Színház

Utoljára tűnik fel az égen Ödön von Horváth Zeppelinje – búcsúzik a Karoline és Kasimir Budaörstől

2025.04.09. 09:45
Ajánlom
Május 12-én utoljára lesz látható a Budaörsi Latinovits Színházban Hegymegi Máté rendezése, a Karoline és Kasimir, amely Ödön von Horváth klasszikusa nyomán igyekszik rávilágítani a fiatalok problémáira. A címszereplők kapcsolati válságán keresztül az előadás olyan fontos, kibeszéletlen kérdésekre keresi a választ, mint az egzisztenciális válság és annak hatásai vagy a női-férfi szerepek változása.

A Budaörsi Latinovits Színház 2024 októberében mutatta be Ödön von Horváth drámáját, a Karoline és Kasimirt, amelyet az évad során mintegy ezernégyszáz ember látott. A darab a fiatalok útkeresésén keresztül igyekszik görbe tükröt tartani a társadalomnak. Az előadáshoz kapcsolódóan a teátrum januárban közönségtalálkozót is szervezett, amelyen Hegymegi Máté rendező, Zsigó Anna dramaturg és Antal Csaba díszlettervező mellett valamennyi szereplő is jelen volt. A beszélgetést Várhegyi András, a Fidelio főszerkesztője vezette.

Egy fesztivál forgatagában két fiatal párkapcsolati válsága bontakozik ki, akiket egyetlen cél vezérel: hogy boldogok legyenek. Ám a boldogságról és jóllétről alkotott fogalmaik merőben eltérnek, ezért elsodródnak egymás mellől, útjuk során pedig más emberek társaságában keresik a boldogulás kulcsát. A folyamatot szinte kívülről nézi végig a Kikiáltó (játssza Takács Katalin), akinek a szerepéből adódóan egy furcsa kint- és bentlévőséget kell megjelenítenie az előadásban.

IMG_6289-145931.jpg

Takács Katalin a Karoline és Kasimir című előadásban (Fotó/Forrás: Borovi Dániel)

„Amikor Mátéval (Hegymegi Máté, a rendező – a szerk.) a szerepemről beszélgettünk, úgy fogalmazott, hogy a Kikiáltó ad keretet az egész történetnek, és olyan, mintha egy laboratóriumban vizsgálná a szereplők érzelmeit, feszültségeit, ide-oda csapódásukat” – mesélt a próbaidőszak alatt a feladatáról a színésznő, aki kifejezetten élvezi, hogy egy filozófus, Yuval Noah Harari gondolatai mentén reagál a cselekményre és a felmerülő válsághelyzetekre.

„Az egzisztenciális szorongások a mi világunkat is jellemzik, de érdekes kérdés, hogy egy férfi mitől érzi magát potensnek a mai világunkban.

Mintha a régi szorongások megmaradtak volna, amelyek amiatt alakulnak ki, hogy egyedül kellett eltartani a családot

– mondta a Karolinét alakító Hartai Petra, arra reflektálva, hogy ez a csaknem százéves mű akár ma is játszódhatna.

IMG_6219-095159.jpg

Jelenet a Karoline és Kasimir című előadásból (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Hegymegi Máté, aki első alkalommal rendezett a Budaörsi Latinovits Színházban, egy „színház a színházban” helyzetet álmodott a színpadra, amelyben Antal Csaba monumentális Zeppelin-díszletének is nagy jelentősége van. Ez ugyanis amellett, hogy kiválóan alkalmas a szereplők közötti viszonyok és hierarchia megmutatására és erősítésére, egyben Karoline vágyálmát is megjeleníti.

A történetet élő zenei betétek és hangaláfestések teszik teljessé, melyek a Torzszülöttek zenekar közreműködésével valósulnak meg az előadásban.

Bár a Karoline és Kasimir komoly témákat feszeget, és sokszor önvizsgálatra készteti a nézőt, nem akar megbotránkoztatni vagy hatásvadász eszközökkel hatni a nézőkre: „Szerencsére Hegymegi darabjában a látványos külsőségek egyáltalán nem öncélúak, és a segítségükkel csak ügyesen aláhúzza a Karoline és Kasimir kissé kiábrándító mondanivalóját. Azt, hogy egy realista hosszú távon képtelen együtt élni egy álmodozóval, mert le akarja törni annak szárnyait, egy álmodozó pedig örökre gúzsba kötve fogja érezni magát egy realista oldalán” – írta Tóth Csaba a kritikájában.

A május 12-i utolsó Karoline és Kasimirre jegyek ezen a linken válthatók

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Jelenet a Karoline és Kasimir című előadásból (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Budaörsi Latinovits Színház

A Budaörsi Latinovits Színház az egyetlen olyan állandó, kőszínházi struktúrával üzemelő színház ma Magyarországon, amely nem megyeszékhelyen vagy megyei jogú városban található. A színháznak – amely 2013-ban vette fel a posztumusz Kossuth-díjas magyar színész, Latinovits Zoltán nevét – 2015 óta van saját társulata, jelenleg 14 állandó színművészt foglalkoztat.

A Budaörsi Latinovits Színház fontos küldetésének tartja, hogy a világirodalom klasszikus és kortárs remekművei mellett évadról évadra szerepeljen repertoárjában magyar színdarab is, ezzel hívva fel a közönség figyelmét a hazai alkotók munkáira, és egyszersmind így ösztönözve a szerzőket olyan újabb és újabb művek megírására, amelyek igazul reflektálnak korunk problémáira.

Az színház új időszámításában, vagyis az elmúlt évtizedben olyan neves alkotók fordultak meg Budaörsön, és térnek vissza ide rendezőként, mint Alföldi Róbert, Fehér Balázs Benő, Hegymegi Máté, Kovalik Balázs, Laboda Kornél, Máté Gábor, Mohácsi János, Novák Eszter, Ördög Tamás, Pelsőczy Réka, Polgár Csaba, ifj. Vidnyánszky Attila vagy Zsótér Sándor.

És olyan komoly kritikai és közönségsikert arató előadások születtek itt, mint az ifj. Vidnyánszky Attila által rendezett Liliomfi, a Székely Csaba színdarabjából Alföldi Róbert által színpadra vitt Öröm és boldogság vagy Az igazság gyertyái, a Pelsőczy Réka által rendezett Születésnap és Vadászat, a Berzsenyi Bellaagh Ádám rendezte Beszélnünk kell Kevinről, a Wéber Anikó azonos című ifjúsági regényéből készült Az osztály vesztese vagy a számos rangos szakmai díjjal elismert LiliomKovalik Balázs első budaörsi rendezése Alföldi Róberttel a címszerepben.

www.latinovitsszinhaz.eu

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Virginia Woolf gondolatai töltik meg a Sufni színpadát

Évadbeli utolsó bemutatójára készül a Katona József Színház: a Sufniban mutatják be Saját [?] szoba című előadást, amelynek főszerepében Hay Anna és Tóth Zsófia lesz látható.
Színház ajánló

Sodró Eliza főszereplésével érkezik a Hullámtörés a Radnótiba

Május 3-án tartják a Radnóti Színházban az évad utolsó bemutatójának premierjét: Lars von Trier Hullámtörés című filmjéből Bíró Bence készített színpadi adaptációt, amelyet Szenteczki Zita rendezésében láthatnak a nézők. A főszereplőt, Bess-t Sodró, szerelmét, Jant Pál András alakítja.
Színház ajánló

Zsurzs Kati: „A legfontosabb, hogy az emberek a lelkükben ne kerüljenek távol egymástól”

Az évadban még kétszer látható Kovács Gábor Attila Indulhatunk, Edit néni? című komédiája, amely kapcsán Zsurzs Kati azt mondja, a szerepe olyan, mintha éppen róla mintázták volna.
Színház interjú

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Színház hír

Karácsony Gergely: „Megduplázzuk a függetlenek támogatását”

A főpolgármester szerint fellélegezhet a budapesti színházi világ, ugyanis a kőszínházak működésének biztosítása mellett a kormánnyal kötött megállapodás jegyében a függetleneknek is több jut a jövőben.