintha megtartaná az izraeli turné majd' minden kellékét. A templom mennyezetét tartó oszlopokon a palesztin-izraeli békét promováló hatalmas graffititáblák, a háttérben muszlim imaházak írásos képei, a padlón hatalmas harang, a játéktér fölött pedig mindenféle színes, keleti bazárok hangulatát árasztó lampionok... és persze a középkori templom. A társulat nagyon jól használja a teret, az orgona adta szertartási hangzást, a festett ablakok adta világítási lehetőségeket. Ferdinánd és Miranda házasságának jelenetében például kívülről érkező fénnyel világítják meg a főhajó díszes ablakát.

Az előadás minden kellékével, díszletével aktiválni próbálja a shakespeare-i dráma posztkolonista olvasatát: beszélni akar a migrációról, területi és kulturális konfliktusokról, imperializmusról, de mindezt a külsőségek szintjén tartja. S bár a szándék nagyon is evidenssé válik például a jelmezek szintjén (viktoriánus kosztümök, fekete rabszolgák piros bojtos fejfedői, druid botok és arab-zsidó jelképek), mindez kevéssé érződik a színészi játékban. Olyan ez, mintha antik heveder híján ikeás fotelben olvasnánk újra Shakespeare drámáját, a megváltozott körülményekre viszont csak modern kis pamlagunk utalna vissza.

A Jericho House kétségkívül újraolvasta Shakespeare szövegét, de elmulasztotta azt újraértelmezni, érvényessé tenni. Bár izgalmas törekvésnek tekinthető például, hogy a társulat rekonstruálni próbálta a négyszáz évvel ezelőtti bemutató eredeti zenéjét, újrakreálni A vihar hangzásvilágát, sok esetben viszont teljesen indokolatlan a háttérben zajló orgonajáték.  

Akárcsak a rendezői koncepció, a színészi játék sem egységesen következetes és még kevésbé egységes, vagy egyenletes: míg Alan Cox Prosperójában hullámzik a sok energia, inkább labilitást, mint bölcsességet áraszt, addig Ruth Lass Arielje erőteljes jelenléttel vonul a padsorok között, rezzenéstelen arccal, apró mozdulatokkal irányít, mély hangjával pedig csodálatosan énekli a shakespeare-i angol szöveget keletiesen hullámzóra. Holmes rendezése, minden problémás pontja ellenére mégiscsak ellenpontnak tekinthető: ha tartalmilag nem is annyira erőteljesen, de formailag mindenképpen kikezdi a kőbe vésett angliai Shakespeare-kánont.


William Shakespeare: A vihar - Jericho House

A Barbican színházi szezonja, a Bite2011 keretében

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Könyv

Térey János irodalmi életműve az internetre kerül

A Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) posztumusz tagjává választotta a június 3-án elhunyt Térey János költőt, írót, drámaírót, műfordítót, így hamarosan hozzáférhetővé válik életműve a DIA honlapján.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Ők a Kaszás Attila-díj idei jelöltjei

Már lehet szavazni a Kaszás Attila-díj jelöltjeire: Harsányi Attilára, Orosz Ákosra és Király Attilára. A díjat augusztus 30-án adják majd át a Magyar Színházban.
Színház interjú

Mácsai Pál: Fontos inspirációk jönnek a független szférából

A fővárosi fenntartású Örkény Színház igazgatóját, Mácsai Pált a STAFÉTA pályázat egyik szakmai kurátorát kérdeztük arról, miért gondolja fontosnak a már negyedik éve működő pályázati lehetőséget.
Színház ajánló

FRISS – Fiatal tehetségek a Szentendrei Teátrum színpadán

A Szentendrei Teátrum 1969-ben fiatal színihallgatók ötlete nyomán jött létre és azóta is épít a fiatal, feltörekvő tehetségekre.
Színház interjú

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Színház ajánló

Eszenyi Enikő a Vígszínház zenés szuperprodukcióiról a Fidelio Klasszikban

A nagy Gatsbyről és a Mágnás Miskáról Eszenyi Enikő mesél a Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorában június 22-én a 92.1-en. Fesztiválkörképünkben a Balatonfüredi Gitárfesztiválról és az Ördögkatlanról beszélgetünk Eötvös Józseffel és Bérczes Lászlóval.