Színház

Valóságszilánkok

2010.04.22. 12:14
Ajánlom
A K. V. Társulat márciusban bemutatott új darabja, a Szilánkok, avagy a panyírrögök ismét látható a MU Színházban.

Mi leszel, ha nagy leszel? Ha az embernek 9-12 éves korában teszik fel a kérdést, egészen képtelen, képtelenségében pedig egészen bátor válaszokat ad rá. Aztán ha 20-30 évvel később visszagondol arra, hogy az elképzelthez képest mi is lett belőlünk... na, az az igazi képtelenség. Erről az eltévedésről szól a Szilánkok, avagy a panyírrögök.

A koncepció Száger Zsuzsáé és Urbanovits Krisztináé, ők keresték meg Bánki Gergelyt, Juhász Kristófot és Alice Müllert, akik a darabot írták, illetve Baksa Imrét, aki saját csapatával, a Neptun Brigáddal létrehozott előadások után első alkalommal dolgozott "megrendelésre". A két színésznő azt akarta megmutatni - természetesen a maguk sajátosan abszurd, kicsit kesernyés, humort azonban nem mellőző stílusában -, amiben élünk. Ha úgy tetszik, a hétköznapi magyar valóságot. Ehhez keresték a szerzőket. Munkamegbeszéléseken és a workshopokon alakult az anyag, ahol Juhász Kristóf megfogalmazásában "borzalmas viták vannak, megiszunk rengeteg kávét, és szerencsés esetben úgy állunk fel utána, hogy előrébb vagyunk". Kristóf szerint ez hatékony módszer, mert azonnali visszajelzést kap az írókollégától, a színésztől és a rendezőtől. Alkalom a tanulásra, bele lehet helyezkedni a másik helyzetébe, meg lehet ismerni a gondolkodásmódot, így könnyebben kerülhetnek egy hullámhosszra.

Az anyagot írók, színészek és a rendező együtt alakították, formálták, húzták-tömörítették. (A szerzőnek, persze, meg kell tanulnia azzal együtt élni, hogy szövegének bizony saját élete van.) A három szerző három világából kellett szerves új egészet létrehozni, ez pedig a rendező feladata volt. Gergő a struktúra, Kristóf a totális őrület, Alice pedig - ismét Kristófot idézve - "a tavaszi szellő, aki befúj a begőzölt agyú írópasik betonoszlopai közé". Hogy miben hasonlítanak mégis? Abban, hogy mindannyian szeretik az abszurdot, ennek megfelelően nem kisrealistán közelítik meg azt, ami körülöttünk van, nem is úgy játsszák, hanem a szokatlant keresve megpróbálnak kicsit eltávolodni a valóságtól. Az előadás főhőse egy sikeres orvos, aki a görbe tükörben esszenciálisan tudja megmutatni jelenkori társadalmunk neurózisait, a többiek pedig magatartásformákat képviselnek.

Bár színészként, rendezőként dolgozott már Domokos Lászlóval, Kövesdi Lászlóval, Száger Zsuzsával és Urbanovits Krisztinával Baksa Imre, rendelésre azonban először rendezett. "Ez a legbátrabb előadásom" - fogalmaz, a bátorság pedig az anyag szókimondásában, a vállalt áthallásosságban, az abszurd felvállalásában áll. Az a jó színház, ami sokféle, ha az előadás eklektikus, az egyáltalán nem baj, hiszen a sokféleség több asszociációt enged meg Imre szerint. Ezért is használják hangsúlyosan a zenét. Az előadásban négy dal hangzik el négy stílusban. Szabó Attila zenéjéhez a szöveg ad egyfajta irányt, de ahhoz már rendezői fül kellett, hogy az eleve stilizált opera és musical, a népdalparafrázis és a country - ez utóbbi a rendőr dala - műfaja mellett döntsön.

A Szilánkok, avagy a panyírrögök azonban egyáltalán nem "lila". Juhász Kristóf szerint a vállalt stíluskavalkád ellenére ez egy teljesen hagyományos dráma: a néző azonosulhat egy szereplővel, izgulhat érte. Az előadás végére pedig az is kiderül, mit jelent a panyírrögök szó.

Következő előadások: április 22., 23. 20:00 - MU Színház

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Klasszikus

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.