Színház

„Utat mutatni a főállású kultúrafogyasztás felé” – beszélgetés Sándor Annával

2022.05.04. 14:50
Ajánlom
Ingyenes koncertekkel, öt új bemutatóval és egy könyvvel ünnepli huszadik, jubileumi évadát a Dob utca kulturális, szellemi, szórakoztató ékszerdoboza, a Spinoza Színház. Az alapító-tulajdonossal, Sándor Annával beszélgettünk a pesti kabaréról, közösségépítésről és magyar zsidó nagyságokról.

Az elmúlt húsz évben a hazai szellemi élet nagyjai, rangos színművészek, énekesek, pályakezdők fordultak meg a Spinoza Színházban. Zenés játékok, kamaraoperák, beszélgetős estek, kabarék, koncertek mind beleférnek a ház repertoárjába. Az ünnepi évben ingyenes utcai örömzene sorozattal ajándékozzák meg a közönséget a Carl Lutz téren, húsz héten át. Az Ünnepi Könyvhétre pedig megjelenik a Spinoza első tíz évét összefoglaló „Anna, te hülye vagy?” folytatása, a második évtized krónikája.

DSC_3220-144317.jpg

Sándor Anna (Fotó/Forrás: Bazánth Ivola / Spinoza Színház)

Nagy vállalás lehet a Spinoza részéről az ingyenes koncertsorozat...

Ez egy akkora projekt és vállalás, amilyen Budapesten még nem volt. Szeretném segíteni ezzel Erzsébetváros kultúrnegyeddé válásának misszióját, és fontos szempont a zsidó negyed szellemi rehabilitációja is. Nehéz hónapok, évek után vagyunk, megérdemlünk egy kis örömet. Tudom, hogy születésnapi ajándékot az ünnepelt szokott kapni, de én adni szeretek. Közösségi érzést szeretnék adni. A széthúzást, a közösségek felbomlását látjuk nap mint nap. Tenni szeretnék azért, hogy ez ne így legyen. Fantasztikus előadók álltak a kezdeményezés mellé, már csak el kell jönni csütörtökönként az utcába, hogy együtt hallgassuk őket.

Kelet-európai gazdasági tanácsadó, pszichoterapeuta előélettel milyen kihívást láttál abban, hogy 2002-ben, az akkor még kihalt régi pesti zsidó negyedben megnyisd a főváros egyik első magánszínházát?

Harminc évig Hollandiában éltem a férjemmel. Személyes dolgok is közrejátszottak abban, hogy Amszterdam helyett Budapestet választottam. A gyerekeim már felnőttek, úgy éreztem, földrajzilag is váltani kell. Ennél csak a szakmai váltás volt nagyobb.

De bármit is csináltam az életben, mindig az emberek érdekeltek.

Egy lakás meg egy ország is akkor van bebútorozva, ha megfelelő emberek vesznek körül. A Spinozánál a motivációm az volt, hogy egy közösségi, szellemi teret hozzak létre. A nyílt, szabad szellem jegyében lett a ház Baruch Spinozáról elnevezve, illetve kezdetben a holland kultúrát akartam ide hozni. De ha már a zsidó negyedben vagyunk, magától adódott, hogy a zsidó kultúrával foglalkozzunk. Akkoriban kezdődött el a negyed fizikai rehabilitációja, én pedig a szellemi rehabilitációra vállalkoztam. Vissza akartam hozni valamit a háború előtti évek szellemiségéből, amikor 47 mulató, kabaré, színház volt található a 12 utcából álló régi pesti zsidó negyedben. A késő esti kabarék Fesztbaum Bélával, a politikai kabaré Bächer Ivánnal is ezt a célt szolgálta. Aztán Iván halála után ez a vonal szünetelt, de nemrég újraéledt a Mózes és Jézus Pesten című kabarénkkal.

Bizonyos mondatokat nem lehet kimondani – Interjú Makranczi Zalánnal

Kapcsolódó

Bizonyos mondatokat nem lehet kimondani – Interjú Makranczi Zalánnal

Évek óta szabadúszóként dolgozik, de fontos, hogy legyenek olyan fix pontok, mint például a Spinoza Színház, ahol a múlton keresztül tud szólni a jelenről. Az idei Spinoza Zsidó Fesztivál új bemutatója, a Mózes és Jézus Pesten apropóján beszélgettünk Makranczi Zalánnal hitről, színházról, szabadságról és kötődésekről.

Ahogy a könyvedben is írod, a barátaid eleinte őrültnek tartottak. Gondolom, időbe tellett, míg kitapasztaltad, milyen műfajoknak, témáknak lehet létjogosultsága.

Az évek során kikristályosodott, hogy nem adunk sem klasszikus darabot, sem bulvárt vagy nyugati szerzők darabját. Kortárs, lehetőleg magyar szerzőkre fókuszálunk. Arra törekszünk, hogy szinte kizárólagosan ősbemutatókat tartsunk. Alapfilozófiám, a szórakozva tanítás a témaválasztásokban is érvényesül. Én magam is azért járok színházba, hogy szórakoztassanak és tanítsanak, ideális esetben mindkettőt. A Spinozában nagyjából egy órás előadásokat, esteket tartunk. A színház működésének közel 20 százalékát teszik ki a befogadott produkciók. Ahogy változik a világ, úgy változnak az igények. Életünk első két harmada ki van találva. Az elsőben tanulsz, szakmát választasz, partnert keresel, gyereket szülsz, otthont teremtesz. A másodikban kiteljesedsz a munkádban, elveszted a szüleidet, útjára bocsátod a gyerekeket, esetleg a partneredet is. A harmadik harmad egyre kitolódott, és magadnak kell kitalálnod, hogy mivel töltsd el. Ebben

szeretnék segíteni, utat mutatni az önkéntes munka, a tanulás és a főállású kultúrafogyasztás felé.

A magyar lakosság nehezen nő fel ehhez. Amszterdam kis város Budapesthez képest, de minden negyedében hetente egyszer déli koncertet tartanak a nyugdíjasoknak. Ennek mintájára, én is bevezettem a déli ingyenes koncertet. Négy év után feladtam, mert nem volt iránta érdeklődés.

DSC_3235-144317.jpg

Sándor Anna (Fotó/Forrás: Bazánth Ivola / Spinoza Színház)

Az Orlai Produkció és a Turay Ida Színház mellett a Spinoza volt az egyik első magánszínház Budapesten. Milyen támogatásokat tudtok igénybe venni a fővárostól, a kerülettől, az NKA-tól?

Hetven fős a színháztermünk, háromezer forint körüli a jegyár, a színészeket, alkotótársakat, technikusokat ugyanúgy ki kell fizetni, mint ha nagyobb nézőtér előtt játszanának. Egy produkció költségvetése pár millióba kerül. Képtelenség ilyen körülmények között anyagi sikert produkálni. Az NKA-tól és a Minisztériumtól néha kapunk támogatást, most az Örömzene programra a kerülettől és a Mazsihisztől is. Húsz év átlagában azt tudom mondani, hogy az éves költségvetésünk 15 százalékát sem kaptuk meg állami forrásból. Sokakban az van velünk kapcsolatban, hogy mi enélkül is működünk, megélünk a piacról, és bizonyára az étterem bevétele is a miénk. Egyik sem igaz, és igenis gondban vagyunk.

Jól látom, hogy idővel tudatos küldetéssé vált a világhírű magyar zsidó tudósok, filmesek, zenészek, művészek élettörténetének színpadi feldolgozása, a megszokottól eltérő szemszögből? Herzltől Pulitzerig, Kálmán Imrétől Robert Capáig gazdag a névsor.

Valóban, ez is egy vonal, unikális témákkal. Ráadásul néhány előadásunkat exportáljuk is, a Kálmán Imre-darab a legkelendőbb külföldön. A világhírűvé lett magyar zsidó nagyságok mellett olyan nagyot alkotó zsidó emberekkel is foglalkozunk, akik itthon alkottak, de sokan nem tudják róluk, hogy zsidók vagy hogy a nácizmus alatt mi történt velük. Vagy említhetném a Latabár Kálmánról szóló darabunkat, amit a Spinoza Fesztiválon mutatunk be ősszel. A magyar Chaplinnek tartott színészről senki nem tudja, hogy 1944-ben leparancsolták a színpadról, mert az anyja zsidó volt.

MVI_024700_15_03_12Still020-144705.jpg

Sabbathsong Klezmer Band (Fotó/Forrás: Véner Orsolya / Spinoza Színház)

A Spinoza Zsidó Fesztivál is szervesen kapcsolódik a színház műsortervéhez. Lényegében azért találtad ki, hogy nagyobb publicitása legyen a daraboknak?

Az első évben a Mazsihisz már létező zsidó fesztiváljaihoz csatlakoztunk az én kezdeményezésemre, azután a második évtől önállósodtam.

Alkatilag team munkás vagyok, aki hajlandó a saját érdekeit bizonyos mértékig háttérbe szorítani a közös cél érdekében.

Mint tulajdonos és döntéshozó viszont egyedül vagyok.

GaborGyorgy_112810-144626.jpg

Sándor Anna és Gábor György (Fotó/Forrás: Véner Orsolya / Spinoza Színház)

Popper Pétertől Heller Ágnesig, Ungvári Tamástól Gábor Györgyig a legnagyobb szellemiségek tartottak a Spinozában szerteágazó művészeti, művelődési előadássorozatokat. Milyen nevek, események szerepelnek a személyes best of listádon az elmúlt húsz évből?

Nincs ilyen listám. Iszonyúan fáj a szívem, és dühös vagyok magamra, hogy nem készültek felvételek ezekből a rendkívül értékes előadássorozatokból. De hát nem volt miből... Amúgy már az első operánk, a Guru témáját is Popper Péter ihlette, ahogy a folytatását, a Popperát is. A Spinoza és Rembrandtban sikerült összehoznom a színpadon két zsenit, akik egy időben, egy városban éltek, mégsem ismerték egymást. Frida Kahlo életét is feldolgoztuk, lenyűgözött a személyisége ennek a félig-meddig magyar zsidó nőnek, aki elképesztő hátrányok, tragédiák ellenére értékes életet hozott ki magából. Most éppen Kertész Imre első feleségének a történetén dolgozunk, az Albina című monodrámán. A zsidó polgári családból származó Albina 16 évesen már özvegy volt, megismerte a szabadkai gettót, a budapesti Gestapót, kitelepítették Kistarcsára, háromszor elkobozták a vagyonát. Ehhez képest mindig erőt, energiát sugárzott. Negyven évet élt Kertész Imrével, és jelentős szerepe volt abban, hogy nagy íróvá váljon.

Mondhatom, olvadt a szívem a századik Popper-, a századik Heller-, az ötvenedik Ungvári-előadáson.

Szabó Magda nálunk lépett fel utoljára. Egymás mellett ülve néztük a műveiből készített válogatást, figyeltem, ahogy magában mondja a szövegeit. Két nap múlva, a fotelben olvasva, gyönyörűen halt meg. Mint Heller Ágnes, aki „átúszott” a túlvilágra.

Fejléckép: Sándor Anna (fotó: Véner Orsolya / Spinoza Színház)

Támogatott tartalom.

Csütörtök? Akkor örömzene a Dob utcában!

Kapcsolódó

Csütörtök? Akkor örömzene a Dob utcában!

Május 5. és szeptember 8. közt csütörtökönként 16 és 17 óra között a zsidó világzene hazai sztárjai lépnek fel a Dob utcai Carl Lutz-emlékműnél. Az ingyenes utcai örömzene a fennállásának 20. évfordulóját ünneplő Spinoza Színház ajándéka; jubileuma részeként az Erzsébetvárosi Önkormányzattal és a Mazsihisszel indítja a koncerteket.

Fényképbe zárt történelem – interjú Grisnik Petrával és Ódor Kristóffal

Fényképbe zárt történelem – interjú Grisnik Petrával és Ódor Kristóffal

Capa, a világhírű fotós címmel mutatta be legújabb előadását a Spinoza Színház. A Grisnik Petra és Ódor Kristóf közreműködésével készült produkció felvillantja a világhírű haditudósító életének legfontosabb állomásait. A szereplőkkel a gyerekkori barátságról, Robert Capa életművéről és a dráma aktualitásáról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Klasszikus

Szimfonikus zsenik koncertje a BFZ-vel és a sztárkarmester Paavo Järvivel

Paavo Järvi édesapja elismert észt karmester volt, egykori szovjet nyaralójukban a kis Paavo időnként összefutott Sosztakoviccsal, Rosztropoviccsal, Arvo Pärttel, Hacsaturjánnal, vagy Emil Gilelsszel.
Színház

A vég kezdete? – vérbeli házastársi dráma debütál a Rózsavölgyi Szalonban

Új bemutatóval ünnepli alapításának tizenkettedik évfordulóját a Rózsavölgyi Szalon. Kovács Patrícia és Schmied Zoltán főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében mutatják be David Eldridge Bármit mondhatsz című darabját április 11-én.
Zenés színház

„A klasszikus zenében a sokoldalúság gyanakvást szül” – interjú José Curával

A karmesterként és zeneszerzőként is aktív művésszel a a VeszprémFestre tervezett, argentin dalokra és operaáriákra épülő koncertjének műsoráról, a zenei sokoldalúságról és a társadalmi felelősségvállalásról is beszélgettünk.
Klasszikus

A világhírű Chamber Orchestra of Europe koncertjével indul április 29-én a 44. Budapesti Tavaszi Fesztivál

Magyarország EU-s csatlakozásának 20. évfordulóját ünnepli az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje, amit a világhírű Chamber Orchestra of Europe ad Perényi Miklós gordonkaművész közreműködésével.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Színház ajánló

A vég kezdete? – vérbeli házastársi dráma debütál a Rózsavölgyi Szalonban

Új bemutatóval ünnepli alapításának tizenkettedik évfordulóját a Rózsavölgyi Szalon. Kovács Patrícia és Schmied Zoltán főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében mutatják be David Eldridge Bármit mondhatsz című darabját április 11-én.
Színház interjú

Nincs ideális pillanat – interjú Horváth Patríciával, a HATAN Társulat alapító tagjával

Horváth Patrícia férjével, Nyári Zoltán operaénekessel közösen két évvel ezelőtt indította el független magánszínházi formációját, a HATAN Társulatot. Az alapító páros női tagjával a színházcsinálás fenséges és kevésbé dicsőséges pillanatairól is beszélgettünk.
Színház hír

Új elnököt választott a Színházi Dolgozók Szakszervezete

A színházi szakmák országosan reprezentatív szakszervezete, az idén 105 éves Színházi Dolgozók Szakszervezete jelentősen megújuláson esett át, miután az április 8-án megtartott tisztújító küldöttgyűlésen megválasztották az új országos ügyvezető elnökséget.
Színház hír

A fiatal színházi generáció is bemutatkozhat a Szemle Plusz fesztiválon

Augusztus 24. és szeptember 13. között rendezik meg a Szemle Plusz programsorozatot, ahol idén először a színészképző iskolák is bemutatkozhatnak egy-egy vizsgaelőadással, hogy a következő generáció tehetségeit is felfedezhesse a budapesti közönség.